Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 13835 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #75 Gepost op: 24 september 2018, 10:06:47 »
Volgens mij zijn dat precies de stations waar de Thalys ook stopt. Is dat dan ook een veredelde stoptrein?
Ja, in mijn ogen wel op het stuk tot Brussel. Ok veredelde stoptrein is misschien iets over de top, maar een echte hogesnelheidstrein is het tot Brussel niet.
Met hogesnelheidstrein bedoel ik dan een trein die zijn topsnelheid van 300 km/h ook kan uitbuiten, niet even aantippen.
Het voordeel van Thalys is natuurlijk dat als je naar Parijs wilt, hij het stuk vanaf Brussel wel een flink stuk aaneengesloten kan draven en je dus zonder overstappen in Brussel redelijk snel in Parijs kunt zijn.

Als je daarentegen alleen naar Brussel wilt, heeft 300 km/h niet veel toegevoegde waarde. Dat scheelt maar een paar minuten met een trein die "slechts" 200 km/h kan.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van een hogesnelheidsnetwerk, maar dan wel voor de echt lange afstanden.
Het vervelende is dat ieder gehucht langs een HSL dan ook een stop wil anders gaat men dwars liggen bij de aanleg. Kijk maar in Duitsland waar stationnetje Montabaur toch een stop aan de HSL Keulen-Frankfurt heeft...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #76 Gepost op: 24 september 2018, 10:12:57 »
... in plaats van de discussie te laten lijden door emoties ...
Lijden aan of leiden door?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #77 Gepost op: 24 september 2018, 10:13:16 »
Er waren indertijd politici die wilden dat de HSL via Den Haag zou lopen. Het is maar goed dat dat niet is doorgegaan, dan was het echt een boemel geworden. Op het traject Den Haag-Rotterdam kun je 300km/h helemaal vergeten.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #78 Gepost op: 24 september 2018, 10:19:45 »
Ja, het "Wim Bos" trace schiet me nu in mijn hoofd. Parallel langs de A13 en A4 met een nieuw station bij knooppunt Ypenburg...
Dan wordt het echt boemelen. Misschien wil Leiden dan ook nog een stop? ;)

Wat Jeroen net al aangaf, spreekt me wel aan: directe trein naar Parijs en deze dan door laten rijden naar Zuid Frankrijk (of zelfs verder naar Italie of Spanje).
Maar dan zou je het aantal stops flink moeten beperken. Dus van Amsterdam (of beter, Schiphol) in 1 keer naar Brussel. Rotterdam en Antwerpen slaan we over. Dan naar Parijs en dan verder naar Bordeaux.
Rotterdam en Antwerpen zijn prima met een 200 km/h netwerk te bedienen, maar te klein voor het Pan-Europesche-HSL-netwerk....
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #79 Gepost op: 24 september 2018, 10:25:17 »
Dan kom je volgens mij uit op kernfusie-energie dat op een heel andere manier tot stand komt als reguliere kernenergie dmv atoomspiltsing en waarbij nauwelijks kernafval vrijkomt.

https://www.energievergelijk.nl/onderwerpen/kernfusie :
Citaat
Hoewel we in theorie al een kernfusiereactie kunnen uitvoeren om elektriciteit te produceren, is deze vorm van energie opwekken nog niet in staat om andere energiebronnen op grote schaal te vervangen. Het grootste technische obstakel is om de atoomkernen deuterium en tritium succesvol en efficiënt te laten samensmelten. Daarvoor moeten er extreem hoge temperaturen gegenereerd worden. Dit kan alleen door middel van plasma (een extreem heet gas) die door een sterk magnetisch veld op zijn plaats wordt gehouden. Dit proces is niet eenvoudig en kost op dit moment bijna net zoveel energie als de energie die vrijkomt bij de kernfusiereactie zelf.

Daarnaast komen er hoge kosten kijken bij de bouw van de fusiereactor. Kosten die met de inefficiëntie van de fusiereactie nog niet kunnen worden terugverdiend.

Kortom, de kernfusiereactie moet veel efficiënter zodat commerciële toepassing van kernfusie interessant wordt. Om dit obstakel te overbruggen is er nog veel geld- en tijdrovend onderzoek nodig. Geld en tijd die mogelijk ook kan worden besteed aan de ontwikkeling van andere duurzame technieken, zoals zonne- en windenergie.

Als ik dit zo lees lijkt me dit een ontwikkeling van de lange duur en niet een oplossing voor de korte termijn (zeg, de komende  25 jaar). Bij mij rijst de vraag op in hoeverre deze optie haalbaar is als oplossing voor ons energieprobleem. Daarnaast is het de vraag of een energiecentrale zoals we het nu kennen wel een passende oplossing is binnen ons huidige leefpatroon. Energie wordt nu voor een deel ook opgewekt op de plekken waar dat nodig is, er bestaan reeds huizen die zelfvoorzienend zijn. Zonnepanelen wekken (eindelijk) meer energie op dan dat ze kosten en voor een stabiele energieopwekker zijn ze met getijdenenergie ook al redelijk ver.

Daarnaast zijn het allemaal energie vormen waarbij geen afval vrijkomt, behalve die van de productie van de productiemiddelen. We willen van die kolen- en gascentrales af vanwege hun afval (CO2). Dus waarom zouden we dan nog gaan investeren in een energiebron die ook afval produceert? Zijn we die tijd niet een beetje voorbij? Is het niet wijzer om te kijken naar een afvalloze manier van energieproductie?

Groet,
michel

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #80 Gepost op: 24 september 2018, 10:34:08 »
Een afvalloze manier van energieproductie bestaat niet.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #81 Gepost op: 24 september 2018, 10:42:41 »
Nee, maar het is de vraag of je het afval kunt omzetten naar iets onschuldigs of iets dat je terug de kringloop instuurt. Als dat minder energie kost dan je totaal opwekt, heb je - overall gezien - een afvalloze productie.
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #82 Gepost op: 24 september 2018, 10:47:35 »
Tegenstanders beginnen direct met krijsen zonder redelijke argumenten aan te leveren
::) Ik wil even aangeven dat jouw opinies zijn waarde verliezen door deze woordkeuze. Als je mensen met een andere opinie niet met respect behandelt, kun je niet veel terug verwachten.

Rotzooi die je zelf maakt, moet je zelf opruimen. Lijkt me duidelijk. Zouden we allemaal van jongs af aan geleerd moeten hebben. Waarom rotzooi maken als er alternatieven zijn? Al waren de alternatieven duurder (niet op lange termijn!), dan moeten we dat gewoon betalen. Het is niet zo dat we daardoor in armoede zouden leven. In Texas hebben ze al ontdekt dat het goed verdienen is met alternatieve energiebronnen om minder afhankelijk van olie te worden. Verder: hoe langer we verwijderd zijn van een nucleaire ramp (Tchernobyl, Fukushima), des te meer er luchtiger wordt gedaan over een mogelijke ramp. Maar die is altijd reëel aanwezig. Het is niet zo dat ze in België nou zulke betrouwbare centrales hebben staan. Ik wil die rotzooi niet om me heen hebben, maar helaas regeert het geld en niet het verstand. In Engeland leeft tegenstand tegen kernenergie overigens nauwelijks. De meeste mensen die ik hier vraag hebben nooit van Sellafield gehoord. Het is bekender in Nederland en wordt hier niet over gepraat. Het is wel even de giftigste plaats in Europa (volgens de Guardian in 2009). Het is mij altijd een raadsel hoe iemand kernenergie moreel kan verdedigen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #83 Gepost op: 24 september 2018, 10:47:44 »
Energie wordt nu voor een deel ook opgewekt op de plekken waar dat nodig is, er bestaan reeds huizen die zelfvoorzienend zijn.
Dat zelfvoorzienend is ook maar je zelf voor de gek houden. Koppel zo'n huis los van het elektriciteitsnet en ze zijn nergens meer. Dat is nog steeds de makke van alle groene energie. Zonder de buffer van "ouderwetse" energiecentrales stort het hele kaartenhuis in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #84 Gepost op: 24 september 2018, 10:50:21 »
Het is mij altijd een raadsel hoe iemand kernenergie moreel kan verdedigen.
Je gaat nog steeds uit van uranium als brandstof. Ik had eerder al thorium genoemd als veel veiliger en schoner alternatief. Vind je dat dan ook niet verdedigbaar?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #85 Gepost op: 24 september 2018, 10:59:02 »
Ik wil even aangeven dat jouw opinies zijn waarde verliezen door deze woordkeuze. Als je mensen met een andere opinie niet met respect behandelt, kun je niet veel terug verwachten.

Kernenergie is het domste en gevaarlijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden en moet uitgeroeid worden.
Tsjah, met zo'n woordkeuze heb ik dat ook bij jouw mening. Van mij mogen er meer kerncentrales bij komen, dan kunnen de olie- en gascentrales dicht.

En het gevaarlijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden zal het gebruik van vuur zijn, dat heeft de rest mogelijk gemaakt. :)

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #86 Gepost op: 24 september 2018, 11:14:12 »
Je gaat nog steeds uit van uranium als brandstof. Ik had eerder al thorium genoemd als veel veiliger en schoner alternatief. Vind je dat dan ook niet verdedigbaar?
Maar thorium is ook niet oneindig beschikbaar. Ik weet niet wat de preciese reserves in de aardkorst zijn, maar als we massaal over zouden gaan op thoriumreatoren kan dat ook snel uitgeput worden. Onze energienehoefte heeft de neiging te stijgen. Zeker als mensheid...
Verder weet ik eigenlijk weinig van thoriumreactoren af. Ik heb net wat zitten lezen op Wikipedia. Interessante materie! Het had een mooie overgangstechnologie kunnen zijn naar volledig duurzaam. Jammer dat men er niet meer onderzoek naar heeft gedaan. Met als trieste reden (wat ik op wikipedia las): uranium levert meer bijproducten op die voor kernwapens te gebruiken zijn....  :-\
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #87 Gepost op: 24 september 2018, 11:19:00 »
::) Ik wil even aangeven dat jouw opinies zijn waarde verliezen door deze woordkeuze. Als je mensen met een andere opinie niet met respect behandelt, kun je niet veel terug verwachten.
Okee, ik had me iets volwassener kunnen uitdrukken, zonder respectloos naar anderen te hoeven zijn.

Fukushima is helemaal nog niet ver weg aangezien we de toekomstige impact op Stille Oceaan hiervan nog niet eens kunnen overzien. Daarom pleit ik ook voor een doorontwikkeling van kernfusie techniek voor de lange termijn en dat we de tussentijd opvullen met zo schoon mogelijke alternatieven, dat zou mijn ideaal zijn.

Ik sluit me aan bij dat het ontdekken van vuur te maken inderdaad de gevaarlijkste ontwikkeling van de mensen is geweest, maar ja, dan hadden we nooit uit de zee moeten komen kruipen in het verleden.

Groeten,
Richard

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #88 Gepost op: 24 september 2018, 11:31:08 »
Nee, maar het is de vraag of je het afval kunt omzetten naar iets onschuldigs of iets dat je terug de kringloop instuurt. Als dat minder energie kost dan je totaal opwekt, heb je - overall gezien - een afvalloze productie.
Wim

Dat is nou het mooie van thorium centrales. Daar kun je zelfs het huidige afval in verwerken, en nee, er is geen gebrek aan thorium, geschat wordt ca 120 biljoen ton winbaar.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #89 Gepost op: 24 september 2018, 11:43:52 »
Dat lijkt me heel erg veel gezien de 6,3 miljoen ton in de link. In ieder geval is er genoeg thorium aanwezig om de komende eeuwen energie te kunnen produceren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.