Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 13828 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #90 Gepost op: 24 september 2018, 11:54:47 »
Daarom pleit ik ook voor een doorontwikkeling van kernfusie techniek voor de lange termijn en dat we de tussentijd opvullen met zo schoon mogelijke alternatieven, dat zou mijn ideaal zijn.
Kernfusie, daar geloof ik nou helemaal niet in. Daar zijn ze al sinds de Tweede Wereldoorlog mee bezig en het is ze nog nooit gelukt om het proces langer dan een paar seconden aan de praat te houden. Dat gaat het dus niet worden. De enige succesvolle kernfusie vindt plaats in de zon. En in waterstofbommen, voor zover je dat succesvol kan noemen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #91 Gepost op: 24 september 2018, 11:58:40 »
"The preceding reserve figures refer to the amount of thorium in high-concentration deposits inventoried so far and estimated to be extractable at current market prices; millions of times more total exist in Earth's 3×1019 tonne crust, around 120 trillion tons of thorium, and lesser but vast quantities of thorium exist at intermediate concentrations.[21][22][23] Proved reserves are "a poor indicator of the total future supply of a mineral resource".["

https://en.wikipedia.org/wiki/Occurrence_of_thorium

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #92 Gepost op: 24 september 2018, 12:54:17 »
terug naar de trein vs vliegtuig discussie....

Het manco ontstaat al bij de optie het volgende.

Stel ik wil van A'dam naar Berlijn. Vliegen doe je dan direct, zonder tussenstops en lijkt daardoor sneller en is in elk geval vaak goedkoper dan de trein. Zolang als de discussie blijft steken bij elk 'gehucht' van >50.000 inwoners die een tussenstop eisen ga je het qua reistijd met de trein nooit winnen. Geldt uiteraard ook als ik naar bijv. Rome wil.

Overigens, ikzelf ga niet met de trein en al helemaal niet met het vliegtuig naar Berlijn. De auto wint het gemakkelijk (vwb de tijd, huidige kosten wil ik het niet over hebben, geen discussie mogelijk). Woon in het noord oosten van NL en eerst naar A'dam om vervolgens naar Berlijn te rijden is wel erg onzinnig. Ook naar Bad Bentheim is niet nuttig voor de trein...  Als je toch al 'bijna halfweg' met de auto bent rij je wel door.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #93 Gepost op: 24 september 2018, 13:07:30 »
"The preceding reserve figures refer to the amount of thorium in high-concentration deposits inventoried so far and estimated to be extractable at current market prices; millions of times more total exist in Earth's 3×1019 tonne crust, around 120 trillion tons of thorium, and lesser but vast quantities of thorium exist at intermediate concentrations.[21][22][23] Proved reserves are "a poor indicator of the total future supply of a mineral resource".["

https://en.wikipedia.org/wiki/Occurrence_of_thorium
OK, er lijkt dat er dus genoeg thorium aanwezig is. Maar het moet ook winbaar zijn, dus lage concentraties, of diep in de aardkorst heeft niet veel zin. Daarnaast kost het dan ook ontzettend veel energie om het te winnen.
En ook bij thorium blijf je met radioactief afval zitten. Veel en veel minder dan bij uranium (factor 200 minder lees ik in wikipedia), maar als je op grote schaal thorium gaat gebruiken, wordt dat toch een aanzienlijke afvalberg. En ook thorium afval moet nog steeds 300 jaar bewaard worden, maw nog steeds de volgende generaties opzadelen met een afvalprobleem.

Ik denk daarom nog steeds dat een combinatie van verschillende duurzame vormen (zon, wind, water, biomassa) een beter alternatief is.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #94 Gepost op: 24 september 2018, 13:12:57 »
Ik denk daarom nog steeds dat een combinatie van verschillende duurzame vormen (zon, wind, water, biomassa) een beter alternatief is.
Weet jij wat er bij de verbranding van biomassa vrijkomt? Ik weet het ook niet, maar ik vermoed dat er meer zooi wordt uitgestoten dan alleen maar CO2.
En al die andere vormen werken alleen maar als er een paar robuuste centrales blijven draaien om de zaak stabiel te houden.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2018, 13:14:31 door Klaas Zondervan »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #95 Gepost op: 24 september 2018, 13:23:55 »
terug naar de trein vs vliegtuig discussie....

Het manco ontstaat al bij de optie het volgende.
(...)
Volgens mij zit het ook in een bepaalde vorm van idealisme. Mijn vrouw en ik gingen deels voor werk van het voorjaar naar Madrid. Ik heb uitgezocht welke vorm voor ons het meest haalbare was. Met de trein was mogelijk, het kostte ons een dag reizen, 's ochtend vertrekken rond een uur of 7 en 's avonds rond 22.00 zouden we er kunnen zijn, en anders 2h later (5x overstappen, waarvan 2x in NL). Een hele verbetering binnen twintig jaar, in de jaren '90 toen kostte het mij zo'n 26 uur van Ede-Wageningen naar Alicante.

Het feestje is niet doorgegaan, daar mijn vrouw via haar werk moest boeken en het reisbureau niet zo flexibel en zoekgraag is als ik. Het was nl. een aardig gepuzzel. Overigens waren de kosten ook beduidend hoger (2x zo duur), maar als we haar reis konden boeken hadden we het waarschijnlijk ook gedaan. We hebben het er nog even over gehad om alles zelf te boeken en het risico te nemen niets vergoed te krijgen vanuit haar werk, maar dat hebben we niet gedaan. Er kwamen nog kosten aan ivm een verhuizing die we niet konden overzien.

Als je ergens snel wilt zijn, kan vliegen de snelste optie zijn. Als je wilt dat een andere optie verbetert moet worden, dan zal je daar nu reeds gebruik van moeten gaan maken. Dat heeft twee effecten: ten eerste wen je jezelf al aan het gebruik van de andere vorm van vervoer. Als je eenmaal in de auto of vliegtuig zit, ga je geen gebruik maken van de trein, want.....
En ten tweede stijgt me jouw aandeel in het gebruik de vraag naar verbetering van de verbinding. En dat zet anderen weer aan het denken.
Het is wel een kwestie van de lange adem, dit gaat niet op korte termijn. Maar dan is het de vraag hoe belangrijk je het eigenlijk wel vindt.

Groet,
Michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #96 Gepost op: 24 september 2018, 13:27:57 »
Hallo Klaas,

Nou werk ik als process engineer in de olie en gas industrie, dus ik heb wel enigzins een idee wat er bij vrij komt. Als je biomassa in een grote centrale verstookt, kun je daar eenvoudig filters op zetten (net als bij de huidige centrales op kolen of aardgas bv). Uiteraard houden die niet alles tegen, maar je komt erg ver.
Als je biomassa in kleine oventjes gaat verstoken, werkt het niet. Allemaal bv een open haard zou meer problemen geven dan het oplost.

En ja, je hebt helemaal gelijk dat er buffers nodig zijn. Alleen windenergie of zonnepanelen werkt niet. Maar een centrale op biofuel werkt niet veel anders dan een gascentrale dus die kan prima als buffer dienen.
En is ook niet nodig om ieder huishouden zelfvoorzienend te maken. Het is veel nuttiger om het als maatschappij te zijn. Dan heb je direct ook alle voordelen van schaalgrootte.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #97 Gepost op: 24 september 2018, 13:32:16 »
Alleen weer zo jammer dat de biomassa die we nu verstoken met grote bulkschepen van de andere kant van de oceaan gehaald wordt. Daaaag duurzaam...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #98 Gepost op: 24 september 2018, 13:32:49 »
Volgens mij zit het ook in een bepaalde vorm van idealisme. Mijn vrouw en ik gingen deels voor werk van het voorjaar naar Madrid. Ik heb uitgezocht welke vorm voor ons het meest haalbare was. Met de trein was mogelijk, het kostte ons een dag reizen, 's ochtend vertrekken rond een uur of 7 en 's avonds rond 22.00 zouden we er kunnen zijn, en anders 2h later (5x overstappen, waarvan 2x in NL). Een hele verbetering binnen twintig jaar, in de jaren '90 toen kostte het mij zo'n 26 uur van Ede-Wageningen naar Alicante.

Het feestje is niet doorgegaan, daar mijn vrouw via haar werk moest boeken en het reisbureau niet zo flexibel en zoekgraag is als ik. Het was nl. een aardig gepuzzel. Overigens waren de kosten ook beduidend hoger (2x zo duur), maar als we haar reis konden boeken hadden we het waarschijnlijk ook gedaan. We hebben het er nog even over gehad om alles zelf te boeken en het risico te nemen niets vergoed te krijgen vanuit haar werk, maar dat hebben we niet gedaan. Er kwamen nog kosten aan ivm een verhuizing die we niet konden overzien.

Als je ergens snel wilt zijn, kan vliegen de snelste optie zijn. Als je wilt dat een andere optie verbetert moet worden, dan zal je daar nu reeds gebruik van moeten gaan maken. Dat heeft twee effecten: ten eerste wen je jezelf al aan het gebruik van de andere vorm van vervoer. Als je eenmaal in de auto of vliegtuig zit, ga je geen gebruik maken van de trein, want.....
En ten tweede stijgt me jouw aandeel in het gebruik de vraag naar verbetering van de verbinding. En dat zet anderen weer aan het denken.
Het is wel een kwestie van de lange adem, dit gaat niet op korte termijn. Maar dan is het de vraag hoe belangrijk je het eigenlijk wel vindt.

Groet,
Michel

Op dat soort afstanden wordt de trein nooit concurrerend met het vliegtuig, althans niet in het dichtbevolkte west-europa. Gezien klm nu  al gaat vliegen op bio kerosine gaat op de langere termijn het milieu-nadeel van vliegen vervallen en zal de trein gezien de enorme infrastructuur kosten alleen maar meer op achterstand gezet worden. Een kilometer of 500 is wel max.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #99 Gepost op: 24 september 2018, 13:38:38 »
Gezien klm nu  al gaat vliegen op bio kerosine gaat op de langere termijn het milieu-nadeel van vliegen vervallen ….
Ik las ergens dat biokerosine minder CO2 uitstoot. Maar welke brandbare stof zit er dan in, in plaats van koolstof?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #100 Gepost op: 24 september 2018, 13:39:42 »
Alleen weer zo jammer dat de biomassa die we nu verstoken met grote bulkschepen van de andere kant van de oceaan gehaald wordt. Daaaag duurzaam...
Dat ligt eraan wat het schip als brandstof gebruikt ;)
Maar ja, het is beter om het toch lokaal te zoeken. Ik ben een paar jaar geleden bezig geweest met een studie om in Finland een raffinaderij te bouwen voor productie van biodiesel. Daar heeft men erg veel produktiebossen, terwijl de vraag naar papier terug loopt. Het idee was om de bestaande infrastructuur voor hout te gebruiken en dan het hout te vergassen tot olie waarmee uiteindelijk diesel kan worden gemaakt.
Uiteindelijk is door de lage olieprijs het project gestopt, maar technisch was het geen probleem. Als energie weer duurder wordt, is  het een prima alternatief. Zeker als het wat verder en beter wordt uitgewerkt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #101 Gepost op: 24 september 2018, 13:42:50 »
Ik las ergens dat biokerosine minder CO2 uitstoot. Maar welke brandbare stof zit er dan in, in plaats van koolstof?
Dat lijkt me inderdaad sterk. Vermoedelijk bedoelt men dat er "overall" minder uitstoot is, omdat de koolstof via fotosynthese onderdeel is van de koolstofcycle. Dus netto geen uitstoot.
Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #102 Gepost op: 24 september 2018, 13:52:34 »
Op dat soort afstanden wordt de trein nooit concurrerend met het vliegtuig, althans niet in het dichtbevolkte west-europa. Gezien klm nu  al gaat vliegen op bio kerosine gaat op de langere termijn het milieu-nadeel van vliegen vervallen en zal de trein gezien de enorme infrastructuur kosten alleen maar meer op achterstand gezet worden. Een kilometer of 500 is wel max.
Dat is maar de vraag. Als je ergens snel wilt zijn heb je gelijk. Maar als het je gaat om een veranderende reismentaliteit kunnen de afstanden nog wel eens groter worden. alleen is het veranderen van een mentaliteit wel een kwestie van de lange adem. Maar dat een mentaliteitsverandering ook kan bewijst onder meer dit draadje, waar het tachtiger jaren geitenwollesokkenthema alternatieve energie, toch aardig omarmd wordt door gewone sokkendragers.

Groet,
michel

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #103 Gepost op: 24 september 2018, 13:53:21 »
Ik las ergens dat biokerosine minder CO2 uitstoot. Maar welke brandbare stof zit er dan in, in plaats van koolstof?
Wat Wim zegt en misschien levert biokerosine meer energie op per liter/kilogram dan normale kerosine omdat er minder verontreinigingen inzitten.

Overigens, ikzelf ga niet met de trein en al helemaal niet met het vliegtuig naar Berlijn. De auto wint het gemakkelijk (vwb de tijd, huidige kosten wil ik het niet over hebben, geen discussie mogelijk). Woon in het noord oosten van NL en eerst naar A'dam om vervolgens naar Berlijn te rijden is wel erg onzinnig. Ook naar Bad Bentheim is niet nuttig voor de trein...  Als je toch al 'bijna halfweg' met de auto bent rij je wel door.
Het gaat dan ook niet om specifiek Berlijn maar de afstand waarop de auto/trein/bus/vliegtuig beter/sneller is.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #104 Gepost op: 24 september 2018, 14:39:59 »
... misschien levert biokerosine meer energie op per liter/kilogram dan normale kerosine omdat er minder verontreinigingen inzitten.
De verontreinigingen hebben weinig tot geen invloed. Biobrandstof heeft de neiging juist meer verontreiniging te hebben...
Het hangt er sterk van af hoe de kerosine is gemaakt. 1 methode is het omzetten van plantaardige en dierlijke olien en vetten  in diesel/kerosine achtige stoffen. Deze zijn iets rijker in zuurstofverbindingen (vanwege de esterverbinding in het molecuul) wat invloed heeft op de hoeveelheid CO2 die er vrijkomt bij verbranding. Per kg brandstof zal dat ietsje minder zijn. Echter, de hoeveelheid energie die per kg vrijkomt, zal ook minder zijn. Doorgaans is minerale olie het energierijkst. Uiteindelijk zul je moeten kijken hoeveel CO2 er per kJ wordt uitgestoten. Biodiesel zal daar nauwelijks anders zijn dan diesel of kerosine uit fossiele brandstoffen. Ik vermoed zelfs iets meer CO2 uitstoot.
Het grote voordeel is natuurlijk dat bij het maken van de plantaardige olie (in de plant, mbv zonlicht) precies dezelfde hoeveelheid CO2 uit de atmosfeer is gehaald. Dus netto is er geen uitstoot omdat je de kringloop sluit.
Effectief gezien vlieg je dus op zonne-energie. Kerosine is dan alleen het medium.

Een andere vorm van biokerosine is om organisch materiaal (hout, algen, rotte aardappels, stro) te vergassen tot synthesegas. Dit gas kan worden omgezet in een olie die erg op aardolie lijkt. Die olie kun je dan raffineren tot benzine, diesel, kerosine enz.
Dit soort kerosine is volledig gelijk aan wat we nu in raffinaderijen uit aardolie maken. De uitstoot is dus ook gelijk.
Maar ook hier geldt weer: omdat de koolstof in planten is vastgelegd door CO2 op te nemen, is er netto geen uitstoot.

Natuurlijk zitten er allerlei haken en ogen aan (bv bijproducten als as, fijnstof, enz) maar dat hebben we nu ook met fossiele brandstof. Maar door de technologie verder te ontwikkelen, kun je die problemen proberen op te lossen. Ondertussen stoot je netto geen CO2 meer uit, wat toch 1 van de grote problemen van het huidige energie vraagstuk is.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256