Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 16:15:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:03:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels door Hans1963
Vandaag om 14:22:39
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 15886 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #120 Gepost op: 24 September 2018, 20:12:08 »
Als we naar de trein kijken en we gaan grotere afstanden afleggen, laten we dan ook kijken naar de bovenbouw.

Voor Amsterdam / Brussel e.v. is de HSL aangelegd.
Van Amsterdam naar Londen kun je ook via HSL´s.
Van Amsterdam naar Duitsland euh, euh is er niks. Er rijdt een ICE, maar in Nederland niet snel. geen HSL.
Van Amsterdam naar Berlijn, een getrokken trein, in Nederland vaak stoppend dus ook niet snel en geen HSL.

Willen we verder dan komen nog meer problemen tegen
Bijv naar Moskou.
Denk alleen aan het de spoorbreedte in Rusland, maar ook de diverse spanningen (1500 V = , 15000 V ~  , 3000 V = onderweg , en ook andere signaleringen.
En dat er nog geen hogesnelheidsspoor oostwaarts ligt.

En hoe gevoelig ligt dit politiek, nu Rusland graag weer een grootmacht wil zijn?
Jeroen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #121 Gepost op: 24 September 2018, 21:35:57 »
Met de trein naar Moskou?! Ja! Dat lijkt mijn dan wel weer leuk. :) Of eigenlijk met de trein naar Nederland, want ik woon al in Moskou  ;D
Sinds 8 jaar reis ik regelmatig tussen Nederland en Moskou. In het begin heb ik eens uitgezocht of dat ook per trein kon. Dat kon destijds rechtstreeks; er reed toen nog een koerswagen tussen Amsterdam en Moskou. Alleen deed die er maar liefst 37 uur over... Sneller kon ook: 32 uur maar dan wel 5 x overstappen. In de praktijk had ik die tijd niet, dus heb ik altijd het vliegtuig genomen.

Maar goed, Moskou is dan wel weer erg ver; zo'n 2500 km. Stel dat er een hogesnelheidsverbinding zou komen, dan blijft dat nog steeds een behoorlijke reistijd. Maar tot ~ 1000 km zou met een goed internationaal en aaneengesloten hogesnelheidsnetwerk te doen moeten zijn. Vanuit Nederland kom je dan toch tot Warschau. Of Wenen. Of Milaan.
Maar het werkt alleen als je niet te veel tussenstops hebt. Als je nu de trein naar Frankfurt neemt, ben je eerst een stuk door Nederland aan het boemelen, daarna bijna als stoptrein door het Ruhrgebiet. Pas na Keulen schiet het op.

Groet,Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #122 Gepost op: 25 September 2018, 08:40:23 »
Vroeger hadden we veel grens over schrijdende passagierstreinen , Hoek van Holland 2 in een periode . Één van/naar Klagenfurt en van/naar Moskau . Bij die laatste waren maar één of twee russische rijtuigen . De rest kwamen uit oa denemarken . Een nachttrein naar parijs . Ook Wenen had er één . Amsterdam -Maastricht naar Basel . Zelfs de TEE combineerde/splitse in Utrecht CS . Onderweg werden vaak rijtuigen naar een andere trein gerangeert . Later zijn routes aangepast en reed de trein van Hoek van Holland naar Klagenfurt niet meer via Venlo maar via Arnhem -Nijmegen . Daar voor werd dan een stuk met een DB diesellok gereden .
De diensten naar Brussel werden uitgebreid in aantal en lengte . Geen lokwissel aan een grensstation meer nodig . Ook een TGV trein naar Parijs rijden hier . Die doen niet alle stations aan . Straks een goed service naar Londen , hoop ik . Lijkt er nu nog niet helemaal op .
Tegenwoordig is er wel veel grensoverschrijdend verkeer maar die gaan niet ver . Bij één grensovergang bijna onmogelijk . De brug over de rivier is nog steeds kapot . De treinen rijden alweer tot Weener nadat de beveiliging is aangepast . Een plan van Arriva was om door te rijden tot Oldenburg . Duurt zeker nog 5 jaar voor het zover is . Vroeger waren daar 3 grensoverschrijdende treinen met verschillende eindpunten . Groningen-Hannover was de langste . Er waren weinig passagiers . Met de komst van arriva , die ieder 2 uur ging rijden , steeg het aantal passagiers . Nog meer toen het zelfs een uurdienst werd . Veel reizigers die in/uitstappen in Weener van/naar Leer .Door de ramp met de brug is het aantal passagiers weer drastisch gedaald .
De OBB heeft tegenwoordig een nightjet trein rijden op vele trajekten . Dat doen ze alleen . Het zijn 2e hands rijtuigen die allen befoliet zijn . Over enkele jaren zullen daar nieuwe rijtuigen voor terugkomen . Helaas moet de Nederlanders in Dusseldorf instappen . Plan is er om naar Nederland te rijden . Tot waar zouden die dan gaan rijden ? Dit ivm de autotransportwagens . Kunnen die in Amsterdam nog be/ontladen worden . Of komt den Bosch daar dan voor in aanmerking .
Overal in Europa is het aantal langeafstand nachttreinen afgenomen . Hoewel er een trein is van Moskau naar Frankrijk via Oostenrijk is bijgekomen .

gr Jos