Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: NS modelbaan Hoekdam H0  (gelezen 415287 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #660 Gepost op: 30 maart 2019, 13:12:35 »



Staat P het station binnenkomend vòòr het inrijsein? En waarom staat Q daar waar hij staat en niet tussen of direct naast rangeersporen?
Het lijkt mij ook niet logisch, eerlijk gezegd.
In Boskoop is de situatie anders. Daar is sprake van een uithaalspoor op de hoofdbaan. Het lijkt er zelfs op dat het hele station als rangeerstation gebruikt kan worden en wel tussen de inrijseinen. Of dat zo is zou ik nader moeten onderzoeken, maar toch. De positie van de seinen suggereert het wel
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 13:14:29 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #661 Gepost op: 30 maart 2019, 13:57:57 »
Citaat
In Boskoop is de situatie anders. Daar is sprake van een uithaalspoor op de hoofdbaan.
Een goederen trein komt binnen op spoor 2 maar 1 kan ook richting maakt niet uit.
De wagons worden uitgehaald via het linker hoofdspoor (Spoor A) door middel van Q.
Vervolgens wordt er een rij weg uitgelegd naar de VAM Spoor 11, 12 of Spoor 3,4 en 5 laad en los weg en VG&L.
P is voor rangeren van A naar 1,2,3,4,5,11 en 12.
Q is voor rangeren van 1,2,3,4,5,11 en 12 naar A

Anders had P bijvoorbeeld P3,4,5 geheten.
Eigenlijk moet Sein A1,2 staan voor het R bord, maar er zijn genoeg voorbeelden te vinden waar een rouwbrief samen met het uitrijsein samen bij elkaar staan.
Een combinatie met een inrijsein met rouwbrief bestaat wel maar is wel heel uitzonderlijk.





De meest simpele optie is Sein A1,2 weg laten, deze staat denkbeeldig een heel stuk verder naar links voor het R bord.
Het spoorplan is natuurlijk schematisch in het echt ziet het er zo uit.



Ik ben op zoek naar een combinatie van rouwbrief en inrijsein,
Voorlopig laat ik het even zo waar sein A staat tot ik iets heb gevonden wat beter past.

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 14:32:11 door Ronald Hofmeester »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #662 Gepost op: 30 maart 2019, 16:34:52 »
Ik zal het morgen in mn seinenboek opzoeken. Ik blijf het een heel vreemde situatie vinden.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #663 Gepost op: 30 maart 2019, 18:09:45 »
Beste Huibert (DE II),

Ik had dit draadje geopend.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88378.msg3222020268#msg3222020268
Het is een afspiegeling maken tussen de werkelijkheid en wat kan je in model weer kan geven.
De ruimte die ik heb is heel beperkt.
Wat niet goed is is de plaats van sein A1,2 samen met sein P.
Sein A1,2 moet ik eigenlijk 2 meter naar links plaatsen tegen over dit sein aan de andere kant van het spoor moet een R bord komen einde rangeer gebied/grens.
Sein P kan voor het wissel blijven staan.
Ik schreef het volgende
Een combinatie met een inrijsein met rouwbrief bestaat wel maar is wel heel uitzonderlijk.
Ik had moeten schrijven.

Ik kies voor een combinatie van een inrijsein met rouwbrief dit is een heel uitzonderlijke combinatie.

Dit is hoe ik het weer ga geven, dit is misschien in strijdt met de werkelijkheid.
SeinA1,2 is voor trein bewegingen (rijweg)
P is voor rangeer bewegingen.
Omdat beide seinen deel uitmaken van het hoofdspoor kan tijdens het rangeren er door post T geen rijweg (van links naar rechts) worden vrijgeven aan de voorliggende  post.

Wat voor mijn belangrijk is dat bediening simpel is en er een duidelijk beeld is met seinen tussen rangeren of trein bewegingen.
En dat de sein mooie bewegen.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 18:21:19 door Ronald Hofmeester »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #664 Gepost op: 30 maart 2019, 18:55:42 »
Ingewikkelde bedoeling die seinen  ???
Als ik er t.z.t. aan toe ben moet ik nog een aardige "studie" doen om het een beetje goed voor elkaar te krijgen.
Jij hebt zo te zien al een paar opleidingen gehad Ronald  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #665 Gepost op: 31 maart 2019, 09:39:30 »
Ronald, waarom zet je inderdaad niet het inrijsein verder weg, ongeveer achter de twee kopsporen en de rouwbrief bij het eerste wissel? Krijg je de situatie zoals die vroeger in Boskoop was.
Zie https://klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBsk.htm
Neem aan dat je die site al druk hebt bestudeerd.
Groet, Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #666 Gepost op: 31 maart 2019, 09:51:50 »
Citaat
Omdat beide seinen deel uitmaken van het hoofdspoor kan tijdens het rangeren er door post T geen rijweg (van links naar rechts) worden vrijgeven aan de voorliggende  post.
Ha Ronald,
Ik snap je redenatie: weinig plek en dus woekeren met de werkelijkheid.
Juist in je quote geef je (indirect) aan, waarom je het hoofdsein op die plek beter weg kunt laten. Immers, "de rijweg vrij te geven aan de voorliggende post" maakt het hele blok nutteloos. Dat zal in het eggie niet snel gebeuren.
Maar nogmaals, ik snap je keuze  :)
En lastig is het ook. Voor Heen, En en Weer geldt het volgende seinplan:



In dit plan is U12 inmiddels vervangen door een rangeerstoplantaarn (meer is niet nodig) en B1-3 door een normaal sein met snelheidsbeperking.
Van plan 6 naar plan 7, zeg maar, en al redenerend naar plan 8  8) :P :)
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2019, 09:55:52 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #667 Gepost op: 31 maart 2019, 10:17:05 »
Nog even gezocht bij de website Klassieke Beveiliging op Kampen.
Halverwege de pagina twee foto's: De rechterfoto toont het vertakkingsbordessein langs het hoofdspoor met in de verte het wissel op de linkerfoto. Voor het wissel een simpele rangeerstoplantaarn (links) voor de goederensporen.
Als je mocht besluiten om de beide seinen A en P bij elkaar te zetten, zou ik de combinatie van inrijder en rangeerstoplantaarn zelf een mooiere oplossing vinden temeer daar rouwbrieven veelal voor spoorgroèpen worden gebruikt.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #668 Gepost op: 31 maart 2019, 13:43:51 »
Ronald, waarom zet je inderdaad niet het inrijsein verder weg, ongeveer achter de twee kopsporen

Frank,
De bocht die het hoofdspoor maakt gaat op die plek straks door achtergrond.
Waardoor de ruimte tussen A1,2 en P heel kort is.

Het idee van Huibert DE II om de rangeerpaallantaarn te vervangen door een rangeerstoplantaarn vind ik wel een goed idee en een beter passende combinatie  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7472
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #669 Gepost op: 31 maart 2019, 17:35:02 »
 :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #670 Gepost op: 31 maart 2019, 19:03:02 »
Langzaam weer een stukje verder.
Eerst de beding gelegd geschuurd en geverfd.





En de spoor 7 en 8 wissel 17 en 11 op hun plek gelegd en vast gelijmd.
Bij spoor 7 komt de weeghuisje met weegbrug.
Voor de weegbrug zal ik een nieuwe beter versie bouwen het weeghuisje zal ik herbruiken.
Achter dit weeghuisje komt post T welke seinhuis ik ga nabouwen weet ik nog niet ?



Tot de volgende update.


Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #671 Gepost op: 31 maart 2019, 19:06:08 »
Hoi Ronald,

Jij slaat ook eigenlijk nooit en dag over met bouwen. Met jou kan ik praten  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald1974

  • Gast
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #672 Gepost op: 01 april 2019, 19:20:14 »
Vandaag niet veel gedaan wegens andere verplichtingen.
Even de wissels bij de wissel straat neer gelegd en spoor 2 neergelegd zodat ik de rails kan aftekenen  en de beding kan gaan maken en leggen.
En even trein neer gezet op spoor 2 hoe de bocht er uit gaat zien.





Als ik spoor 2 gelegd heb kan ik parallel aan dit spoor spoor 1 leggen het perron spoor.
Tot de volgende update.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #673 Gepost op: 01 april 2019, 21:19:37 »
Ik kwam er ook achter na het samenstellen van zo 'n dergelijke buurtgoederentrein toch danig ruimte vreet.

Bijzonder, de bruine Eanos.

Volg de vorderingen uiteraard (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: NS modelbaan Hoekdam H0
« Reactie #674 Gepost op: 01 april 2019, 23:16:42 »
Dat is een gaaf stammetje Ronald. Zou bijna jaloers worden (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".