Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door v140
Vandaag om 12:16:17
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 12:16:14
Wielen gelijkzetten? door Floris Dilz
Vandaag om 12:11:18
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door NS8714
Vandaag om 12:10:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door bosje77
Vandaag om 11:55:04
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 11:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 11:51:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:01
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 11:37:39
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door MOVisser
Vandaag om 11:31:16
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
Croppers Yard, iets kleins in 00 door Whis
Vandaag om 11:26:22
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 11:19:33
Line-up foto's van modellen door lex stoom
Vandaag om 11:16:45
Projekt 083-338 door GORILLUS
Vandaag om 11:15:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 11:10:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 11:07:28
Problemen met Roco wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:55:55
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 10:55:54
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door St00mboy
Vandaag om 10:55:52
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 10:22:28
Problemen met het instellen van de Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 10:14:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:39:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:36:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:36:14
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
Vandaag om 09:22:17
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
  

Auteur Topic: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan  (gelezen 1550 keer)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Gepost op: 15 maart 2019, 14:42:21 »
Ik ben bezig met de ombouw / uitbreiding van mijn modelspoorbaan.
Ik wil in plaats van lichtseinen armseinen gaan toepassen maar zit met een paar vragen.
Als eerste het railplan.



De vraag gaat over rouwbrief P bediening VAM.
Voor de bedienen van de VAM moet onder andere wissel 7 ontgrendeld en omgelegd worden en stop ontspoorblok St 7 ontgrendeld worden en omgelegd.
Er is geen melding terug naar post T dat wissel 7 en St 7 in de goede stand leggen voor de bediening van Sein P of A 1,2 .
Kan ik volstaan met het voorbij rijden van sein P en A 1,2 zonder bediening na het ontgrendelen van wissel 7 en St7. ??
Een ongeveer gelijke situatie was er in Boskoop https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenBsk.htm

Waar het om gaat is je kan niet een sein bedienen als je niet weet of de achter liggende wissel en stop ontspoorblok in de goed stand liggen.
Hoe werd dit gedaan / bediend in mijn geval sein A 1,2 of P
Hier onder de situatie van de linker kant van het spoorplan


« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 17:27:26 door Bert van Gelder »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Plaatsing Seinen bij Klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2019, 15:36:16 »
Hoi Ronald,

Moet sein A 1,2 als inrijsein niet achter het Rangeerstopbord staan?

Als sein A 1,2 een zwart-witte mast heeft, geldt deze niet voor rangeerbewegingen. Als deze mast rood-wit is (ex-Staatsspoor overblijfsel) geldt deze wel voor rangeerbewegingen en is een rouwbrief, sein P, op die plek niet nodig.


Wat ik niet begrijp in de vraag is dat er geen melding terug is naar Post T nadat W7 en St7 zijn omgelegd, dit gebeurt toch ook vanaf Post T? De linealenkast van het bedieningstoestel op Post T zal zo ingericht zijn dat sein P alleen te bedienen is als W7 en St7 zijn omgelegd.


Volgens mij mag een rangeerbeweging nooit een onbediende rouwbrief passeren.
Groeten,
Richard

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing Seinen bij Klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 16:11:49 »
Richard,

Dan is het als volgt denk ik.
Post T zet wissel 3 in de goede stand en kan dan wissel 7 en St 7 ontgrendelenen, lineaalkast maakt bediening sein P mogelijk.
Rangeerder is dan verantwoordelijk voor het omleggen van wissel 7 en St 7.

Dit is voor de rangeer beweging van Links naar Rechts.
Voor de rangeer beweging van Rechts naar links  moet is sein Q zo plaatsen dat die ook zichtbaar is voor spoor 11 en 12.
Naast wissel 5 en dan alleen voor de richting van rechts naar links.

Voor de positie van sein A 1,2 moet ik nog naar wat voorbeelden kijken.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2019, 17:51:53 »
Citaat
Post T zet wissel 3 in de goede stand en kan dan wissel 7 en St 7 ontgrendelenen,
Nee, zolang er geen rijweg ligt kunnen de wissels vrij gesteld worden. Alleen als een treinbeweging moet plaatsvinden, worden de wissels vergrendeld door de rijweg en dan kan het hoofdsein worden getrokken.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2019, 18:26:10 »
Falkenberg, ik neem aan dat het stopontspoorblok altijd (vrijgave alleen bij bediening van achterliggende sporen) vergrendeld is, ook als er geen rijweg ligt, dat het wissel wat toegang geeft tot het stopontspoorblok dan vrij gesteld kan worden lijkt me vreemd. (maar wie ben ik).
Groeten,
Richard

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2019, 18:31:27 »
Een kleine aanpassing aan de tekening gedaan.



De positie van sein P moet nog een klein stukje naar links zodat sein A1,2 voor sein P komt te staan.
De positie van sein Q moet met achter B1 en B2 komen, dus een klein stukje naar rechts.

Sein B1 en  B2 kan ook vervangen worden door een enkel sein B1,2

De vraag die ik heb kwam het voor dat in dit geval de seinen die links staan C1, C2, D1,2 en wissel 1 elektrische bediend waren vanuit post T of i.v.m. met de lengte van de trekdraden of is het handiger om rechts een post I toe te voegen.

Moeten de wissels ook van links naar rechts genummerd worden zoals de seinen beginnend met A links naar rechts D.

Als er op en aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2019, 19:09:39 »
Voor de nummering en plaatsing van de seinen kan Arjen (AB 7216) wellicht goede antwoorden geven.

Als je sein B1 en B2 vervangt door sein B1,2 heb je met sein Q in de nieuwe positie dezelfde situatie als op het plan van Boskoop. Ik denk wel dat sein Q alleen bedoelt is voor de bediening van de sporen naar rechts. Op de foto is 1 kant van rouwbrief Q dan ook blind (zwart).

Zo'n open Post I zoals in Boskoop zou wel biezonder zijn om in model na te bouwen (y)

Op de tekening van Boskoop is ook te zien dat het inrijsein ver voor het eerste wissel ligt. Dat zou ingekort kunnen worden tot een lengte van het langste rangeerdeel + 20 cm. Maar die ruimte moet natuurlijk wel beschikbaar zijn.
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2019, 20:47:25 »
Citaat
ik neem aan dat het stopontspoorblok altijd (vrijgave alleen bij bediening van achterliggende sporen) vergrendeld is, ook als er geen rijweg ligt
Nee, is niet vergrendeld per sé. Als de stelpost het ontspoorblok op afstand stelt is deze niet vergrendeld als er geen rijweg ligt. Als het stopontspoorblok dmv een sleutel vanuit de post met de hand kan worden ontgrendeld, is die sleutel ook uit het steltoestel te halen. Als een rijweg moet worden gelegd die afhankelijk is van die sleutel kan die niet worden gesteld omdat de sleutel ontbreekt in het toestel.

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2019, 21:27:56 »
Hoi DirkJan,

Hier een foto uit Sneek gevonden op de https://www.klassiekebeveiliging.com
Ik ga er vanuit dat er vanuit de stelpost na een gestelde rijweg richting dit wissel dan ontgrendeld wordt samen met het stop ontspoorblok en deze dan pas omgelegd kunnen worden.




Bron Foto : www.klassiekebeveiliging.com  R. Ankersmit

Dit is hoe ik de beveiliging wil uitbeelden voor wissel 7 en St 7

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2019, 12:01:05 »
Er bestaat geen rijweg richting die sporen. Rijwegen zijn voor treinbewegingen, niet voor rangeerbewegingen. Rangeerbewegingen worden met elk apart gestelde wissels en stopontspoorblokken hetzij vanuit het seinhuis, hetzij met de hand (zoals je kunt zien bij wissel 4 van Sneek) uitgevoerd. Als je bij klassiekebeveiliging kijkt is in het seinhuis een grendel die wissel 4 en stoponstpoorblok St4 ontgrendelt (hendel 4/St4). Dan is het wissel ontgrendeld en kan de rangeerder met de hand het wissel 4 op St4 stellen. Als dit is gebeurd kunnen de krukjes 2 en 4 niet worden bediend. Als de krukjes (de rijwegen) niet kunnen worden omgelegd, kunnen seinen B1,2 en A2 niet worden bediend. Daarmee laten zich dus geen rijwegen instellen als de hendel om ligt.

Als je dit zo wilt bedienen, zou ik op de stelpost (je post T) een schakelaar 7/St7 inbouwen. Die verzorgt dan de spanning naar elk een knopje voor de bediening van 7 en St7 apart, bijvoorbeeld vlak bij het wissel en het stopontspoorblok. Als schakelaar 7/St7 verkeerd ligt, kun je inbouwen dat je seinen dan niet zijn te bedienen (uit je verhaal haal ik dat je krukjes/rijwegen niet apart gebruikt)

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2019, 13:36:13 »
Dirkjan,

Bedankt voor je uitleg.
De bedoeling is een simpel bedienings paneel met Arduino voor de logica (vergrendelingen).
De eerste stap is juiste seinen op je juiste plek.

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2019, 13:57:32 »
Citaat
Als je sein B1 en B2 vervangt door sein B1,2 heb je met sein Q in de nieuwe positie dezelfde situatie als op het plan van Boskoop. Ik denk wel dat sein Q alleen bedoelt is voor de bediening van de sporen naar rechts. Op de foto is 1 kant van rouwbrief Q dan ook blind (zwart).
Op de tekening zijn pijlen op de rouwbrieven te vinden welke aangeven in welke richting de rouwbrief mag worden gebruikt bij het rangeren.
Citaat
Zo'n open Post I zoals in Boskoop zou wel biezonder zijn om in model na te bouwen (y)
Dat is inderdaad een leuke bedienings post zo in de openlucht.
Het is een beetje afhankelijk wat ik aan tekeningen van kleine bedieningspost kan vinden en of er genoeg plek is om het te plaatsen op de modelspoorbaan anders wordt het zoals in Boskoop als er weinig plek is.
Citaat
Op de tekening van Boskoop is ook te zien dat het inrijsein ver voor het eerste wissel ligt. Dat zou ingekort kunnen worden tot een lengte van het langste rangeerdeel + 20 cm. Maar die ruimte moet natuurlijk wel beschikbaar zijn.
Het langste rangeerdeel is wat er maximaal aan lengte op spoor 2 past ongeveer 20 twee assers.

Hieronder het aangepaste plan.







Als er nog op een aanmerkingen zijn hoor ik dat graag

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4322
    • Medway Valley Line
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2019, 17:07:56 »
@Ronald,

In de Encyclopedie van BNLS staat heel veel info over de klassieke beveiliging.
Zie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Toepassing_van_seinen_op_de_modelspoorbaan

Het artikel is gebaseerd op de originele instructies van het personeel door de NS.
Misschien heb je er wat aan.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
Re: Plaatsing seinen bij klassieke beveiliging op de modelspoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2019, 17:30:35 »
Beste Hans,

Bedankt voor het melden van dit stukje in de encyclopedie op BNLS op de een of andere manier had ik dit gemist.