Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 104076 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #105 Gepost op: 21 June 2019, 13:07:52 »
Manmanmanmanman....
De Amsterdammer rijdt bijna. Met 1 as aangedreven; de ander slaat over.....
Zo voor de tiende keer uit elkaar schroeven en een beetje frame-vijlen.
Eens kijken of de boel dan voldoende sluit om de het tandwiel tegen de worm gedrukt te houden....

uDaar ergens gaat het mis....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #106 Gepost op: 21 June 2019, 13:54:54 »
Speling tussen worm en tandwiel opgelost door een plaatje tussen motor en motorkast te leggen. Daardoor ligt de motor nu lager en vallen tandwielen en wormen keurig in elkaar.

Rijdt!

Nu de sleepbeugel.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #107 Gepost op: 22 June 2019, 20:57:19 »
Mja, reed dus niet....
Inmiddels wel, en met weinig kabaal.....


Ook de CXX maar weer eens van stal gehaald voor een paar ritten. Per slot is dit ook bijna museumspul  ;)


En tot slot de Reko.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #108 Gepost op: 24 June 2019, 10:38:45 »
Maar..... de wielen liggen te diep in het frame.... Toch..... Ik denk zo dat het een radikaal andere aanpak wordt: Skippig, zeg maar. Dàt rijdt.  ;)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #109 Gepost op: 24 June 2019, 12:40:01 »
Er zit toch een doodnormale halling aandrijving in?  Hoe kan die nou zoveel problemen geven? 

Toch wel de meest betrouwbare aandrijving in de modeltramwereld
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #110 Gepost op: 24 June 2019, 17:49:32 »
Martijn, Ja maar dan moet je niet denken dat je wat in jaren is ontwikkeld ( nog bij Stangl) beter kunt en de opsluitplaat eraf slopen. Zie verder naar boven. Want dan is het niet skippig maar is het heen.
Met groet van Paul.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #111 Gepost op: 24 June 2019, 19:51:28 »
Haha, Paul! Soms is eigenwijs zijn inderdaad niet goed.
Dat is inderdaad precies de fout. Al doende leert men, en zonder het lef om fouten  te maken, ontwikkel je ook niks.
Afijn. Ik ga s kijken of ik nog wat van die plaat kan redden. Of zoiets.

 ;)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #112 Gepost op: 25 June 2019, 07:18:57 »
Ahhh.

Succes.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #113 Gepost op: 25 June 2019, 08:08:48 »
Dank Martijn! Het komt goed!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #114 Gepost op: 01 July 2019, 10:57:41 »
Redden wat er te redden valt. Het frame moet wat hoger, dus halen we een randje weg waar de motor op ligt.

Wordt vervolgd.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #115 Gepost op: 21 July 2019, 22:05:34 »
Meanwhile.... tussendoortje.

Een bezoekje aan het HOVM te Den Haag leverde een genoeglijke dag op met toch een verrassing. Hoewel, verrassing..... Uiteraard niet alleen de prachtige trams bekeken, maar ook de schitterende remise. Opvallend: Enorm hoge, smalle deuren....... Betekent in de dagelijks Heen-praktijk dat er nog zeker 2,5-3cm muur onder de huidige Heense remise moet worden aangelegd. Ik ga s kijken hoe ik dat kan doen met een lichte argitectonische aanpassing......






Middelburger look-a-like


Sleepbeugel.

« Laatst bewerkt op: 22 July 2019, 08:16:08 door DE-II »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #116 Gepost op: 23 July 2019, 08:44:13 »
Inmiddels zit ook de Amsterdammer weer in elkaar, en wel zo dat het genoeglijk rijdt. Via Spoorforum.nl een bouwbeschrijving gelezen van ene MeesterPeter die simpelweg het motorblok liet afsteunen tegen de raamstrippen, keurig in hoogte gestelt door wat stripjes. Hoe simpel kun je het hebben. 2mm aan mmbalkjes onder de ramen gelijmd en het hele spul blijft keurig op zn plek.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn aanpak uiteindelijk wel er toe zal leiden dat er een nieuwe motoreenheid in de tram moet komen. Het heeft teveel te leiden gehad van deze ombouw. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #117 Gepost op: 25 July 2019, 09:51:26 »
Ook op de SKIPtram site ( ombouwtips;atlasmodellen) staat de inbouw beschrijving en deze link had ik bij het verstrekken van de motorunit vernoemd. Dat leidt tot een gewenst resultaat en niet tot lijden. Eventuele tips van derden worden ook daar beschreven. Jammer dat jouw alternatief niet werkt zoals verwacht. Als je weing ervaring met deze materie hebt is het altijd handig eerst de ervaring van anderen te proberen en daarna pas zelf te gaan experimeneren. Voorijders adviseer ik altijd de KSW unit die over het algemeen beter loopt.
Groet van Paul.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #118 Gepost op: 25 July 2019, 19:50:29 »
Paul,
ik bouw en verbouw ook al 60 jaar, dus onervaren ben ik zeker niet. Ik kijk voor ikbegin zo breed mogelijk om me heen, dus zowel naar de skiptramsite als andere beschrijvingen die ik zo op het net vind. Ik voeg mn eisen toe, kijk naar de mogelijkheden en maak een keuze. Meestal gaat dat goed, soms niet.
Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 25 July 2019, 19:58:55 door DE-II »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #119 Gepost op: 25 July 2019, 20:01:24 »
Overigens lopen de Halling units prima, zeker wanneer digitaal aangestuurd.