Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 104066 keer)

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #135 Gepost op: 28 November 2019, 00:36:20 »
De neurenberger motorwagen moet nog worden omgebouwd (maar hoe?),

Kijk eens op deze site. Daar heb ik ook de ombouw van de Atlas Bern van afgehaald met dank aan Peter Erdanus
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=59&t=6344

Hugo


Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #136 Gepost op: 28 November 2019, 18:41:41 »
Ik ken de site, Hugo, dank toch. De vierasser wordt hier niet beschreven. Elders plaatst iemand een tweeassig motorstel eronder. Ik wil echter de twee draaistellen behouden. Misschien dat de helft van een C1 van Hall8ng past. Of mss weet Sven een leueke oplossing. 😋🙃😉
Vooralsnog is de motorwagen nog niet aan de beurt. Het Waterstaatstation van Heen komt eerst.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #137 Gepost op: 28 November 2019, 18:47:00 »
De boekenkastplanken waarop de haltes Caststraat en Buiten komen te liggen zijn op de goede hoogte gebracht.
De tramremise wordt van Heen naar Buiten verplaatst en de remisesporen voorzien van handwissels. Zo ontstaat er bij Heen meer ruimte.


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #138 Gepost op: 28 November 2019, 18:50:36 »
Hoi,

Leuk huizenblokje zo daar wat je laat zien.

Kun je me wat meer vertellen daarover en misschien de maten van de ramen en deuren?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #139 Gepost op: 28 November 2019, 21:40:23 »
Ha Koen.
De bouw kun je lezen in het draadje IJmc.
Een Preiser poppetje is 2cm, wat 180 cm representeert. De deuren van deze arbeidershuisjes zijn 2,2cm, wat een 200 echte cms weergeeft. Iets hoger mag ook. Al het andere is daarvan afgeleid. Hoe dat gaat, lees je in dat IJmc-draadje. Mocht je vragen over houden, dan gewoon stellen daar 😉
Groet
Huibert


Een betere kijk.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2019, 21:50:28 door DE-II »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #140 Gepost op: 29 November 2019, 11:26:49 »
De vierasser wordt hier niet beschreven. Elders plaatst iemand een tweeassig motorstel eronder. Ik wil echter de twee draaistellen behouden.

Tomytec heeft chassis met twee draaistellen in verschillende afmetingen.(lengte).
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR1.TRC0.A0.H0.XTomytec+chassis.TRS0&_nkw=Tomytec+chassis&_sacat=0
 Daar moet ongetwijfeld een chassis bij zitten die je kan gebruiken. Een andere oplossing is de Tomytec 21 chassis plus een losse bogie (niet aangedreven)
Ik ga nu naar Gangelt, de Gangelter Modellbautage, met "De Niggende Saligheyd"

Hugo

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #141 Gepost op: 29 November 2019, 11:37:19 »
Hoi,

Leuk huizenblokje zo daar wat je laat zien.

Kun je me wat meer vertellen daarover en misschien de maten van de ramen en deuren?

Gr Koen.

De meeste gebouwen die ik heb gebouwd heb ik schaal 1: 100 gebouwd. Dan hoef je niet te rekenen en het valt niemand op. Je kunt ook een 1:87 schaal lat aanschaffen. Hoef je ook niet te rekenen. De meeste bouwpakketten bouwen ook 1:100. Deze zijn dan geschikt voor H0 en TT . Alleen oppassen als je een figuurtje op schaal direct naast de voordeur zet. Deze stoot dan waarschijnlijk zijn kop tegen de bovendorpel. Als je de steentjes niet zelf in krast gebruik ik meestal muurplaten schaal N (1:160). Deze muurplaten benaderen meer de werkelijkheid.  Steenmaat is doorgaans 20 x 10 x 5,5 cm.

Hugo

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #142 Gepost op: 29 November 2019, 12:51:36 »
Ik zal er gaan neuzen, Hugo. Dank en veel plezier en saligheyd 😉

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #143 Gepost op: 29 November 2019, 12:54:21 »
Tomytec alleen N? Ik rij h0m met de trams.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #144 Gepost op: 29 November 2019, 13:06:46 »
Tomytec of elke andere Japanse aandrijving kun je niet gebruiken, want die hebben allemaal gespleten assen. Kun je dus geen H0m as onder zetten, want dan krijg je o.m. een probleem met de stroomafname.

Wat mij op is gevallen in de tijd dat ik Hugo ken, dat hij het nooit nauw neemt met nauwkeurigheid.  ;) Maar daardoor maakt hij juist wel dingen, hij kan lekker doorwerken zonder gehinderd te worden dat het misschien niet helemaal conform de werkelijkheid is. En geen toeschouwer die ziet dat iets een paar mm te groot of the klein is. Henk Wust werkt ook zo. Beiden zijn echte kunstenaars en doen mij eraan herinneren het bouwen van een modelbaan/diorama altijd zo serieus te nemen. Gewoon wat proberen en als het goed lijkt, is het goed.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #145 Gepost op: 29 November 2019, 14:08:06 »
Dat is ook wel een beetje mijn stijl. Maar met het aanschaffen van een aandrijving wil ik toch wel enigzins weten dat het niet tussen de sporen valt, of er met weinig omhaal weer (werkend!) op te zetten is.
Jij hebt niet toevallig een motorsetje met cardan en draaistel met opschuifbare assen, Sven? 🙃
Ik zoek nog even verder!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #146 Gepost op: 29 November 2019, 15:12:10 »
Ik wist niet dat dat draadje bij jou hoorde.

Zal er vanavond eens kijken.
Ben in de spaarzame vrije uurtjes met dat Utrechtse blokje bezig.

Kom er in het weekend weer op terug.


Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #147 Gepost op: 29 November 2019, 15:13:38 »
Heb je een link, Koen?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #148 Gepost op: 29 November 2019, 19:26:50 »
Op het wereldbolletje klikken.

De laatste pagina's ben ik er mee begonnen.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #149 Gepost op: 12 January 2020, 20:53:48 »
Geen idee wat ik gekocht heb, behalve dat t trammige toestanden zijn.
Weet iemand wat het zijn?
Wel goedkoop:  drie mooie kastjes op dito chassies voor een tientje 🙃

« Laatst bewerkt op: 13 January 2020, 10:37:37 door DE-II »