Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bask185
Vandaag
om 17:05:13
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Martin Welberg
Vandaag
om 16:49:28
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:11
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:24:12
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 14:52:20
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Heen, En en Weer: de tram. (gelezen 93832 keer)
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Heen, En en Weer: de tram.
«
Gepost op:
16 augustus 2018, 07:34:22 »
Moi allen,
Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?
Groet
Huibert
Voorbeeld van een motortje:
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #1 Gepost op:
16 augustus 2018, 10:00:06 »
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.
De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad) of nog beter de lagere ( interieur) SB.
Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #2 Gepost op:
16 augustus 2018, 11:47:38 »
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #3 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:18:13 »
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.
Marc
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #4 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:33:38 »
Aha! Thnx!
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 910
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #5 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:38:07 »
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic, Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #6 Gepost op:
16 augustus 2018, 13:25:37 »
Dat verschil moet ik ook nog even leren
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #7 Gepost op:
16 augustus 2018, 16:35:54 »
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #8 Gepost op:
16 augustus 2018, 17:50:56 »
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #9 Gepost op:
16 augustus 2018, 18:14:32 »
Hallo Huibert,
Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.
De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Huup
Offline
Berichten: 7521
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #10 Gepost op:
16 augustus 2018, 19:24:42 »
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
3,51
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #11 Gepost op:
16 augustus 2018, 22:17:02 »
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg]
[/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij
www.etsemmen.nl
kost bij hem 19,95 euro
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
martijn v m
Offline
Berichten: 4452
Heerwijk in H0
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #12 Gepost op:
17 augustus 2018, 06:58:20 »
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.
Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
skiptram
Offline
Berichten: 467
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #13 Gepost op:
17 augustus 2018, 10:54:10 »
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.
De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.
De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
MMTB
Offline
Berichten: 965
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #14 Gepost op:
17 augustus 2018, 12:37:10 »
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.