Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:43:41
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 12:32:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:13:42
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 11:31:39
NS 3502 van zwart naar groen door MathynK
Vandaag om 10:52:58
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 10:35:48
Pendel module door Frank 123
Vandaag om 10:29:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:22:57
Wat doen jullie als het koud wordt? door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 105976 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Heen, En en Weer: de tram.
« Gepost op: 16 August 2018, 07:34:22 »
Moi allen,

Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?

Groet
Huibert


Voorbeeld van een motortje:


https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2018, 10:00:06 »
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.

De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad)  of nog beter de lagere ( interieur) SB.

Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2018, 11:47:38 »
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10745
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2018, 12:18:13 »
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2018, 12:33:38 »
Aha! Thnx!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2018, 12:38:07 »
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic,  Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2018, 13:25:37 »
Dat verschil moet ik ook nog even leren  ;)
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2018, 16:35:54 »
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.

Hugo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2018, 17:50:56 »
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2018, 18:14:32 »
Hallo Huibert,

Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.

De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8713
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2018, 19:24:42 »
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2018, 22:17:02 »
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg][/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij www.etsemmen.nl kost bij hem 19,95 euro

Hugo

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2018, 06:58:20 »
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.

Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2018, 10:54:10 »
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.

De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.

De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2018, 12:37:10 »
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e