Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 19:09:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 18:08:05
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 18:06:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 31559 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #45 Gepost op: 10 June 2018, 14:39:35 »
Volgens mij rijdt Henk al sinds mensenheugenis digitaal. Daarom verbaast het me eigenlijk dat hij die keerlus niet ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22489
Re: Hulp aan huis
« Reactie #46 Gepost op: 10 June 2018, 14:48:43 »
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.

Rij je dan niet via de eerste keerlus?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #47 Gepost op: 10 June 2018, 16:07:23 »
Nee, want als je door de keerlus rijdt sta je weer met de neus in dezelfde richting. Het is gewoon de situatie van dit plaatje:

Het verschil is dat er bij Dirk veel meer lengte tussen zit die voornamelijk in de helixen zit, en er zijn nog wat extra zijsporen. Maar het principe is hetzelfde, ook bij Dirk zit er maar 1 wisselverbinding in, maar die maakt dat je naar allebei de kanten een keerlus hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22489
Re: Hulp aan huis
« Reactie #48 Gepost op: 10 June 2018, 16:39:03 »
Okay, dus bij een dubbelsporig hondebot levert een wisselovergang kennelijk twee keerlussen op. Weer wat geleerd.
Heb 20 jaar geleden mijn eerste digitale centrale gebouwd, maar nog nooit behoefte aan een keerlus gehad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #49 Gepost op: 10 June 2018, 16:45:55 »
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D

3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #50 Gepost op: 10 June 2018, 16:48:03 »
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.

Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #51 Gepost op: 10 June 2018, 16:50:05 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
JA  ;D
Maakt niet uit waar. Als ie maar ergens in de lus zit die Klaas aangeeft.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #52 Gepost op: 10 June 2018, 16:53:52 »
Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
Zucht  :'(
Dirk ik reageerde op Rob zijn opmerking.
Heeft NIETS met jouw baanplan te maken.

Jij hebt inderdaad twee keerlusschakelingen nodig.
1 boven en 1 beneden
Onder voorwaarde dat je wisselstraat en de daarnaartoe lopende sporen gelijkgepoold zijn.
De keerlusschakelingen komen buiten deze gedeelten te liggen.
Precies zoals Klaas het hierboven heeft getekend.
Het enigste probleem wat jij hebt is de wisselstraat die jij verkeerd hebt bedraad.
Dat moet je eerst oplossen en dan de keerlusschakelingen juist aansluiten en voila ook bij jouw zal het werken .
Net als bij die duizenden die je zijn voorgegaan  :angel:
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 16:56:08 door Remunj »
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #53 Gepost op: 10 June 2018, 16:55:23 »
Goed, ik ga dus nog een keerlus schakeling inbouwen, maar wil je aub zeggen waar die moet zitten? Liefst zo dat ik op het onderste niveau mijn bedrading niet moet veranderen. Daar rijd alles prima, als ik beneden ook mijn bedrading moet veranderen moet ik ook al mijn bezetmeldpunten omzetten, en alle scheidingen dicht maken. Als ik dat kan vermijden is het nog doenbaar, maar om weer onder mijn tafel te kruipen???

Dirk

Of kan ik het niet oplossen te zorgen dat de pooling gelijk ligt aan de boosterscheiding?
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 16:58:19 door Dirk »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #54 Gepost op: 10 June 2018, 17:02:09 »
Als het op het onderste niveau wel rijdt ziet het banenplan er anders uit dan jij steeds laat zien.
Zoals je ziet in de schetsen van Klaas begin je bij de wisselstraat en kom je daar ook weer uit.
Pure definitie van een keerlus.
Dan kan het niet anders dan dat je sluiting hebt.
Anders heb jij de uitvinding van de eeuw gedaan door spontaan een keerlusschakeling te hebben gemaakt die onzichtbaar is maar toch werkt.  ;D ;D
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #55 Gepost op: 10 June 2018, 17:05:38 »
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.
Gr.
Eric

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #56 Gepost op: 10 June 2018, 17:09:12 »
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #57 Gepost op: 10 June 2018, 17:24:02 »
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
Hennie, ook een probleempje van Dirk zullen we maar zeggen :-X :angel:
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #58 Gepost op: 10 June 2018, 17:36:54 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.

Klaas,

Ik heb nu eens gedaan wat je zegt, een wagen gemarkeerd met een sticker, begonnen aan de pijl, helemaal met de hand tot beneden, verder weer helemaal rond tot aan de helix, naar boven en weer terug naar het eindpunt, en de wagen staat nog steeds  met de richting van de pijl, hij staat andersom maar wel op het onderste spoor. Maar dat is toch zo de bedoeling, als ik een hondenbot maak is dat toch ook zo, Dan is er toch maar een keerlus na de eerste kruising, maar omdat daar een insulfrog zit heb ik geen kortsluiting op de sporen, maar mms wel als er een loc overheen rijd. lijk ik het versta is er dan toch maar 1 keerlus.  Idem voor de engelse wissel, ook een insulfrog, en uit jou uitleg is dat op te vangen met de poling gelijk te maken. Ik hoop dat ik tot zover mee ben. Maar die 2e keerllus haal ik er echt niet uit, laat staan een halve.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #59 Gepost op: 10 June 2018, 17:40:15 »
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.

Schematischer dan de tekening uit wintrack? Me dunkt dat die tekeningen toch wel overzichtelijk zijn, Of wat bedoel je?

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.