Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:08:00
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:02:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:01:48
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 32540 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26865
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #45 Gepost op: 10 June 2018, 14:39:35 »
Volgens mij rijdt Henk al sinds mensenheugenis digitaal. Daarom verbaast het me eigenlijk dat hij die keerlus niet ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Hulp aan huis
« Reactie #46 Gepost op: 10 June 2018, 14:48:43 »
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.

Rij je dan niet via de eerste keerlus?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26865
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #47 Gepost op: 10 June 2018, 16:07:23 »
Nee, want als je door de keerlus rijdt sta je weer met de neus in dezelfde richting. Het is gewoon de situatie van dit plaatje:

Het verschil is dat er bij Dirk veel meer lengte tussen zit die voornamelijk in de helixen zit, en er zijn nog wat extra zijsporen. Maar het principe is hetzelfde, ook bij Dirk zit er maar 1 wisselverbinding in, maar die maakt dat je naar allebei de kanten een keerlus hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Hulp aan huis
« Reactie #48 Gepost op: 10 June 2018, 16:39:03 »
Okay, dus bij een dubbelsporig hondebot levert een wisselovergang kennelijk twee keerlussen op. Weer wat geleerd.
Heb 20 jaar geleden mijn eerste digitale centrale gebouwd, maar nog nooit behoefte aan een keerlus gehad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #49 Gepost op: 10 June 2018, 16:45:55 »
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D

3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #50 Gepost op: 10 June 2018, 16:48:03 »
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.

Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #51 Gepost op: 10 June 2018, 16:50:05 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
JA  ;D
Maakt niet uit waar. Als ie maar ergens in de lus zit die Klaas aangeeft.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #52 Gepost op: 10 June 2018, 16:53:52 »
Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
Zucht  :'(
Dirk ik reageerde op Rob zijn opmerking.
Heeft NIETS met jouw baanplan te maken.

Jij hebt inderdaad twee keerlusschakelingen nodig.
1 boven en 1 beneden
Onder voorwaarde dat je wisselstraat en de daarnaartoe lopende sporen gelijkgepoold zijn.
De keerlusschakelingen komen buiten deze gedeelten te liggen.
Precies zoals Klaas het hierboven heeft getekend.
Het enigste probleem wat jij hebt is de wisselstraat die jij verkeerd hebt bedraad.
Dat moet je eerst oplossen en dan de keerlusschakelingen juist aansluiten en voila ook bij jouw zal het werken .
Net als bij die duizenden die je zijn voorgegaan  :angel:
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 16:56:08 door Remunj »
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #53 Gepost op: 10 June 2018, 16:55:23 »
Goed, ik ga dus nog een keerlus schakeling inbouwen, maar wil je aub zeggen waar die moet zitten? Liefst zo dat ik op het onderste niveau mijn bedrading niet moet veranderen. Daar rijd alles prima, als ik beneden ook mijn bedrading moet veranderen moet ik ook al mijn bezetmeldpunten omzetten, en alle scheidingen dicht maken. Als ik dat kan vermijden is het nog doenbaar, maar om weer onder mijn tafel te kruipen???

Dirk

Of kan ik het niet oplossen te zorgen dat de pooling gelijk ligt aan de boosterscheiding?
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 16:58:19 door Dirk »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #54 Gepost op: 10 June 2018, 17:02:09 »
Als het op het onderste niveau wel rijdt ziet het banenplan er anders uit dan jij steeds laat zien.
Zoals je ziet in de schetsen van Klaas begin je bij de wisselstraat en kom je daar ook weer uit.
Pure definitie van een keerlus.
Dan kan het niet anders dan dat je sluiting hebt.
Anders heb jij de uitvinding van de eeuw gedaan door spontaan een keerlusschakeling te hebben gemaakt die onzichtbaar is maar toch werkt.  ;D ;D
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #55 Gepost op: 10 June 2018, 17:05:38 »
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.
Gr.
Eric

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #56 Gepost op: 10 June 2018, 17:09:12 »
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Hulp aan huis
« Reactie #57 Gepost op: 10 June 2018, 17:24:02 »
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
Hennie, ook een probleempje van Dirk zullen we maar zeggen :-X :angel:
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #58 Gepost op: 10 June 2018, 17:36:54 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.

Klaas,

Ik heb nu eens gedaan wat je zegt, een wagen gemarkeerd met een sticker, begonnen aan de pijl, helemaal met de hand tot beneden, verder weer helemaal rond tot aan de helix, naar boven en weer terug naar het eindpunt, en de wagen staat nog steeds  met de richting van de pijl, hij staat andersom maar wel op het onderste spoor. Maar dat is toch zo de bedoeling, als ik een hondenbot maak is dat toch ook zo, Dan is er toch maar een keerlus na de eerste kruising, maar omdat daar een insulfrog zit heb ik geen kortsluiting op de sporen, maar mms wel als er een loc overheen rijd. lijk ik het versta is er dan toch maar 1 keerlus.  Idem voor de engelse wissel, ook een insulfrog, en uit jou uitleg is dat op te vangen met de poling gelijk te maken. Ik hoop dat ik tot zover mee ben. Maar die 2e keerllus haal ik er echt niet uit, laat staan een halve.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #59 Gepost op: 10 June 2018, 17:40:15 »
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.

Schematischer dan de tekening uit wintrack? Me dunkt dat die tekeningen toch wel overzichtelijk zijn, Of wat bedoel je?

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.