Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 09:47:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
ICM-0 vraagje door Sander.
Vandaag om 09:15:23
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 09:10:36
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Pnarfk
Vandaag om 08:56:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tulpendaal
Vandaag om 07:16:13
Projekt 083-338 door Erik_omBC
Vandaag om 07:10:32
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 april 2019, 22:55:02
Doornvliet door NS264
22 april 2019, 22:39:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 april 2019, 22:15:30
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door mario
22 april 2019, 22:07:51
Mijn LEGO modellen. door Joep-1851
22 april 2019, 22:01:51
TEE Rheingold nostalgie tour door brutus1
22 april 2019, 21:54:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MrBully
22 april 2019, 21:51:55
DM90-Buffel Dieseltreinstel door Martijn de Kuiper
22 april 2019, 21:22:02
Perron HO, printontwerp gezocht door robert77
22 april 2019, 20:37:35
Westlandbaan door Ronald Hofmeester
22 april 2019, 20:35:34
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Ronald Hofmeester
22 april 2019, 20:29:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
22 april 2019, 20:28:42
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Ronald Hofmeester
22 april 2019, 20:25:11
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
22 april 2019, 19:03:23
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
22 april 2019, 18:23:18
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
22 april 2019, 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
22 april 2019, 18:11:53
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 11283 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
  • treinen snuffelaar
Re: Hulp aan huis
« Reactie #30 Gepost op: 09 juni 2018, 23:45:40 »
Dat heb je duidelijk uitgelegd Klaas dank je wel  (y)

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Hulp aan huis
« Reactie #31 Gepost op: 10 juni 2018, 00:49:19 »
Super duidelijk uitgelegd inderdaad! Dit verdient een plekje in de Encyclopedie?

Een mogelijk polariteitsprobleem zit nog in de hartstukken van de wissels. Dat zie je bij het laatste plaatje duidelijk terug: daar waar de rode lijn over/onder de blauwe lijn kruist.
Afhankelijk van het type wissel zijn er op die plek wel of geen extra isolaties nodig
Insulfrog=>geen extra maatregelen nodig want het hartstuk is zelf van plastic, dus geïsoleerd,
Electrofrog=>polariseren en eventueel isoleren indien de wissel zelf niet reeds isolaties bij het hartstuk bevat

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Hulp aan huis
« Reactie #32 Gepost op: 10 juni 2018, 11:07:01 »
Ok Klaas, super, maar hoezo heb ik beneden ook een keerlus? daar heb ik toch geen spoorkruising? Ik kan natuurlijk in het  onderste baangedeelte wel een keerlus module plaatsen,  maar maakt dat uit waar? in de helix of in de grote bocht onder waar de andere ligt? Volgens jou plaatje te volgen vind ik geen keerlus. Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst? Zoals ik het nu begrijp, en er moeten 2 keerlusmodules geplaatst, dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding. En wel omdat het onderste gedeelte op een analoge manier bedraad is.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Hulp aan huis
« Reactie #33 Gepost op: 10 juni 2018, 12:41:36 »
Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst?
Ja, in het geval van een "hondenbot" layout (zoals ook jouw baan) wel.

dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding.
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 12:43:08 door Hennik »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18118
Re: Hulp aan huis
« Reactie #34 Gepost op: 10 juni 2018, 13:57:10 »
Volgens mij heb je alleen bij een enkelsporig hondenbot per definitie twee keerlussen. Ik zie hier ook maar één keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #35 Gepost op: 10 juni 2018, 14:03:21 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18118
Re: Hulp aan huis
« Reactie #36 Gepost op: 10 juni 2018, 14:05:02 »
Ja, dst is DE keerlus met het Engels wissel waar alles mee begon. Op het andere niveau zie ik geen keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Hulp aan huis
« Reactie #37 Gepost op: 10 juni 2018, 14:09:28 »
Ja, volgens mij heeft Henk gelijk, beneden is gewoon een hondenbot.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #38 Gepost op: 10 juni 2018, 14:10:33 »
Nou, ik zie hem wel. Er zijn twee keerlussen, 1 op het bovenniveau en 1 op het onderniveau. Allebei veroorzaakt door die ene wisselverbinding waar het Engels wissel deel van uitmaakt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18118
Re: Hulp aan huis
« Reactie #39 Gepost op: 10 juni 2018, 14:17:36 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Hulp aan huis
« Reactie #40 Gepost op: 10 juni 2018, 14:21:29 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Hulp aan huis
« Reactie #41 Gepost op: 10 juni 2018, 14:25:44 »
Dat is het meest voor de hand liggend om te doen. Maar:
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16853
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #42 Gepost op: 10 juni 2018, 14:27:30 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.
Ik snap niet goed waarom dit zo lastig is te doorgronden. Voor mij is het zo klaar als een klontje.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Hulp aan huis
« Reactie #43 Gepost op: 10 juni 2018, 14:30:12 »
Ik zie de tweede keerlus ook.

Beneden is slechts de ene helft van de hondenbot. Boven ligt de andere helft.
Boven sluit je op de digitale wijze aan, dan heeft dat ook consequenties voor het benedendeel, maar kun je zoals gezegd in de helix ook oplossen, zoals je zelf voorstelde.

Ik vermoed dat Henk ook analoog denkt...  ;)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Hulp aan huis
« Reactie #44 Gepost op: 10 juni 2018, 14:39:13 »
3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D