BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 08 juni 2018, 18:26:35

Titel: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 18:26:35
Goedenavond,

nav mijn laatste bericht ivm de polarisatie van een sl-90 ben ik nu te weten gekomen dat mijn hele electra verkeerd zit. Ik moet dus alles slopen wat betrft aansluitingen en overnieuw beginnen. Helaas begrijp ik de basis niet. Daarom mijn vraag om terplekke alles eens uit te leggen. Uiteraard hoeft dat niet gratis, ik ben bereid om in de onkosten te voorzien. Ik begrijp ook wel dat een verplaatsing geld kost dus dat is geen probleem. Wat ik graag zou willen is iemand die enkele uren vrij wil maken om me nu eens de basis van digitale modelbouw uit te leggen en wel hier op mijn treinen zolder zodat ik gerichte vragen kan stellen en mijn bedrading goed kan aanleggen zodat ik toch uiteindelijk een s kan beginnen met het aankleden en het programmeren in koploper. Ik wil het goed doen en liefst begrijpen, zodat ik weet wat ik doe. Ik wil bijleren, echter via het forum lukt het niet omdat ik de basis niet begrijp. Wie wil daar enkele uren aan besteden?

mvg

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hans Reints op 08 juni 2018, 18:45:27
Ik snap het niet? Mij is altijd voorgehouden dat je met digitaal rijden verlost ben van de bos spaghetti draadjes onder je baan. Hooguit twee draadjes en een decoder in je voertuig en gaan met die banaan. Kom er nu achter dat dat allemaal leugens zijn en je terug naar school moet om enigszins  de basis te begrijpen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: HansQ op 08 juni 2018, 18:50:07
Twee vragen... SL-90, je bedoelt een Peco H0 Engels wissel? ...en waar woon je?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: HansQ op 08 juni 2018, 18:52:03
Ah, Hasselt BE. Voor mij te ver weg...
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: jerrytrein op 08 juni 2018, 18:57:10
Sobat dat 2 draadjes was al met annaloog
Zelfs zonder decoder  ;D
Maar de rest  ???
wissel 3 draadjes
en een decoder en weer 2 draadjes digi en 2 voeding (bij sommige merken)
en al je melders
en
en
en
Dat heet verkoop praatjes
als je het dan had en verder wilt komt de aap pas
dan moet je beginnen met een kilometer draad  :angel:
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 20:03:46
Ik snap het niet? Mij is altijd voorgehouden dat je met digitaal rijden verlost ben van de bos spaghetti draadjes onder je baan. Hooguit twee draadjes en een decoder in je voertuig en gaan met die banaan. Kom er nu achter dat dat allemaal leugens zijn en je terug naar school moet om enigszins  de basis te begrijpen.

Mijn idee en ervaring... Is niet evident voor een 60+ om het te begrijpen, maar de mogelijkheden zijn enorm. Ik hoop op een respons.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Rondje_HO op 08 juni 2018, 20:12:59
Hoi,

Ik heb er zelf weinig verstand van dus ik kan je niet zo helpen, maar is een cursus geen idee? Ik weet dat er in ieder geval in Nederland workshops worden gegeven in het digitaliseren van je baan. Wellicht hebben ze die in België ook of anders een keer naar Nederland komen voor zo'n cursus?

Met vr. groet, Martijn.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Frans Peeters op 08 juni 2018, 20:44:30
Dirk,
Ben je al eens langsgelopen bij een club? De Hoeseltse is de club het dichtst bij Hasselt (vermoed ik). Contactgegevens vind je wel via het forum van Modelspoor Magazine (http://forum.modelspoormagazine.be/) of de website van Modelspoor Magazine zelf (http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/)
Heb je je licht al eens opgestoken bij het MSM-forum?
Er zullen in de regio Hasselt (B) toch ook wel mensen zijn die je op weg willen helpen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 08 juni 2018, 23:49:44
Sobat dat 2 draadjes was al met annaloog
Zelfs zonder decoder  ;D
Maar de rest  ???

Hetzelfde bereiken lukt digitaal met minder draad dan analoog. Alleen willen mensen digitaal al snel veel meer dan ze analoog ooit zouden proberen. Met twee draadjes kan je analoog een lok heen en weer laten rijden. Digitaal kan je met twee draadjes al meerdere loks onafhankelijk van elkaar besturen. Analoog vergt dat een bos draad naar schakelaars waarmee je baanvakken aan- en uitschakelt en dan nog is het niet echt onafhankelijke besturing.
Het wordt ingewikkelder als je gaat automatiseren. Maar dat is analoog nog een stuk lastiger.
Waarom schakel je de wissels bijvoorbeeld met decoders? 

Ik zou het graag komen uitleggen, maar Hasselt is inderdaad toch wat ver.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Marcel112 op 09 juni 2018, 00:26:14
Dirk,

Regio Hasselt is nog best een ruim begrip.
Voor mij zou het 200km op en neer zijn. Wat een uurtje crossen per richting is.

Ik vindt dat wel te doen. Vraag is dan wel echter welke techniek je gebruikt.
Centrale en locs is voor vrijwel iedereen wel uit te leggen, mits ze digitaal rijden.
Ieder merk decoder en/of print vraagt echter weer net een andere manier van aansluiten. Daar zal men dus eerst in moeten verdiepen voordat men iets kan uitleggen over hoe het aan te sluiten.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2018, 09:08:19
Marcel, het gaat niet om de decoders, en de gebruikte techniek maakt ook niet uit. Het gaat om de poling van de aansluitingen aan het spoor. Het principe daarvoor is voor alle digitale systemen gelijk.

Ik zie wel mogelijkheden om Dirk te helpen. Voor deze zomer heb ik een fietstocht gepland die loopt tot aan Diest. Hasselt is dan nog maar een klein stukje verder. Het is alleen onzeker wanneer dat zal gebeuren, ik wacht altijd tot de weerprofeten een zeer warme en droge week voorspellen. Het kan dus volgende week zijn, maar het kan ook nog 2 maanden duren.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: heuvelbaan op 09 juni 2018, 09:58:01
Beste dirk,

Waarom begin je niet wat kleiner om te leren.
Een ovaaltje op een plank, 1 omloopspoor en 2 wissels.
later kan je dat dan met bezetmelders gaan uitbreiden.
En als laatst zou je het geheel helemaal geautomatiseerd kunnen laten rijden.

Ik zir trouwens ook een aantal keerlussen in je baanplan, dit zul je ook digitaal moeten oplossen.  :o

Deze methode wordt door een aantal software makers (bv Koploper en Rocrail) ook aanbevolen.

Ik lees dat je met koploper werkt, volgens mij hebben die ook een beginners handleiding zoals boven beschreven.
En dan kan voor eventuele vragen op het koploper forum of de Feestboek pagina terecht.

Begin klein om de techniek te doorgronden en ga dat op je grote baan toepassen.  (y)

Groet Marco (ook beginnend digitaal rijder)
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Peter Kleton op 09 juni 2018, 11:10:04
Hallo Dirk ,
Dit is het forum van Koploper.
 
http://www.koploperforum.nl/default.asp
 Sukses , Peter
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 09 juni 2018, 11:19:45
Beste dirk,

Waarom begin je niet wat kleiner om te leren.
Een ovaaltje op een plank, 1 omloopspoor en 2 wissels.
later kan je dat dan met bezetmelders gaan uitbreiden.
En als laatst zou je het geheel helemaal geautomatiseerd kunnen laten rijden.


Marco, Ik rij al bijna 15 jaar digitaal, echter was dat 3-rail, en dat is een heel andere klasse, sporen leggen wissels erin, en gaan.  Nu ik echter ben overgestapt op 2-rail word ik geconfronteerd met keerlus problemen en een andere denkwijze.

Gisteren naar de club geweest en daar snikkend en wenend mijn probleem uitgelegd. (grapje natuurlijk) en daar heeft een collega me een kattebelletje gegeven, " rijrichting rechts rood + " toen ging me een klein lichtje aan in het duister. Samen met de belofte om maandagavond langs te komen geeft me alweer moed. Het enige probleem is dat ik nu heel snel aan het opruimen moet beginnen vooraleer er iemand op mijn zolder zonder problemen kan bewegen :)
Ik zie het weer wat zitten. en gelijk van de gelegenheid gebruik maken om alle verbindingen op een betere manier te maken.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2018, 11:35:26
..." rijrichting rechts rood + " ...
Dat is dus analoog denken, en dat moet je bij digitaal nou juist niet doen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: MRdirect op 09 juni 2018, 11:55:23
Luister nou maar naar Klaas en niet direct weer een verkeerde keuze maken!
Lees nog eens goed het advies in je andere vraag:

Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #45 Gepost op: 08 juni 2018, 14:52:50 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Ja Dirk dat moet je doen.  ::) :-X
En voor de toekomst, als je adviezen krijgt doe er dan ook wat mee.
Als je eerdere adviezen namelijk opgevolgd had had je nu dit probleem niet gehad.
Op 9 februari heeft Timo het namelijk al voor je uitgetekend.
Zie HIER
Weliswaar zonder de nu drie parallelle sporen, maar in de basis nog steeds dezelfde situatie.

De link werkt wel niet maar die vind je wel.
Er staan daar meer goede adviezen.

Succes,
Marco
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 09 juni 2018, 12:18:34
Dat is dus analoog denken, en dat moet je bij digitaal nou juist niet doen.

sh*t, weer fout,  daar gaat mijn lichtje... Kan er dan iemand zo vriendelijk zijn om de laatste afbeelding eens te downloaden en in te kleuren? niet alleen een stukje maar de hele bovenkant. Het is mss veel gevraagd, maar nog even en ik knal alles in dozen en ga darts spelen als hobby. Ik heb ondertussen al die draadjes nog eens door genomen, maar hoe meer ik lees hoe vager het wordt. Ik vind de verwijzingen naar... en citaten van.. wel allemaal goed bedoeld, ik ben er dankbaar voor maar ik raak er helaas geen stap verder mee, het centje wil niet vallen.

mvg

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2018, 12:21:45
….het centje wil niet vallen.
Daar zit de kern. Ik moet zo weg, maar ik ga vanavond hier een kort cursus starten om duidelijk te maken wat de ontwerpprincipes zijn. Hopelijk valt het centje dan wel.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Rondje_HO op 09 juni 2018, 12:25:06
Het enige plaatje wat ik altijd in gedachten houd is dit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_probleem_7.jpg)

 ;D
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 09 juni 2018, 12:28:47
Ja Dirk, eigenlijk is DCC aansluiten bij een tweerailbaan gemakkelijker dan analoog aansluiten. Je hoeft geen rekening te houden met de wisselende polariteit bij het omkeren van de rijrichting.

Er zijn twee railstaven en je centrale heeft twee uitgangen, laten we zeggen rood en blauw. Je sluit rood aan op de ene rail en blauw op de andere.
Als een ovaal groter wordt en meer sporen krijgt, wordt het verstandig de centrale op meerdere punten aan te sluiten. Geen probleem, zolang je rood maar telkens op dezelfde rail aansluit en blauw op dezelfde rail aansluit. Dan kan het ovaal zo groot en ingewikkeld worden als je wilt.
Een probleem ontstaat pas bij een keerlus, omdat de twee railstaven dan bij elkaar worden gebracht. De oplossing is een sluis. Een geÏsoleerd stuk rails met daarop de keerlusmodule aangesloten. Als de trein in de sluis is, worden de aansluitingen omgepoold. Dat heeft bij digitaal geen effect op de rijrichting. Hoe dat moet heeft Timo getekend. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen. Klaas wel, denk ik.

Heren, het is denk ik wel goed om te beseffen dat Dirk helemaal niet analoog denkt. Als ik het goed begrijp heeft hij nooit tweerail analoog gereden. Hij heeft kennelijk moeite met het keerlusconcept.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 09 juni 2018, 13:36:20
na nog wat lezen en herlezen, als alle sporen hetzelfde gepoold zijn moeten dus alle wissels geïsoleerd worden (wat op mijn baan zo is, tenminste alle binnenrails, dus 2 isolatoren per wissel) en eventueel gepolariseerd (wat ik ook doe)  en dus alle rails tussen 2 wissels moeten apart van stroom voorzien? XEn dan zal ik de polarisatie van de wissels waarschijnlijk moeten omdraaien bij sommige wissels.
Zit ik op het goede spoor?


Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: sjoef op 09 juni 2018, 14:13:53
Dirk, ik heb het volgende gedaan. Neem een wagons en plak op 1 zijde een stukje afplak tape oid. Zorg dat de zijde met tape op bijv rood staat. Rij dan de wagon met de hand en zo kun je dan zien welke spoorstaaf ook rood moet zijn.
Jos
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 09 juni 2018, 16:09:46
***, weer fout,  daar gaat mijn lichtje... Kan er dan iemand zo vriendelijk zijn om de laatste afbeelding eens te downloaden en in te kleuren? niet alleen een stukje maar de hele bovenkant.
Dirk als je nou eens de moeite doet om ALLE antwoorden te lezen.
In mijn antwoord in je SL90 draadje heb ik je een link gegeven met dat bovenste deel waar het al ingekleurd is. Daar heeft Timo dat al voor je gedaan.

na nog wat lezen en herlezen, als alle sporen hetzelfde gepoold zijn moeten dus alle wissels geïsoleerd worden (wat op mijn baan zo is, tenminste alle binnenrails, dus 2 isolatoren per wissel) en eventueel gepolariseerd (wat ik ook doe)  en dus alle rails tussen 2 wissels moeten apart van stroom voorzien? XEn dan zal ik de polarisatie van de wissels waarschijnlijk moeten omdraaien bij sommige wissels.
Zit ik op het goede spoor?
Nee. Als je alle rails gelijk gepoold aangesloten hebt zijn er geen problemen en heb je juist geen isolaties nodig. Hooguit voor terugmeldsecties. En eventueel de puntstukken isoleren. Maar verder niet.

Als je niet alles los wilt halen is het ook nog wel anders op te lossen met een extra keerlusschakeling, maar gezien je kennis laat ik die maar achterwege.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 09 juni 2018, 16:11:52
Ik zir trouwens ook een aantal keerlussen in je baanplan, dit zul je ook digitaal moeten oplossen.  :o
Marco, dat is het probleem niet. Dat heeft Dirk al opgelost.

Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 09 juni 2018, 16:13:24
Hallo Dirk ,
Dit is het forum van Koploper.
 
http://www.koploperforum.nl/default.asp
 Sukses , Peter
Peter, wat heeft Dirk daaraan?
Laat hij eerst maar zorgen dat het elektrisch allemaal klopt voor hij zich aan Koploper waagt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: jerrytrein op 09 juni 2018, 17:44:28
Daar zit een leer topic bij
staat op het KL forum dacht ik
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 09 juni 2018, 18:06:53
@ Eric
Citaat
Nee. Als je alle rails gelijk gepoold aangesloten hebt zijn er geen problemen en heb je juist geen isolaties nodig. Hooguit voor terugmeldsecties. En eventueel de puntstukken isoleren. Maar verder niet.

Ja dat bedoel ik toch, de puntstukken, mss zit ik nu toch op het juiste spoor.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 09 juni 2018, 18:55:46
Ja, je hebt het door. Bij wissels komen de twee railstaven ook samen. Daarvoor zijn twee oplossingen. Een geïsoleerd puntstuk als bij Peco insulfrog. Bij Peco electrofrog moet je de op het puntstuk aansluitende stukjes rail isoleren en daarna de boel polariseren. Dat staat goed beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Servé op 09 juni 2018, 19:29:35
Beste Dirk,

Mocht het na alle adviezen toch nog niet helemaal willen lukken, wil ik best een keer van Maastricht naar Hasselt rijden, die afstand valt reuze mee. Zit alleen de komende week een beetje vol, maar dat moet wel goedkomen ;)
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 juni 2018, 23:40:42
Het is wat later geworden dan mijn bedoeling was, maar hier komt de korte cursus die het basisprincipe duidelijk maakt.

Om te beginnen een plaatje van een simpel ovaal:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-1.png)
De buitenste spoorstaaf noemen we rood, de binnenste blauw. Mag ook andersom, dat maakt bij digitaal niks uit. Zoals ik in een eerder bericht aangaf, de rijrichting wordt in de decoder geschakeld, de polariteit op het spoor heeft daar helemaal niks mee te maken. Dit werkt gewoon, niks aan de hand.

Nu gaan we naar de volgende situatie, het ovaal wordt samengeknepen tot een vorm die we het hondenbot noemen.
Er ontstaat nu quasi een dubbelspoor in het middengedeelte. Maar nog steeds geen probleem.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-2.png)

Nu gaan we tussen de beide parallelle sporen een wisselverbinding leggen.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-3.png)
Oeps, nu hebben we wel een probleem. Tussen de wissels ontmoet rood blauw en blauw ontmoet rood. Dat is dus een dubbele kortsluiting. In de beperkte ruimte tussen de wissels is te weinig spoorlengte om dit op te lossen.

De oplossing:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-4.png)
De beide parallelle sporen worden gelijk gepoold, dus van boven naar beneden: rood-blauw en rood-blauw.
Het probleem tussen de wissels is nu opgelost, maar het verplaatst zich naar de lussen links en rechts. Maar daar is wel ruimte om het op te lossen. In beide lussen isoleren we een stuk waar een hele trein in past en daar plaatsen we een keerlusmodule die de groen getekende sporen de juiste polariteit geeft als een trein van het rood-blauwe gebied naar het groene gebied rijdt of andersom.

Dirk, in jouw sporenplan zitten meer parallele sporen en er zijn ook meer wisselverbindingen tussen die sporen, maar het principe blijft gelijk. Alle parallelle sporen met wisselverbindingen moeten gelijk gepoold worden, dus rood-blauw, rood-blauw, rood-blauw, rood-blauw, enz.
En je hebt zowel onder als boven een keerlus, dus je moet twee keerlusmodules installeren.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Erik op 09 juni 2018, 23:45:40
Dat heb je duidelijk uitgelegd Klaas dank je wel  (y)

Erik
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 00:49:19
Super duidelijk uitgelegd inderdaad! Dit verdient een plekje in de Encyclopedie?

Een mogelijk polariteitsprobleem zit nog in de hartstukken van de wissels. Dat zie je bij het laatste plaatje duidelijk terug: daar waar de rode lijn over/onder de blauwe lijn kruist.
Afhankelijk van het type wissel zijn er op die plek wel of geen extra isolaties nodig
Insulfrog=>geen extra maatregelen nodig want het hartstuk is zelf van plastic, dus geïsoleerd,
Electrofrog=>polariseren en eventueel isoleren indien de wissel zelf niet reeds isolaties bij het hartstuk bevat
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 11:07:01
Ok Klaas, super, maar hoezo heb ik beneden ook een keerlus? daar heb ik toch geen spoorkruising? Ik kan natuurlijk in het  onderste baangedeelte wel een keerlus module plaatsen,  maar maakt dat uit waar? in de helix of in de grote bocht onder waar de andere ligt? Volgens jou plaatje te volgen vind ik geen keerlus. Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst? Zoals ik het nu begrijp, en er moeten 2 keerlusmodules geplaatst, dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding. En wel omdat het onderste gedeelte op een analoge manier bedraad is.

mvg

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 12:41:36
Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst?
Ja, in het geval van een "hondenbot" layout (zoals ook jouw baan) wel.

dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding.
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 10 juni 2018, 13:57:10
Volgens mij heb je alleen bij een enkelsporig hondenbot per definitie twee keerlussen. Ik zie hier ook maar één keerlus.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 14:03:21
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen.jpg)

Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 10 juni 2018, 14:05:02
Ja, dst is DE keerlus met het Engels wissel waar alles mee begon. Op het andere niveau zie ik geen keerlus.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 14:09:28
Ja, volgens mij heeft Henk gelijk, beneden is gewoon een hondenbot.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 14:10:33
Nou, ik zie hem wel. Er zijn twee keerlussen, 1 op het bovenniveau en 1 op het onderniveau. Allebei veroorzaakt door die ene wisselverbinding waar het Engels wissel deel van uitmaakt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 10 juni 2018, 14:17:36
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 14:21:29
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 14:25:44
Dat is het meest voor de hand liggend om te doen. Maar:
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 14:27:30
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.
Ik snap niet goed waarom dit zo lastig is te doorgronden. Voor mij is het zo klaar als een klontje.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 14:30:12
Ik zie de tweede keerlus ook.

Beneden is slechts de ene helft van de hondenbot. Boven ligt de andere helft.
Boven sluit je op de digitale wijze aan, dan heeft dat ook consequenties voor het benedendeel, maar kun je zoals gezegd in de helix ook oplossen, zoals je zelf voorstelde.

Ik vermoed dat Henk ook analoog denkt...  ;)
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: borotof op 10 juni 2018, 14:39:13
3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 14:39:35
Volgens mij rijdt Henk al sinds mensenheugenis digitaal. Daarom verbaast het me eigenlijk dat hij die keerlus niet ziet.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 10 juni 2018, 14:48:43
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.

Rij je dan niet via de eerste keerlus?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 16:07:23
Nee, want als je door de keerlus rijdt sta je weer met de neus in dezelfde richting. Het is gewoon de situatie van dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-4.png)
Het verschil is dat er bij Dirk veel meer lengte tussen zit die voornamelijk in de helixen zit, en er zijn nog wat extra zijsporen. Maar het principe is hetzelfde, ook bij Dirk zit er maar 1 wisselverbinding in, maar die maakt dat je naar allebei de kanten een keerlus hebt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 10 juni 2018, 16:39:03
Okay, dus bij een dubbelsporig hondebot levert een wisselovergang kennelijk twee keerlussen op. Weer wat geleerd.
Heb 20 jaar geleden mijn eerste digitale centrale gebouwd, maar nog nooit behoefte aan een keerlus gehad.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 16:45:55
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D

3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 16:48:03
Dan heb je dus ook geen wisselverbinding maar puur een hondebot  ;D
Is het ook  :angel: gewoon een keerlusschakeling ertussen en voila geen probleem.

Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 16:50:05
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
JA  ;D
Maakt niet uit waar. Als ie maar ergens in de lus zit die Klaas aangeeft.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 16:53:52
Neen dus, blijkbaar 2 keerlusschakelingen. :(

Dirk
Zucht  :'(
Dirk ik reageerde op Rob zijn opmerking.
Heeft NIETS met jouw baanplan te maken.

Jij hebt inderdaad twee keerlusschakelingen nodig.
1 boven en 1 beneden
Onder voorwaarde dat je wisselstraat en de daarnaartoe lopende sporen gelijkgepoold zijn.
De keerlusschakelingen komen buiten deze gedeelten te liggen.
Precies zoals Klaas het hierboven heeft getekend.
Het enigste probleem wat jij hebt is de wisselstraat die jij verkeerd hebt bedraad.
Dat moet je eerst oplossen en dan de keerlusschakelingen juist aansluiten en voila ook bij jouw zal het werken .
Net als bij die duizenden die je zijn voorgegaan  :angel:
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 16:55:23
Goed, ik ga dus nog een keerlus schakeling inbouwen, maar wil je aub zeggen waar die moet zitten? Liefst zo dat ik op het onderste niveau mijn bedrading niet moet veranderen. Daar rijd alles prima, als ik beneden ook mijn bedrading moet veranderen moet ik ook al mijn bezetmeldpunten omzetten, en alle scheidingen dicht maken. Als ik dat kan vermijden is het nog doenbaar, maar om weer onder mijn tafel te kruipen???

Dirk

Of kan ik het niet oplossen te zorgen dat de pooling gelijk ligt aan de boosterscheiding?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 17:02:09
Als het op het onderste niveau wel rijdt ziet het banenplan er anders uit dan jij steeds laat zien.
Zoals je ziet in de schetsen van Klaas begin je bij de wisselstraat en kom je daar ook weer uit.
Pure definitie van een keerlus.
Dan kan het niet anders dan dat je sluiting hebt.
Anders heb jij de uitvinding van de eeuw gedaan door spontaan een keerlusschakeling te hebben gemaakt die onzichtbaar is maar toch werkt.  ;D ;D
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 17:05:38
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 17:09:12
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 10 juni 2018, 17:24:02
Dirk, Ik zet mijn bijdrage nog maar een keer neer want blijkbaar wordt het over het hoofd gezien ofzo :)
Hennie, ook een probleempje van Dirk zullen we maar zeggen :-X :angel:
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 17:36:54
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen.jpg)

Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.

Klaas,

Ik heb nu eens gedaan wat je zegt, een wagen gemarkeerd met een sticker, begonnen aan de pijl, helemaal met de hand tot beneden, verder weer helemaal rond tot aan de helix, naar boven en weer terug naar het eindpunt, en de wagen staat nog steeds  met de richting van de pijl, hij staat andersom maar wel op het onderste spoor. Maar dat is toch zo de bedoeling, als ik een hondenbot maak is dat toch ook zo, Dan is er toch maar een keerlus na de eerste kruising, maar omdat daar een insulfrog zit heb ik geen kortsluiting op de sporen, maar mms wel als er een loc overheen rijd. lijk ik het versta is er dan toch maar 1 keerlus.  Idem voor de engelse wissel, ook een insulfrog, en uit jou uitleg is dat op te vangen met de poling gelijk te maken. Ik hoop dat ik tot zover mee ben. Maar die 2e keerllus haal ik er echt niet uit, laat staan een halve.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 17:40:15
Maar er lopen inmiddels zoveel draadjes van jou over dit baanplan dat het overzicht van wat je allemaal gedaan hebt totaal zoek is.

Doe ons eens een lol en teken een schematisch plan zonder alle helixen etc maar gewoon rechttoe rechtaan de sporen en waar je de boosterschedingen, keerlusschakeling etc hebt zitten. Zeg maar als de tekeningen van Klaas.
Misschien dat we er dan wijs uit kunnen.

Schematischer dan de tekening uit wintrack? Me dunkt dat die tekeningen toch wel overzichtelijk zijn, Of wat bedoel je?

Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 juni 2018, 17:42:28
Dirk ik raad je aan om mijn berichten en die van andere helpers goed te lezen, want kennelijk mis je zo af en toe iets essentieels.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: 72sonett op 10 juni 2018, 17:42:58
Citaat van: Dirk
... een wagen gemarkeerd met een sticker, begonnen aan de pijl...
Doe het nog eens maar begin bij het Engels wissel, rij dan naar rechts helemaal rond en je komt weer andersom bij het zelfde wissel uit, dus een keerlus (in rood, die andere in blauw).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dirkbovenlus.jpg)

Als je het ene wissel midden boven er uit haalt en op de plaats legt van de kruising is alles OK.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 10 juni 2018, 18:18:42
bij deze alles zonder boe of bah

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe.jpg)
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Hennik op 10 juni 2018, 18:25:32
Precies het plaatje van klaas  ;D
De keerlusmodules mag je op elke plek inbouwen die je wilt, mits zowel links als rechts van je engelse wissel èn in één van de beide sporen, èn er een volledige treinlengte in die sectie past.

Er was al overeenstemming over de uiterste lus links.
De tweede kan je in het opgaande spoor van je helix inbouwen, dan hoef je de minder aansluitingen aan te passen. Het mag zelfs nog in het spoor dat direct aan de rechter kant aansluit op je Engelse wissel!
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: PaulRoman op 10 juni 2018, 22:59:00
Hallo Dirk,

Bij deze wil ik ook graag een poging doen om je verder te helpen. In het bijgevoegde plaatje heb ik samengevat wat Klaas, Hennik en Timo je al hebben uitgelegd. Ik gebruik dezelfde kleuren als Klaas en Timo in hun posts. Deze staan in de vierkante blokjes, omdat ik niet alle spoorstaven kan kleuren in jouw overzichtsplaatje.
Zoals je ziet kun je het ondergrondse deel, wat al goed rijdt, ongewijzigd laten, als je de opmerking van Hennik maar in gedachten houdt dat je later niet ondergronds nog verbindingen aan gaat brengen. Dus tot de dikke zwarte balk in mijn plaatje kan alles ongewijzigd blijven.
In het linker deel zie je de oplossing die Timo je al op 9 februari heeft aangegeven. In het onderste (losse) plaatje zie je ook de overeenkomst met het door Klaas uitgelegde verhaal over het hondebot met de verbinding. In jouw geval middels een wissel en engelse wissel (in het duits kreuzweiche genoemd).
Zoals je ziet heb je twee keerlusmodules nodig. Zoals Klaas ook al heeft uitgelegd.
Met de plaats van de linker keerlus kun je wat schuiven, als hij maar tussen de begrenzende wissels blijft liggen. Met de plaats van de rechter keerlus kun je over een vrij groot gebied schuiven, van vlak naast het engels wissel tot in de helix, of nog verder. Dat hangt af van hoeveel van het ondergrondse deel je ongewijzigd wilt laten.

Belangrijk: niet meer analoog denken ! De rijrichting van een locomotief hangt af van de decoder, en niet van de aansluiting van de draden. Het enige wat problemen geeft is het feit dat op de plaats van een keerlus (de groene gedeelten in het plaatje) de draden onderling gekruisd aan elkaar zouden worden geknoopt. Wat dus een kortsluiting op zou leveren. Vandaar dat je daar dus een keerlusmodule nodig hebt die ervoor zorgt dat dat niet gebeurt.

Het wel/niet polariseren van wissels en engelse wissels en hoe dan, is een verhaal dat los staat van het keerlusverhaal. Maar je moet ook dat wel goed oplossen, anders krijg je op de wissels kortsluitproblemen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe_1.jpg)

Hopelijk kom je hier weer wat mee verder,
Succes,

Paul

Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Calimero op 11 juni 2018, 00:38:07
Even een leken vraag .....

Als ik als voorbeeld het simpele bot van Klaas pak, is het dan niet mogelijk om het
rood-blauwe deel juist op de keerlus module aan te sluiten, op voorwaarde dat de
rood-blauwe sporen lang genoeg zijn ? Het zou de kosten van een extra module
uitsparen.
Of deze gedachte ook in de baan van Dirk kan heb ik nog niet goed bekeken.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: PaulRoman op 11 juni 2018, 06:50:36
@Calimero:

Theoretisch zou je in Klaas' plaatje de beide groene gedeelten vast kunnen bedraden en het middengedeelte als keerlus beschouwen.
MAAR... dit levert een geweldige beperking op. Want er mag niet gelijktijdig meer dan 1 trein de keerlus in of uit rijden. Dus met jouw idee zou je bijvoorbeeld met trein-1 van het middengedeelte boven naar de linker halve cirkel kunnen rijden, maar op dat moment kun je niet met een andere trein (trein-2) van het middengedeelte onder naar de rechter halve cirkel rijden of andersom. En als dan trein-1 vanuit de linker cirkel naar het middengedeelte onder aan het rijden is  mag er geen andere trein vanuit het midddengedeelte boven de halve cirkel rechts in rijden of andersom. Een soortgelijk verhaal als er een trein van/naar de rechter halve cirkel aan het rijden is en er links ook nog een andere trein wil rijden. Dat moet je dan ook allemaal (handmatig of met computer) in de gaten houden.
Kortom: Geen optie !

@Dirk:

Bovenstaande is alleen maar een theoretisch verhaal. Je moet er zelfs niet aan denken om het zo te proberen op te lossen.
Gewoon netjes twee keerlussen inbouwen op de plaatsen zoals door Klaas, Hennik, Timo en mij aangegeven.

Groet,

Paul
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Calimero op 11 juni 2018, 07:13:21
Paul ,

Met dat ik van bed kom en er nog eens over nadacht had ik dezelfde conclusie al getrokken.
M.a.w. het zou als beginner met dat simpele bot en 1 trein kunnen maar voor Dirk is het geen optie (meer).
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 11 juni 2018, 10:29:52
Hallo Dirk,

Bij deze wil ik ook graag een poging doen om je verder te helpen. In het bijgevoegde plaatje heb ik samengevat wat Klaas, Hennik en Timo je al hebben uitgelegd......

Hopelijk kom je hier weer wat mee verder,
Succes,

Paul

Paul,

Dit is voor mij nu eens duidelijke taal, waarschijnlijk exact hetzelfde wat iedereen zegt, maar nu in een heldere uitleg. Ik moet toegeven dat ik de essentie nog steeds niet snap, maar ik kan verder. Ik probeer verder het digitale denken te doorgronden, ik begrijp mezelf niet dat het maar niet lukt, soms voel ik me wel oerdom. Helaas heb ik dat soms met dingen, voor iedereen duidelijk en voor mij onbegrijpelijk. Ik heb dat ook met economie, voor mij compleet abstract, access idem, spiritualiteit, geloof idem, maar ik geef nog niet op, tijdens het verder bouwen probeer ik het te begrijpen dus bedankt. En moest je een carrièreswitch overwegen, ga in het onderwijs velen zullen je dankbaar zijn (y)
Ik heb nu wel gezien dat de 2e keerlus in dezelfde boostersectie moet liggen als de eerste, dat wordt even speculeren maar dat lukt wel.

heel erg bedankt

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 11 juni 2018, 10:42:41
Slechts een kleine aanvulling op het werk van Paul. Gezien de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation, zou ik de keerlus links langer maken. Anders wordt de lengte van de treinen beperkt door de keerlus in plaats van door de lengte van de opstelsporen. Je kan het hele meest linkerspoor voor de keerlusmodule gebruiken.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 juni 2018, 10:55:05
Ik moet toegeven dat ik de essentie nog steeds niet snap, maar ik kan verder. Ik probeer verder het digitale denken te doorgronden, …..
De essentie zit niet zo zeer in digitaal, maar feitelijk is het gewoon elektrotechniek. Door in een hondenbot een wisselverbinding te maken veroorzaak je een kortsluiting. En om die te voorkomen moet ergens een overgangssectie maken waar rood-blauw en blauw-rood elkaar ontmoeten. Die overgangssectie noemen we de keerlus.

Als de trein naar de keerlus toe rijdt wordt de lus gelijk gepoold met de sectie waar de trein vandaan komt. Als de trein de keerlus uit rijdt wordt de lus gelijk gepoold met de sectie waar hij naar toe gaat. Dan wordt de spanning dus omgepoold terwijl de trein er nog op staat. Bij analoog zou dat betekenen dat de trein acuut de andere kant op gaat rijden, maar bij digitaal gaat hij gewoon verder. Want, zoals eerder gezegd, bij digitaal wordt de rijrichting niet bepaald door de polariteit op het spoor, maar door de decoder.

Tijdens het ompolen treedt er wel een korte hik op in de digitale informatie, maar dat herstelt zich zo snel dat je er niks van merkt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 11 juni 2018, 10:57:09
Slechts een kleine aanvulling op het werk van Paul. Gezien de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation, zou ik de keerlus links langer maken. Anders wordt de lengte van de treinen beperkt door de keerlus in plaats van door de lengte van de opstelsporen. Je kan het hele meest linkerspoor voor de keerlusmodule gebruiken.

ik moet toch tussen de wissels blijven, dus tussen de wissel naar de aftakking links boven en tussen de wissel (die niet getekend is op de laatste afbeelding) van het station rechts. En die wissel ligt net voor de bocht. Maar ik zou eventueel de keerlus in de helix leggen, maar dan moet ik eerst de situatie eens bekijken of dat praktisch uitvoerbaar is.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 11 juni 2018, 11:08:09
Ik bedoel de groene lijn links-midden, die ook in de boog is gelegd. Die kan je een heel eind doortrekken over het meest linker spoor. Daar is toch geen wissel te bekennen?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Te 2/2 op 11 juni 2018, 11:11:55
En moest je een carrièreswitch overwegen, ga in het onderwijs velen zullen je dankbaar zijn (y)
(y)
Ook namens mij bedankt voor de zeer heldere uitleg.
Een keer teveel kan helemaal geen kwaad als de uitleg er beter van wordt.

@Henk
Het gaat er toch om in welke spoorsectie je de keerlusmodule plaatst?
Met alle overige wissels kun je dan heen en weer schuiven zonder dat er iets verandert.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 11 juni 2018, 11:13:39
Ja, maar het zou kunnen dat Dirk de tekening letterlijk neemt. Ik bedoel dit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zonder-boe_2.jpg)
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 11 juni 2018, 11:17:10
de keerlus in de bocht links-midden ligt al, en ik rij met treinen van max 2m

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: henk op 11 juni 2018, 11:21:19
Eerlijk? Dat is ook jammer bij zo'n ruime baan. De opstelsporen lijken ook langer op de oorspronkelijke tekening?
En heb je in de keerlus midden-links ook de onderbrekingen voor de keerlusmodule al gemaakt?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: 72sonett op 11 juni 2018, 11:40:41
Nu nog de baan opdelen in blokken, of ga je alles handmatig besturen?
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 11 juni 2018, 13:05:18
Henk,
Citaat
Eerlijk? Dat is ook jammer bij zo'n ruime baan. De opstelsporen lijken ook langer op de oorspronkelijke tekening?

De opstelsporen zijn ongeveer 2.5m, ik zou in principe langer kunnen gaan, maar sommoge opstelsporen wil ik gebruiken om met dynamische blokken te experimenteren, Ik kan rijden met een sleep van 5 wagens, dus zal ietsjes meer zijn.

Citaat
En heb je in de keerlus midden-links ook de onderbrekingen voor de keerlusmodule al gemaakt?

Ja, ruim genoeg

72sonett
Citaat
Nu nog de baan opdelen in blokken, of ga je alles handmatig besturen?

Ik ga met koploper rijden, deed ik ook al met de 3-rail baan, dat is voor mij de meerwaarde.  Daarom dat ik het onderste gedeelte wil laten zoals het is, daar zijn al 4 S88 modules verwerkt, en als ik daar dan ook alle spannigsdraden moest veranderen, dan moet ik ook alle terugmeldingen gaan veranderen.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: PaulRoman op 11 juni 2018, 20:54:00
Dirk,

Blij dat jij (en anderen) er wat aan hebben. Overigens heb ik tijdens een intermezzo in mijn loopbaan als informaticus nog anderhalf jaar als wiskundeleraar met Havo/Vwo klassen gewerkt  ;D Stug doorgaan, en probeer de uitleg van Klaas voor jezelf eens in een paar plaatjes te tekenen. Dan gaat misschien ineens het licht aan !

Succes,

Paul
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Te 2/2 op 11 juni 2018, 22:22:57
@Paul
Bedoel je dan specifiek dit plaatje (en uitleg) van Klaas?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/digitaalpoling-4.png)
Zoals ik de tekeningen van Dirk begrijp, heeft hij 2 (of 3) keerlusmodules nodig die overeenkomen met de lichtgroene "lussen" in Klaas z'n logische weergave van Dirk's baanplan. Alles daartussen in staat hem vrij, net zoveel wissels, engelsmannen en kruisingen als hij zelf wil, op elk gewenste afstand.

@Dirk
Het hangt af van je wensen hoe lang de langste trein kan zijn in een stuk spoor van 2,5 meter. Als je Koploper gebruikt, bedenk dan dat je wellicht beter kortere blokken kunt gebruiken als je met dynamische blokken gaat werken. Kortere treinen kunnen dan dichter op elkaar rijden dan lange, en verspillen minder ruimte (=bloklengte-treinlengte).
Analoog ga ik uit van een trein van 2,3 meter lengte in een blok van 2,5 meter, bij 3 melders (begin, midden en eind). Digitaal moet dat echt veel slimmer kunnen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: PaulRoman op 12 juni 2018, 07:09:10
Jan-Willem,

Nee, ik bedoelde de uitleg die Klaas gaf in « Reactie #70 Gepost op: 11 juni 2018, 11:55:05 », waar hij uitlegt waarom je (elektrotechnisch gezien) een keerlus nodig hebt, en hoe die dan werkt. Dat is wat Dirk nog niet goed in de vingers heeft.

@Dirk: Je hebt twee keerlussen nodig in je baanplan waarin ik heb zitten schetsen. Geen 3. Zoals al eerder uitgelegd.

Groet,

Paul
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 12 juni 2018, 09:08:39
Dirk, je schrijft ergens dat je de kruising linksboven geïsoleerd hebt waardoor er geen kortsluiting in de lus rechts ontstaat.
Dat blijf ik nog vaag vinden maar als jij zegt dat het wel goed rijdt zullen we dat maar geloven.

Heb verder het hele draadje nog eens gelezen en de diverse tekeningen bekeken en volgens mij is het zo het makkelijkste op te lossen.
Alle sporen in het rode gebied gelijk gepoold maken.
Dan zal je Engelse wissel ook goed werken.
En dan in de groene delen een keerlusschakeling bouwen. Voor links heb je die al dus dat is simpel. Voor rechts ka je een locatie kezen die het makkelijkste voor je uit komt.
Dan heb je de standaard oplossing voor zo'n situatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen_1.jpg)

Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 12 juni 2018, 09:10:45
Ik heb nu wel gezien dat de 2e keerlus in dezelfde boostersectie moet liggen als de eerste, dat wordt even speculeren maar dat lukt wel.
Leg deze redenatie eens uit.
Hoe zijn je boostersecties verdeeld? Eentje voor de linker en eentje voor de rechter lus?
De keerlusschakelingen moeten liggen in de secties die door de betreffende booster gevoed worden.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 12 juni 2018, 10:05:17

Ja, ik had het verkeerd uitgelegd. Gisteren is er een maat van d club hier geweest, en die wilde het me uitleggen, maar die had hetzelfde probleem, die "dacht" ook analoog. Dus door samen te brainstormen ging bij mij plots het licht aan, en begreep ik de digitale idee. Vooral die 2e keerlus, dat had ik nog niet door, tot ik Eric begon uit te leggen en toen zag ik de kleuren. In de afbeelding van Paul werd het me duidelijk dat in een poolings verschil had tussen beneden en boven en dat ik dat moet ondervangen met een keerlus. Dus de opmerking van " halve keerlus" begrijp ik nu ook. Ik vind het wel knap dat jullie dat zomaar zien in een plan. anyway, ik weet nu waarom en kan verder.
MAAAR nu het volgende : ik begin te twijfelen om het beneden deel ook volgens de digitale manier te verbouwen. Dat betekend dus alle stroomverbindingen van de ringleidingen eraf en volgens een andere manier er weer aan. tot daar is dat wel doenbaar, maar dan kloppen mijn kleuren niet meer. Nu dacht ik om alleen de verbindingen van kleur te veranderen door een klein stukje draad van de juiste kleur aan de betreffende draden te maken. Naar bestaan en zulke kleine verbindings hulzen? Ik heb geen idee hoe ik dat moet zoeken.
En dan ook nog betreft de terugmeldingen. Als ik de de verandering doorvoer is natuurlijk de helft van de terugmeldingen ook verkeerd, dan moet ik weer in de sporen slijpen om die te verplaatsen met het gevolg dat ik een hoop stroomloze stukken heb in de baan. Ik kan natuurlijk voedingsdraden leggen naar die stukken, maar dan krijg ik wel heel veel korte stukjes en heel veel draden onder de baan en ik vrees dat mijn 62 jarige rug dan gaat zeggen:" Niet met mij !!! " En dan zijn er mss nog dingen die ik nu over het hoofd zie.
Dus daar moet ik nog over beslissen.
Raad is welkom

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 juni 2018, 12:13:23
MAAAR nu het volgende : ik begin te twijfelen om het beneden deel ook volgens de digitale manier te verbouwen.
Dat hoeft ook helemaal niet. Je kan die keersectie ook direct rechts van de wisselverbinding leggen. Dus waar Eric die groene streep heeft getrokken. Of in het spoor daarboven. Dan hoef je naar het benedentraject niks te veranderen.

Volgens mij is het frankske nog niet echt gevallen, en je wordt steeds in verwarring gebracht door adviseurs die het ook niet helemaal snappen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 12 juni 2018, 12:44:07
Ja dat heb ik begrepen, ik zou het doen om conform met de digitale werkwijze te werken. Ik zou de Xtreme ook op het onderste niveau kunnen leggen op het spoor in het verlengde van de helix, Dan moet ik alleen in de helix de terugmelding veranderen. Dan is  de helix ook lijk boven. Ik weet nog niet of ik de voeding van de helix dan moet omdraaien of de boosterscheiding moet verplaatsen naar beneden.

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 12 juni 2018, 13:04:47
Ik zou de Xtreme ook op het onderste niveau kunnen leggen op het spoor in het verlengde van de helix, Dan moet ik alleen in de helix de terugmelding veranderen.
Waarom?
Daar veranderd niets aan.

Ik weet nog niet of ik de voeding van de helix dan moet omdraaien of de boosterscheiding moet verplaatsen naar beneden.
Zie hierboven.
Je hoeft alleen een (geisoleerd) keerlusblok te maken. Voor de rest veranderd er niets in de helix.
Waarom wil je de boosterscheiding verplaatsen.
Nog even los van het feit dat wij totaal niet weten waar die ligt.
Daarom ook die eerdere vraag van mij om aan te geven waar de scheidingen liggen. Dan kunnen we daar een zinnig antwoord op geven.

Waarom creëer/bedenk je continue problemen die er niet zijn  ::) ???
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 12 juni 2018, 13:18:22
Hazo, ik dacht dat ik dat al vermeld had, de boosterscheiding ligt aan de ingang/uitgang van de helix bovengedeelte, en of ik problemen creëer die er niet zijn? Eigenlijk noem ik dat brainstormen, maar via een forum gaat dat moeizaam omdat er eigenlijk geen interactie is vandaar mijn oproep in de titel. Dat ik de Xtreme zou beneden leggen zou uit praktische overweging zijn, aan dat gedeelte kan ik gemakkelijker aan en op het gedeelte boven waar hij nu getekend is is bedoeld om ooit een verwijderbaar stuk te plaatsen ivm een raam. Maar dat kan jij natuurlijk niet zien, of je zou moeten komen kijken natuurlijk :)

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 juni 2018, 13:24:54
Dat het een verwijderbaar stuk is maakt toch niet uit? Of er nou een gewoon gepoold stuk spoor loopt of een keersectie dat maakt geen verschil.

Je zal gewoon een afweging moeten maken wat je makkelijker vindt, de keersectie boven leggen of in je helix de helft van de bedrading omwisselen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Te 2/2 op 12 juni 2018, 15:02:13
en je wordt steeds in verwarring gebracht door adviseurs die het ook niet helemaal snappen.

Daarvan zal ik er dan wel eentje zijn  (als analoger)  ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack-pijlen_1a.jpg)

Citaat
Dirk, je schrijft ergens dat je de kruising linksboven geïsoleerd hebt waardoor er geen kortsluiting in de lus rechts ontstaat.
Dat hangt volgens mij ook af van wat je met wissel1 hebt gedaan, want Eric gaat er in z'n tekening van uit dat het rood omcirkelde gebied na dat wissel (in rechtuit stand) is geïsoleerd.
Maar je zou wissel1 ook juist in de afbuigende stand kunnen hebben geïsoleerd (dus tussen kruising en wissel1), en dat leidt tot een omgekeerd resultaat (en dat werkt net zo goed).

Citaat
en ik vrees dat mijn 62 jarige rug dan gaat zeggen:" Niet met mij !!! "
Ik ben 2 jaar ouder dan jij, en merk hieruit op dat ik blij mag zijn met mijn rugconditie.
Dank daarvoor  :angel: (ff afkloppen).
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: gvandersel op 12 juni 2018, 15:30:38
Jan Willem,

Nog niet helemaal begrepen. Kijk een goed naar de tekening van Klaas (Laatste met de twee keerlussen). In principe ontstaat zowel op het wissel als het kruis alleen een probleem bij de hartstukken. Bij Dirk ontstonden de problemen toe hij iets naar beneden de engelsman aanbracht. Dit is de enige plaats op zijn baan waar de rail gekruist/gedraaid verbonden zijn. De eerdere engelsman beneden die hij al heeft weggehaald gaf dezelfde problemen. Door wat Klaas heeft toegepast, parallelle sporen dezelfde polariteit, voorkom je een heleboel problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: MRdirect op 12 juni 2018, 17:19:48
Daarvan zal ik er dan wel eentje zijn  (als analoger)

Jan Willem,

Waarom geef je dan toch een advies, dat begrijp ik niet en het vergroot de verwarring. Gerard zei het iets netter, sorry.
De reactie van Gerard op jouw advies is terecht maar vertroebelt waar het echt om gaat.

Ik als digitale 3-rail rijder volg deze discussie met interesse, denk ook dat ik het snap. Maar ik onthou me van inhoudelijke adviezen, zo van “Schoenmaker blijf bij je leest”.

Klaas en Gerard weten uit ervaring waar ze over praten. Dus .........

Met vriendelijke groet,
Marco
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 13 juni 2018, 09:56:28
Dat hangt volgens mij ook af van wat je met wissel1 hebt gedaan, want Eric gaat er in z'n tekening van uit dat het rood omcirkelde gebied na dat wissel (in rechtuit stand) is geïsoleerd.
Maar je zou wissel1 ook juist in de afbuigende stand kunnen hebben geïsoleerd (dus tussen kruising en wissel1), en dat leidt tot een omgekeerd resultaat (en dat werkt net zo goed).
Daar ga ik niet alleen vanuit maar dat heeft Dirk zelf al eerder aangegeven.
En dat was een probleem wat in een eerder draadje al was aangepakt.
Het probleem is alleen dat Dirk steeds een stuk bouwt en er dan nieuwe problemen ontstaan.
Als er in een eerder stadium meer bekend was geweest over het verdere baanplan hadden er diverse problemen voorkomen kunnen hebben of anders aangepakt.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 17 juni 2018, 13:05:08
Heren,

na 2 dagen proberen en testen lukt het me niet om die keerlusmodules aan de praat te krijgen. ik krijg spanning tot sectie A en dan stopt het. Ook wat betreft het poolen krijg ik niks lijk er geadviseerd wordt, dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat de Xtreme modules hun ding niet doen. Ik heb alles 5x gecontroleerd of de juiste draden op de juiste plaats zitten, gemeten, en op de manual gelezen, ik krijg het niet klaar. De locs rijden tot aan de keerlussen en daar stopt het verhaal. Wat kan ik nog testen? Wat zijn de meest voorkomende fouten die gemaakt worden? kan ik iets aan de module meten en zoja, hoe en wat?


mvg

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Remunj op 17 juni 2018, 13:57:45
Heb je dan wel eerst de andere bedrading aangepast zoals ik in het rode deel heb aangegeven? Dus gelijkgepoold gemaakt. Anders blijf je natuurlijk doormodderen tot je een ons weegt en zal het nooit gaan werken.
Zo ja dan moet de keerlusschakeling gewoon werken als je de handleiding gevolgd hebt en de juiste isolaties hebt aangebracht.
Zoniet zou ik stopen met advies vragen en een andere hobby gaan zoeken  ;D :angel:

En aangezien wij totaal geen idee hebben hoe jij langzamerhand e.e.a. daadwerkelijk hebt aangesloten blijft het gissen naar een oplossing.
Maak nou eens en duidelijke schematische tekening met alle isolaties, boosterscheidingen, polariteiten etc.
Misschien dat we dan het kwartje ook bij jou kunnen laten vallen.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Marcel112 op 17 juni 2018, 14:00:58
Dirk,

Mogelijk dat het al ergens is gemeld door je.

Waarmee voorzie je de baan van spanning?
Dus welke centrale rijd je mee.

De modules hebben namelijk wel een minimale spanning nodig om te werken. Bij sommige centrales, ligt dat limiet helaas zeer dicht bij wat deze kunnen leveren.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 17 juni 2018, 18:13:56
Heb je dan wel eerst de andere bedrading aangepast zoals ik in het rode deel heb aangegeven? Dus gelijkgepoold gemaakt. Anders blijf je natuurlijk doormodderen tot je een ons weegt en zal het nooit gaan werken.
Zo ja dan moet de keerlusschakeling gewoon werken als je de handleiding gevolgd hebt en de juiste isolaties hebt aangebracht.
Zoniet zou ik stopen met advies vragen en een andere hobby gaan zoeken  ;D :angel:

En aangezien wij totaal geen idee hebben hoe jij langzamerhand e.e.a. daadwerkelijk hebt aangesloten blijft het gissen naar een oplossing.
Maak nou eens en duidelijke schematische tekening met alle isolaties, boosterscheidingen, polariteiten etc.
Misschien dat we dan het kwartje ook bij jou kunnen laten vallen.

bij deze nog eens wat ik gedaan heb, Ik hoop dat je dit bedoeld

Dirk

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitgetekend-boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/uitgetekend-boven.jpg)

Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Ben op 19 juni 2018, 06:33:20
Rechtsonder: er zit geen isolatie / scheiding tussen C1 en B.

Gr, Ben.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Dirk op 21 juni 2018, 10:35:53
Heren,

Ik ben zover dat ik op de hele baan kan rond rijden. Ik heb idd hulp aan huis gekregen, weliswaar via streaming, maar na verwoede pogingen is het me gelukt. Het probleem was een baggere verbinding aan het einde van de ringleiding, daar had ik een slechte - verbinding. Na een voormiddag hopeloos geprobeerd om de ringleiding aan de praat te krijgen was ik maar eens aan de andere ringleiding begonnen, en wonderlijk, die deed het gewoon. De raad indachtig "meten is weten" heb ik alles nog eens vergeleken en toen zag ik dat de bruine draad van de ringleiding vanaf 1 aansluiting niet doorgaf. dit opgelost et voila, de loc rijd zonder problemen rond. Het vreemde was dat ik ondanks de slechte verbinding toch stroom kon meten in de keerlus maar dat de loc niet reageerde, dit tot grote frustratie van mijn online hulp.
Anyway, mijn dank aan Wim voor zijn "geduld" en zijn herhaalde raad "meten is weten" Nu weer verder met enkele moeilijk te plaatsen servo's.

thnx

Dirk
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juni 2018, 10:58:59
Het vreemde was dat ik ondanks de slechte verbinding toch stroom kon meten in de keerlus....
Ik neem aan dat je spanning kon meten. Dat kan komen door overspraak tussen draden. Maar zodra je probeert stroom te trekken zal die spanning in elkaar zakken. Maar mooi dat het is opgelost.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Te 2/2 op 22 juni 2018, 08:33:32
@Dirk,
Geweldig dat het is opgelost  (y), en mooi dat dit tegenwoordig kan via streaming.
Meekijken op afstand is een mooie vorm van support.

@Marco
Je krijgt PB.
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Ronaldp op 22 juni 2018, 08:37:45
Anyway, mijn dank aan Wim voor zijn "geduld" en zijn herhaalde raad "meten is weten"


Was zeker Wim van Rosoft?

mvg ronald
Titel: Re: Hulp aan huis
Bericht door: Rondje_HO op 22 juni 2018, 10:16:40
Dat via streaming is wel een briljant idee :)