Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door San-Markos
Vandaag om 08:53:57
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 27965 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #60 Gepost op: 10 juni 2018, 17:42:28 »
Dirk ik raad je aan om mijn berichten en die van andere helpers goed te lezen, want kennelijk mis je zo af en toe iets essentieels.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hulp aan huis
« Reactie #61 Gepost op: 10 juni 2018, 17:42:58 »
Citaat van: Dirk
... een wagen gemarkeerd met een sticker, begonnen aan de pijl...
Doe het nog eens maar begin bij het Engels wissel, rij dan naar rechts helemaal rond en je komt weer andersom bij het zelfde wissel uit, dus een keerlus (in rood, die andere in blauw).



Als je het ene wissel midden boven er uit haalt en op de plaats legt van de kruising is alles OK.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 18:18:47 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Hulp aan huis
« Reactie #62 Gepost op: 10 juni 2018, 18:18:42 »
bij deze alles zonder boe of bah

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #63 Gepost op: 10 juni 2018, 18:25:32 »
Precies het plaatje van klaas  ;D
De keerlusmodules mag je op elke plek inbouwen die je wilt, mits zowel links als rechts van je engelse wissel èn in één van de beide sporen, èn er een volledige treinlengte in die sectie past.

Er was al overeenstemming over de uiterste lus links.
De tweede kan je in het opgaande spoor van je helix inbouwen, dan hoef je de minder aansluitingen aan te passen. Het mag zelfs nog in het spoor dat direct aan de rechter kant aansluit op je Engelse wissel!
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 18:34:24 door Hennik »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Hulp aan huis
« Reactie #64 Gepost op: 10 juni 2018, 22:59:00 »
Hallo Dirk,

Bij deze wil ik ook graag een poging doen om je verder te helpen. In het bijgevoegde plaatje heb ik samengevat wat Klaas, Hennik en Timo je al hebben uitgelegd. Ik gebruik dezelfde kleuren als Klaas en Timo in hun posts. Deze staan in de vierkante blokjes, omdat ik niet alle spoorstaven kan kleuren in jouw overzichtsplaatje.
Zoals je ziet kun je het ondergrondse deel, wat al goed rijdt, ongewijzigd laten, als je de opmerking van Hennik maar in gedachten houdt dat je later niet ondergronds nog verbindingen aan gaat brengen. Dus tot de dikke zwarte balk in mijn plaatje kan alles ongewijzigd blijven.
In het linker deel zie je de oplossing die Timo je al op 9 februari heeft aangegeven. In het onderste (losse) plaatje zie je ook de overeenkomst met het door Klaas uitgelegde verhaal over het hondebot met de verbinding. In jouw geval middels een wissel en engelse wissel (in het duits kreuzweiche genoemd).
Zoals je ziet heb je twee keerlusmodules nodig. Zoals Klaas ook al heeft uitgelegd.
Met de plaats van de linker keerlus kun je wat schuiven, als hij maar tussen de begrenzende wissels blijft liggen. Met de plaats van de rechter keerlus kun je over een vrij groot gebied schuiven, van vlak naast het engels wissel tot in de helix, of nog verder. Dat hangt af van hoeveel van het ondergrondse deel je ongewijzigd wilt laten.

Belangrijk: niet meer analoog denken ! De rijrichting van een locomotief hangt af van de decoder, en niet van de aansluiting van de draden. Het enige wat problemen geeft is het feit dat op de plaats van een keerlus (de groene gedeelten in het plaatje) de draden onderling gekruisd aan elkaar zouden worden geknoopt. Wat dus een kortsluiting op zou leveren. Vandaar dat je daar dus een keerlusmodule nodig hebt die ervoor zorgt dat dat niet gebeurt.

Het wel/niet polariseren van wissels en engelse wissels en hoe dan, is een verhaal dat los staat van het keerlusverhaal. Maar je moet ook dat wel goed oplossen, anders krijg je op de wissels kortsluitproblemen.



Hopelijk kom je hier weer wat mee verder,
Succes,

Paul

Schäßburg an der Kokel

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Hulp aan huis
« Reactie #65 Gepost op: 11 juni 2018, 00:38:07 »
Even een leken vraag .....

Als ik als voorbeeld het simpele bot van Klaas pak, is het dan niet mogelijk om het
rood-blauwe deel juist op de keerlus module aan te sluiten, op voorwaarde dat de
rood-blauwe sporen lang genoeg zijn ? Het zou de kosten van een extra module
uitsparen.
Of deze gedachte ook in de baan van Dirk kan heb ik nog niet goed bekeken.
Groet, Ronald.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Hulp aan huis
« Reactie #66 Gepost op: 11 juni 2018, 06:50:36 »
@Calimero:

Theoretisch zou je in Klaas' plaatje de beide groene gedeelten vast kunnen bedraden en het middengedeelte als keerlus beschouwen.
MAAR... dit levert een geweldige beperking op. Want er mag niet gelijktijdig meer dan 1 trein de keerlus in of uit rijden. Dus met jouw idee zou je bijvoorbeeld met trein-1 van het middengedeelte boven naar de linker halve cirkel kunnen rijden, maar op dat moment kun je niet met een andere trein (trein-2) van het middengedeelte onder naar de rechter halve cirkel rijden of andersom. En als dan trein-1 vanuit de linker cirkel naar het middengedeelte onder aan het rijden is  mag er geen andere trein vanuit het midddengedeelte boven de halve cirkel rechts in rijden of andersom. Een soortgelijk verhaal als er een trein van/naar de rechter halve cirkel aan het rijden is en er links ook nog een andere trein wil rijden. Dat moet je dan ook allemaal (handmatig of met computer) in de gaten houden.
Kortom: Geen optie !

@Dirk:

Bovenstaande is alleen maar een theoretisch verhaal. Je moet er zelfs niet aan denken om het zo te proberen op te lossen.
Gewoon netjes twee keerlussen inbouwen op de plaatsen zoals door Klaas, Hennik, Timo en mij aangegeven.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Hulp aan huis
« Reactie #67 Gepost op: 11 juni 2018, 07:13:21 »
Paul ,

Met dat ik van bed kom en er nog eens over nadacht had ik dezelfde conclusie al getrokken.
M.a.w. het zou als beginner met dat simpele bot en 1 trein kunnen maar voor Dirk is het geen optie (meer).
Groet, Ronald.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Hulp aan huis
« Reactie #68 Gepost op: 11 juni 2018, 10:29:52 »
Hallo Dirk,

Bij deze wil ik ook graag een poging doen om je verder te helpen. In het bijgevoegde plaatje heb ik samengevat wat Klaas, Hennik en Timo je al hebben uitgelegd......

Hopelijk kom je hier weer wat mee verder,
Succes,

Paul

Paul,

Dit is voor mij nu eens duidelijke taal, waarschijnlijk exact hetzelfde wat iedereen zegt, maar nu in een heldere uitleg. Ik moet toegeven dat ik de essentie nog steeds niet snap, maar ik kan verder. Ik probeer verder het digitale denken te doorgronden, ik begrijp mezelf niet dat het maar niet lukt, soms voel ik me wel oerdom. Helaas heb ik dat soms met dingen, voor iedereen duidelijk en voor mij onbegrijpelijk. Ik heb dat ook met economie, voor mij compleet abstract, access idem, spiritualiteit, geloof idem, maar ik geef nog niet op, tijdens het verder bouwen probeer ik het te begrijpen dus bedankt. En moest je een carrièreswitch overwegen, ga in het onderwijs velen zullen je dankbaar zijn (y)
Ik heb nu wel gezien dat de 2e keerlus in dezelfde boostersectie moet liggen als de eerste, dat wordt even speculeren maar dat lukt wel.

heel erg bedankt

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Hulp aan huis
« Reactie #69 Gepost op: 11 juni 2018, 10:42:41 »
Slechts een kleine aanvulling op het werk van Paul. Gezien de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation, zou ik de keerlus links langer maken. Anders wordt de lengte van de treinen beperkt door de keerlus in plaats van door de lengte van de opstelsporen. Je kan het hele meest linkerspoor voor de keerlusmodule gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 10:49:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #70 Gepost op: 11 juni 2018, 10:55:05 »
Ik moet toegeven dat ik de essentie nog steeds niet snap, maar ik kan verder. Ik probeer verder het digitale denken te doorgronden, …..
De essentie zit niet zo zeer in digitaal, maar feitelijk is het gewoon elektrotechniek. Door in een hondenbot een wisselverbinding te maken veroorzaak je een kortsluiting. En om die te voorkomen moet ergens een overgangssectie maken waar rood-blauw en blauw-rood elkaar ontmoeten. Die overgangssectie noemen we de keerlus.

Als de trein naar de keerlus toe rijdt wordt de lus gelijk gepoold met de sectie waar de trein vandaan komt. Als de trein de keerlus uit rijdt wordt de lus gelijk gepoold met de sectie waar hij naar toe gaat. Dan wordt de spanning dus omgepoold terwijl de trein er nog op staat. Bij analoog zou dat betekenen dat de trein acuut de andere kant op gaat rijden, maar bij digitaal gaat hij gewoon verder. Want, zoals eerder gezegd, bij digitaal wordt de rijrichting niet bepaald door de polariteit op het spoor, maar door de decoder.

Tijdens het ompolen treedt er wel een korte hik op in de digitale informatie, maar dat herstelt zich zo snel dat je er niks van merkt.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Hulp aan huis
« Reactie #71 Gepost op: 11 juni 2018, 10:57:09 »
Slechts een kleine aanvulling op het werk van Paul. Gezien de lengte van de opstelsporen in het schaduwstation, zou ik de keerlus links langer maken. Anders wordt de lengte van de treinen beperkt door de keerlus in plaats van door de lengte van de opstelsporen. Je kan het hele meest linkerspoor voor de keerlusmodule gebruiken.

ik moet toch tussen de wissels blijven, dus tussen de wissel naar de aftakking links boven en tussen de wissel (die niet getekend is op de laatste afbeelding) van het station rechts. En die wissel ligt net voor de bocht. Maar ik zou eventueel de keerlus in de helix leggen, maar dan moet ik eerst de situatie eens bekijken of dat praktisch uitvoerbaar is.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Hulp aan huis
« Reactie #72 Gepost op: 11 juni 2018, 11:08:09 »
Ik bedoel de groene lijn links-midden, die ook in de boog is gelegd. Die kan je een heel eind doortrekken over het meest linker spoor. Daar is toch geen wissel te bekennen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp aan huis
« Reactie #73 Gepost op: 11 juni 2018, 11:11:55 »
En moest je een carrièreswitch overwegen, ga in het onderwijs velen zullen je dankbaar zijn (y)
(y)
Ook namens mij bedankt voor de zeer heldere uitleg.
Een keer teveel kan helemaal geen kwaad als de uitleg er beter van wordt.

@Henk
Het gaat er toch om in welke spoorsectie je de keerlusmodule plaatst?
Met alle overige wissels kun je dan heen en weer schuiven zonder dat er iets verandert.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Hulp aan huis
« Reactie #74 Gepost op: 11 juni 2018, 11:13:39 »
Ja, maar het zou kunnen dat Dirk de tekening letterlijk neemt. Ik bedoel dit.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.