Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 22:57:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:47:46
Train o Matic smart power pack door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:43:17
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door moonlicht
Vandaag om 22:25:38
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
Vandaag om 22:15:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:59:30
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 33056 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Hulp aan huis
« Reactie #30 Gepost op: 09 June 2018, 23:45:40 »
Dat heb je duidelijk uitgelegd Klaas dank je wel  (y)

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2018, 00:49:19 »
Super duidelijk uitgelegd inderdaad! Dit verdient een plekje in de Encyclopedie?

Een mogelijk polariteitsprobleem zit nog in de hartstukken van de wissels. Dat zie je bij het laatste plaatje duidelijk terug: daar waar de rode lijn over/onder de blauwe lijn kruist.
Afhankelijk van het type wissel zijn er op die plek wel of geen extra isolaties nodig
Insulfrog=>geen extra maatregelen nodig want het hartstuk is zelf van plastic, dus geïsoleerd,
Electrofrog=>polariseren en eventueel isoleren indien de wissel zelf niet reeds isolaties bij het hartstuk bevat

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Hulp aan huis
« Reactie #32 Gepost op: 10 June 2018, 11:07:01 »
Ok Klaas, super, maar hoezo heb ik beneden ook een keerlus? daar heb ik toch geen spoorkruising? Ik kan natuurlijk in het  onderste baangedeelte wel een keerlus module plaatsen,  maar maakt dat uit waar? in de helix of in de grote bocht onder waar de andere ligt? Volgens jou plaatje te volgen vind ik geen keerlus. Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst? Zoals ik het nu begrijp, en er moeten 2 keerlusmodules geplaatst, dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding. En wel omdat het onderste gedeelte op een analoge manier bedraad is.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #33 Gepost op: 10 June 2018, 12:41:36 »
Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst?
Ja, in het geval van een "hondenbot" layout (zoals ook jouw baan) wel.

dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding.
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 12:43:08 door Hennik »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Hulp aan huis
« Reactie #34 Gepost op: 10 June 2018, 13:57:10 »
Volgens mij heb je alleen bij een enkelsporig hondenbot per definitie twee keerlussen. Ik zie hier ook maar één keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #35 Gepost op: 10 June 2018, 14:03:21 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Hulp aan huis
« Reactie #36 Gepost op: 10 June 2018, 14:05:02 »
Ja, dst is DE keerlus met het Engels wissel waar alles mee begon. Op het andere niveau zie ik geen keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Hulp aan huis
« Reactie #37 Gepost op: 10 June 2018, 14:09:28 »
Ja, volgens mij heeft Henk gelijk, beneden is gewoon een hondenbot.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #38 Gepost op: 10 June 2018, 14:10:33 »
Nou, ik zie hem wel. Er zijn twee keerlussen, 1 op het bovenniveau en 1 op het onderniveau. Allebei veroorzaakt door die ene wisselverbinding waar het Engels wissel deel van uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22763
Re: Hulp aan huis
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2018, 14:17:36 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Hulp aan huis
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2018, 14:21:29 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #41 Gepost op: 10 June 2018, 14:25:44 »
Dat is het meest voor de hand liggend om te doen. Maar:
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27064
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #42 Gepost op: 10 June 2018, 14:27:30 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.
Ik snap niet goed waarom dit zo lastig is te doorgronden. Voor mij is het zo klaar als een klontje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #43 Gepost op: 10 June 2018, 14:30:12 »
Ik zie de tweede keerlus ook.

Beneden is slechts de ene helft van de hondenbot. Boven ligt de andere helft.
Boven sluit je op de digitale wijze aan, dan heeft dat ook consequenties voor het benedendeel, maar kun je zoals gezegd in de helix ook oplossen, zoals je zelf voorstelde.

Ik vermoed dat Henk ook analoog denkt...  ;)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Hulp aan huis
« Reactie #44 Gepost op: 10 June 2018, 14:39:13 »
3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D