Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 32460 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Hulp aan huis
« Reactie #30 Gepost op: 09 June 2018, 23:45:40 »
Dat heb je duidelijk uitgelegd Klaas dank je wel  (y)

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2018, 00:49:19 »
Super duidelijk uitgelegd inderdaad! Dit verdient een plekje in de Encyclopedie?

Een mogelijk polariteitsprobleem zit nog in de hartstukken van de wissels. Dat zie je bij het laatste plaatje duidelijk terug: daar waar de rode lijn over/onder de blauwe lijn kruist.
Afhankelijk van het type wissel zijn er op die plek wel of geen extra isolaties nodig
Insulfrog=>geen extra maatregelen nodig want het hartstuk is zelf van plastic, dus geïsoleerd,
Electrofrog=>polariseren en eventueel isoleren indien de wissel zelf niet reeds isolaties bij het hartstuk bevat

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #32 Gepost op: 10 June 2018, 11:07:01 »
Ok Klaas, super, maar hoezo heb ik beneden ook een keerlus? daar heb ik toch geen spoorkruising? Ik kan natuurlijk in het  onderste baangedeelte wel een keerlus module plaatsen,  maar maakt dat uit waar? in de helix of in de grote bocht onder waar de andere ligt? Volgens jou plaatje te volgen vind ik geen keerlus. Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst? Zoals ik het nu begrijp, en er moeten 2 keerlusmodules geplaatst, dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding. En wel omdat het onderste gedeelte op een analoge manier bedraad is.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #33 Gepost op: 10 June 2018, 12:41:36 »
Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst?
Ja, in het geval van een "hondenbot" layout (zoals ook jouw baan) wel.

dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding.
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 12:43:08 door Hennik »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Hulp aan huis
« Reactie #34 Gepost op: 10 June 2018, 13:57:10 »
Volgens mij heb je alleen bij een enkelsporig hondenbot per definitie twee keerlussen. Ik zie hier ook maar één keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #35 Gepost op: 10 June 2018, 14:03:21 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Hulp aan huis
« Reactie #36 Gepost op: 10 June 2018, 14:05:02 »
Ja, dst is DE keerlus met het Engels wissel waar alles mee begon. Op het andere niveau zie ik geen keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #37 Gepost op: 10 June 2018, 14:09:28 »
Ja, volgens mij heeft Henk gelijk, beneden is gewoon een hondenbot.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #38 Gepost op: 10 June 2018, 14:10:33 »
Nou, ik zie hem wel. Er zijn twee keerlussen, 1 op het bovenniveau en 1 op het onderniveau. Allebei veroorzaakt door die ene wisselverbinding waar het Engels wissel deel van uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re: Hulp aan huis
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2018, 14:17:36 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Hulp aan huis
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2018, 14:21:29 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #41 Gepost op: 10 June 2018, 14:25:44 »
Dat is het meest voor de hand liggend om te doen. Maar:
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #42 Gepost op: 10 June 2018, 14:27:30 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.
Ik snap niet goed waarom dit zo lastig is te doorgronden. Voor mij is het zo klaar als een klontje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #43 Gepost op: 10 June 2018, 14:30:12 »
Ik zie de tweede keerlus ook.

Beneden is slechts de ene helft van de hondenbot. Boven ligt de andere helft.
Boven sluit je op de digitale wijze aan, dan heeft dat ook consequenties voor het benedendeel, maar kun je zoals gezegd in de helix ook oplossen, zoals je zelf voorstelde.

Ik vermoed dat Henk ook analoog denkt...  ;)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Hulp aan huis
« Reactie #44 Gepost op: 10 June 2018, 14:39:13 »
3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D