Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27137 keer)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #45 Gepost op: 30 May 2018, 22:28:01 »
Viersporig vanaf Driebergen en voor Utrecht de grond in of er over heen. Niet van dat benauwde 😉

of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #46 Gepost op: 31 May 2018, 09:54:04 »
Maar het probleem is dus niet het aantal sporen op Utrecht CS en men wil ook niet het aantal stops op CS verminderen. De beoogde oplossing is dat mensen ook elders gaan uitstappen en vooral een fikse uitbreiding van het aansluitende netwerk. Dat zou bijna een revolutie zijn. Momenteel is het hele regionale OV- en zelfs fietsnetwerk zo'n beetje georganiseerd rond Utrecht CS.

Op Utrecht CS zijn de doorgaande sporen verdwenen omdat de perroncapaciteit tekort begon te schieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2018, 12:44:22 »
of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

Maar dat was vooral omdat men vroeger met omlopende locs rangeerde en niet voor doorgaande treinen.

Dirk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #48 Gepost op: 31 May 2018, 13:57:16 »
maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarvoor dan niet gebruikt kunnen worden, beetje creatief zijn kan geen kwaad. Daarbij wordt er natuurlijk op vele stations gebruik gemaakt van sporen zonder perrons om treinen over de a en b sporen te verdelen en voor  doorgaande goederentreinen natuurlijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #49 Gepost op: 31 May 2018, 14:02:03 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #50 Gepost op: 31 May 2018, 14:06:58 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #51 Gepost op: 31 May 2018, 14:09:59 »
Ja, net als op zoveel plaatsen.
Nu zijn de perrons tegenwoordig een stuk breder, juist doordat de doorgaande sporen zijn opgeheven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #52 Gepost op: 31 May 2018, 14:14:04 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)

zeg ik dat dan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #53 Gepost op: 31 May 2018, 14:16:44 »
Waarom wil je anders die doorgaande sporen terug?
« Laatst bewerkt op: 31 May 2018, 14:20:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #54 Gepost op: 31 May 2018, 14:21:27 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #55 Gepost op: 31 May 2018, 14:36:04 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

ja, op dit moment zit ik toevallig in de trein, en rijd net Utrecht binnen. Zie zojuist 2 goederentreinen vlak na elkaar langs de perrons komen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #56 Gepost op: 31 May 2018, 14:43:33 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Maar doorgaande sporen nemen plaats in die nu gebruikt wordt voor perronsporen en perrons.

En doorgaande sporen lossen het verwachte probleem sowieso niet op.
Het verwachte probleem is namelijk niet zozeer het aantal treinen dat stopt en de mensen die blijven zitten, maar dat teveel mensen in Utrecht CS in- en uitstappen. Het verwachte probleem is vooral de capaciteit van het gebouw en vooral van het aansluitend vervoer. De perronsporen zijn niet voor niets verbreed ten koste van de doorgaande sporen. De oplossing die nu verder wordt gezocht is mensen elders in de stad laten in- en uitstappen en het aansluiten vervoer daarop aanpassen. Dan ontlast je Utrecht CS effectief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #57 Gepost op: 31 May 2018, 15:07:41 »
Ze kunnen ook de perrons toegankelijk maken vanaf de Moreelsebrug. Dan ontlast je het hoofdgebouw.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4597
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #58 Gepost op: 31 May 2018, 17:23:29 »
Dan moeten daar weer poortjes op worden gemaakt tegen zwartrijders. Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #59 Gepost op: 31 May 2018, 17:28:00 »
Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.
Dat was toch juist de bedoeling?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.