Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 23810 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #75 Gepost op: 11 juni 2018, 14:00:11 »
Die boog met perrons aldaar scheelt een hoop kerende treinen op het Doorgangs Station.  (y)
Maar waarom een (horizontale) roltrap, dat heeft Amsterdam Sloterdijk Hemboog toch ook niet?  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #76 Gepost op: 11 juni 2018, 14:23:10 »
Hoe wil je anders de reizigers vanuit het ene station naar het andere station krijgen? Je kunt moeilijk een stoptrein deze twee IC stations laten pendelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #77 Gepost op: 11 juni 2018, 14:25:52 »
Ik denk dat het de bebouwing wel mee zal vallen. En de meeste grond is al van ProRail. Een beetje jammer van het opstelterrein wat net gebouwd is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #78 Gepost op: 11 juni 2018, 14:27:12 »
Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #79 Gepost op: 11 juni 2018, 15:18:05 »
Het was in ieder geval niet de bedoeling minder treinen door cs te sturen. Het is de bedoeling één of twee andere stations in Utrecht dusdanig aan te passen dat meer reizigers daar gaan in/uitstappen en overstappen op aansluitend vervoer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #80 Gepost op: 11 juni 2018, 15:38:08 »
Even inhaken op de plattegrond die VAM65 laat zien: ik schat in dat de boogstraal van de rode lijn hoogstens 500 meter kan zijn. En dan in zo'n boog ook nog een perron? Dat gaan ze nooit doen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #81 Gepost op: 11 juni 2018, 15:58:54 »
Precies, het was uiteraard maar even een rode lijn uit de losse hand met MSPaint. Verder vergeet men ook nog even dat er aan de westkant van de "boog" een 4-sporig traject vanuit Woerden komt dat met een 34-sporig traject aan de kant van Utrecht Overvecht moet worden verbonden  :-X
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 18:51:41 door VAM65. Reden: 3-sporig => 4-sporig »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #82 Gepost op: 11 juni 2018, 18:43:42 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig. Utrecht - Den Haag/ Rotterdam is nog maar pas 4 sporig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #83 Gepost op: 11 juni 2018, 18:50:12 »

Ja, en dus.......?????
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 10:20:26 door Bert van Gelder »

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #84 Gepost op: 11 juni 2018, 18:54:23 »
kun je die spoorstaven het beste gebruiken voor een nieuw perron, omdat ze net mooi ingereden zijn

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #85 Gepost op: 11 juni 2018, 19:22:23 »
Wat ik nog niet gelezen heb is de oplossing als Amersfoort Schothorst.
Laat de nu kerende IC uit Leiden na Centraal doorrijden naar Lunetten en daar keren.
Als je vanaf daar een goede verbinding maakt met De Uithof en de wijken daar, hoeven die reizigers al niet meer met bus/fiets/tram naar Centraal.

Scheelt je ook nog eens kopmakende treinen op Centraal.

Dat je vanaf Den Bosch daar niet stopt lijkt mij geen probleem.
Vanaf Zwolle stoppen de IC's ook niet in Schothorst...
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 19:31:37 door treinenhobby »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #86 Gepost op: 11 juni 2018, 19:24:13 »
Leuke discussie. Een tiental jaren geleden (of langer?) hebben ze ook een oplossing bedacht en uitgevoerd (!) om Ut CS te ontlasten. Het ging toen om een IC-verbinding (zonder tussenstop) tussen Amersfoort en Den Bosch via het nu ontmantelde spoor langs het Malibaanstation. Het betrof een beperkt aantal ritten gedurende de vrijdagavondspits.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #87 Gepost op: 12 juni 2018, 08:55:15 »
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig.
Je bedoelt 2 sporen via Den Dolder en 2 sporen via Hilversum is samen 4 sporig ???
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #88 Gepost op: 12 juni 2018, 09:17:52 »
Ja, tot Blauwkapel lopen 4 sporen. Inderdaad om gemakkelijker treinen uit Hilversum en Amersfoort binnen te laten komen. Maar ook wordt regelmatig de stopper uit Amersfoort ingehaald door een IC uit Amersfoort op dat stuk.
Als je het strikt bekijkt, dan is Utrecht bereikbaar via 2 sporen uit alle richtingen Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt:
Utrecht -> Amsterdam: Splitsing Centraal en Schiphol
Utrecht -> Amersfoort: Splitsing Hilversum en Amersfoort
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Utrecht -> Zuid-Oosten: Splitsing Arnhem en  's-Hertogenbosch

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #89 Gepost op: 12 juni 2018, 09:25:29 »
Maar goed, feit is dat je voorstel het werkelijke probleem van Utrecht CS niet oplost Gerard.

Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.