Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 14:41:36
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
3d printen van ns daglichtseinen door grove den
Vandaag om 14:21:53
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27739 keer)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #45 Gepost op: 30 May 2018, 22:28:01 »
Viersporig vanaf Driebergen en voor Utrecht de grond in of er over heen. Niet van dat benauwde 😉

of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #46 Gepost op: 31 May 2018, 09:54:04 »
Maar het probleem is dus niet het aantal sporen op Utrecht CS en men wil ook niet het aantal stops op CS verminderen. De beoogde oplossing is dat mensen ook elders gaan uitstappen en vooral een fikse uitbreiding van het aansluitende netwerk. Dat zou bijna een revolutie zijn. Momenteel is het hele regionale OV- en zelfs fietsnetwerk zo'n beetje georganiseerd rond Utrecht CS.

Op Utrecht CS zijn de doorgaande sporen verdwenen omdat de perroncapaciteit tekort begon te schieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2018, 12:44:22 »
of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

Maar dat was vooral omdat men vroeger met omlopende locs rangeerde en niet voor doorgaande treinen.

Dirk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #48 Gepost op: 31 May 2018, 13:57:16 »
maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarvoor dan niet gebruikt kunnen worden, beetje creatief zijn kan geen kwaad. Daarbij wordt er natuurlijk op vele stations gebruik gemaakt van sporen zonder perrons om treinen over de a en b sporen te verdelen en voor  doorgaande goederentreinen natuurlijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #49 Gepost op: 31 May 2018, 14:02:03 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #50 Gepost op: 31 May 2018, 14:06:58 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #51 Gepost op: 31 May 2018, 14:09:59 »
Ja, net als op zoveel plaatsen.
Nu zijn de perrons tegenwoordig een stuk breder, juist doordat de doorgaande sporen zijn opgeheven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #52 Gepost op: 31 May 2018, 14:14:04 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)

zeg ik dat dan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #53 Gepost op: 31 May 2018, 14:16:44 »
Waarom wil je anders die doorgaande sporen terug?
« Laatst bewerkt op: 31 May 2018, 14:20:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #54 Gepost op: 31 May 2018, 14:21:27 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #55 Gepost op: 31 May 2018, 14:36:04 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

ja, op dit moment zit ik toevallig in de trein, en rijd net Utrecht binnen. Zie zojuist 2 goederentreinen vlak na elkaar langs de perrons komen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #56 Gepost op: 31 May 2018, 14:43:33 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Maar doorgaande sporen nemen plaats in die nu gebruikt wordt voor perronsporen en perrons.

En doorgaande sporen lossen het verwachte probleem sowieso niet op.
Het verwachte probleem is namelijk niet zozeer het aantal treinen dat stopt en de mensen die blijven zitten, maar dat teveel mensen in Utrecht CS in- en uitstappen. Het verwachte probleem is vooral de capaciteit van het gebouw en vooral van het aansluitend vervoer. De perronsporen zijn niet voor niets verbreed ten koste van de doorgaande sporen. De oplossing die nu verder wordt gezocht is mensen elders in de stad laten in- en uitstappen en het aansluiten vervoer daarop aanpassen. Dan ontlast je Utrecht CS effectief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #57 Gepost op: 31 May 2018, 15:07:41 »
Ze kunnen ook de perrons toegankelijk maken vanaf de Moreelsebrug. Dan ontlast je het hoofdgebouw.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4693
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #58 Gepost op: 31 May 2018, 17:23:29 »
Dan moeten daar weer poortjes op worden gemaakt tegen zwartrijders. Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #59 Gepost op: 31 May 2018, 17:28:00 »
Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.
Dat was toch juist de bedoeling?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.