BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Michel Zethof op 28 mei 2018, 09:10:08
-
Utrecht wil een tweede intercitystation (https://nos.nl/artikel/2233863-utrecht-vraagt-miljarden-voor-tweede-intercitystation.html) en vraagt aan de overheid miljarden.
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?
-
Wat beschikbare ruimte en toegankelijkheid betreft zou ik zeggen "Ja". Dat is bij Vaartsche Rijn en Overvecht niet het geval. Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem. Idealiter zou je het daarom dichter tegen de Waterlinieweg moeten aanleggen.
-
Was het niet ooit de bedoeling dat intercities vanuit Den Bosch en Arnhem op Vaartsche Rijn zouden gaan stoppen? Zodat men daar al over kon stappen op de Uithoflijn en Centraal enigszins ontlast zou worden?
-
Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem.
Een station in de oksel tussen beide spoorlijnen is ook nog een mogelijkheid. Zoals bij Muiderpoort.
In die ruimte staat een gebouw waarvan ik geen idee heb wat het is en of het weg mag.
-
Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst. Muiderpoort is een zogenaamd onlogisch station. Het ligt daar puur omdat in een ver verleden op die plaats de sporen van twee verschillende spoorwegbedrijven aan elkaar zijn gekoppeld. Van oorsprong was het een eilandperron aan de lijn Amsterdam naar Hilversum. De lijn vanuit Amstel is pas rond de samenvoeging van de spoorwegbedrijven onder de naam NS aangelegd.
De discussie over een tweede intercity station in Utrecht is bovenal eentje van het ontlasten van Centraal Station. Een aanzienlijk deel van de treinen hoeven, als je Lunetten kiest, niet meer in Utrecht CS kop te maken. De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.
-
De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.
Deze snap ik niet helemaal. Voor zowel Den Haag als Amersfoort ligt Lunette voorbij Utrecht CS.
-
Juist, de treinen uit Den Haag bijvoorbeeld krijgen dan een spoor rechtdoor naar Lunetten en gaan dan niet meer naar CS. Dat is minimaal 2 treinen per uur minder naar CS.
-
Bedoel je soms Overvecht Wilco? Treinen naar Lunetten moeten altijd Utrecht CS passeren.
-
Excuses helemaal correct natuurlijk. Derhalve zou Overvecht veel logischer zijn als 2e IC station dan Lunetten.
-
Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst.
Gezien het onderwerp denk ik dat Klaas het heeft over het gebouw dat bij Lunetten tussen de twee spoorlijnen in ligt. Vanuit Google Maps lijkt het een woonhuis te zijn, met Streetview kom je er niet bij.
-
Dat klinkt logisch Wilco.
Lunetten schiet sowieso niet op. Als het in die hoek moet, dan is Vaartse Rijn logischer. Daar is ook ruimte gelaten voor extra perrons.
-
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?
Maliebaan! ;D
-
Het gebouw bij Lunetten? Wordt daarmee de oude boerderij bedoeld tussen de sporen naar Den Bosch en naar Arnhem?
Lunetten of Vaartse Rijn lost qua reizigersstromen en treinenloop totaal niets op als IC station. Dat zou dan puur en alleen zijn voor opstappers uit de wijken daar omheen. Dit levert alleen maar langere stops en meer stoppende treinen op, op de A2 corridoor waarvan het nu al een probleem is om het 10 minuten regime te laten slagen. Een tweede IC station in Utrecht heeft alleen maar zin als je daarmee ook CS kan ontlasten qua treinenloop. Een IC station aan de lijnen naar CS zelf levert alleen maar extra verkeer en drukte op CS op. Derhalve is Overvecht eigenlijk de enige logische locatie. Of Maliebaan moet weer open ;D ;D
-
Hier trouwens wat stukken.
https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/0b7a9ca9-2650-46f6-ae51-dff0c4049389 (https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/0b7a9ca9-2650-46f6-ae51-dff0c4049389)
-
Duidelijk in het rapport worden zowel Lunetten als Overvecht aangedragen als studie voor nieuwe IC functie (pagina 24 rapport)
-
Een bijzondere vraag vanuit de politiek. De provincie Utrecht groeit met 140.000 inwoners en om deze inwoners op zijn bestemming te brengen binnen de provincie willen zij een extra intercitystation. Waarvoor hebben wij stoptreinen, trams en buslijnen?
Het lijkt mij dat de vraag is gedropt op basis van politiek opportunisme. Effectieve ruimtebenutting binnen bestaande kernen lijkt mij meer voor de hand liggen. En daar aansluiten op het reeds bestaande OV-net. In China lukt het ook om op een ruimte van 8.000 m2 520 woningen te bouwen. Even buiten de bestaande kaders denken van huisje, boompje, beestje...
-
Als ik het goed gelezen heb, gaat het niet om de provincie Utrecht, maar om de stad Utrecht die naar verwachting met 140.000 inwoners groeit.
In Leidsche Rijn zijn al drie stations, dus dat zit wel goed. Een tram is er nog niet naar LR en daar is wel animo voor geloof ik.
-
In de provincie komen er de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij. "Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners"
De provincie Utrecht groeit met 140.000 inwoners en om deze inwoners op zijn bestemming te brengen binnen de provincie willen zij een extra intercitystation. Waarvoor hebben wij stoptreinen, trams en buslijnen?
Een IC-station klinkt belangrijk en daar stoppen dan ook stoptreinen, trams en buslijnen.
-
Als ik het goed gelezen heb, gaat het niet om de provincie Utrecht, maar om de stad Utrecht die naar verwachting met 140.000 inwoners groeit.
Ik heb het dus idd niet goed gelezen. Gaat idd om de provincie. My bad. :-X
-
Het is een beproefd systeem. In de planningswereld noemt men dit een stersysteem voor OV.
Het totale plan hikt op een IC station op drie takken van het sternet vanuit Utrecht CS en wel Lunetten, Driebergen-Zeist en Overvecht. Men denkt hiermee que personenaanvoer Utrecht CS te ontlasten, immers mensen hoeven niet altijd meer vanuit die richtingen naar CS voor nationale verbindingen maar kunnen op die IC stations instappen. Wat men echter vergeet is dat een IC station zorgt voor meer IC stops en dus oponthoud op de sporen en daardoor meer druk op de sporen op en rond Utrecht CS zelf. Ontlasten van CS in combinatie met IC stations werkt alleen door te ontvlechten en dus IC treinen weg te halen uit CS. Het is niet voor niets dat grote steden in het buitenland meerdere Intercity stations hebben dan één Centraal Station. Simpelweg een IC station er bij zonder reorganisatie van de sporen en treinenloop zal tot nog meer druk op CS leiden.
-
Ik heb het dus idd niet goed gelezen. Gaat idd om de provincie. My bad. :-X
Ja, maar de stad Utrecht neemt bijna 100.000 mensen voor zijn rekening en daarnaast gaat het om veel overloop vanuit de stad richting de directe omgeving. Het is echt wel een grootstedelijk vraagstuk dat moet worden opgelost.
-
En daarnaast rijdt er een bus optocht van jewelste rond in-, rond- en naar Utrecht waar je u tegen zegt en die hebben praktisch allemaal Utrecht als sterpunt.
Daar wil men nou juist wat spreiding voor creëren.
-
Strikt genomen is dit een regionaal probleem. Het is aan de gemeente Utrecht en aan de provincie Utrecht om dit op te lossen.
Ze willen 140.000 woningen bouwen. In de kostprijs van de bouwgrond dien je ook de infrastructurele aanpassingen in mee te nemen. Het probleem afwentelen op de rest van de samenleving in Nederland lijkt mij niet redelijk. Kortom men dient bij de plannen die zij maken rekening te houden met de impact die de plannen hebben op de vervoersstromen. Op basis daarvan dient de impact verrekend worden met de grondprijs. Zo werken wij hier in de gemeente ook. Stel de aanpassingen in de onderliggende infrastructuur bedraagt € 2.1 miljard. Dit betekent dat er een opslag van € 15.000,00 in de grondprijs per woning dient te worden verrekend.
Een ander vraagstuk is het volgende. Hoe reëel is de toename van de bevolkingsomvang in relatie tot de prognoses. Van een geboorteoverschot is binnen afzienbare tijd geen sprake meer en groei is alleen te verwachten uit een immigratieoverschot. Het is de vraag of er sprake zal zijn van een immigratieoverschot of dat er sprake zal zijn van een emigratieoverschot.
-
Vaartsche Rijn is juist geopend om straks, als de tram ooit gaat rijden (....) Centraal te ontlasten door dáár de mensen vanuit richting Driebergen en Houten op de tram te laten overstappen. IC's kunnen daar niet stoppen door het briljante ontwerp van Prorail.... De halte "Koningsweg" langs de tramlijn naar de Uithof was ooit bedoeld om de mensen uit de bussen vanuit Wijk bij Duurstede (en meer) over te laten stappen op de tram, maar die halte is wegbezuinigd...
Diverse buslijnen rijden al niet meer via Centraal maar worden door de reizigers nog niet echt gebruikt (oude ringlijnen 10/20) Uitzondering is lijn 29 van de Meern via Vaartsche Rijn naar de Uithof. Begonnen als een 30-minuten dienst, nu zitten de bussen die om het kwartier rijden al behoorlijk vol.
O, ja! Als de tram gaat rijden en stoppen te Vaartsche Rijn, wordt de buslijn 31 Lunetten - de Uithof opgeheven... Samen met lijn 32 (Overvecht - De Uithof) juist bedoeld om Centraal te ontlasten...
Utrecht Lunetten als IC-station wordt alleen interessant als het aan beide spoorlijnen ligt (Utrecht - Den Bosch én Utrecht - Arnhem) én als ze de ruimte er om heen vol gaan bouwen én als je vanaf de A-27 en/of de A-12 er snel kunt komen om te parkeren en over te stappen op het OV. Geen van deze zaken zie ik snel gebeuren....
Groet,
Raymond v/d Hoven
(Heimatbahnhof Utrecht Lunetten)
-
Strikt genomen is dit een regionaal probleem. Het is aan de gemeente Utrecht en aan de provincie Utrecht om dit op te lossen.
Ze willen 140.000 woningen bouwen. In de kostprijs van de bouwgrond dien je ook de infrastructurele aanpassingen in mee te nemen. Het probleem afwentelen op de rest van de samenleving in Nederland lijkt mij niet redelijk. Kortom men dient bij de plannen die zij maken rekening te houden met de impact die de plannen hebben op de vervoersstromen. Op basis daarvan dient de impact verrekend worden met de grondprijs. Zo werken wij hier in de gemeente ook. Stel de aanpassingen in de onderliggende infrastructuur bedraagt € 2.1 miljard. Dit betekent dat er een opslag van € 15.000,00 in de grondprijs per woning dient te worden verrekend.
Een ander vraagstuk is het volgende. Hoe reëel is de toename van de bevolkingsomvang in relatie tot de prognoses. Van een geboorteoverschot is binnen afzienbare tijd geen sprake meer en groei is alleen te verwachten uit een immigratieoverschot. Het is de vraag of er sprake zal zijn van een immigratieoverschot of dat er sprake zal zijn van een emigratieoverschot.
Kenmerkend voor Utrecht is dat een onevenredig groot deel van het verkeer (zowel spoor als weg) bovenregionaal van karakter is. De verkeersproblematiek van Utrecht wordt niet alleen bepaald door regionale groei, maar ook door groeiende verkeersstromen die Utrecht alleen maar passeren. Dat betekent ook dat er sprake is van een groot bovenregionaal belang om Utrecht CS te ontlasten.
Verder gaat het over regionale bevolkingsontwikkelingen. We zullen zien hoe de Nederlandse bevolking zich gaat ontwikkelen, maar het ziet er niet naar uit dat de trek naar Utrecht snel zal stilvallen. Nogal wat van mijn straatgenoten komen uit het Noorden of het Oosten van het land.
-
IC's kunnen daar niet stoppen door het briljante ontwerp van Prorail....
Ik heb nog maar 1 keer in Vaartse Rijn rondgekeken, maar wat is er zo briljant aan dat IC's er niet kunnen stoppen?
-
Er liggen alleen perrons aan de sprintersporen, de IC's rijden over de doorgaande sporen en aangezien Prorail zo min mogelijk wissels wil hebben kan je niet van spoor wisselen.
-
Het is nu klaar en af daar en dan wordt het tijd de boel weer op te breken. Plek zat aan de kant van de Baden Powellweg. ;D
-
Tuurlijk kan een intercity wel op Vaartse Rijn stoppen.
Alleen gaan ze nu niet langs de perronsporen.
Zowel vanuit de richting Bunnik als Houten gaat een Sprinter, dus dan moet een Intercity over een dat spoor binnen kunnen komen.
Of dat wenselijk is, is wat anders.....
-
Ja niet helemaal..
Vanaf spoor 3 en 4 op vaartsche rijn kan je alleen binnenkomen op spoor 20/21 op Utrecht En vanaf 20/21 kan je alleen linker spoor naar maarssen ( en woerden uiteraard).. dus of dan nou allemaal
zo handig is..
Plus mocht je als intercity op vaartsche rijn op spoor 3 of 4 willen stoppen moet je bij houten Castellum al het middendoor op.
Edit:
Ik twijfel nu heel erg of het überhaupt mogelijk is om naar spoor 20/21 te vertrekken richting asd..
Marc
-
Klopt, daarom lijkt me het ook niet handig.
Maar het kan wel.
-
Voor zover ik het nu begrijp gaat het vooral om extra stops, zodat minder mensen op CS komen en het daar aansluitende OV en stallingen belasten. De investeringen gaan dan over het opwaarderen van één of twee stations, maar vooral over uitbreiding van het netwerk rond de extra intercitystations. Er wordt vooral gedacht aan de oostelijke richting, dus Lunetten of zelfs Bunnik.
Of je daar blij mee moet zijn als je in die hoek woont, vraag ik me af. Het kan bijna niet anders of het gaat gepaard met uitbreiding van de bebouwing die kant op.
-
Voor zover ik het nu begrijp gaat het vooral om extra stops, zodat minder mensen op CS komen en het daar aansluitende OV en stallingen belasten.
Krek, zo had ik het ook meteen geïnterpreteerd. Vergelijk het maar met stations als Adam Amstel, Sloterdijk en Rdam Alexander.
-
Er wordt vooral gedacht aan de oostelijke richting, dus Lunetten of zelfs Bunnik.
Maar vanuit Bunnik kun je in westelijke richting toch alleen maar door naar Utrecht CS? Je kunt daar toch niet overstappen richting andere lijnen?
Dat zou alleen maar zin hebben als er vanuit Bunnik een aftakkende spoorlijn naar de Uithof zou worden gemaakt. En dan komt men opnieuw in de knoei met Amelisweerd. In zuidelijke richting zou er een aftakking richting Houten kunnen worden gerealiseerd, als Fort Vechten en het tankstation langs de A12 niet in de weg zitten.
Steyn
-
Maar oostelijk kun je naar Arnhem en Nijmegen. Die mensen hoeven dan niet eerst naar Centraal om daar de intercity te pakken.
-
En er hoeft geen spoorlijn naar De Uithof te worden aangelegd. Het OV in die hoek zal flink moeten worden geupgrade, maar dat is al veel langer de wens in Utrecht.
-
Maar oostelijk kun je naar Arnhem en Nijmegen. Die mensen hoeven dan niet eerst naar Centraal om daar de intercity te pakken.
Ja, maar je zult dan toch eerst wel in Bunnik moeten komen. Lijkt me stug dat inwoners uit Utrecht met de bus naar Bunnik zouden gaan als ze op Utrecht CS in diezelfde intercity kunnen stappen met (dan nog) meer zitplaatsen.
Steyn
-
Wat Henk al zei, je kunt het OV bij Bunnik opschalen. Kun je vanaf daar snel in de Uithof zijn. Moet je eens zien wat dat aan passagiers opCentraal scheelt
-
Zorg ook maar dat je met flyovers oid weer rechtstreeks van Arnhem naar R'dam / Den Haag kunt. Scheelt een hoop overstappers (rijen voor de (rol)trappen op CS en wellicht ook wel files.
-
Hoe stel je je dat voor? Fly overs die over station Utrecht CS worden geleid? Die zouden tientallen meters hoog moeten worden, dat lijkt me niet reëel.
Steyn
-
Wat ik niet begrijp: eindelijk is na jaren en jaren verbouwen en na het uitgeven van honderden miljoenen van ons belastinggeld Utrecht helemaal klaar, en dan is het weer niet goed.
-
Het is wel goed, maar je moet nu al nadenken over de toekomst. Het hoeft ook niet morgen al af ofzo.
-
ik ben eigenlijk van mening dat er nog wel wat andere, minder dure, wensen zijn die naar mijn mening met minder moeite veel meer toevoegen. vooral als het uit landelijke budgetten gefinancierd zou worden
-
Hoe stel je je dat voor? Fly overs die over station Utrecht CS worden geleid? Die zouden tientallen meters hoog moeten worden, dat lijkt me niet reëel.
Steyn
Viersporig vanaf Driebergen en voor Utrecht de grond in of er over heen. Niet van dat benauwde 😉
-
Het is wel goed, maar je moet nu al nadenken over de toekomst. Het hoeft ook niet morgen al af ofzo.
Precies. De werken die nu zijn afgerond, zijn een tijd geleden bedacht voor het heden en voldoen goed. Maar heden is de verwachting dat Utrecht nog wat groter gaat groeien dan eerst gedacht en begint de voorbereiding op die toekomst. Al was het maar om de boel aan de gang te houden, zodat deze economisch sterke regio een hoop belasting kan blijven afdragen. :P
-
Viersporig vanaf Driebergen en voor Utrecht de grond in of er over heen. Niet van dat benauwde 😉
of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had
-
Maar het probleem is dus niet het aantal sporen op Utrecht CS en men wil ook niet het aantal stops op CS verminderen. De beoogde oplossing is dat mensen ook elders gaan uitstappen en vooral een fikse uitbreiding van het aansluitende netwerk. Dat zou bijna een revolutie zijn. Momenteel is het hele regionale OV- en zelfs fietsnetwerk zo'n beetje georganiseerd rond Utrecht CS.
Op Utrecht CS zijn de doorgaande sporen verdwenen omdat de perroncapaciteit tekort begon te schieten.
-
of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had
Maar dat was vooral omdat men vroeger met omlopende locs rangeerde en niet voor doorgaande treinen.
Dirk
-
maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarvoor dan niet gebruikt kunnen worden, beetje creatief zijn kan geen kwaad. Daarbij wordt er natuurlijk op vele stations gebruik gemaakt van sporen zonder perrons om treinen over de a en b sporen te verdelen en voor doorgaande goederentreinen natuurlijk.
-
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS. ::)
-
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?
Steyn
-
Ja, net als op zoveel plaatsen.
Nu zijn de perrons tegenwoordig een stuk breder, juist doordat de doorgaande sporen zijn opgeheven.
-
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS. ::)
zeg ik dat dan?
-
Waarom wil je anders die doorgaande sporen terug?
-
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken, maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte
-
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?
Steyn
ja, op dit moment zit ik toevallig in de trein, en rijd net Utrecht binnen. Zie zojuist 2 goederentreinen vlak na elkaar langs de perrons komen
-
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken, maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte
Maar doorgaande sporen nemen plaats in die nu gebruikt wordt voor perronsporen en perrons.
En doorgaande sporen lossen het verwachte probleem sowieso niet op.
Het verwachte probleem is namelijk niet zozeer het aantal treinen dat stopt en de mensen die blijven zitten, maar dat teveel mensen in Utrecht CS in- en uitstappen. Het verwachte probleem is vooral de capaciteit van het gebouw en vooral van het aansluitend vervoer. De perronsporen zijn niet voor niets verbreed ten koste van de doorgaande sporen. De oplossing die nu verder wordt gezocht is mensen elders in de stad laten in- en uitstappen en het aansluiten vervoer daarop aanpassen. Dan ontlast je Utrecht CS effectief.
-
Ze kunnen ook de perrons toegankelijk maken vanaf de Moreelsebrug. Dan ontlast je het hoofdgebouw.
-
Dan moeten daar weer poortjes op worden gemaakt tegen zwartrijders. Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.
-
Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.
Dat was toch juist de bedoeling?
-
Excuus, daar is wat fout gegaan. Ik bedoelde dat je dat daar niet mee verkleint.
-
Het totale aantal in- en uitstappers verklein je niet, maar het zorgt er wel voor dat een heleboel mensen niet meer door het hoofdgebouw gaan. In het spitsuur is het daar doorlopend een deinende mensenmassa.
-
Het is in ieder geval een wens van de gemeente en van veel inwoners die helaas voorlopig wordt tegengehouden door commerciële belangen van de negotie in de stationshal en Hoog Catarijne.
-
Ze kunnen ook de perrons toegankelijk maken vanaf de Moreelsebrug. Dan ontlast je het hoofdgebouw.
Helemaal mee eens. Een zeer goedkope en zeer effectieve oplossing. NS heeft dit tot nu toe tegengehouden omdat dan niet alle reizigers langs de winkeltjes in de stationshal komen.
-
Linksom of rechtsom: ze gaan een deel van de mensen die nu allemaal langs die winkeltjes komen toch verliezen. Wie straks in Bunnik uitstapt om vandaar naar de Uithof te reizen komt ook niet meer langs die winkeltjes.
Steyn
-
Het is in ieder geval een wens van de gemeente en van veel inwoners die helaas voorlopig wordt tegengehouden door commerciële belangen van de negotie in de stationshal en Hoog Catarijne.
Dus zullen die belangen ook wel gaan tegenhouden dat de reizigers op andere Utrechtse stations gaan in-/uitstappen en zo de commeciële winkeltjes rond centraal en HC te omzeilen....
-
Nou, de bottleneck is vooral de contractuele verplichtingen ten aanzien van de eigenaren van Hoog Catharijne en die gaan alleen over de toegang tot Utrecht CS.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/830856 (https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/830856)
-
Dat contract daar moet dan maar het breekijzer in gezet worden. Je kan niet de commercie plezieren ten koste van een verkeersinfarct in het hoofdgebouw.
-
Als dat werkelijk zo is bedacht dan is dat net zo slim als bv een bank kluis hebben zonder een deur,je hebt er dus niks aan.
Het wordt tijd dat ze zich dan gaan bedenken wat zwaarder weegt,of extra spreiding van mensen door extra in en uitgangen of straks mensen niet meer zien omdat ze de verdrukking door drukte op CS zat zijn en b.v nooit andere aansluitingen optijd halen door die niet bewegende mensen massa.
Hoe krijg je het verzonnen om belangen van wat winkels te plaatsen boven de noodzaak van betere doorstrooming in een dichtslibbend station ::)
-
Dat contract daar moet dan maar het breekijzer in gezet worden. Je kan niet de commercie plezieren ten koste van een verkeersinfarct in het hoofdgebouw.
Mee eens. Het zal vaste en langdurige en kostbare procedure worden, maar het lijkt mij dat de rechter uiteindelijk het algemeen belang boven dat van de ondernemers op CS zal stellen.
Steyn
-
Het hoofdgebouw is allemaal zozeer het probleem niet, dat is nu fors groter en kan wel wat hebben.
Grootste probleem is het voor- en na transport in de stad met als centrumpunt Utrecht Centraal, dat centrumpunt zorgt ervoor dat er een enorme hoeveelheid bussen van en naar Utrecht centraal rijdt en die kunnen dat bijna niet meer aan en lopen vast in het verkeer.
-
Waarom zou UtrechtCS niet uit kunnen groeien tot een kruisings station. Een IC perronspoor op een nieuwe fly-over a la Amsterdam Sloterdijk tussen Den Haag / Rotterdam en Amersfoort. Een horizontale roltrap (zoals op schiphol) tussen dit station en het huidige Utrecht CS en je bent klaar. 8 treinen per uur weg van Utrecht CS.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Hoe zie je dat voor je? Als ik het zo op de kaart bekijk dan zit er nogal wat bebouwing in de weg. Moet dat dan gesloopt worden?
-
Dat wordt dan wel een heel lange roltrap. En er ontbreekt nogal wat ruimte aldaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/utrecht-cs.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/utrecht-cs.png)
-
Gewoon onder de grond ;D
Zowel het spoor als de roltrap 8)
-
Die boog met perrons aldaar scheelt een hoop kerende treinen op het Doorgangs Station. (y)
Maar waarom een (horizontale) roltrap, dat heeft Amsterdam Sloterdijk Hemboog toch ook niet? ;D
-
Hoe wil je anders de reizigers vanuit het ene station naar het andere station krijgen? Je kunt moeilijk een stoptrein deze twee IC stations laten pendelen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ik denk dat het de bebouwing wel mee zal vallen. En de meeste grond is al van ProRail. Een beetje jammer van het opstelterrein wat net gebouwd is.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
-
Het was in ieder geval niet de bedoeling minder treinen door cs te sturen. Het is de bedoeling één of twee andere stations in Utrecht dusdanig aan te passen dat meer reizigers daar gaan in/uitstappen en overstappen op aansluitend vervoer.
-
Even inhaken op de plattegrond die VAM65 laat zien: ik schat in dat de boogstraal van de rode lijn hoogstens 500 meter kan zijn. En dan in zo'n boog ook nog een perron? Dat gaan ze nooit doen.
-
Precies, het was uiteraard maar even een rode lijn uit de losse hand met MSPaint. Verder vergeet men ook nog even dat er aan de westkant van de "boog" een 4-sporig traject vanuit Woerden komt dat met een
34-sporig traject aan de kant van Utrecht Overvecht moet worden verbonden :-X
-
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig. Utrecht - Den Haag/ Rotterdam is nog maar pas 4 sporig.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ja, en dus.......?????
-
kun je die spoorstaven het beste gebruiken voor een nieuw perron, omdat ze net mooi ingereden zijn
-
Wat ik nog niet gelezen heb is de oplossing als Amersfoort Schothorst.
Laat de nu kerende IC uit Leiden na Centraal doorrijden naar Lunetten en daar keren.
Als je vanaf daar een goede verbinding maakt met De Uithof en de wijken daar, hoeven die reizigers al niet meer met bus/fiets/tram naar Centraal.
Scheelt je ook nog eens kopmakende treinen op Centraal.
Dat je vanaf Den Bosch daar niet stopt lijkt mij geen probleem.
Vanaf Zwolle stoppen de IC's ook niet in Schothorst...
-
Leuke discussie. Een tiental jaren geleden (of langer?) hebben ze ook een oplossing bedacht en uitgevoerd (!) om Ut CS te ontlasten. Het ging toen om een IC-verbinding (zonder tussenstop) tussen Amersfoort en Den Bosch via het nu ontmantelde spoor langs het Malibaanstation. Het betrof een beperkt aantal ritten gedurende de vrijdagavondspits.
-
Utrecht - Amersfoort is al enige tijd 4 sporig.
Je bedoelt 2 sporen via Den Dolder en 2 sporen via Hilversum is samen 4 sporig ???
-
Ja, tot Blauwkapel lopen 4 sporen. Inderdaad om gemakkelijker treinen uit Hilversum en Amersfoort binnen te laten komen. Maar ook wordt regelmatig de stopper uit Amersfoort ingehaald door een IC uit Amersfoort op dat stuk.
Als je het strikt bekijkt, dan is Utrecht bereikbaar via 2 sporen uit alle richtingen Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt:
Utrecht -> Amsterdam: Splitsing Centraal en Schiphol
Utrecht -> Amersfoort: Splitsing Hilversum en Amersfoort
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Utrecht -> Zuid-Oosten: Splitsing Arnhem en 's-Hertogenbosch
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Maar goed, feit is dat je voorstel het werkelijke probleem van Utrecht CS niet oplost Gerard.
Volgens mij was het de bedoeling de reizigers helemaal niet op CS te hebben omdat het busverkeer daar vastloopt.
-
Volgens mij zijn er 8 treinen per uur minder op Utrecht CS. Als je de traverse tussen Utrecht CS en Utrecht Hoog tot een snelle/comfortabele verbinding kunt maken kun je een groot deel van de bussen naar Utrecht Hoog verplaatsen. Ik weet niet wat de uiteindelijke hoek is tussen de sporen naar Gouda en Blauwkapel, maar een beetje planoloog/architect moet daar toch wat kunnen bedenken.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Het is nog steeds hetzelfde gebied. De busfiles worden er nu niet korter door en de aan- en afvoercapaciteit wordt er in de toekomst niet groter van, zodat de boel blijft vastlopen. De bedoeling is een deel van het vervoer te verplaatsen naar andere delen van Utrecht (stad en provincie) en dat wordt bereikt door intercitystops en beter aansluitend vervoer bij andere stations. Verder klussen aan Utrecht CS (hoog of laag) heeft weinig zin.
-
... Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt: ...
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Bij Woerden: 2 sporen richting Gouda; 1 spoor richting Leiden.
-
Oke dan een totaal ander voorstel. Houten is een belangrijke stad aan het worden voor ons modelspoorders. Hier kan best een intercity station van gemaakt worden. AH, bibliotheek, gemeentehuis en nog wat winkels tegen de vlakte. Zo'n zelfde viaduct aan beide zijden ernaast en wat wissels om weer op de hoofdbaan te komen. Bereikbaarheid met de stopper terug naar Utrecht. Nee dat is geen oplossing.
Je zult een locatie/station moeten vinden/maken in de stad Utrecht die buiten het centrum ligt en toch een goede aansluiting heeft. Je kunt een busstation maken op de plaats waar nu de opstelsporen liggen. Zover ik Utrecht ken kun je dan aardig wat bussen uit de knoop die er nu is halen. Al het verkeer naar het westen, waar onder Leidsche Rijn kan vandaar plaats vinden.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zoiets is ook de bedoeling, maar dan op een locatie echt buiten het centrum. Niet voor niets gaat het meestal over Lunetten.
-
Gewoon het Oosterspoor vanaf Blauwkapel naar (het oorspronkelijke) Lunetten heropenen/heraanleggen en in de buurt van het oude Lunetten een overstapstation bouwen met cross-platform.
Je kunt dat station dan bereiken vanuit Amsterdam via Hilversum, Noord/Oost via Amersfoort, Arnhem en Den Bosch. Met slim plannen IC verbindingen en aansluitingen om en om via CS en Lunetten laten lopen plus een hoogfrequente pendel CS--Lunetten v.v.
Men zal zeggen: de Gemeente Utrecht wil het Oosterspoortraject volbouwen. Maar de Gemeente wil toch van de congestie met al die buslijnen af? Laten ze dan een wezenlijke bijdrage aan de oplossing leveren.
Dirk
-
goed plan, alleen is het vaak zo dat de nimby's de boel overnemen zodra een spoorlijn ook maar 1 dag opgeheven is, dus dat kun je wel vergeten
-
Alleen niet nodig om het probleem aan te pakken.
-
Je zult een locatie/station moeten vinden/maken in de stad Utrecht die buiten het centrum ligt en toch een goede aansluiting heeft. Je kunt een busstation maken op de plaats waar nu de opstelsporen liggen.
Ja, want er is momenteel al helemaal geen gebrek aan opstelcapaciteit, en zeker niet in Utrecht... Dus het enige wat je ermee creëert is een nieuw probleem...
-
Gewoon het Oosterspoor vanaf Blauwkapel naar (het oorspronkelijke) Lunetten heropenen/heraanleggen en in de buurt van het oude Lunetten een overstapstation bouwen met cross-platform.
Je kunt dat station dan bereiken vanuit Amsterdam via Hilversum, Noord/Oost via Amersfoort, Arnhem en Den Bosch. Met slim plannen IC verbindingen en aansluitingen om en om via CS en Lunetten laten lopen plus een hoogfrequente pendel CS--Lunetten v.v.
Men zal zeggen: de Gemeente Utrecht wil het Oosterspoortraject volbouwen. Maar de Gemeente wil toch van de congestie met al die buslijnen af? Laten ze dan een wezenlijke bijdrage aan de oplossing leveren.
Dirk
Al zou je dat doen, dan word de stad een nog grotere verkeersdrama door de vele overwegen op de oosterspoorlijn die dan nóg langer dicht liggen in een aantal toegang wegen van de stad Utrecht.
Daarnaast is Utm-Ln al herontwikkeld, ligt er bij Ln een trambaan in de weg en is de spoorsituatie op Utm ook aangepast en ongeschikt geworden voor dit soort ideeën.
-
Ja, want er is momenteel al helemaal geen gebrek aan opstelcapaciteit, en zeker niet in Utrecht... Dus het enige wat je ermee creëert is een nieuw probleem...
Er is een groot capaciteits-gebrek (zitplaatsen), dus iedere trein die daar staat of ergens anders en niet bij een werkplaats voor onderhoud/herstel als de sodemieter de baan op.
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
-
En waar ga je het materieel snachts laten dan?? ???
Het klinkt allemaal zo simpel he. Iets met stuurlui en wal?
Marc
-
Er is een groot capaciteits-gebrek (zitplaatsen), dus iedere trein die daar staat of ergens anders en niet bij een werkplaats voor onderhoud/herstel als de sodemieter de baan op.
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
Je denkt er lekker makkelijk over na, in de spits is een opstelterrein inderdaad wel leeg, maar de rest van de dag moeten treinen ook nog gecontroleerd worden, onderhouden worden, schoongemaakt worden en wat Marc hierboven al zegt, het materieel moet in de nacht ook ergens 'kwijt' geraakt worden.
Reken er maar op dat de opstelterreinen in de nacht goed vol staan hoor, en niet alleen in de randstad...
-
Vraag me ook af over welke je het hebt.oz,ctw of landstraat?
-
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.
PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
Dat je dit in één bericht kwijt kan.
-
Onder het maliebaan trace een tunnel graven en ondergronds een station bouwen.
Tram vanaf CS door de stad doortrekken naar het nieuwe IC station
-
Dat je dit in één bericht kwijt kan.
Trein hoeft niet te eindigen in Utrecht. Als je toch problemen daar hebt, laat het einde van de rit dan ergens anders zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Tja Rick, internet blijkt nogal eens een gratis etalage voor bizarre ideeën. ;)
Het valt mij vooral op dat allerlei ideeën het gesignaleerde probleem niet gaan oplossen en nieuwe problemen veroorzaken. Het heeft totaal geen zin Utrecht CS uit te breiden. De treincapaciteit van Utrecht CS is het probleem namelijk niet.
Het idee waarmee het allemaal begon - feitelijk Lunetten intercitystatus geven en daar een oostelijk ov-netwerk rond bouwen - kan wel wat oplossen.
-
Trein hoeft niet te eindigen in Utrecht. Als je toch problemen daar hebt, laat het einde van de rit dan ergens anders zijn.
Groet,
Gerard van der Sel.
En hoe ga je het personeel dan weer in Utrecht krijgen?
Plus hoe ga je s'ochtends het mat wat in Utrecht start daar krijgen?
Er komt meer bij kijken dan je denkt...
Maar goed alles is toch zo simpel volgens jou. Dus benieuwd naar je andwoord.
-
Ik denk dat Lunetten niet een oplossing zal geven. Er is ruimte (als je groen als ruimte definieert), maar om er weg te komen. Je zit vlak naast de verlaagde A27, dus naar het oosten gaat maar mondjes maat. Naar het noorden loop je vast in de sportvelden en stadions. Zuid en west laat ik maar die zijn in mijn opinie totaal hopeloos (bebouwing met woningen).
Beweeg me dagelijks in de spits daar in de buurt. De Waterlinieweg zit vast, de A27 verstopt en daardoor de A28 ook. De nabij gelegen A12 is ook op dit punt geen rustige snelweg meer. Om bussen daar weg te laten komen zal een hel worden. Enige verlichting is mogelijk de tram die nu aangelegd word.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
En hoe ga je het personeel dan weer in Utrecht krijgen?
Plus hoe ga je s'ochtends het mat wat in Utrecht start daar krijgen?
Er komt meer bij kijken dan je denkt...
Maar goed alles is toch zo simpel volgens jou. Dus benieuwd naar je andwoord.
Personeel: Blijkbaar ben ik al wat ouder, want ik ken de tijd nog dat er 's morgen / 's nachts treinen reden uitsluitend voor personeel.
En verder hoe het personeel op het werk moet komen is niet het probleem van de werkgever (tenminste voor niet NS personeel). Dus schakel NS personeel ook onder deze regel en dat is ook opgelost.
Een trein hoeft niet te eindigen en ook niet te beginnen in Utrecht. 80% van de stations hebben geen begin of eind functie. Voeg aan deze lijst Utrecht CS toe en kijk eens hoe het dan wordt. Is vandaag de dag een computer programma, dus een paar weken stampen en er ligt een voorstel voor heel Nederland.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je kletst Gerard. Als er ergens plek is voor extra busbanen, tramverbindingen, fietspaden en stalling, dan is het rond Lunetten. In ieder geval van een totaal andere orde dan rond Utrecht CS waar jij het voortdurend over hebt. Daar is niet alleen het ov een probleem, zelfs de bereikbaarheid met de fiets is zo nu en dan hopeloos.
-
Trein hoeft niet te eindigen in Utrecht. Als je toch problemen daar hebt, laat het einde van de rit dan ergens anders zijn.
Heb je al door dat het niet gaat om de hoeveelheid treinen in Utrecht maar de capaciteit van het omliggende vervoer? Je hebt het alleen maar over minder treinen in Utrecht CS maar daar is geen oplossing voor nodig.
-
Personeel: Blijkbaar ben ik al wat ouder, want ik ken de tijd nog dat er 's morgen / 's nachts treinen reden uitsluitend voor personeel.
En verder hoe het personeel op het werk moet komen is niet het probleem van de werkgever (tenminste voor niet NS personeel). Dus schakel NS personeel ook onder deze regel en dat is ook opgelost.
Een trein hoeft niet te eindigen en ook niet te beginnen in Utrecht. 80% van de stations hebben geen begin of eind functie. Voeg aan deze lijst Utrecht CS toe en kijk eens hoe het dan wordt. Is vandaag de dag een computer programma, dus een paar weken stampen en er ligt een voorstel voor heel Nederland.
Groet,
Gerard van der Sel.
Ik bedoelde hoe moet het personeel bij het materieel komen. Of terug op de standplaats..
Je kan niet verwachten dat als ik snachts de laatste naar Tiel rijd. En daar dan me auto heb staan omdat me trein daar eindigt...
Marc
-
opstelcapaciteit is blijkbaar wel een probleem, dus dat kan wellicht wel uitkomst bieden
-
Ik (en vele anderen met mij, verwacht ik) moet m'n onzin toch ergens kwijt? Nogmaals, het is maar een hobbyforum en ik begrijp nooit zo goed waarom de stuurlui die blijkbaar van zichzelf vinden níet aan wal te staan, altijd maar moet blijven herhalen dat we er toch niks van
Ook aan de wal kan je best aangeven dat het onlogisch is om in één bericht aan te geven dat een opstellocatie overbodig is om vervolgens te zeggen dat je een trein apart moet zetten op een opstellocatie. ;)
-
Henk,
Voor Utrecht CS ben ik totaal met je eens. Lunetten is wel groen en daarmee ruimte, maar om er weg te komen is een totaal ander verhaal. Pak Google Maps er maar bij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Utrecht-Lunetten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Utrecht-Lunetten.jpg)
Uitsnede uit Google Maps
Het gebied waar we over praten is het grasveld/ de driehoek begrensd door de Lijn Utrecht - 's hertigenbosch, A27 en Utrecht - Arnhem.
In de spits probeer ik regelmatig de N411 te bereiken. Mij gemiddelde snelheid met de auto ligt dan ver onder loop snelheid in het aangegeven gebied.
Dus succes met je verbetering (Not).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
zeker, maar soms kun je ook even je best doen om te proberen te begrijpen wat iemand precies bedoelt, zonder iemand op de letter af te rekenen en te zeggen dat iemand zich belachelijk maakt :-\
Ik geloof dat Gerard bedoelt, dat je zo'n trein eventueel ergens anders aan de kant kan zetten en dat op cs dan geen treinen gecombineerd/ afgerangeerd worden. Maar da is mijn interpretatie :angel:
-
Heb je al door dat het niet gaat om de hoeveelheid treinen in Utrecht maar de capaciteit van het omliggende vervoer? Je hebt het alleen maar over minder treinen in Utrecht CS maar daar is geen oplossing voor nodig.
Exact. Het leeuwendeel van de voorgestelde investering is een oostelijk ov-netwerk. Nu is het ov-netwerk (en fietsverbindingen) nog grotendeels rond Utrecht CS georganiseerd en dat loopt vast. Bij zo’n oostelijk netwerk hoort een intercitystop of twee, maar daar gaat vermoedelijk niet eens het grote geld inzitten.
-
Henk,
Voor Utrecht CS ben ik totaal met je eens. Lunetten is wel groen en daarmee ruimte, maar om er weg te komen is een totaal ander verhaal.
Je gaat voortdurend uit van het huidige wegenstelsel en hoe je daar met de auto wegkomt. Dat lijkt me niet zo zinvol. Als ik op maps kijk, zie ik ruime mogelijkheden om daar met het ov weg te komen, mits ruim wordt geïnvesteerd. Dat is ook wat wordt voorgesteld.
-
Ik bedoelde hoe moet het personeel bij het materieel komen. Of terug op de standplaats..
Je kan niet verwachten dat als ik snachts de laatste naar Tiel rijd. En daar dan me auto heb staan omdat me trein daar eindigt...
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het ook op.
@Mathijs:
Spijker op zijn kop. Om problemen op te lossen moet je ook out of the box durven denken. Maak Utrecht CS een niet eind en begin station. Alle opstelruimte is dan ineens overbodig.
Er zijn in die richting al eens plannen geweest. Er ligt nog een "stukje" grond in Houten (Castellum) braak.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Je gaat voortdurend uit van het huidige wegenstelsel en hoe je daar met de auto wegkomt. Dat lijkt me niet zo zinvol. Als ik op maps kijk, zie ik ruime mogelijkheden om daar met het ov weg te komen, mits ruim wordt geïnvesteerd. Dat is ook wat wordt voorgesteld.
Misschien iets van een busbaan langs de snelweg. Als je kijkt naar de busbaan in Nijmegen, die ervoor zorgt dat een heel aantal lijnen niet door het drukste deel van de stad hoeft, scheelt dat natuurlijk al enorm.
-
Henk,
Hoe wilde je daar vandaan met OV weer de stad in? Extra verbindingen zijn zowat niet te realiseren door de verhoogde Waterlinieweg. Verder moet je tussen huizen door. Dus die wegen zullen verbreed moeten worden (=> sloop). Extra busbanen langs de A27 is een optie, maar worden geblokkeerd door landgoed Amelisweerd. Dat gebied is niet voor niets heden ten dagen nog steeds groen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.
Steyn
-
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.
Utrecht Lunetten heeft zijn eigen station (oke 4 stoptreinen per uur) en de Uithof (UMC) over een paar maanden zijn eigen tramlijn (begin helaas Utrecht CS en geen halte ter hoogte van Utrecht Lunetten).
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.
En als er geen verbinding komt met de lijn Utrecht CS - Arnhem ook deze reizigers.
-
Al zou je dat doen, dan word de stad een nog grotere verkeersdrama door de vele overwegen op de oosterspoorlijn die dan nóg langer dicht liggen in een aantal toegang wegen van de stad Utrecht.
Daarnaast is Utm-Ln al herontwikkeld, ligt er bij Ln een trambaan in de weg en is de spoorsituatie op Utm ook aangepast en ongeschikt geworden voor dit soort ideeën.
Uiteraard met een paar tunneltjes en iets ongelijkvloers voor het spoor Hollandsche Rading--Lunetten bij Blauwkapel. Wel 21e eeuwse oplossingen, geen overwegwachteressen uiteraard!
Dirk
-
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.
???
Die mensen blijven gewoon in de trein tot Utrecht CS zitten, zoals ze nu ook doen. Het gaat erom mensen af te vangen die in het 0ostelijk gebied moeten zijn.
-
Exact!
Dirk
-
Ik ga ervan uit dat het merendeel van de treinen uit het oosten/zuiden in Utrecht Lunetten keren. Utrecht CS wordt dan westen en noorden.
Hiermee wordt een trein reductie in Utrecht CS gerealiseerd en dwing je de reiziger om ook uit te stappen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Dat is niet het uitgangspunt van de plannenmakers. Het gaat er niet om treinen bij Utrecht CS weg te houden, slechts om mensen te verleiden elders in/uit te stappen met betere verbindingen aan de oostelijke kant dan vanuit CS mogelijk is. Dat gaat echt wel werken.
Om die reden is heractivering van de Oosterspoorlijn ook niet nodig Dirk. En 'tunneltjes' zouden grootschalige ingrepen in dichtbebouwd gebied zijn. Los daarvan, in dit geval zou ik de Nimby's groot gelijk geven. Niemand hoeft te verwachten dat een lijntje dat deels is opgeheven en opgebroken opeens wordt veranderd in een intercityverbinding.
-
Dan kan je straks Utrecht Lunetten vergelijken met Amsterdam Bijlmer Arena volgens jou. Of zou Amsterdam Amstel een betere kandidaat zijn?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Zoiets.
Let wel, ik ben er niet zeker van dat het erg leuk is voor de bewoners van Lunetten. Dat is nu een buitenwijk en dan bepaald niet meer.
-
Ach die gaan er dan wel op vooruit. Van nu een verbinding voor de auto/bus naar ongetwijfeld iets beters. Ben benieuwd wat de heren dan voor de Waterlinieweg gaan bedenken. Heb jij daar ideeën over?
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Als iemand een paar berichten mist, dat klopt. Alle verwijzingen wat je wel en niet mag zeggen, stuurlui aan wal, enz. hebben niets te maken met het draadje.
Iedereen mag hier de meest stomme (maar ook slimme) dingen roepen, en daar kan dan gewoon op gereageerd worden. Persoonlijke off-topic aanvallen gaan de digitale kliko in, nergens voor nodig.
Gr, Bert,
Team moderatoren
-
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het zelf op
Groet,
Gerard van der Sel.
Maar diegene zit op een fabriek terein en niet met een trein j heel het land.
Als oud ns'er praat je heel gemakkelijk over dat personeel het maar zelf moet oplossen.
-
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Ach die gaan er dan wel op vooruit. Van nu een verbinding voor de auto/bus naar ongetwijfeld iets beters. Ben benieuwd wat de heren dan voor de Waterlinieweg gaan bedenken. Heb jij daar ideeën over?
Ik ben er niet zeker van of de Waterlinieweg wel zoveel belangrijker voor het ov zou worden. De tramlijn en de belangrijkste busbanen mijden de Waterlinieweg nu ook. Plek zat.
Dat gezegd hebbende, zou de ov-capaciteit van de Waterlinieweg al worden vergroot als de viaducten dezelfde breedte kregen als het wegdek. Over een groot deel van de weg is plek voor twee keer drie rijstroken of liggen die er al met aan iedere kant een busstrook. Alleen de viaducten en sommige opritten verpesten de doorstroming van de bussen behoorlijk. Bij de aanleg van de busbanen vorig jaar was er kennelijk geen geld voor verbreding van de viaducten en de aanpak van de opritten, maar de ruimte daarvoor is er wel.
-
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.
Groet,
Gerard van der Sel.
Ja dan zijn we het inderdaad eens ;D
En dat zal ook een rede zijn dat ns graag treinen centraal wilt laten uitlopen.
Marc
-
Achter elke intercity een autotransportwagen voor de auto's van de conducteur en machinist ;D ;D
Wim
-
Gezien de complexe situatie in en rond het Utrechtse spoor kom je er niet uit met "conventionele" oplossingen. Als we niet bereid zijn tot ingrijpende oplossingen die op zich grote gevolgen hebben voor de omgeving, en dat hoeft niet persé de Oosterspoor te zijn, kom je er niet uit.
Ik vrees dat Gemeente Utrecht, Ministerie, en de spoorsector weer heel erg naar "de ander" zullen wijzen als de geen die een probleem heeft en dus maar voor de oplossing heeft te zorgen , en dat er de eerste 15 jaar geen schop de grond in gaat.
Dirk
-
Ja, dat is het nadeel van polderen. We praten als brugman, maar beslissen of iets doen daar moeten we eerst over praten. ;D
Ik vind de reclame spot van de VVD op dit moment ook zo leuk. Mouwen omhoog en wat gaan doen. Ik vraag me nog steeds af wat ze ermee bedoelen. Zeer waarschijnlijk niet wat ik ermee bedoel: Stoppen met oh-en, en de handen uit de mouwen (zoals dat net na de 2e wereld oorlog ook gebeurde).
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Over wie hebben jullie het nu?
Dit draadje begon met een rapport van provincie en gemeenten. Ze geven aan dat over een jaar of 15 de boel in oostelijk Utrecht dreigt vast te lopen, ze hebben daar duidelijk over nagedacht en komen met een mijns inziens bruikbare voorzet voor een oplossing. Genoeg tijd voor zorgvuldige besluitvorming.
Ga eens kijken in een land waar ze de infrastructuur echt hebben laten versloffen, te beginnen over de oostgrens. En de vergelijking met de wederopbouw van een vernield land en continent na WW2 raakt kant nog wal. Als we in dit land nog eens vastlopen, dan is dat omdat we verzuipen in ons eigen azijn. :P
-
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.
Groet,
Gerard van der Sel.
Een NSR machinist heeft gewoon een vaste standplaats, en daar begint en eindigt zijn dienst danook altijd. Wel zo handig met je kledingkastje, je spullen en je auto etc...
Wil je een Mcn met de standplaats Utrecht ergens anders een trein laten rijden, zal die vanaf Utrecht daar dus eerst heen 'passagieren' maar dat is gewoon werktijd, iets wat overigens dood normaal is.
-
...Wil je een Mcn met de standplaats Utrecht ergens anders een trein laten rijden, zal die vanaf Utrecht daar dus eerst heen 'passagieren' maar dat is gewoon werktijd, iets wat overigens dood normaal is.
Voor NS-ers misschien wel, maar zeker niet voor iedereen. Als ik bij een vergadering bij een klant in het buitenland moet zijn, bv op maandag, dan wordt van mij verwacht dat ik zondagmiddag op Schiphol sta. En nee, die tijd wordt niet betaald of gecompenseerd... De avonduren die ik in een hotel moet doorbrengen ipv thuis met vrouw en kind ook niet.
Ik kan me best voorstellen dat je als machinist of conducteur graag een vaste standplaats hebt, maar de tijden veranderen. Alles en iedereen wordt flexibeler. Dat is niet noodzakelijkerwijs altijd slechter. Zo lang het maar niet te gek wordt. Als je elke dag op een andere plek moet beginnen, kan ik me voorstellen dat je daar niet om staat te springen. Maar een paar dagen Utrecht als begin/eindpunt en daarna bv Tiel zou geen probleem moeten zijn in mijn ogen.
Nu heb ik verder geen ervaring wat een machinist of conducteur allemaal in een kledingkastje opbergt. Het uniform neem ik aan? Maar dat kun je toch ook gewoon tijdens het forensen aan?
Groet, Wim
-
Ik neem aan dat je in jouw functie niet volgens de CAO wordt betaald, maar als HP'er.
Als jij zoveel talent hebt dat je baas je naar het buitenland stuurt, zal hij je er ook wel naar betalen.
Toch wel een significant verschil in deze.
groeten
Hendrik Jan
-
Dat klopt inderdaad (het niet volgens CAO betalen, het talent laten we maar in het midden ;) ), maar ik denk dat een volledig vaste standplaats niet meer helemaal van deze tijd is. Ook niet voor machinisten. Zoals ik al schreef, het moet niet te gek worden. Niet op maandag beginnen (en eindigen) in Groningen, op dinsdag in Utrecht, en op woensdag in Den Haag. Maar iets "in de buurt" van Utrecht, bv Tiel is prima te forensen. Ook voor NSers.
En als je Utrecht wilt ontlasten en treinen (en personeel) elders wilt laten beginnen, dan kan dat prima op niet al te grote afstand van Utrecht. Je zou dan bv ook personeel van standplaats Utrecht naar standplaats Tiel kunnen overhevelen. Dan blijft het zelfs een vaste standplaats.
Maar ik begreep dat het eigenlijke probleem niet het station (zowel sporen als stationshal) is, maar het OV er omheen. En dat is lastiger op te lossen. Je moet dan eerst een goed idee hebben wat de hoofdroutes zijn. Ik lees dat Utrecht Oost (Uithof) de hoofdbestemming is. Als alle bus/tram lijnen dan naar Utrecht Centraal moeten heb je een behoorlijke bottleneck, zeker over15 jaar. Dan lijkt de suggestie om Lunetten op te schalen tot IC stop de meest logische oplossing. Uiteraard met bijbehorende investeringen in lokaal OV.
Groet, Wim
-
Gezien de korte en makkelijk te realiseren route naar de Uithof, zet ik mijn geld op Bunnik.
-
Dat klopt inderdaad (het niet volgens CAO betalen, het talent laten we maar in het midden ;) ), maar ik denk dat een volledig vaste standplaats niet meer helemaal van deze tijd is. Ook niet voor machinisten. Zoals ik al schreef, het moet niet te gek worden. Niet op maandag beginnen (en eindigen) in Groningen, op dinsdag in Utrecht, en op woensdag in Den Haag. Maar iets "in de buurt" van Utrecht, bv Tiel is prima te forensen. Ook voor NSers.
En als je Utrecht wilt ontlasten en treinen (en personeel) elders wilt laten beginnen, dan kan dat prima op niet al te grote afstand van Utrecht. Je zou dan bv ook personeel van standplaats Utrecht naar standplaats Tiel kunnen overhevelen. Dan blijft het zelfs een vaste standplaats.
Ik denk dat we ook hier weer een oplossing aan het verzinnen zijn voor een probleem wat er niet is.... ::)
Want dat gebeurd nu ook al gewoon , alleen is dat 'passagieren' gewoon in de dienst opgenomen.
-
Deze visie lijkt toch wel de basis voor het beleid te zijn. Er wordt in ieder geval een eerste stap gezet. Let vooral op de ontwikkeling van het gebied station Lunetten/Koningsweg als onderdeel van dit recente besluit.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1992740/utrecht-mag-voor-380-miljoen-euro-ovring-om-de-stad-aanleggen.html (https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1992740/utrecht-mag-voor-380-miljoen-euro-ovring-om-de-stad-aanleggen.html)
-
Iemand bedacht iets: Utrecht Lunetten 2.0:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20191022-131220-Twitter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-20191022-131220-Twitter.jpg)
(c)Twitter. De rode lijn is een tramlijn. Dat zal het wel niet worden....
Groet, Raymond v/d Hoven, maker van https://www.facebook.com/UtrechtLunetten/
-
Och, de net aangelegde tramlijn hoort op deze plek al zichtbaar te zijn.
-
Dat zal het wel niet worden....
Nee, dat wordt het zeker niet, aangezien de tramlijn die binnenkort in bedrijf gaat westelijk van de A27 ligt, en niet oostelijk. Station zou wel kunnen, een soort A'dam Muiderpoort, maar je moet dan wel een flink eind lopen als je uit de richting Houten vandaan komt, en je moet overstappen op de tram.
-
Een onzinnig plan dat tweede IC station....
-
Je hebt ook argumenten?
Het moet gewoon dezelfde functie vervullen als alle extra ic-stations in de grote steden: reizigers afvangen, zodat er minder mensen in Utrecht CS in-, -uit danwel overstappen.
-
^ ^ ^
Eensch.
-
Nee, dat wordt het zeker niet, aangezien de tramlijn die binnenkort in bedrijf gaat westelijk van de A27 ligt, en niet oostelijk.
Die begrijp ik niet. Waarom is het een probleem dat de tram ter hoogte van Lunetten westelijk van de A27 ligt?
-
Nou, dat dat niet de route is die ingetekend staat op die afbeelding :p?
-
Op die afbeelding is de A27 overkapt. De tram zou alle kanten opkunnen. Nu lijkt me richting Amelisweerd ook niet logisch, maar dan wordt de getekende tramlijn te letterlijk genomen, denk ik. Het basisidee zal wel zijn een aftakking van de Uithoflijn richting de oudere tramlijn in Nieuwegein. In de plannen waar ik naar verwees maken ze daar voorlopig een busrondje van.
De afbeelding is maar een vrije gedachte. Het laat wel zien hoe groot de gevolgen zullen zijn als Lunetten ooit IC-station wordt.
-
Die begrijp ik niet. Waarom is het een probleem dat de tram ter hoogte van Lunetten westelijk van de A27 ligt?
Dat is niet een probleem, maar omdat er al een lijn westelijk van de A27 ligt die naar de Uithof gaat, lijkt het me erg sterk dat er oostelijk van de A27 (waar geen enkele bebouwing is en Amelisweerd ligt) nog een lijn komt te lopen die dan ook naar de Uithof zou moeten gaan. Ik denk dan eerder dat de lijn vanuit Nieuwegein onder beide treinsporen wordt gelegd (tunnel), en dan aansluit op de lijn Utrecht CS - Uithof.
-
Ah ja, dat zie ik dan als een variant op wat op die tekening staat. De tekenaar heeft denk ik voortgeborduurd op het bestaande voornemen een deel van de A27 te overkappen. Tot de stikstofcrisis was dat al een besluit. Dan kan je de tramlijn net zo goed over de overkapping leiden. Staat het lijntje aan de noordkant van het station een beetje raar op de tekening, dat wel. Maar de tekenaar zal wel niet hebben bedoeld dat de lijn Amelisweerd in moet. ;D
-
En die snap opmerking ik niet :). Waarom zou iemand die lijn überhaupt over die overkapping willen leiden? De bestaande lijn gaat toch een stuk noordelijker al onder de A27 door!
-
De tramlijn hoeft de A27 hier ook niet te passeren. Geen idee waarom de maker van dat plaatje het zo heeft getekend, want de tram gaat nu rechtsboven nergens naartoe. Maar de overkapping kan ook worden gebruikt om van noord naar zuid te komen en dan bijvoorbeeld een OV-knooppunt op één niveau te maken. Hoeft van mij ook niet, maar een overkapping van de A27 biedt allerlei mogelijkheden.
-
Je hebt ook argumenten?
Uiteraard.
-
Vertel, mDDM, maar niet te snel, we schrijven mee! Vertel ons alles, desnoods leggen we geld bij!