Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Without automatisch door Peter Kleton
Vandaag om 21:34:32
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door Railroadtycoon
Vandaag om 21:34:23
Doorbraak in 3D Print technologie door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:29:00
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 21:28:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 21:16:11
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door Sven
Vandaag om 21:14:30
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 21:14:15
Tramstraat in Waterland in H0m door Hugo Baart
Vandaag om 21:07:36
Raadplaatje door könings
Vandaag om 20:53:42
Herstart en inspiratieloos door Karben
Vandaag om 20:33:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:32:45
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 19:52:14
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
Vandaag om 19:45:05
Rivarossi DB 627 pimpen. door Trein-H0
Vandaag om 19:40:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:57:05
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 17:41:53
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 17:21:02
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 6662 keer)

Michel Z

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • TT
    • Michel Zethof
2e intercitystation voor Utrecht?
« Gepost op: 28 mei 2018, 09:10:08 »
Utrecht wil een tweede intercitystation en vraagt aan de overheid miljarden.
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2018, 09:20:08 »
Wat beschikbare ruimte en toegankelijkheid betreft zou ik zeggen "Ja". Dat is bij Vaartsche Rijn en Overvecht niet het geval. Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem. Idealiter zou je het daarom dichter tegen de Waterlinieweg moeten aanleggen.
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2018, 09:27:21 »
Was het niet ooit de bedoeling dat intercities vanuit Den Bosch en Arnhem op Vaartsche Rijn zouden gaan stoppen? Zodat men daar al over kon stappen op de Uithoflijn en Centraal enigszins ontlast zou worden?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15750
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2018, 09:47:01 »
Maar wat je in Lunetten dan wel mist, is de mogelijkheid om op te stappen richting Arnhem.
Een station in de oksel tussen beide spoorlijnen is ook nog een mogelijkheid. Zoals bij Muiderpoort.
In die ruimte staat een gebouw waarvan ik geen idee heb wat het is en of het weg mag.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2018, 11:20:06 »

Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst. Muiderpoort is een zogenaamd onlogisch station. Het ligt daar puur omdat in een ver verleden op die plaats de sporen van twee verschillende spoorwegbedrijven aan elkaar zijn gekoppeld. Van oorsprong was het een eilandperron aan de lijn Amsterdam naar Hilversum. De lijn vanuit Amstel is pas rond de samenvoeging van de spoorwegbedrijven onder de naam NS aangelegd.

De discussie over een tweede intercity station in Utrecht is bovenal eentje van het ontlasten van Centraal Station. Een aanzienlijk deel van de treinen hoeven, als je Lunetten kiest, niet meer in Utrecht CS kop te maken. De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 18:22:21 door Bert van Gelder »

Michel Z

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
  • TT
    • Michel Zethof
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2018, 11:32:54 »
De treinen vanuit Den Haag naar bijvoorbeeld Amersfoort kunnen dan CS rechts laten liggen. Reizigers moeten dan uiteraard overstappen in Lunetten voor CS en zuidelijker. Je krijgt dan een situatie vergelijkbaar met Den Haag CS en HS.

Deze snap ik niet helemaal. Voor zowel Den Haag als Amersfoort ligt Lunette voorbij Utrecht CS.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2018, 11:35:40 »
Juist, de treinen uit Den Haag bijvoorbeeld krijgen dan een spoor rechtdoor naar Lunetten en gaan dan niet meer naar CS. Dat is minimaal 2 treinen per uur minder naar CS.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17377
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2018, 11:36:46 »
Bedoel je soms Overvecht Wilco? Treinen naar Lunetten moeten altijd Utrecht CS passeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2018, 11:37:37 »
Excuses helemaal correct natuurlijk. Derhalve zou Overvecht veel logischer zijn als 2e IC station dan Lunetten.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6023
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2018, 11:38:40 »
Het gebouw in de hoogte bij Muiderpoort is de voormalige Post T en staat op de monumentenlijst.
Gezien het onderwerp denk ik dat Klaas het heeft over het gebouw dat bij Lunetten tussen de twee spoorlijnen in ligt. Vanuit Google Maps lijkt het een woonhuis te zijn, met Streetview kom je er niet bij.
N spoor, IV-V, Nederlands (met verdwaald Duits en Zwitsers materieel).

58 *

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17377
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2018, 11:39:13 »
Dat klinkt logisch Wilco.
Lunetten schiet sowieso niet op. Als het in die hoek moet, dan is Vaartse Rijn logischer. Daar is ook ruimte gelaten voor extra perrons.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8054
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:27 »
Ze hebben het in dit bericht over Lunetten, maar wat zal een logische plek zijn voor dit station?
Maliebaan!  ;D
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2018, 11:44:56 »
Het gebouw bij Lunetten? Wordt daarmee de oude boerderij bedoeld tussen de sporen naar Den Bosch en naar Arnhem?

Lunetten of Vaartse Rijn lost qua reizigersstromen en treinenloop totaal niets op als IC station. Dat zou dan puur en alleen zijn voor opstappers uit de wijken daar omheen. Dit levert alleen maar langere stops en meer stoppende treinen op, op de A2 corridoor waarvan het nu al een probleem is om het 10 minuten regime te laten slagen. Een tweede IC station in Utrecht heeft alleen maar zin als je daarmee ook CS kan ontlasten qua treinenloop. Een IC station aan de lijnen naar CS zelf levert alleen maar extra verkeer en drukte op CS op. Derhalve is Overvecht eigenlijk de enige logische locatie. Of Maliebaan moet weer open  ;D ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17377
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2018, 12:38:10 »
Duidelijk in het rapport worden zowel Lunetten als Overvecht aangedragen als studie voor nieuwe IC functie (pagina 24 rapport)