Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 23887 keer)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #45 Gepost op: 30 mei 2018, 22:28:01 »
Viersporig vanaf Driebergen en voor Utrecht de grond in of er over heen. Niet van dat benauwde 😉

of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2018, 09:54:04 »
Maar het probleem is dus niet het aantal sporen op Utrecht CS en men wil ook niet het aantal stops op CS verminderen. De beoogde oplossing is dat mensen ook elders gaan uitstappen en vooral een fikse uitbreiding van het aansluitende netwerk. Dat zou bijna een revolutie zijn. Momenteel is het hele regionale OV- en zelfs fietsnetwerk zo'n beetje georganiseerd rond Utrecht CS.

Op Utrecht CS zijn de doorgaande sporen verdwenen omdat de perroncapaciteit tekort begon te schieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #47 Gepost op: 31 mei 2018, 12:44:22 »
of een paar sporen zonder perrons? Zoals elk (wat groter) station die voor allerlei saneringen wel had

Maar dat was vooral omdat men vroeger met omlopende locs rangeerde en niet voor doorgaande treinen.

Dirk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2018, 13:57:16 »
maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarvoor dan niet gebruikt kunnen worden, beetje creatief zijn kan geen kwaad. Daarbij wordt er natuurlijk op vele stations gebruik gemaakt van sporen zonder perrons om treinen over de a en b sporen te verdelen en voor  doorgaande goederentreinen natuurlijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2018, 14:02:03 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #50 Gepost op: 31 mei 2018, 14:06:58 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #51 Gepost op: 31 mei 2018, 14:09:59 »
Ja, net als op zoveel plaatsen.
Nu zijn de perrons tegenwoordig een stuk breder, juist doordat de doorgaande sporen zijn opgeheven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2018, 14:14:04 »
Maar het aantal sporen is dus niet het probleem op CS.  ::)

zeg ik dat dan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #53 Gepost op: 31 mei 2018, 14:16:44 »
Waarom wil je anders die doorgaande sporen terug?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2018, 14:20:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #54 Gepost op: 31 mei 2018, 14:21:27 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2018, 14:36:04 »
Ik meen me te herinneren dat die doorgaande sporen in het verleden vooral ook werden gebruikt om goederentreinen door Utrecht CS te leiden. Hoe gaat dat vandaag de dag dan? Denderen die gewoon langs de perrons?


Steyn

ja, op dit moment zit ik toevallig in de trein, en rijd net Utrecht binnen. Zie zojuist 2 goederentreinen vlak na elkaar langs de perrons komen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #56 Gepost op: 31 mei 2018, 14:43:33 »
ik WIL niks... probeer alleen maar een beetje creatief te denken,  maar goed.
Waarom doorgaande sporen? Voor doorgaande treinen. Als je die langs perronsporen laat doorrijden krijg je geheid vertraging omdat er treinen in de weg zitten die niet op tijd rijden. Ik vraag me dus af, of het zin zou hebben op een of meerdere verbindingen treinen in te leggen die noodgedwongen wel door Utrecht moeten, daar misschien zonder stoppen kunnen doorrijden, dan verminder je misschien de hoeveelheid overstaps en de drukte

Maar doorgaande sporen nemen plaats in die nu gebruikt wordt voor perronsporen en perrons.

En doorgaande sporen lossen het verwachte probleem sowieso niet op.
Het verwachte probleem is namelijk niet zozeer het aantal treinen dat stopt en de mensen die blijven zitten, maar dat teveel mensen in Utrecht CS in- en uitstappen. Het verwachte probleem is vooral de capaciteit van het gebouw en vooral van het aansluitend vervoer. De perronsporen zijn niet voor niets verbreed ten koste van de doorgaande sporen. De oplossing die nu verder wordt gezocht is mensen elders in de stad laten in- en uitstappen en het aansluiten vervoer daarop aanpassen. Dan ontlast je Utrecht CS effectief.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2018, 15:07:41 »
Ze kunnen ook de perrons toegankelijk maken vanaf de Moreelsebrug. Dan ontlast je het hoofdgebouw.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2018, 17:23:29 »
Dan moeten daar weer poortjes op worden gemaakt tegen zwartrijders. Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #59 Gepost op: 31 mei 2018, 17:28:00 »
Plus dat je daar het aantal in n uitstappers op centraal verkleint.
Dat was toch juist de bedoeling?