Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)  (gelezen 18142 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2018, 14:56:36 »
Over het TCRT5000 sluisje van Ali
Ik heb er twee geprobeerd en ze werken bij mij niet op plastiek int algemeen
Op papier ijzer hout  op alles werkte het behalve op plastiek
Bij mij kwamen ze van bij sweek ongeveer het zelfde als ali

Die opmerking hield me bezig, en een deel van de verklaring vond ik bij Vishay in de Application Notes over Optical sensors:


Er zijn verschillende omstandigheden die maken of een sensor een voorwerp waarneemt of niet.
Een ervan is materiaal reflexie (dit plaatje) en kleur, andere b.v. omgevingslicht, duisternis, temperatuur.  Daarover, en over de testsituaties gaan deze application notes. Erg leerzaam.

De kleur van het plastic is kennelijk zeer bepalend.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 15:00:13 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2018, 15:21:12 »
Wat beterft omgevingslicht kan ik je meedelen dat dit een slechte oplossing is. De IS471F moduleert zelf het licht van de zend LED en zal zo invloeden van omgevingslicht eruit filteren.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2018, 15:26:59 »
Yep, dat is precies wat ik eerder in het andere draadje opmerkte.

En zo'n printje aansluiten op massadetectie is natuurlijk makkelijk. Op stroomdetectie is ook niet zo lastig (gewoon een last schakelen) maar eigenlijk is dat zonde. Dan ga je van spanning naar stroom en weer naar spanning. Beetje een Rube Goldbergmachine ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2018, 15:43:19 »
Die Rube Goldbergmachine is een nieuw inzicht voor mij  ;D

De beide andere antwoorden bevestigen wat ik al vermoedde.
Citaat
IS471F moduleert zelf het licht van de zend LED
Dat is precies wat er met bijna al die Vishay voorbeelden mis gaat.
Behalve dan met de Vishay CNY70, misschien.
Maar wellicht zijn ze daarom ook relatief goedkoper.

In ieder geval lijken we het er (op Hans na) mee eens
dat het Ali TRCT5000 lichtsluisje tweede keus is.

Gesteld dat je het al iemand zou aanraden, is dat een digitale 3-railer met massadetectie.

Analoge 3-railers met massadetectie (komt nog zelden voor) bestaan ook, en die zou ik het ook afraden. Ik mailde een tijdje terug met iemand die dit analoge systeem nog gebruikt (op m-rails). Niets mee mis op zich. Alleen het is even wat werk, en dat houd je van de straat.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 16:06:08 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2018, 17:41:55 »
Heb wat testjes gedaan en het loopt wel los met het "omgevingslicht". Direct zonlicht komt sowieso hier niet binnen omdat de boel verkleurt. Verder hebben mijn 4000K led panelen totaal geen invloed op de sensor noch een TL looplampje.

Voorts camoufleer je die dingen want zo'n rare 5mm led langs het spoor ziet er niet uit. ;)

Gr, Ben.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2018, 21:09:57 »
Met led licht ben je redelijk veilig wat betreft IR. Maar niet iedereen heeft het geluk van geen zonlicht :-\ En als je met je baan naar een beurs gaat kan je ook nog wel eens raar staan te kijken. En misschien jij ook over 5 a 10 jaar als de fosfor in je ledpanelen op aan het raken is :-\

Zeg niet dat je het niet moet gebruiken, absoluut niet! Maar dat het bij jou werkt is geen garantie voor anderen. :)

@Te 2/2, in een CNY70 zit dan ook niets slims, het is gewoon een IR led en een fototransistor in één huisje. Stuur het slim aan en het werkt net zo goed als de IS471. Ik wil zelf nog steeds dit eens opbouwen.

Overigens heeft het echt niets met 2-rail of 3-rail te maken. Ook in een 2-rail baan kan je prima een massadetectie terugmelder gebruiken. Werkt prima met reedcontacten, lichtsluizen, lichtreflectie etc. En juist aan een terugmelder met stroomdetectie krijg je dus een Rube Goldbergmachine. Want eigenlijk is dat gewoon een massadetectie terugmelder gekoppeld aan stroomdetectie op één print. ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #36 Gepost op: 08 mei 2018, 08:03:23 »

Met led licht ben je redelijk veilig wat betreft IR. Maar niet iedereen heeft het geluk van geen zonlicht :-\ En als je met je baan naar een beurs gaat kan je ook nog wel eens raar staan te kijken. En misschien jij ook over 5 a 10 jaar als de fosfor in je ledpanelen op aan het raken is :-\


Tuurlijk. Jij krijgt als modelspoor theoreticus van mij altijd het laatste woord Timo.  ;D (y)

Gr, Ben.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2018, 10:37:06 »
Elk antwoord roept bij mij 3 vragen op, en dat is goed voor het leerproces, en slecht voor de leesbaarheid van dit draadje voor anderen. Toch ga ik het proberen.

  • Bij reflexie (straalweerkaatsing) lichtsluisjes (zoals de Ali TCRT5000) speelt omgevingstemperatuur en omgevingslicht een grotere rol dan bij straaldoorbrekingssluisjes zoals "Ben's sluisje" (volgens Vishay).
    In Application of Optical Sensors, Document Number: 81449, Rev. 1.0, 27-Sep-06, pagina 51 en 52,
    staat uitgelegd hoe dat werkt. Bij omgevingstemperatuur stijging stijgen de "light and dark current" en daalt de output, en neemt de gevoeligheid af met 10% tot circa 70 graden, en stort daarna in.

    Bij omgevingslicht spelen 2 zaken: wat de zender doet, en wat de ontvanger doet ten gevolge van omgevingslicht. Uit het feit dat grafiekjes hierbij ontbreken, mag je aannemen dat het effect minder significant is dan dat van de temperatuur. Sterke directe straling verblindt de ontvanger,  minder sterke maar constante straling maakt 'm slecht ziend. Als het omgevingslicht varieert leidt dat tot onvoorspelbare waarnemingen (spoken zien).
    Omgevingslicht heeft ook invloed op het bestraalde object. Enerzijds kan het ertoe leiden dat de reflexie totaal niet wordt waargenomen, anderszijds kan omgevingslicht de reflexie-factor doen dalen. Bovendien kan omgevingslicht de achtergrond groter contrast toemeten dan het bestraalde object.

    De application notes geven daarom 3 manieren aan om dit effect teniet te doen: een epoxy behuizing met filter, mechanische aanpassingen in de constructie (ik denk dan aan: boom ervoor zetten, zender en ontvanger in de schaduw van een gebouw plaatsen, wagon aan onderkant wit maken), en desnoods wisselstroom toepassing (dat wordt verder nergens uitgelegd).

  • Reflexie en Omgevingslicht
    Ik gaf eerder al een schema van Vishay over reflexie van materiaal en kleur. Ik heb daar nog even een detail uit gelicht:

    Stel dat omgevingslicht op zender en/of ontvanger leidt tot 10% blindheid, en onder de meest optimale omstandigheden "Gray partinax" voor 9% wordt waargenomen, dan kun je dat stukje maar beter wit verven om beter "gezien" te worden.

  • Ali straaldoorbreking-lichtsluisjes hebben een grote zender (ir-led) en een grote ontvanger (fotodiode)
    Citaat
    zo'n rare 5mm led langs het spoor ziet er niet uit
    Inderdaad, je denkt dan allereerst aan camoufleren, en als dat niet gaat aan vervanging van die joekels door kleinere ir-led en kleinere fotodiode.

    De Ali straalweerkaatsing-lichtsluisjes (TCRT5000) hebben een TCRT5000 (zender en ontvanger in een epoxy behuizing), en dat ding ziet er ook niet uit. Maar als je 'm onder de rails stopt, is dat geen probleem.

Over de opmerkingen van Timo zit ik nog te herkauwen.
Denkkaders perken de inleefwereld in, tot je ze beseft.

*** papa modus,
      Ben je al aan het afstuderen?
      Je maakt je studie toch wel af?
*** einde papa modus

Citaat
Overigens heeft het echt niets met 2-rail of 3-rail te maken.
Ook in een 2-rail baan kan je prima een massadetectie terugmelder gebruiken

3-rail met stroommelders,
2-rail met stroommelders,
3-rail met massadetectie,
2-rail met massadetectie,

kortom, je beperkt je opmerking tot digitale terugmelding.
(Analoog heb je voor terugmelding meer aan een reedrelais).

Je legt het zelf al uit:
Citaat
Want eigenlijk is dat gewoon een massadetectie terugmelder gekoppeld aan stroomdetectie op één print.
Toch is dat voor mij als analoogrijder een doordenkertje waarbij het wiel opnieuw kan worden uitgevonden, maar dan anders want op een 2+3 rail baan.

Ik ben nog geen Ali-lichtsluisjes tegengekomen die gebaseerd zijn op CNY70 of IS471F.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2018, 16:45:00 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #38 Gepost op: 08 mei 2018, 10:56:16 »
Ali heeft inderdaad geen Floodland versie. Overigens wat je zegt over de zenddiodes. In de datasheets worden de bekende 5mm LED aangegeven. Ikzelf heb geen ruimte voor zo'n joekel (rijdt schaal N) en heb deze vervangen door een SMD-LED. Ben nu nog opzoek naar de SMD variant van de IS471F.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #39 Gepost op: 08 mei 2018, 15:06:55 »
@Te 2/2, in een CNY70 zit dan ook niets slims, het is gewoon een IR led en een fototransistor in één huisje. Stuur het slim aan en het werkt net zo goed als de IS471.

In de IS471F zit juist wel iets slims. Namelijk een modulator welke aan de IR led gemoduleerd licht aanbied. Als de ontvanger niet licht met dezelfde (gemoduleerde) frequentie ontvangt doet hij niets. Dit is de voornaamste reden dat een lichtsluis met IS471F geen last zal hebben van vals licht.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #40 Gepost op: 08 mei 2018, 16:43:48 »
In de IS471F zit juist wel iets slims. Namelijk een modulator welke aan de IR led gemoduleerd licht aanbied.
Dank voor de terechtwijzing, Gerard gaf dat ook al aan.
Ik heb er de datasheet (en application notes) nog even bijgepakt.
Het klopt dat de CNY70 niet in staat is om de IR-led te moduleren.
Ik kwam er zelfs een draadje over tegen op een electronic forum van iemand die dat vergeefs geprobeerd had, en daarbij om hulp vroeg. Het antwoord kun je raden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2018, 16:54:09 »
Ik kom nog even terug op een eerdere opmerking
Citaat
Bij reflexie (straalweerkaatsing) lichtsluisjes (zoals de Ali TCRT5000) speelt omgevingstemperatuur en omgevingslicht een grotere rol dan bij straaldoorbrekingssluisjes zoals "Ben's sluisje" (volgens Vishay).
Vishay maakt in een eerder artikel uit 2002 duidelijk dat er twee soorten sluisjes zijn: reflexive (weerkaatsing) en transmissive (straalbrekend).
Echter, ze geven ook aan dat het enige verschil tussen die twee principes wordt bepaald
door de afstand en de hoek van zender en ontvanger.

Als zender en ontvanger tegenover elkaar staan, dan spreek je van transmissive gebruik.
Als zender en ontvanger naast elkaar zitten, dan spreek je van reflexive gebruik.

Bij beide Ali-lichtsluisjes zitten zender en ontvanger naast elkaar, en zijn ze dus bedoeld voor reflexief gebruik. Als je van "Ben's sluisje" de zender en/of ontvanger eraf knipt en tegenover de ander zet, dan maak je van de zelfde techniek gebruik maar heet het gebruik toch transmissive.
Als je ze reflexief gebruikt, zit je vast aan de beperkingen die Vishay opsomt, en aan de work arounds die zij geven (dacht ik, tot zie volgende draadje).

Dat vormde voor mij de doorbraak van een denkkader.
  • Beide ali-lichtsluisjes hebben een volstrekt identiek printkaartje, met dezelfde componenten (op zender en ontvanger na).
  • Bij "Ben's sluisje" kun je zender en ontvanger makkelijk afknippen, verplaatsen of vervangen, bij het TCRT5000 sluisje kan dat niet.
  • Als Friedel Weber's tip klopt,  dan kun je op "Ben's sluisje" 2 zenders serieel plaatsen op 1 ontvanger. En dan maakt het ineens veel meer uit hoe je ze plaatst.
  • Stel je knipt de ontvanger af van "Ben's sluisje" en die vervang je door een is471F, zou dat dan gaan werken met een bijpassende zender aangesloten op die is471F?
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2018, 18:17:26 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #42 Gepost op: 08 mei 2018, 17:55:56 »
Die doorbraak bracht me terug bij een digitaal draadje bij de oosterburen:

8-fach IR-Gleisbesetztmelder für S88
Citaat
ich würde Euch gerne eine kleine Schaltung zur Nutzung von IR-Reflexlichtschranken als Gleisbesetztmelder vorstellen. Wahrscheinlich sagen jetzt einige, dass es sowas doch schon gibt.

Ja schon, aber diese hier:
- ist quasi unempfindlich gegenüber Fremdlicht (Tageslicht, Neonröhren, LEDs, ...)
- ist aber bei der Erkennung der Waggons/Loks sehr empfindlich. Man kann sogar die Kupplung noch detektieren.
- benötigt keine Kennzeichnung des Unterbodens mehr.
- hat einen sehr geringen Stromverbrauch (nur ca. 25mA inkl. 8 Sensoren)
- meldet direkt in den S88-Bus
- kann alle Reflexlichtschranken einbinden (auch die kostengünstigen TCRT5000)
en
Citaat
Zusammen mit den einfachen Reflexlichtschranken TCRT5000 sollte es bei allen Spuren kleiner als H0 möglich sein den Boden der Waggons (und sogar die Kupplung) sicher zu detektieren ohne dass an Loks oder Waggons etwas zu verändern ist (also keine Markierungen am Unterboden mehr nötig).
Für H0 braucht man, wenn eine Montage im Gleisbett erfolgen soll (aufgrund des größeren Abstandes) eine etwas stärkere Sendediode (z.B. SFH4346). Mit dieser und dem dazu passenden Transistor (SFH309FA) geht es auch in H0 wunderbar den unbearbeiteten Boden der Waggons und auch die Kupplung zu detektieren. Seitliche Detektion ist in H0 auch mit dem TCRT5000 möglich.

Dat lijkt me mooi concept voor Ros*ft of Dyna* om in productie te nemen.

Een van de zeer tevreden gebruikers gebruikt de transistor SFH309FA en de zenddiode SFH4346, die beide bij Reichelt.de voor minder dan €0,25 te koop zijn. Dat zijn dingen van 3 mm groot, dus voor schaal N nog steeds te groot. Wat me opviel in de datasheets is dat dit goedkope componenten zijn waarmee je de TCRT5000 kunt vervangen als reflexive sensor, maar net zo goed transmissive kunt gebruiken. Toen dacht ik nog alleen maar: 'huh?, ze zijn precies het zelfde, maar verschillend gebruikt.' Nu begrijp ik dat anders. Denkkaders zijn verschrikkelijke remmingen voor de mens.

Daar hoort dit bericht bij en o.a. deze foto:


Wat verder zoekend trof ik bij de oosterburen de link naar Carrera, dus met de neus in de boter: het reedrelais, de CNY70, en wat leuke schema's om dit aan te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 14:11:39 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #43 Gepost op: 08 mei 2018, 21:11:28 »
Lees reactie #35 nog eens door en let daarbij op het woord dit. Daar zit een schema achter dat een CNY70 met wat aanvullende componenten een stuk bedrijfszekerder maakt.
En je hebt het door. Een reflectie detector en een lineaire of straal detektor zijn hetzelfde. Alleen is de reflectie detector afhankelijk van het materiaal waar tegen gereflecteerd word.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #44 Gepost op: 09 mei 2018, 08:08:04 »
Daar zit muziek in. (Of genuanceerder: daar komt muziek uit). Op een Duitse site kwam ik zelfs het idee tegen om een simpele NE555 als oscillator in te zetten, maar de LM567 lijkt meer dedicated te zijn.

Je  mag hopen dat die LM567 standaard op de beide Ali-lichtsluisjes zit, maar helaas. De foto's van Ben en Hans zijn scherp genoeg om de LM393 te herkennen, en ook scherp genoeg om te zien dat er geen LM567 op zit.

Jaren geleden las ik Fransx over de lichtsluis, In dat draadje meldt Heinz Kellerbach met een "CNY70 reflectie-lichtsluis te werken in verbinding met een LM567 (dat is een Ton- Decoder)". Toen ik dat destijds natrok, kwam ik uit op
Spocks Elektronik-Labor
Citaat
Das Prinzip der Schaltung beruht darauf, daß IR-Licht mit einer bestimmten Frequenz ausgestrahlt wird und nur Licht mit genau dieser Frequenz auch ausgewertet wird. Dies wird mit einem Tondekoder LM 567 realisiert, der sich hervorragend für diese Aufgabe eignet. Die Schaltung arbeitet daher ähnlich wie ein "Rundfunktuner".

Ik begreep er toen erg weinig van. Maar nu begrijp ik dat je met die LM567 meer kunt dan de IS471F in z'n eentje kan: je kunt dan niet alleen zender en ontvanger op dezelfde frequentie aansturen (dat kan de IS471F zelf ook), maar je kunt zelf ook nog bepalen wat die frequentie is (en dat kan de IS471F niet zelf). Dus als je een LM567 combineert met twee "domme" elementen (simpele zender en ontvanger), dan wordt de schakeling alsnog slim.

Het is de modulatie-mogelijkheid die bepaalt of omgevingslicht de beperking vormt op reflexief gebruik.

Interessant is een toevoeging in een vrij technisch berichtje op een tamelijk technisch forum.
Citaat
Für mehrere Lichtschranken könnte man auch einen Gemeinsamen Oszillator für alle LEDs nehmen. Im Prinzip ist das nicht viel anders als intern im IS471 oder den TSOP... , nur etwas flexibler.
Interessant omdat precies is wat er is gebeurd in het draadje 8-fach IR-Gleisbesetztmelder für S88. Daar is 1x SMD-variant van de  567 gebruikt voor 8 zenders en ontvangers. Vandaar het aantal 8. Er is een maximun aantal "ledjes" wat je tegelijkertijd kunt voeden met 1 567. Dat ligt weliswaar iets hoger dan 8, maar 8 is ook zo handig voor een S88. De schrijver geeft aan dat per 16 ook kan, maar dan heb je dus 2x 567 nodig.

Maar stel nou, misschien een heel domme gedachte, dat je die LM567 voor het ALI-lichtsluisje plaatst (omdat hij er niet op zit), dus tussen VCC en GND schakelt, zou hij dan ook werken?
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 11:32:46 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail