Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)  (gelezen 18144 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #15 Gepost op: 05 mei 2018, 08:10:08 »
beste
 Hans
die dingen heb ik ook geprobeerd maar zien sommige plastiek soorten niet, ik had ze tussen de rails gemonteerd voor licht schakelingen en tot mijn verbazing detecteerde ze geen plastiek op korte afstand

Interessante observatie, maar hoe zat het met de gevoeligheidsinstelling?

Ben kwam in het draadje van Dirk met deze aan:


En Hans komt met deze aan:


Op beide sluisjes zit een opstaand blauw stuk plastic met een schroefvorm.
Daarmee kun je de gevoeligheid van het sluisje proefondervindelijk instellen.
Want beide sluisjes zijn niet alleen in staat om een trein (als geheel) in de sluis vast te leggen
en op bepaalde afstanden, maar ook eventueel per koppeling (schijnt het).

@Hans
Hoe sluit je deze aan, en waarvoor is het pootje A0?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 08:50:08 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #16 Gepost op: 05 mei 2018, 09:13:47 »
@Jan Willem,

Ik heb gisteren beide sensoren aangesloten. De eerste bleek het niet te doen. Jammer dan. De tweede schijnt veel gevoeliger te zijn. Aansluiten geen probleem.
  • Stroom 5v: VCC rode draad; GND zwarte draad
  • Stuursignaal: DO = Digitale output, verbinden met decoder (Ik gebruik een Arloco). Wanneer je analoog wil werken gebruik je AO = Analoge output.

Gr, Hans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2018, 09:47:07 »
De eerste bleek het niet te doen. Jammer dan. De tweede schijnt veel gevoeliger te zijn.
Bedankt voor aansluit gegevens.
(Puur nieuwsgierigheid)

Deed die eerste echt niets? Dus stuk?
En is de gevoeligheid van de tweede nog te fine tunen via de draaibare weerstand in dat blauwe blokje?
Of laat dat eigenlijk sterk te wensen over?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2018, 09:51:36 »
T 2/2 die van ben werken goed die gebruik ik nu ook die andere soort ziet de plastiek niet goed
MVG
Pascal

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2018, 10:11:00 »
ziet de plastiek niet goed
Noem of omschrijf dat soort plastiek, dan kan Hans dit zelf testen;
Hans denkt immers dat het wel werkt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2018, 10:20:53 »
Beste
Ik heb er twee geprobeerd en ze werken bij mij niet op plastiek int algemeen
Op papier ijzer hout  op alles werkte het behalve op plastiek
Bij mij kwamen ze van bij sweek ongeveer het zelfde als ali
MVG
Pascal

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2018, 10:22:48 »
Deed die eerste echt niets? Dus stuk?
En is de gevoeligheid van de tweede nog te fine tunen via de draaibare weerstand in dat blauwe blokje?

@Jan Willem,

De eerste leek echt stuk. De tweede kun je inderdaad inregelen.
Ruud heeft vorig jaar een Arduino sketch gemaakt om het begin, doorloop én het einde van een trein te selecteren. We gebruikte toen een Sound sensor. Probleem was toen de overgang tussen loc, wagens of rijtuigen. Misschien is het goed de proefopstelling te herhalen met deze IR sensoren.

Gr, Hans

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2018, 11:44:57 »
Laat ik voorop stellen dat ik een leek ben op het gebied van sluisjes.
Ik ga er "binnenkort" circa 40 in gebruik nemen, en daarom oriënteer ik me op de aanschaf-mogelijkheden.

Tijdens die oriëntatie viel op dat het grote verschil tussen straal doorbrekende sluisjes (zender aan ene kant, ontvanger aan de andere kant van de rails) en straal weerkaatsende sluisjes (zender en ontvanger in het ballastbed) gelegen is in de problemen die mensen ondervinden bij de koppelingsruimte tussen lok en 1e wagon, en tussen wagons.
Bij reflexie schijnt dat geen punt te zijn (mits de onderkant wit is), bij sluisjes soms wel, want afhankelijk van de hoogte waarop zender en ontvanger zijn geplaatst.

Voor zover ik kan zien op zijn foto's van Frotterdam gebruikt Ben weliswaar ali-lichtsluisjes, maar plaatst hij zender en ontvanger in het ballastbed, als reflexie lichtsluis. Dat is minder storingsgevoelig. Zie reactie van Ben.

Vanaf de allereerste sluisjes die ik tegen kwam bij Christian Lütgens en bij Friedel Weber blijkt iedere keer dat zender en ontvanger exact moeten staan op de hoogte van de koppelingen.
Als ze lager of hoger staan, dan schijnen ze onder of boven de koppeling langs, en meldt de sluis dus iets anders (niet de trein als geheel, maar de voertuigen apart).

Dat is lastiger als niet alle koppelingen op dezelfde hoogte hangen. Bij mij is dat zo: Roco- koppelingen hangen zichtbaar veel lager dan oude HAG-koppelingen, en ik ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten op termijn.

Bij een sound sensor zou het zelfde moeten gelden: het zijn ook golven, net als lichtgolven.
Maar ik weet niet of je die net zo als reflexie-sluisjes in het ballastbed kunt gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 15:53:46 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2018, 12:40:53 »
Twee opties: 1. Plaats zender en ontvanger in geval van zicht-sluizen schuin, volgens mij doet Huib dat ook, puur om dit probleem te voorkomen of.
2. Ik snap niet waarom je dan niet gewoon in de software een kleine wachttijd inbouwt.

Zodra de straal geblokkeerd wordt door een trein, weet de Arduino dat onmiddelijk. Zodra de trein de sluis niet meer blokkeert, laat je de arduino echter een korte tijd wachten waarbij de bezetmelding actief blijft, waarna je vervolgens opnieuw polt of de sluis geblokkeerd is: zo ja: uitgang onveranderd, zo nee, uitgang vrijgeven.
Op die manier voorkom je een 'aan-uit-aan-uit' probleem door de ruimte tussen wagens.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2018, 13:01:17 »
Beste
Bij mij staan de sliusjes schuin en om storingslicht te voorkomen heb ik er een stukje krimpkous opgedaan eens geregeld kun je alles verstoppen met van alles, het grote werk is om de straal goed te regelen niet te gevoelig en niet te zwak
MVG
Pascal

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2018, 14:52:25 »

Voor zover ik kan zien op zijn foto's van Frotterdam gebruikt Ben weliswaar ali-lichtsluisjes, maar plaatst hij zender en ontvanger in het ballastbed, als reflexie lichtsluis. Dat is minder storingsgevoelig.


Niet correct, dat is een sensor met een IS471F:



Een Ali sensor zie je hier (zit inmiddels in de achterwand gestoken) en wordt gebruikt als stopmelder op een kopspoortje:


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #26 Gepost op: 05 mei 2018, 16:27:47 »
 (y) Dank je wel, Ben, dat kon ik er niet uit opmaken.
Maar ik zie nu pas dat de ontvanger op jouw foto 4 pootjes heeft in plaats van 3.
Dus kan dat heel goed een IS471F zijn.

Er stond me bij dat je  nog een derde oplossing had: 1 sluisje voor een hele wisselstraat, bestreken  door een diagonale lijn. Ik moest daaraan denken toen ik de oplossing van Friedel Weber bekeek:


Van hem uit bezien is dat best wel een aardige oplossing, maar van ons uit een beetje dure.
Zijn aanpak betekent dat als er een wagen tot stilstand komt op wissel 4 van links af geteld, de wissels 1 en 2 nog berijdbaar zijn.
Die andere oplossing met 1 lichtsluis voor de hele wisselstraat betekent dat als er een wagon stopt op wissel 4 de gehele wisselstraat is gesperd.

Waarschijnlijk ligt zijn schaduwstation vrij onbereikbaar, en dat maakt dan dat zijn oplossing voor hem in dit geval de beste is.

Terug gevonden, in dat draadje met een link naar jouw filmpje uit 2012, met als onderwerp: Ervaringen met lichtsluis IS471 van Sharp
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 15:55:38 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Reed relays (en ali-lichtsluisjes)
« Reactie #27 Gepost op: 05 mei 2018, 16:47:59 »
Hmmm... die dingen die Ben laat zien moet ik ook maar eens gaan bestellen. Heb er nog een paar op Grasland nodig in combinatie met een sound module van AVT.

En bestelt. Nu maar wachten.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 23:09:57 door Edsko Hekman »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relais (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #28 Gepost op: 06 mei 2018, 20:28:44 »
Bij de buren kwam ik een draadje tegen over hoe je met een lichtsluis 8 sporen in een schaduwstation kunt overbruggen.

Daarin staat de tip om een zwaardere infrarood zender te nemen, want:
Citaat
Elke led kun je toepassen mits dezelfde golflengte. Krappe stralingshoek is handig.
Als voorbeeld wordt deze led gegeven.

Dat betekent dat ook als je een prefab ali-lichtsluisje gebruikt, je verder moet kijken dan je neus lang is. Als een zwaardere zender gewenst is, neem dan een zwaardere zender.

Iets dergelijks kan ook gelden voor fotodiode of fototransistor (de ontvanger). Stel, je zoekt er eentje met een kleinere detectiehoek (zichthoek), b.v. van 15 graden. Die bestaan maar zijn veel duurder. Fotodiodes en fototransitors kun je niet onderling uitwisselen, omdat een fototransistor een fotodiode is met aanvullende elektronica in de behuizing.

Zichthoek (detectiehoek) aanpassen
Als je de zender en ontvanger los knipt en gebruikt naast de rails, dan kun je zelf iets maken (b.v. met krimpkous of een aluminium buisje), maar Conrad verkocht er in het verleden ook houdertjes of sockeltjes voor. In alle gevallen zorg je dan voor een smal spleetje waar het licht door valt, en daarmee voor een kleine zichthoek van de ontvanger.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 14:58:41 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #29 Gepost op: 07 mei 2018, 13:54:40 »
Over het TCRT5000 lichtsluisje van Ali liep in 2016 ook een draadje bij de buren.
Daarin komen 2 gebruikers voor.
De een is enthousiast over dit lichtsluisje en gebruikt het digitaal bij 3-rail en massa detectie.
De andere gebruiker gebruikt 2-rail, digitaal en stroomdetectie en krijgt het niet aan de praat.

Ik heb het er even uit gelicht (wie de You Tube filmpjes wil zien, kijkt even via de buren mee):
Brietdijk met een TCRT5000 van ali (hij is er erg tevreden over):
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32355.msg1040065#msg1040065

en dit is van De Dijk (foto's ontbreken -photo bucket probleem):

Bij De Dijk werkt de TCRT5000 niet goed. Daarom heeft hij er wat elektronica aan toegevoegd
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32355.msg1047040#msg1047040
Citaat
Om dit werkbaar te maken heb ik de PC817 met diodebrug en 4k7 weerstand toegevoegd aan de uitgang van de BC547 (met 2,2k weerstand en led voor signalering bij detectie).
Dat was het niet, en dus zocht hij verder, kreeg hulp van Huub met een schema en daarna nog een aangepast schema.
Het wilde maar niet lukken

Huub komt met een schema uit de datasheet
Citaat
De D0-uitgang zal of +5 V of 0 V geven en geen tussenliggende waarden.
De uitgang A0 is de directe aansluiting van de fototransistor en die kan in principe alle waarden tussen nul en vijf Volt aannemen.
Om de schakeling niet te verstoren hier niks op aansluiten.(...)
De LM393 kan minimaal 6 mA en typical 16 mA ¨sinken¨ (dit is de stroom afvoeren naar GND).
Je zou daar een probleem mee kunnen krijgen als je twee leds parallel wil aansturen,
dus de stroom door de bestaande led op het printje kan je eventueel onderbreken.

Uiteindelijk besluit De Dijk de TCRT5000 terzijde te schuiven.

De aantekeningen van Huub zijn (voor mij) het meest interessant, namelijk de belastbaarheid van A0 en D0, en datgene wat LM393 minimaal kan sinken naar GND. Want dat zijn de plekken waaraan je eventueel een reedrelais kunt bevestigen. Veel 5 volt NO-reedrelais hebben circa 5 mA (enkele types 10 mA) nodig, dus vandaar.

Wat ik er niet aan begrijp is de tip om een LM393 toe te voegen aan de D0 uitgang van het sluisje, want er zit al een LM393 op de print van het sluisje (als het goed is), en alleen op de analoge uitgang A0 zou zo'n ding een aanvulling kunnen zijn, gesteld dat het klopt dat A0 rechtstreeks de fluctuerende waarden van de fototransistor krijgt.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 14:29:55 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail