Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 17:27:28
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 17:13:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 995653 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2430 Gepost op: 14 April 2022, 10:13:41 »
....vooral de dakbedekking ziet er strak uit bij deze voertuigen. Moessonwater zal ervaart niet doorheen siepelen.

gr
Brutus

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2431 Gepost op: 14 April 2022, 10:17:08 »
Heerlijke beelden Willem!!  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2432 Gepost op: 15 April 2022, 09:07:59 »
Op 15 april 1997 was er een excursie georganiseerd naar enkele tramremises in Calcutta.
Als eerste werden wij verwacht in de remise Belgachia (in het noordoosten van Calcutta).
Volgens Wikipedia op het internet is deze remise sinds 2019 niet meer in gebruik als tramremise (nog wel voor de bus).


Het gemoderniseerde motorrijtuig 613 stond netjes opgesteld.


Leuker vond ik het ongemoderniseerde materieel.


Uiteraard werd onderhoud, zoals hier aan de trolleystang, ook uitgevoerd.
Blijkbaar waren er geen regels over de arbeidsomstandigheden, er werd gewoon gedaan wat er gedaan moest worden. 


In de laatste tram van de dag was de 1-ste klasse gereserveerd voor vrouwen. Het bord "Ladies Special" maakte dit duidelijk.


Daarna gingen wij met excursietram 609 (ook gemoderniseerd) naar de Hoofdwerkplaats Nonapukur.
Een dia onderweg van een straatbeeld met een riksjastandplaats.


Werkmaterieel. Op internet zag ik ergens een model van dit karretje en daar werd het een waterwagen genoemd.


Museumwagen uit de begintijd (ik heb geen nadere gegevens).




De draaistel afdeling in Nonapukur.




De smederij.


De carrosserie afdeling.


De volgende remise was Gariahat (zou nog bestaan als tramremise).
Opgebokt motorrijtuig 498.


Het eindpunt Ballygunge is in de buurt van de remise Gariahat.


Daarna zijn we naar het eindpunt en remise Tollygunge gereden en was er gelegenheid de excursietram 609 met Elephant Car 490 te fotograferen.


Ook het gemoderniseerde rijtuig 540 kwam langs bij de remise Tollygunge.


Tot slot een dia van de geleding van motorrijtuig 609.

De volgende dagen waren reisdagen.
Bedankt voor de commentaren.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2433 Gepost op: 15 April 2022, 10:07:33 »
 ;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
Groet,
      Ronald

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2434 Gepost op: 15 April 2022, 10:23:42 »
Geweldige serie plaatjes dit. Bedankt!

Frans
Groet!  Frans

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6282
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2435 Gepost op: 15 April 2022, 13:00:31 »
;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
Dacht ik ook aan door die meneer op dat olievat  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2436 Gepost op: 15 April 2022, 13:49:49 »
Leuker vond ik het ongemoderniseerde materieel.
:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
http://calcuttatramways.com/

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2437 Gepost op: 15 April 2022, 14:01:40 »
:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
http://calcuttatramways.com/

Interessante site. Er zouden volgens deze 20 van de 25 tramlijnen rijden; in hoeverre er een groot verschil is tussen theorie en praktijk.....

Gr. Frank.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2438 Gepost op: 15 April 2022, 15:11:40 »
De Wikipedia internet pagina komt al niet verder dan 5 tramroutes. Ik weet niet hoe up to date de Wikipedia site is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Kolkata#1990%E2%80%93present:_Later_developments_and_mass_closures

De melding van Blickpunkt Strassenbahn (nog maar 3 lijnen in dienst) belooft niet veel goeds.
De uitbreiding van het metronet heeft ook een negatieve invloed op het tramnet.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
  • Steel is king!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2439 Gepost op: 15 April 2022, 15:30:18 »
;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald

Jazeker! Ik heb nog wel ergens een foto van mijn vakantie in India, waarbij een medewerker gezekerd met een keurig valharnas, aan het werk was in een telecommast op 12 verdiepingen hoog. Jammer genoeg dan wel weer dat de bevestiging van dit valharnas aan de onderzijde van de mast was gedaan.....

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2440 Gepost op: 15 April 2022, 16:03:46 »
toch zeker wel met veiligheidsslippers of sandalen.  ;D

Safety First: valbeveiliging is erg belangrijk bij werken op hoogte:

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2441 Gepost op: 16 April 2022, 15:11:35 »
Dat helpt veel zo  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2442 Gepost op: 17 April 2022, 15:21:25 »
Wel keurig de werkplek afgezet zodat er geen vallende objecten tot dodelijke projectielen kunnen worden... ;D ;D En een goed werkplatform is ook erg belangrijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8922
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2443 Gepost op: 17 April 2022, 15:30:40 »
Willem, bedankt voor de prachtige serie foto's! Heb er van genoten!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2444 Gepost op: 18 April 2022, 09:07:53 »

Op 18 april 1997 maar 1 dia gemaakt van een bezoek aan een metrowerkplaats in Tianjin (een havenstad in de buurt bij Peking in China).
Op het opstelterrein stonden deze diesel werkwagentjes.
Rechts op de dia is nog net de kop van het toen gewone metromaterieel te zien.
Sinds 2007 rijdt er in deze stad ook een geleide trolleybus, die eruit ziet als een gelede tram (systeem Translohr).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent