Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972475 keer)

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2400 Gepost op: 22 March 2022, 22:36:37 »
Reinout dan waren we nu buren geweest als je er nog woonde , ik woon in die andere straat die eraan grenst.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2401 Gepost op: 26 March 2022, 22:02:27 »
Op 26 maart 1997 gingen we even naar het noorden om diverse diesels te bekijken.

In die tijd woonde ik in Almere en mijn reisgenoot kwam ik in Hilversum tegen. Dus even een foto van de IR naar Berlijn in Hilversum:


NS 1127 (IR 2341)

Door naar het noorden en wel naar Leeuwarden. Toen nog vol met Wadlopers en Wadfietsers:

\NS DH1 3115 (Wadfietser) & DH2 3204

Een sik was toen nog heel gewoon:


NS 309 (Sik)

Tussen Leeuwarden en Sneek reed de Talbot Talent toen gewoon in de reizigersdienst (in een soort van proefbedrijf). De NS heeft de Talent nooit aangeschaft maar de Talent kom je nu nog op diverse plaatsen tegen. In Noorwegen (BM93), Duitsland (BR643/644) en Hongarije (MÁV 425) om maar een paar varianten te noemen.

Hier zien we de Talent uit Sneek langs een DM90 rijden:


NS 3414 & Talbot Talent


Talbot Talent

Naar Sneek:


Talbot Talent

Weer terug naar Leeuwarden en dan naar Harlingen. Waar we een tweetal wadlopers in de haven zien staan.


NS DH2 3226 + DH1 3101

De DH1 3101 is al verbouwd. Het DH2 stel nog niet:


NS DH1 3101, DH2 3226

Door naar Groningen waar we een 6400 met een goederentrein zien:


NS 6469 met goederentrein

Als laatste nog een paar plaatjes uit Zuidbroek. Het werd inmiddels donker:


NS DE 133 (trein 8364)


NS DE3 130 (trein 8366)

De trein naar Leer:


DBAG 624 616-9

Groeten,
Lolke
« Laatst bewerkt op: 26 March 2022, 22:11:15 door Lolke Bijlsma »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2402 Gepost op: 29 March 2022, 15:31:38 »
Mooie foto's Lolke! Wat is er toch veel veranderd...

Groeten, Cock.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2403 Gepost op: 29 March 2022, 16:45:28 »
Inderdaad mooie platen!

De 6469 komt gezien de wagens uit Delfzijl, treinnummer 55310.

Met de 624 ben ik ook meermaals naar Leer geweest, vanuit het reizigerscompartiment achter de stuurstand kon je, als het rolgordijn niet naar beneden was, over de baan meekijken.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2404 Gepost op: 30 March 2022, 09:08:11 »
25 jaar geleden nog eens bij Delft Zuid in de richting van Schiedam gelopen en het treinverkeer, dat er in ongeveer een uurtje
voorbij kwam en dat ik leuk vond, gefotografeerd.
Er zullen ongetwijfeld treinstellen Plan V en/of T en die dubbeldeks Intercities langsgekomen zijn,
maar daar spendeerde ik geen dia's meer aan.
De dia's zijn van 30 maart 1997.


De Beneluxtrein kwam als eerste.


Driedelige Sprinter (SGM - Stadsgewestelijk Materieel).


Thalys met nummer 4540. De HSL, de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam, is pas eind 2009 in gebruik genomen.


Stuurstandrijtuig. Vraag me niet naar het type. Weet alleen dat je in de spitsuren als een sardientje op te krappe banken zat
met bovenin flink wat herrie van de ventilatieroosters in deze dubbeldekkers.


Volgens info op het internet ging de laatste locomotief van de serie 1200 in 1998 buiten dienst bij de Nederlandse Spoorwegen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2405 Gepost op: 30 March 2022, 09:29:36 »
Mooie platen.
Er zal inderdaad wel meer langs gekomen zijn; het was tot de opening van de HSL de enige directe verbinding tussen Rotterdam en Schiphol, Mokum.

Ronald
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2406 Gepost op: 31 March 2022, 05:55:36 »
31 maart 1997

De 1302 onder de kap van Amsterdam CS.


NS 1302

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2407 Gepost op: 31 March 2022, 09:30:22 »
Op 31 maart 1997 naar de tram van Oberhausen (Duitsland) geweest.
Nadat in de zestiger en zeventiger jaren de overgebleven tramlijnen in Oberhausen waren opgeheven, rijdt er sinds juni 1996
opnieuw een tram in Oberhausen.
Deze lijn 112 wordt gezamelijk geëxploiteerd door de trambedrijven van Oberhausen en Mülheim an der Ruhr.
Er wordt op meterspoor gereden.


Destijds het eindpunt van lijn 112 bij station Sterkrade (aan de spoorlijn Arnhem - Oberhausen).
In 2004 is de tramlijn nog een 800 meter verlengd naar de Neumarkt in Sterkrade als aanzet tot een verlenging naar de wijk Schmachtendorf.
Tot op heden is die verlenging er niet gekomen.
Op deze dia mr. 209 in de groene kleur (met wat geel) van Oberhausen (STOAG).
De STOAG bestelde 6 lagevloertrams van het type MGT6D bij Duewag.


Tussen Sterkrade Bahnhof en Oberhausen Hauptbahnhof wordt op een vrije baan, die ook als busbaan wordt gebruikt, gereden.
Mr. 202 bij de halte Presswerk (naam is later gewijzigd in MAN Turbo).
De tram van Mülheim bestelde 4 trams van hetzelfde type, die uiteraard in de geel/witte kleuren van Mülheim zijn afgeleverd.


Bij de halte Centr-O (toenmalige naam) is een enorm complex met winkels en vermaakmogelijkheden.
De afgebeelde omgebouwde gashouder (nu een expositieruimte onder de naam Gasometer Oberhausen) is daar ook in de buurt.


De halte Centr-O, die inmiddels halte Neue Mitte heet.
Ook het winkelcentrum wordt tegenwoordig geen Centr-O meer genoemd , maar Westfield Centro.


Qua achtergrond is het stuk tramlijn tussen Sterkrade Bf en Oberhausen Hbf niet zo interessant.
Deze dia is gemaakt vanaf de halte Lipperfeld.


Na het station van Oberhausen wordt er in gewone straten gereden, zoals op deze dia in de Mülheimer Strasse bij de halte Hilgenberg.
Bij de volgende halte, Landwehr, rijdt lijn 112 in Mülheim (an der Ruhr officieel).


Oberhausener Strasse bij de halte Mariënplatz in Mülheim.


Nogmaals de Oberhausener Strasse, maar nu bij de toenmalige Thyssenbrug om de spoorlijn Duisburg - Mülheim te passeren.


Aan de andere kant van die spoorlijn reed destijds nog de Mülheimse lijn 110 naar het eindpunt Friesenstrasse in Styrum.
In 2015 is dit gedeelte stilgelegd.


Rechts op de achtergrond het eindpunt Kaiserplatz van lijn 112.
Mr. 207 in de Leineweberstrasse in Mülheim.


Behalve naar Oberhausen kon je in Mülheim ook naar Essen met lijn 104.
Mr. 287 is een Stadtbahn M rijtuig uit 1987, gebouwd door Duewag.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 31 March 2022, 09:40:57 door Willem1951 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2408 Gepost op: 10 April 2022, 08:09:19 »
Op 10 april 1997 in toen nog Calcutta (India) geweest. De stad heet sinds 2001 officieel Kolkata.
Het tramnet was in die tijd nog redelijk uitgebreid, maar al in de jaren negentig begon het opheffen van tramlijnen.
Vandaag de dag zijn er nog maar een paar tramlijnen. Er wordt op normaalspoor gereden.
Deze eerste dag tussen Kidderpore (eindpunt en remise in het zuidwesten van de stad) en Esplanade (in het centrum van de stad) gefotografeerd.



De tramrijtuigen waren destijds zonder uitzondering in eenrichting uitvoering en enkelgeleed.
Dit motorrijtuig is uit 1983/1984 (fabrikant Burn Standard Co Ltd).
Als passagier kan je niet van de ene wagenhelft naar de andere helft. Elk wagendeel heeft een eigen conducteur.
Het voorste deel is 1-ste klasse (met soms werkende ventilatoren aan het plafond).


Wat meer gestroomlijnd type. Uit 1946.


Straatbeeld in Calcutta met een kudde geiten.




Een rustig stukje op een vrije baan langs de Race Court.


Esplanade.


Tijdens het spitsuur staat alles in het centrum vast en ben je lopend sneller.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2409 Gepost op: 10 April 2022, 08:20:33 »
Oh Calcutta!

Schitterend! :)
Hoe kregen ze het van elkaar om trams zo te verfromfraaien...
Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2410 Gepost op: 10 April 2022, 10:44:52 »
Elekromotoren met bordkartonnen opbouw. Prachtige fotoos!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2411 Gepost op: 11 April 2022, 09:24:42 »
Nog een paar dia's van 11 april 1997 in Calcutta. Het kost te veel tijd om alles te scannen en netjes te maken,
dus het is een kleine selectie van die dag.
Als eerste tussen Kalighat en Ballygunge (beetje in het zuiden van Calcutta) wat gefotografeerd.
Deze tramlijn loopt van west naar oost en zit 's-ochtends al goed in het licht.


Een tramhalte. Het traliewerk op het front van de tram is een bescherming voor de bestuurder als er eens met stenen
wordt gegooid bij onlusten - zo werd er verteld.


Behalve enorm veel taxi's, reden er ook bussen. Die bussen zagen er over het algemeen netjes uit en waren vaak versierd
met allerlei opschriften (particuliere ondernemingen). Dit exemplaar is een uitzondering.


Hoofdzaak is dat de tram kan rijden.
Een deukje hier en daar vindt men niet belangrijk.


Halte Circus Park met een tram, gebouwd in 1943.
Gelukkig verdween de zon een tijdje achter de wolken, zodat je alle kanten op kon fotograferen.
Het bleef overigens drukkend warm met temperaturen ver in de 30 graden. 


Nog een vorm van openbaar vervoer: de loopriksja, getrokken door een mens.
Om allerlei redenen (houdt het gemotoriseerde verkeer op; teken van armoede) heeft de overheid de door de lopende mens
getrokken riksja verboden. Uit artikelen op het internet blijkt echter dat de loopriksja nog niet uitgebannen is.
De dia is gemaakt bij Rajabazar (meer in het noorden van de stad).


Nog meer noordelijk: bij Shyambazar.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8523
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2412 Gepost op: 11 April 2022, 09:41:49 »
Wat een geweldige fotoos. Weet je wie de bouwer is van die trams?  Hoevvel types er rondrijden enzo? He  je meer info, kortom?
Groet
Huup

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2413 Gepost op: 11 April 2022, 10:12:37 »
Wat een kleuren*, daar wordt je toch vrolijk van :)
Ronald

* vergelijk het eens met het grauwe in 010..
Groet,
      Ronald

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2414 Gepost op: 11 April 2022, 15:21:00 »
Probeer zo'n gedeukt ding maar 'ns goed in model na te maken...  ;D
Heerlijke foto's weer!!