Prachtig weer Jan! Dat is zo'n beetje de tijd dat ik begon met fotograferen: 1000 gemist maar mat.'46 op het nippertje kunnen meemaken! Als het jou en de bezoekers hier niet stoort wil ik ook wel wat plaatsen uit die tijd.
Ik heb het genoemd 25 jaar geleden. Dus laten we het wel daarop houden, in 2007 uit 1982, over drie weken 1983 ;)Prima, ik zal komende week nog één foto uit 1982 plaatsen en dan wachten op 2008.....
(waren Dia's ..allemaal weggegooit :-[ )Zou niet graag in jouw schoenen staan. Sterkte gewenst met het bekijken van het moois wat hier allemaal nog geplaatst gaat worden door de diverse bezoekers.
achter die Sik zie ik een Calpam ketelwagen. Heb je daar ook een geheel plaatje van?Ja, komt de volgende keer.
Seinhuis Marconiplein 1979Foto's uit 1982 alsjeblieft.....
Deze goed dan? 1981/82
(http://img221.imageshack.us/img221/8674/0110751ch9.jpg)
met rode helm is Harry Hoekstra}
(http://img146.imageshack.us/img146/2796/0110752rf2.jpg)
Spaanse Polder
SK
Kon jij toen al lopen??
Dat zou goed kunnen Frank. Maar werd je toendertijd niet netjes weggebracht en opgehaald van de kleuterschool door een VW busje?
ontopic maar weer.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1982-03-26-1-Goor-7233.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1982-03-26-1-Goor-7233.jpg)
Achterste DE-1 op de foto is de 21.Dat is sterk 8) Kan je dat ergens aan zien Frank?
Vraagje: wat voor scanner gebruik je? Want ik zoek nog een goede voor niet al te veel geld (tja, wie niet)....Ik zat met die zelfde vraag Marc. Een Nikon was mij te duur. In een fotozaak hadden ze hier de Canon 4400F, voor ca 100 euro. Dat was het proberen waard. Het is een A4 scanner met een slede voor films en dia's. En met een beetje oefenen scan je je dia's en negatieven uitstekend!
Is voor mij op dit moment wat te veel gevraagd. Ik heb mij verplicht aan een kleine 100 mensen om de komende 1½ jaar stipt op tijd foto's van die datum, maar dan 23 jaar geleden, keurig te verwerken tot een PDF-werkje. Daarna, op 30 april 2009 kan ik er wel in meegaan. ;D
Het lijkt me aardig om vanaf begin 2008 echt 25 jaar oude foto's te plaatsen, dus bv een foto van 25 januari 1983 op of vanaf 25 januari 2008.
Maar zo'n dicipline zal wel iets te veel gevraagd zijn ::)
Beetje on-Nederlandse sfeer
arme Frank.... ;)
Zal ik 9 januari een grasmaaier meenemen?
Vooral die Simca is fantastisch.
Nieuw gekocht in het het voorjaar van 1982 Jan?Ruim een maand oud Frank.
Vandaag exact 22 jaar geleden: DE-1 22, 25, 36 en DE-2 85 werden naar sloper Koek overgebracht onder dezelfde klimatologische omstandigheden als vandaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img431.jpg)
Breukelen, 23 december 1985
Watertje, als je via Amersfoort reist zou ik een maiskneuzer meenemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img439.jpg)
Amf Wph, 08-08-2003
(Ik vind die TET-bus nog het leukst)
Ik wens jullie een goed 1983
Frank,Klopt, het was een touwtjesbus. Er brandde dan een lamp ten teken dat er gestopt moest worden. Kun je het opschakelen van deze DAF/Van Hool-wagens nog herinneren? Dit zijn toch wel mijn favoriete bussen.
Bij het zien van die tweede foto komen er allerlei herinneringen bij me op zoals: Na carnavalsbezoek in Oldenzaal galmde het door de bus: "Trek maar aan het touwtje en de bus staat stil......"
Dat touwtje.......
Kun je het opschakelen van deze DAF/Van Hool-wagens nog herinneren?Ik zat er een jaar lang dagelijks in van Haaksbergen (als ze gewacht hadden op de GTW) naar Hengelo. Wat ik me kan herinneren dat het ontzettend lang duurde als de bus weer moest optrekken na alweer een stop bij de volgende booerderij :( het was aanleiding om in volgende jaren met mede studenten te gaan samenrijden in een autootje :)
Op de valreep deze V200 in 1982...Hé Jaap, ook aan de scan? Ik bespeur in die 25 jaar toch enige vooruitgang in de landschapsbouw ;D
Ik bespeur in die 25 jaar toch enige vooruitgang in de landschapsbouw
en.... een manta. heerlijke pauperbak ;D
Die 1300 heeft mijn vriend ook op de Foto staan, zelfde datum, zelfde samenstelling...
En die DE-1 is de 26.....Frank, bedankt voor deze altijd weer waardevolle aanvulling, gebruik ik weer op m'n site!
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1982-02-04-3-Zutphen-Calpam.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1982-02-04-3-Zutphen-Calpam.jpg)
Mijn bus is deze maand 25 jaar oud... Geen plaatjes van.
Mijn bus is deze maand 25 jaar oud... Geen plaatjes van.
Volgens mij is dat een Mazda 323.
Auto's geven een mooi tijdsbeeld. Volgens mij is dat een Mazda 323. En die Colt (Mitsubishi, de gestaalde perfectie) zien we ook nog maar zelden...
Een Peugeot 305 dan zeker? Ik denk het niet.
Kijk maar eens hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Mazda323.jpg)
een aantal Mazda's op een rij, vooraan de 323 sedan 1981-1985
Volgens mij is er nog een Mazda 323 voor deze versie geweest,Jeps, die was wat ronder en nóg jappiger. Zo'n 323 van eht plaatje heb ik in gelest. Nog proberen na te bouwen van een Jetta van Wiking , nooit voltooid.
Geen idee hoe ik hier pics moet plaatsen ................
een renault is het niet, het zou dan een renault 18 zijn maar die is weer net anders. Een 305 is het ook niet... Ik zou dan toch zeggen een mazda, ding oogt jappig.....Is het geen Datsun (Nissan) Sunny. Ziet er uit als de auto waarin ik ooit geleerd heb hoe auto rijden wel moet 8) En die wiite achteraan is dat wel een Golf, of is het een Jetta?
zitten we over 21 jaar jouw verslagen hier te lezen.
Okee Karst, speciaal voor jou nog een sfeerplaatje uit Mariënberg:
...met splitingssein (hoe heet zo een ding eigenlijk écht?) ervoor...
Kan de foto's eventueel ook mailen op de gescande resolutie, circa 1600x1000.
Sobat, station Lievelde heeft het niet lang volgehouden maar in juni komt er nog een plaatje voorbij.Super,die foto's van Sloterdijk.Ik heb jaren gewoond achter de Admiraal de Ruyterweg,om precies te zijn de Gibraltarstraat nummer 47.
Op 26 januari 1983 leek het weer op dat vandaag, wij waren in Amsterdam waar de treinen nog door het oude station Sloterdijk reden.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-01-26-1-Sloterdijk-1310-IC948.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-01-26-1-Sloterdijk-1310-IC948.jpg)
De nog blauwe 1310 met IC 948 Heerlen-Zandvoort.
En na het station door de oude kern van Sloterdijk:
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-01-26-2-Sloterdijk.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-01-26-2-Sloterdijk.jpg)
Tot februari, Jan.
Dan moet je de titel ook aanpassen in b.v "vandaag 25 jaar geleden" Alles na 1983 is volgens mij ook 25 jaar geleden. Gaat mij hier alleen over de duidelijkheid. :-*
SK
IK weet dat het meer als 25 jaar geleden is, [...]
De eerst dag was 17-08, maar ik heb er gisteren niet aan gedacht, dus ik begin maar met 18-08
Alleen de zon stond een beetje verkeerd.De zon kan niet verkeerd staan of de aarde vergaat... (ook niet een klein beetje) ;)
De 1622 met 5 ICR als ic naar Heerlen om 14.31 in Utrecht.
In Amersfoort was het meteen al raak. De 684 zou die dag blijkbaar zijn laatste ritje gaan maken naar de sloper.
Daarna weer verder gegaan naar Maastricht. Daar stond niks bijzonders, dus ik besloot door te reizen naar Roosendaal om te zien of daar nog wat stond.
Ahhh, leuk die foto's en dat verhaal.
Ja jammer genoeg :-| heb ik wel net genoeg geld gehad voor een Honki Tonki menu en dus geen foto's gemaakt tijdens het eten in Groningen waar ik rond deze tijd met mijn tienertoer oa. heen ging.
Het is u vergeven want volgens de waarzeggers uit 1985 zou dit een speciale dag moeten zijn voor u. ;)
Zondag 23 oktober 1983: het weer is ongeveer gelijk aan dat van 25 jaar later: fris, zon en overwegend helder.
Klopt Frank en op de TWE in Duitsland waren ritten aangekondigd met de 01 150.Dat gaat lukken. De loc is al in Meiningen.
Wij togen dus naar het Teutenburgerwald!
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-10-23-6-Tecklenburg.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1983-10-23-6-Tecklenburg.jpg)
Jammer genoeg is de loc bij de brand in Neurenberg bijna verloren gegaan. Getracht wordt nu genoeg geld bij elkaar te krijgen om ze weer te herstellen.
31-071989 niet helemaal 25 geleden maar toch........
Dat gaat lukken. De loc is al in Meiningen.
Ik vond het ook eens een keer tijd worden op wat plaatjes te laten zien.
Dit plaatje heb ik ongeveer 25 jaar geleden gemaakt in mariënberg
probeer binnenkort nog wat foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DE_1_MRG_2.jpg)
mvgr Evert Masselink.
Kon je vroeger de deur gewoon openen terwijl de trein al aan t rijden was?
(weet iemand van hier wat een goede en betaalbare scanner is.)
Ik sta echter aan de verkeerde kant want een goederenwagen belet mij verder naar achteren te gaan. Heel even overweeg ik in de 49 te klimmen en aan de andere kant uit te stappen... toch maar niet, teveel gedoe...
Als we klaar zijn is het schemerig geworden en de eerste sterren zijn al te zien. Het maakt de sfeer tijdens de lange tocht terug over het grote rangeerterrein heel bijzonder. Veel stellen zullen we nooit weer zien. Tegen de tijd dat we bij de '46-ers zijn is het bijna donker. Al die onttakelde sloopstellen tegen een bijna donkere achtergrond... dit is pas een kerkhof. We blijven nog even staan bij de 680. Dezelfde 680 die we op 1 juli nog in Enschede zagen. En dan de 666, al helemaal slooprijp, apart nummer eigenlijk 666... door de wind klappert er iets in de cabine, het is bijna spookachtig... hoor ik daar ]
Zo vaak gingen we niet weg en aan mat.'46 heb ik maar heel even mogen proeven.
Waar smaakte het na Frank
Ja erg leuk verhaal, dit vertelde je ook op Eurospoor ja!
Kon je vroeger de deur gewoon openen terwijl de trein al aan t rijden was?Ja, dat kon; ik heb nog wel eens een trein gehaald door aan de deur te hangen tot deze openschoof en dan naar binnen te springen. Dat was een hondekop trouwens. '747' vind ik wel een leuk nummer, nog verschillende keren in gereisd.
Die vernummering heeft pas begin jaren negentig plaats gevonden.
Ik mag weer!
Kijk ook eens op www.sleutelspoor.nl en dan naar het laatste deel van Roosendaal
SK
Onder de nieuwe stationskap komt ons treinstel zachtjes tot stilstand tegen het treindeel uit Groningen. Vanaf Meppel zaten we op blokafstand van de twee ICM-vierwagenstellen die goed gevuld uit Groningen zijn gekomen.
Als herinnering aan vervlogen tijden vallen de borden PTT Post op die nog aan de kap hangen. Zou TPG Post weten dat deze reclame voor hun voorganger hier nog hangt?Het heet nu alweer TNT. ;D
ditmaal weinig foto's maar een interessante vergelijking geeft van de situatie op het Nederlandse spoor in 1984 en nu, een tijdreis van een kwarteeuw
veel lees- en herkenningsplezier
Wim
.........................................
(c) Wim
.... Spoedig komt Meppel in zicht. De draaistellen van de Hondekop ratelen over de wissels van de splitsing naar Groningen. Op de goederensporen staat het nodige dienstmaterieel. Aan de achterzijde van het emplacement worden een tweetal zelflossers met kolen gelost door de plaatselijke kolenboer, die als één van de laatsten in Nederland zijn brandstof nog per trein krijgt aangeleverd. Onder de VAM-afvalbunker staat een lange sliert groene VAM-wagens. De monotone kleurstelling wordt onderbroken door een geel ‘Potgrond’exemplaar. Nog een kleine 20 minuten en we zijn in Zwolle. Onderweg..............En dat was Meppel. Sinds wanneer wordt daar op het perron gèèn koffie meer geserveerd (eerst betalen, dan de koffie)?
Dank voor alle leuke reacties :D Niet verwacht dat zo'n verhaaltje zo bij u allen zou aanslaan,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_kop_684_naast_1214.jpg)
Naast de 684 stond de 1214.
Ook leuk is het tijdsbeeld van de 'Van Gend en Loos' loods. Inmiddels allemaal verleden tijd.
Als het weer warmer wordt en al helemaal als "straks" op 1 Juni 1984 het tienertoerseizoen weer gaat beginnen, komen de bijdragen vast weer in grote aantallen ;)
... Voorste stel is overigens de 71.
grrr...HOE weet die poes dat toch allemaal... ;)
eric
en de 95 had reclamebanen met reclame
spitstrein 7555 Ah-Ww.Dat moet natuurlijk 7_7_55 zijn ;)
Op het emplacement van Winterswijk kwamen we ook nog een oud tafereeltje tegen.Leuk zeg! (y)
Dat moet natuurlijk 7_7_55 zijn ;)Leuk zeg! (y)
Dat was een jaar later, we zitten nog in 1984, de 74, 76-78 en 80 (allen met blauwe banen) reden toen ook nog...
19 april 1984
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_de2_25_zwolle_19840419_lhb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_de2_25_zwolle_19840419_lhb.jpg)
DE1 25
Erg mooie foto's weer, bedankt. Onlangs heb ik een plakboek teruggevonden waarin ik als tiener kranteknipsels plakte over alles wat met treinen te maken had.
Inmiddels zijn de meeste knipsels wel meer dan 25 jaar oud. Ik wil een poging doen om de foto's in te scannen. Zal wel geen beste kwaliteit worden. Is het ok om deze platen hier alsnog te plaatsen?
Gerard.
Inmiddels zijn de meeste knipsels wel meer dan 25 jaar oud. Ik wil een poging doen om de foto's in te scannen. Zal wel geen beste kwaliteit worden. Is het ok om deze platen hier alsnog te plaatsen?
Wat zijn dit voor gebouwen in de achtergrond?
Groet
Bernd
Even een paar plaatjes uit de tijd dat de hondekoppen al het verkeer van Leeuwarden naar het westen verzorgden.
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1984-04-16-1-Winterswijk-tr7755.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1984-04-16-1-Winterswijk-tr7755.jpg)
(http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1984-05-21-1-Vriezenveen-8423.jpg) (http://i138.photobucket.com/albums/q253/Murmelfoto/1984-05-21-1-Vriezenveen-8423.jpg)
ik vermoed dat je ze allebei in Vroomshoop gemaakt hebt: de eerste foto ten westen van de draaibrug, de tweede vanzelfsprekend bij het station.
Hee Mispoes, welke nummers ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_216_089_3_olietrein_bergentheim_25_04_1984_naar_almelo_945_Medium.jpg)
3 juni 1984.
Beetje laat, maar liefhebbers van ICM mogen vandaag een feestje vieren. Het is vandaag namelijk precies 25 jaar geleden dat het in dienst kwam op de intercitylijnen naar het noorden en het oosten.
Groeten Harry.
Het oosten werd pas vanaf 28 september 1986 met ICM bediend in de serie 1700 Gvh/Rtd-Es.Gvh? Wat is dat, Den Haag Hoerwijk?? :D ;D ;)
Ik herinner mij nog dat ik het zo'n saaie rit vondVoor mij persoonlijk was het in maart 1991 met een Plan U niet zo saai, het waren dan ook één van de eerste meerijdagen in mijn opleiding als machinist.
samen met de versie uit '87.
Draaiden wij ons een halve slag, dan stond daar naast de Van Gend en Loods jarenlang een Blokkendoos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blok2.jpg)
Op 17 oktober was de 1307 op weg naar Amsterdam. 25 Jaar later is de hele omgeving op de foto's inmiddels een tikkie veranderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1307_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1307_2.jpg)
Op 19 oktober was ik mij alweer op het perron aan te treffen, kennelijk was het toen herfstvakantie.
Daarmee heb ik mijn laatste bijdrage geleverd aan dit draadje. Het doed mij goed dat de draad door jullie is opgepakt en vele mooie foto's verschijnen. Het geeft aan velen mooie herinneringen.
Ik zou het geen concurrent noemen,
niet iedereen is zo'n malloot die met een spotters-data-boekkie op weg gaat naar de grote prijs.
Helpt wel :D
Voor het noteren van data hoef je niet noodzakelijkerwijs een malloot te zijn.Aj, daar was in mijn tekst een stukkie weggevallen die juist deze reactie moest voorkomen....
Nadat "19-toen" is gestart, is het plaatsen van foto's en reacties in dit draadje duidelijk afgenomen.Maar het aanbod aan foto's toegenomen. Persoonlijk vind ik dat winst.
Jan, gefeliciteerd ook met je jubileum!Dank je (y)
Dat we in dit draadje geen foto's van Jan meer zullen tegenkomen wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen foto's meer kan plaatsen: 19toen... idd.Inderdaad :D
Goed geheugen Sobat!
Ik weet dat de 2502 ervoor stond omdat er iets met de 65018 was misgegaan op de Maasvlakte. Maar of dat door een ontsporing was of een mechanisch defect weet ik niet meer.
Volgens mij waren er vandaag 25 jaar geleden wat lieden bijzonder nerveus voor hetgeen de volgende dag op het programma stond ;)
Had je nog te goed ;DJe kunt het maar niet laten hè? ::)
Je kunt het maar niet laten hè? ::)
Op 4 november was ik mij in Arnhem dat weliswaar zonnig was doch knap koud. Toen stond ik nog te juichen om een bruine 2200, nu zou ik toch wel graag gewild hebben dat ik de aangekoppelde wagen had gefotografeerd
Wat is er zo bijzonder aan die wagen dan? ???
Ho deze was ik ff vergeten,dit is de route die wij
die dag gemaakt hebben.Onlangs teruggevonden en ingelijst (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2794_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2794_1.jpg)
gr Ed.
En ik vind het huisstijl geel steeds mooier worden :)
Daarna via de betuwelijn naar Geldermalsen waar om 17.10 de 1315 binnenkomt op spoor 1 met een zouttrein van Belgie via Weert naar Hengelo. Daarna via Tiel verder naar Arnhem.Ziet er voor mij qua (vooral voorste) wagens meer uit als dolime-trein naar Biliton in Veendam :-\
Ziet er voor mij qua (vooral voorste) wagens meer uit als dolime-trein naar Biliton in Veendam :-\Illya, als je naar deze opname te Weert kijkt, lijkt het toch echt de genoemde zouttrein.
Ed, jouw verhaal is geheel van toepassing op dat van mij, ruim een jaar permanent lenen van de openbare leeszaal. :D
Hier staat het ook in de boekenkast: pas in 1990 gekocht voor het nostaligische gevoel...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img192_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img192_1.jpg)
Tjonge, is dat Heizeldrama ook al weer 25 jaar geleden ??
Harm
De laatste rit van de 36 :'( :'(
Nu maar hopen dat Artitec met dat nummer komt.
Waneer was nu de laatste rit met rode stellen?
Ik dacht 2 juni,klopt dat?
(Ik kan het natuurlijk zelf ook opzoeken,maar Frank heeft
ongetwijfeld die kennis paraat ;D)
Afsluiting van een tijdperk.
Vanaf nu alleen nog maar gele treinstellen,slechts een
enkele niet geel/grijze loc en de klassieke beveiliging
in zijn laatste dagen.
gr Ed.
Wéér geen treinen, wel Rotterdam en metro:
Dat vanwege 1 (negatieve) reactie :o
Als tie al negatief is.... Das een kwestie van zienswijze. Je kunt hem ook opvatten als positieve reactie op Rotterdam en/of metro (y). Kortom, leve de variatie in dit draadje.Daarom staat negatief tussen haakjes ;) De metro heeft voor mij persoonlijk meer persoonlijk sentiment als de DE'tjes in het oosten des lands ;)
ik bedoel maar...Waar staat het reglement over dit draadje? 8)
Op overtreden van de Wet Boete & Maatregel staat nu eenmaal een sanctie...
Waar staat het reglement over dit draadje?
Zijn de foto's niet 25 jaar geleden genomen en een Metro rijdt toch ook over een spoor?
Ik mag weer ;D
Wéér geen treinen, wel Rotterdam en metro:
Ah, eindelijk wat leuks. ;D (y)
Zou jammer zijn als mispoes (als het al serieus was) nav een reactie stopt met zijn bijdrages, ik zie ze altijd graag voorbij komen :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0208.jpg)T/m 1 juni was dit Sloterdijk Noord dacht ik.
508+817 in Amsterdam Sloterdijk op weg naar Amsterdam CS. De omgeving is hier nog bijna landelijk te noemen. Het station is inmiddels 2 jaar in gebruik maar de klok heeft nog geen wijzers.
T/m 1 juni was dit Sloterdijk Noord dacht ik.
508+817 in Amsterdam Sloterdijk op weg naar Amsterdam CS. De omgeving is hier nog bijna landelijk te noemen.
Treinstelnummer 747 bestond in 1985 niet .......... :(
Dat de NS 14 jaar na dato het stel vernummerd heeft had te maken met de ophanden zijnde buitendienststelling in 1993: men was bang dat als bekend zou worden waar de 747 voor langere tijd opgeslagen zou worden in afwachting van sloop er door bepaalde lieden brand zou worden gesticht. In een stel dat vol met asbest is dat zeer ongewenst...
:o ik geef me over! :o
Gr. Romeo
Tijdens de kaping zijn 3 mensen in het treinstel doodgeschoten, en bij de gewelddadige beëindiging zijn 6 kapers en 2 gegijzelden omgekomen. Om die reden is er sprake van geweest om het treinstel af te voeren of te vernummeren.
De 747 bleef wel bijzonder, je kon in de jaren negentig nog altijd op de ruw geplamuurde neus van de Bk herkennen waar de kogels waren ingeslagen...geloof idd dat er niet al te veel werk van gemaakt is, de kogels waren jaren later nog in de neus te vinden...
Echt gladjes was dit niet overal weggewerkt.
Hoewel ik de 747/758 nog geregeld onderhoud heb gegeven na de kaping is mij van teksten niets bekend.Henk,
Waar wel teksten continu verschenen was in de bagage afdeling van de 378 welke bij de kaping in Wijster was betrokken.
Groet,
Henk B
Was van Agt daar bij dan?
SK
Ook dit is 25 jaar geleden...
Ze zijn alweer bijna 15 jaar van het spoor af :'(
Mwoah, dat zijn de IC-III's ook. Die zijn ook al weer bijna 35 jaar op het spoor....
heeft de 1133 op het plaatje geen nummernplaatje meer?
Mag je zelf ook wel even doen, hij (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=1710) is nog de hele dag jarig... ;)
Vandaag, zondag 8 december 1985, nemen we afscheid van DE-2 81:Grappig die CRVL-antenne op het dak.
BDk 81 te Mijdrecht, 08-12-1985
Grappig die CRVL-antenne op het dak.Inderdaad, die lijkt dus op de plek te zitten waar origineel een luchthapper van de bagage zat ;)
Dat kunnen we toch nauwelijks die mensen kwalijk nemen die nooit zo'n sloopsfeer aan een goederenlijntje hebben kunnen opsnuiven omdat ze in een tijd van doorgeschoten veiligheidswaan (en beveiligingsdrang) "opgroeien"... :P
Ik denk dat het hier ongeveer was: http://goo.gl/maps/qTXg
de bedoeling van dit draadje is dat er steeds foto's worden geplaatst die op de dag af exact 25 jaar oud zijn.
Heeft allemaal te maken met de herdenking van dit (http://www.hetgroterdamproject.nl/files/engelen/FT58.pdf) die gisteren plaats vond...
ik die honderduit kakelt. Dat gelooft niemand!
Inderdaad, afscheid 1500'en, opening Schiphollijn en de eerste nieuwe beneluxtreinen.... 1986 wordt een mooi jaar!
Twee niet al te beste plaatjes
Niet dat ik weet, hoezo?Omdat je suggereerde dat het zijn van een gemengde goederentrein 10 jaar geleden ("ongetwijfeld") betekende dat het een TEEM-trein was.
én gewoon blijven rijden he.... die goeie ouwe tijdTss... op de fotoos staan ze anders wel mooi stil...... 8)
Jammer dat ik pas in 1987 het licht van de wereld mocht zien..........15-20 jaar te laat gebooren :'(Geloof me... dat vindt iedereen. ::)
(1)Wat en heerlijke topic is dit zeg (y)
(2)Als ik de treinensituatie nu in europa zie, is het echt sai geworden, tenminste in Nederland en bij onz in Oostenrijk :(
Nu staan er wel bomen en ander gewas en ik geloof dat er vanaf de verkeersbrug geen fatsoenlijke plaat meer te maken is.
Daar gaat ie weer. 25 jaar Geleden was ik op pad vanwege de opening van de korte verlenging van de Rotterdamse metro van Coolhaven naar Delfshaven en marconiplein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0237.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0237.jpg)
5264+5270+5271 en 5236. openingsdag Marconiplein. Kralingse Zoom 26-4-1986
Oh-kee dan...Heerlijke platen Illya! Jammer dat we die verdomde A2 niet meer zo kunnen passeren :'(
Vinkeveen en Uithoorn op dezelfde dag, NVBS afscheidsrit 1500 (opnamen wijlen C. Vaes).
"Niet instappen"... dat heeft zo'n beetje de toon gezet voor de komende 25 jaar ;D.Hé dit is Rotterdam hoor ;D !
Hé dit is Rotterdam hoor ;D !
Vreemd, volgens mij zijn er alleen trams van Rotterdam naar Roemenië geëxporteerd. 8)
Zou de bedenker van deze staatspropaganda na de Wende de reclame ingegaan zijn ?Nee, dan zou het betreffende prijs niets meer hebben verkocht - zelfs voor reclame zijn er grenzen aan de geloofwaardigheid ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19860706_001_uitsnede.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19860706_001_uitsnede.jpg)
Om het leesbaar te maken, heb ik een uitsnede gemaakt. Zou de bedenker van deze staatspropaganda na de Wende de reclame ingegaan zijn ?
En wat je krijgt wil je meestal niet? ;DInderdaad, zoals sommige visite...
Dagverslagje dan maar?
2558 (TT naar Asd) naast 2558 (TD leeg)
Als ik het goed heb werden de seinen in oktober vervangen.
Ik voel trouwens een te gek, maf wezenloze power uit dit topic.
En dat allemaal op de zoveelste van de zoveelste van het jaar negentienzesenachtig.... ;D
Begin dan maar een bril uit te delen aan het NSM: die hebben het steeds over hun 1125 ook al staat daar het nummer 1122 op...
Begin dan maar een bril uit te delen aan het NSM: die hebben het steeds over hun 1125 ook al staat daar het nummer 1122 op...De reden was je vast wel bekend, de 1122 was de laatste lok die "beneusd" werd, en speciaal voor het eventueel ooit terugbouwen van een lok is daarvan alle toebehoren bewaard. Oa onderdelen van de kop, de frontseinen, de sierstrippen en dusook de lokplaten.
Jaja, Mispoes heeft aan zijn linkerhand weer een enorme stapel platen.
En die gaan er allemaal doorheen deze avond.
Ik voel trouwens een te gek, maf wezenloze power uit dit topic.
En dat allemaal op de zoveelste van de zoveelste van het jaar negentienzesenachtig.... ;D
Voor NS-150 is een 1100 terug gebouwd, en de 1125 was op dat moment uit dienst en voorhanden, de 1122 daarin tegen was nog in dienst...
Minder slecht heeft soortgenoot 2498 het getroffen, deze gaat naar het NINT:Cool! Was het NINT als in het NINT in Amsterdam? Weet je daar misschien meer over? Ik ben er als kind namelijk wel een paar/aantal keer geweest, maar heb dit ding nooit gezien.
[afbeelding]
Die is helaas gesloopt :(
en de 83 kwam via via bij een Belgisch bedrijf terecht. Eind jaren 80 werd het locje naar ik meen door Brabant Rail verworven, maar het is alsnog gesloopt omdat het geen representatieve loc voor de NS-geschiedenis was >:( :'(. Een gemiste kans, als je het mij vraagt.
Wikipedia vergeet wel de 81 en 82 (de voormalige HSM 201 en 202), die al in 1908 als acculocs in dienst werden gesteld om het ZHESM-materieel stroomloos uit de remise te halen, maar dat terzijde.
kan iemand mij meer vertellen over die ex ns 83 loc, had voor deze plaat nog nooit zo'n loc gezien.Volgens mij was deze loc evengoed een directe voorloper van de sikken 200-300 als de (oer)sikken van de 100-serie. Nadat deze loc was omgebouwd tot dieselectrische loc en de proeven positief waren uitgevallen werden de Sikken 201-212 gebouwd zonder proefexemplaar.
Dan pas je het toch aan?
- Peter
Van de oersikken waren de 83-84 geen directe voorlopers.
Drie plaatje op op verschillende plaatsen, dat moet haast wel een dagje tienertoer geweest zijn.Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!
Wat ik bedoelde is dat niet alleen de oersikken (sikken van 100-serie) voorlopers zijn van de serie 200-300 oftewel het meest bekende en gebouwde type, maar ook deze loc.
Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!De foto zijn gewoon aanklikbaar, dan verschijnt er een grotere versie. Maar zelfs op de originele dia is het maar net te lezen: het gaat om de 299.
In Tilburg een bezoek gebracht aan het terrein van de werkplaats waar de 1501, 1503 en 1504 te vinden waren.
De 1503 stond nog wel op draaistellen, maar was duidelijk geplukt. Aan een zijde al ontdaan van frontramen, verlichting en vermoedelijk ook delen van het cabine-interieur. Ook de beide pantografen ontbraken.
En om de vraag voor te zijn ook gelijk maar een plaatje van de 1501.
Thnx!Volgens mij was men al druk met het redden van de 1501 rond deze tijd. Als dit niet was gebeurt dan had 'Diana' er al net zo uit gezien als de 1503 vrees ik...
Als Tb eerst de 1501 had geplukt, was de 1503 nu in NL bewaard gebleven...
Eigenlijk het begin van tijdperk V,dus eigenlijk niet zoveel meer aan :'(.Ik heb nog wat hondenkoppen in de aanbieding de komende jaren.
Tijd om wat moois te gaan bouwen in NS tijdperk IV ;)Goed plan. Heb ook wat plannen in die richting met als centraal jaar 1985.
Dus ze hebben dus ook nooit via Haarlem gereden?Jawel, maar de meeste foto's die ik daarvan heb passen niet in dit draadje of in '19 toen'. Die van de proefritten zouden wel passen, maar die moet ik zoeken.
De hondenkoppen verdwijnen en ICR komt. Volgens mijn gegevens heb ik de eerste twee treinen met ICR in de beneluxdienst vastgelegd maar ik hoor het graag als dat niet klopt.
Dus ze hebben dus ook nooit via Haarlem gereden?
Op 4 oktober 1986 reed er een extra trein naar Duitsland vanaf Groningen. De trein werd getrokken door de 216 055. De foto's zijn gemaakt ter hoogte van Post T in Hoogezand. Zoals te zien is, zijn de wagons voorzien van stoomverwarming.Stoomverwarming... heerlijke warmte was dat op een vriesdag..... Ik denkt met veel genoegen terug aan een rit door de Eifel ergens in '97 bij -10 voorzichtig maar warm uit de ramen hangend....(http://www5.picturepush.com/photo/a/2337283/640/2337283.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/2337283)
De westelijke tak ging open op 2 juni.
Enne CKLX ik zal het niet verder vertellen hoor,
maar de plaatjes moeten precies 25 jaar oud zijn ;D
gr Ed.
[Vandaag een bezoekje gebracht aan het Spoorwegmuseum. Daar staat het materieel nog onder de oude overkappingen langs de perrons.
Een paar weken geleden een paar plaatjes op dit draadje gezet van Post I in Hoogezand. Op deze dag weer een paar plaatjes van deze post gemaakt in 1986. Zoals te zien is, is de post in de tussentijd van een nieuw verfjasje voorzien en ziet er weer strak uit. Helaas zou dat slechts voor 2,5 jaar nodig zijn...
(http://www3.picturepush.com/photo/a/2337456/640/2337456.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/2337456)
(http://www1.picturepush.com/photo/a/2337479/640/2337479.jpg) (http://nl.picturepush.com/public/2337479)
Helaas was ik niet in de gelegenheid te posten gisteren want ik heb op dezelfde dag, 25 jaar geleden, op dezelfde locatie ook Beneluxen op de plaat gezet...
Ik plemp ze van het weekend wel in het 19toen draadje.
De wpl. Roosendaal herbergt naast sloop en dienstmaterieel ook museummaterieel
Met een gehuurde fiets naar Nispen, voorbij de sluis
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img316_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img316_1.jpg)
WRDs 102 aan kop van de trein naar Brussel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img317_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img317_1.jpg)
De 1201+903 zijn alweer op de terugweg naar Amsterdam
Veel plan E-rijtuigen zijn al buiten dienst gesteld w.o. deze RD 206…
[img=https://images.beneluxspoor.net/bnls/img318_1.jpg] (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img318_1.jpg)
Bij het bekijken van de foto met de 1216 viel me op dat het aan de foto nauwelijks is af te zien of deze is gemaakt in bijvoorbeeld '86, '89 of '94. Tussen 1984 en 1999 hebben deze treinen er altijd hetzelfde uitgezien (uitzondering voor de doorgaande treinen naar Keulen). Pas na het verdwijnen van de oude elocs en de ongerenoveerde ICR begon ik dat materieel te missen. Gek, eigenlijk.Niet alleen door ICRm begon je ze te missen. Je vergeet nog even dat er voor die huidige stammen treinen reden met Belgse ex Fransen K4, plan W en zelfs DDm-0 in de trein. Na de K4 kwamen de ICKs... Leuke combi's meegemaakt op Gv-Vl. Vooral bij het remmen merkte je goed dat er verschillende type rijtuigen in de trein zaten!
Op 1 november 1986 was de toren van de St. Laurenskerk in Rotterdam open voor het publiek. Een mooie gelegenheid om het treinviaduct vanaf een hoogte te fotograferen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_Rotterdam_Blaak_19861101_004.jpg
Een plan T op station Rotterdam Blaak. Ook zichtbaar een RET vierasser bij het eindpunt Blaak
(ter gelegenheid van de verlenging van lijn 3 naar De Esch).
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Viaduct_Rotterdam_19861101_003.jpg
De andere kant op: het viaduct bij de Meent. De 1107 met een trein naar - waarschijnlijk - Venlo.
Ook de Van Nelletram is gedeeltelijk te zien op de Goudsesingel.
Er is in 25 jaar wel veel veranderd.
geen fotoo,s genomen, kan me nu wel voor m,n kop slaan....Niet doen: Ten eerste doet t zeer, ten tweede nu kun je de herinnering mooier maken dan die is. ;)
eric
Ik zei het al:dit draadje wordt steeds minder leuk. :'(
Mee eens
Al die gele meuk geen bal aan >:(
zucht.....die goeie ouwe tijd :'( waar is het gebleven...werken op zaterdag op de markt voor een zakgeldje ( foto is ook op een zat genomen ) lang stonden de kraampjes onder het spoor, nu ernaast, ik hoor nog de treinen die er over heen reden en het geluid van de klokken die hun deuntje speelde.....ik heb van alles voor bij zien komen over het spoor en ging ook vaak op blaak kijken...maar ja geen fotoo,s genomen, kan me nu wel voor m,n kop slaan....
Bij deze ;D. Vet, schuin én onderstreept.MarcMark my words!
Wat kennen jullie de spoorgeschiedenis slecht! Voorlopig kunnen we nog wat jaartjes vooruit met hondekoppen.
En over een paar jaar krijgt iedereen opeens last van sentimentele gevoelens bij plan T/V.. 8)
en een aantal jaar daarvoor de 1200'en bij ACTS ;D
en ook daarna zal er wel weer een inzet komen waarvoor de 1200'en nog goed te gebruiken zijn
Deze foto is van 27 februari 1987En dus ben je ruim een week te vroeg. De grap van dit draadje is dat je de foto plaatst exact 25 jaar ná de datum waarop hij gemaakt is.
In die tijd had je nog geen omlopen op internet en moest je het doen met de artikelen die jaarlijks in Op de Rails verschenen over de omloop van het NS-materieel.Of LOK Report natuurlijk ;)
het kopspoortje iin Nijmegen (was ''t niet spoor 35?)Yup! 8)
een 218 in CityBahn-kleuren met de stopper naar Kleve.Ik heb er wel een voor je voor de trein 414 en 417 ;D maar om die hier te plaatsen, moet ik tot 13 mei 2013 wachten en daar heb ik geen zin in :P dus die zet ik in "19 Toen": http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg673853.html#msg673853 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg673853.html#msg673853)
Het was ook de tijd van BNL-PLan W1 en Plan E in de lange avondspitstrein Amsterdam-Schagen, moet ik ook nog analoge plaatjes van hebben.
grtz,
Wim
Sterker nog, er rijdt er hier nog eentje rond op de Bevelanden!
mankeerde altijd wel wat aan maar hij wou hem niet weg doen. ;D
Ook het lot van de 6401 is wel duidelijk. Deze loc is een BoBo-variant op de reeks 51 maar met hydraulische overbrenging.De reeks 64 is niet de vierassige variant van de 51, dat is de proto reeks 60 geweest (6001-6006).
Leuke foto's Marc :)
Weet iemand wat voor reclame er op die plan V en T staat?
Vriendelijke groet,
Benno
Ja, nog twee maanden en dan is het afgelopen (28 mei plaats ik nog wat foto's van de laatste dag Miljoenenlijn :-)).Is die al zo lang dicht? :o
Is die al zo lang dicht? :o
Kan me nog zó goed herinneren dat ik op een snikhete zomerdag op Wijlre met mijn ouders op de trein stond te wachten en er tot mijn stomme verbazing 2 diesellocs (die kunnen toch alleen goederentreinen rijden?) met een blauw rijtuig voor kwamen rijden...
Realitycheck; ik ben een ouwe ***. ;D
zou er wel meer foto's van willen zien als die er zijn
Ja dat is hem. Dit is zo jaren '80.Mwoooaah. Met pijn en moeite nog jaren '90. Het stel kwam in die uitmonstering in 1999 op de baan.
31-5-1988
De 4066 te Maastricht "vers" uit de Talbot fabriek in Aken, overgebracht door de 2224.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/880531_4066_MT_Kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/880531_4066_MT_Kopie.jpg)
Groeten,
Ron
Dat ook alweer 25 jaar geleden! Wel leuk om te zien al die mensen langs het spoor die kwamen kijken naar de langste reizigerstrein, nu zal spontaan het treinverkeer stil gelegd worden omdat de mensen te dicht op het spoor staan en de zouden de politieagenten van ProFail flink wat bekeuringen uitdelen.....
Op deze foto's is duidelijk te zien dat het toen rondom het spoor stukken gezelliger was!
Zal ook eens kijken wat ik in de collectie heb van 150 jaar spoorwegen. (y)Nét te laat... ik was er 22 juni. 3 augustus nieuwe kansen 8)
Op 2 juli 1989 fotografeerde ik stoomlok 41-105 van de SSN op Rotterdam Blaak.Deze datum klopt. De rit was rit 11, West-Betuwe Expres Utrecht-Dordrecht-Utrecht.
Althans volgens mijn gegevens.
SSN 41 105 met plan E,Deze rit was op 4 juli 1989. De rit was rit 4, Achterhoek Expres Utrecht-Winterswijk-Utrecht.
Wehl,
01 juli 1989.
SSN 41 105 met plan E bij vertrek uit Doetinchem,
01 juli 1989.
Deze rit was op 4 juli 1989. De rit was rit 4, Achterhoek Expres Utrecht-Winterswijk-Utrecht.Mijn dia's met de dagstempels nog eens nagekeken en inderdaad, van de 4 is alleen nog de staande streep goed zichtbaar en de rest bijna verbleekt. Ik heb dus fraude in dit topic gepleegd en de dia's drie dagen te vroeg neergezet. :-\
Groetjes,
Emiel
(https://farm4.staticflickr.com/3143/3036387708_7dbdecc0ab_z.jpg) (https://flic.kr/p/5Cjhhd)890708 Utrecht CS (https://flic.kr/p/5Cjhhd) by Gerard vV (https://www.flickr.com/people//), on FlickrToch geinig dat deze machine 25 jaar later weer in NL is ;)
'Marc Sequin'
Utrecht CS
08 juli 1989
Wat was het nu leuk geweest als dat complete stammetje Plan E bewaard was gebleven...
Blijft onverlet dat 'plan W' natuurlijk versterkingsrijtuigen waren en geen standaardstam vormden zoals het jubi-stammetje plan E ...
Dat was indertijd ook de kritiek, maar ook toen zal men het beter dan niets hebben gevonden.
Dat was indertijd ook de kritiek, maar ook toen zal men het beter dan niets hebben gevonden.
Overigens kan er nog steeds ene mooie stam Plan D/K gemaakt worden, in Beekbergen hebben ze al 20 jaar een hele verzameling staan
groet Sicco
Vraag het de toenmalige beslisser, mij dus.
Groet NS-150
... en zat vaak op het Stieltjesplein bij vrienden, boven de Mayflower, vlak naast de hef. Om de 5 minuten stond dat gebouw te schudden als er een trein overheen kwam, vooral zware goederentreinen, dan moest je je echt vasthouden ...
net alsof die zo uit de dienst kwam in Polen!
Gek genoeg heb ik alleen een foto van deze gedenkplaat. Volgens mij was de opstelling op het terrein zodanig dat goed fotograferen lastig was.
Erg jammer dat de 3737 voorlopig niet rijvaardig wordt gemaakt, is wel een groot gemis vooral dit jaar. :'(
Bij het opleiden van de machinisten die dienst mogen doen op de 3737 heeft Willem Bosch een belangrijke rol gespeeld. Aan hem is dan ook een heel hoofdstuk gewijd. In 1989, bij de viering van het honderdvijftigjarig jubileum, was Willem Bosch depotchef in Utrecht. Over die tijd vertelt hij: "De Oude Dame, want zo noem je toch een loc uit 1911, werd toen flink op de proef gesteld. Met name toen personeel van de SSN de loc bediende. Dat ging niet goed. Die jongens uit Rotterdam zijn locs met een stalen vuurkist gewend. Duitse machines die snel kunnen worden opgestookt. Een Jumbo, met een koperen vuurkist, vraagt echter een opstooktijd van tussen de zeven en tien uur. De 3737 heeft vooral op die gedenkwaardige excursie naar Groningen, die rit met de lange wachttijden, enorm geleden. De loc mankeerde van alles, tot lekkende steunbouten toe. Ik heb dat allemaal gezien en een rapport van die dag gemaakt. En me enorm boos gemaakt. Na herstelling is de loc kleinere afstanden gaan rijden. Uiteindelijk is toen Marcel Dubbelt op de loc gekomen. Een rustige, vakbekwame machinist. Triest dat hij een tijdje terug is overleden. Hij heeft uitstekend werk op de loc verricht."
(Op 21 december 2005 heb ik een interessant gesprek kunnen voeren met Koos Snel, een van de machinisten uit 1989, onder andere over de gebeurtenissen rond loc 3737. De koperen vuurkist heeft toen ernstig te lijden gehad doordat vanuit NS-kringen was bevolen dat het vuur elke dag moest worden gedoofd, waarna de loc de volgende dag weer in korte tijd moest worden opgestookt om aan de parades te kunnen deelnemen. Met de 3737 is het nooit meer echt goed gekomen.)
De korte trein naar Kleve met 212.238 en een Silberling stuurstand te Nijmegen
Tja, die heb ik ook nog eens zien staan in Nijmegen en ik dacht: "is dat nou een trein?" Het zag er allemaal vrij zielig uit en het is ook niet echt verwonderlijk dat ze die verbinding hebben opgeheven.Zo is de verbinding duur. Een railbus of, zoals in Nederland, een Wadloper oid, zal een stuk goedkoper zijn in exploitatie.
- Peter
Dank je Koen.
De "originele" scan is inderdaad groter, maar die wordt even groot weergegeven op het forum, en aanpassen van de height en width heeft geen effect....
Waarom stond die auto (in stemmig jaren '70 bruin) in de hens? Een demonstratie of zo?Klopt was een demonstratie van de brandweer, ik stond midden tussen een grote menigte toeschouwers.
- Peter
Bijzonder de AHOB heeft in 1990 nog de oorspronkelijke mastbeschildering met roodwitte band. Vanaf 1985 werden de palen grijs of zwart geschilderd.
Blijkbaar werd toen dit exemplaar vergeten!? (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900220_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900220_001.jpg)Die telefooncel ook ;D
Dubbelgelede Düwag 366 op de Oudedijk. Het lijnnummer 9 is inmiddels ook al 15 jaar verdwenen.
D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel wasDie generatie is er al (https://www.youtube.com/watch?v=XkuirEweZvM) ;)
D'r gaat een generatie aankomen die je moet gaan uitleggen wat een telefooncel was
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900513_047_Kiev.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900513_047_Kiev.jpg)Aan de bedrading boven de weg is te zien dat er ook trolleybussen reden. Heb je daar ook foto's van?
Behalve de Tatra T3 met 2 of 3 deuren had men destijds ook Tatra T6-en.
Spoorwijdte is het Russische breedspoor (1524mm). Goed te zien zijn de oliesporen tussen de rails (lekkage uit de draaistellen).
@Martin Hornis: ik heb zegge en schrijve 1 dia van een trolleybus gemaakt in Kiev.
Ik meen een Skoda trolleybus bij een binnenlands vliegveld.
Ah Wim, het was een hele club. Ene Huizer? Hij maakte ook deze url=http://media.englishrussia.com/112012/oldtrams/oldtrams003-45.jpg look-a-lot-like-jouw-foto[/url] en meer...
Ik ben verleden jaar in Halberstadt geweest,leuk stadje,maar lang niet zo sfeervol als in 1990!!
25 jaar geleden werd er in Italië het WK-voetbal gespeeld. Ter verhoging van de feestvreugde was onder andere
koploper 4002 versierd. Dia van 9 juni 1990 op station Rotterdam Centraal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900609_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900609_009.jpg)
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Station Felonica met afgedankt materieel (ALn 556-1289).
Dan maar pizza eten.
Op 24 juni 1990 rondgekeken bij het trambedrijf van Milaan.Uh, ik denk dat je bedoelt dat de koplamp niet in het midden van de wagenbak zat? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900624_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900624_002.jpg)
Het toen modernste materieel: dubbelgelede achtassers met een asymmetrisch front (de koplamp zit in het midden van de wagenbak).
Dag Wim,
Als ik die fantastische foto's uit Italië ziet, dan vraag me zo af waarom er zo weinig modelbanen met een Italiaans thema zijn. Ben benieuwd of er nu wat voorbeelden komen. 😀
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900623_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900623_003.jpg)
Door de hoge begroeiing was het een moeilijke lijn met weinig mooie fotopunten, maar bij Bagnaia zat een leuk viadukt.
Dat stoptreinmaterieel, bestaat dat ook in een uitvoering met drie bakken? Ik meen me te herinneren, bij de oude heer Speyer van Treinhobby, dat er een tussenbak te koop was van merk A voor het tweedelige treinstel van merk B. Ik verbaasde me destijds, begin jaren '90, over de prijs van die tussenbak.Na de modernisering geloof ik wel ja, er kwamen ook zesdelige varianten.
Ik heb een verzoekje voor foto's van het oude station Rijswijk. Daar zou ik graag meer van willen zien.Hier (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/sets) vindt je er wel een paar. ;D
Als ik die fantastische foto's uit Italië ziet, dan vraag me zo af waarom er zo weinig modelbanen met een Italiaans thema zijn. Ben benieuwd of er nu wat voorbeelden komen. 😀
Het tramnet rond Charleroi (België) is in de jaren tachtig enorm ingekrompen. In 1988 was het afgelopen met de interlokale lijnen met de vierassige S- en SJ-wagens.Super!!
Alleen de tramlijn van Charleroi naar La Louvière via Anderlues en Binche met gelede BN-wagens bleef rijden.
Op 11 augustus 1990 ben ik daar nog eens gaan kijken. Wat gedigitaliseerde dia's van die dag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900811_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900811_001.jpg)Om precies te zijn in Péronne-lez-Binche tussen de haltes Écoles en Station vicinale in de Rue Alphonse Gravis net voorbij de Rue Reine Astrid, waar hij van een eigen bedding links van de weg (met halte Écoles aan linkerzijde) naar straatspoor rechts (tegenrichting dus links) wisselde.
Mr. 6153 als lijn 90 tussen La Louvière en Binche. In 1990 was de NMVB nog niet opgesplitst in een Vlaamse De Lijn en een Waalse TEC.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900811_007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19900811_007.jpg)Dat is Ressaix in de Avenue Victor Larock (tussen de haltes Place en Rue des Garennes).
Als van ouds rijdt de tram hier door de straten van Trahegnies. Helaas, in 1993 is ook het traject tussen Anderlues en La Louvière opgeheven.
De onderste foto doet met denken aan de cover van een oude Rail Hobby uit 1985 en als ik me niet vergis nummer 5 of 6.Het is het gecombineerde: nr. 5/6 mei/juni 1985 van RH.
Z/W foto's blijven in principe oneindig lang mooi.
Aangezien de loks voorkwamen in een tijd waar grotendeels zwart/wit foto's mogelijk waren, zou ik niet al te kritisch zijn aangaande verlangen naar kleurenfoto's.We hebben het hier toch over foto's van pas 25 jaar geleden? 1990! Het analoog kleurafdrukken was toen net zo gewoon als nu de digitale fotografie, kleur was toen niets bijzonders. De tijd dat kleur speciaal was lag toen al ver achter ons.
27 september 1990
Spoorlijn Eindhoven-Venlo, waarschijnlijk bij Nuenen.
Groeten,
Ron
Er was ook een stam M2 rijtuigen die allebehalve spartaans waren. Een complete stam gedeklasseerde 1e klas rijtuigen. Ik reed er in 1992-1993 in de ochtendspits mee van Tilburg-west tot aan 's-Hertogenbosch. De trein van half acht uit Tilburg West. Kon je heerlijk wegzakken in die banken.. ;)Deze stam hebben we ook een keer gehuurd voor een excursie met de WGL1501. We hadden toen geen comfort klachten van de excursie deelnemers! na de excursie hebben we toen nog een extra IC gereden van Rotterdam naar Roosendaal ivm een verstoring en ook de reizigers vonden het een stammetje!
@Jeroen, denk dat de mP's net iets eerder het nieuwe logo hadden dan de wagons, voor volgende maand heb ik ook nog een foto van een andere mP met nieuwe logo's en volgens mij wagons met oude logo's.
Groeten,
Ron
Grappig is dat bij de ene intercity de stroomafnemer naar beneden gedaan is voor het stroomloze stuk boven de draaibrug. Bij de andere intercity met Aegon plakreclame staat de pantograaf nog gewoon omhoog!Ik woonde jarenlang met uitzicht op spoorbrug bij de vink in Leiden, het NS materieel bleef altijd met stroomafnemer op, de Belgische locs van de de Beneluxtrein lieten hem zakken.
Het Nederlandse materieel heeft een hoogte beperking in de stroomafnemer, in België kent men dat niet.Nedelandse bovenleiding hangt gemiddeld op 5,5 meter, in België meen ik soms op 6 meter hoogte.
Waren er 25 jaar geleden maar betaalbare digitale camera's.
Deze scans zien er wel heel goed uit! Ik heb een vrij oude diascanner, en het is me nog niet gelukt om ze zo mooi uit het apparaat te krijgen. Welke scanner gebruik jij, als ik vragen mag?
Scannen van foto's en dia's is maar een kant van het verhaal. Het daarna digitaal opfrissen van de scan kost de
meeste tijd. Niet iedereen heeft daar de tijd en de software voor. En je moet het ook leuk vinden.
Ik ben dus meer tijd kwijt aan de beeldbewerking dan aan het daadwerkelijke scannen.
Bij het eindpunt Oporów kon ik nog net dit plaatje maken, voordat er een fiks onweer losbarstte.
De trein reed overigens door een gebied met heel weinig wegen. De trein was na dit fotopunt eerder bij het eindpunt in Zagorow, dan wij met de auto (wij moesten enorm omrijden).
In afwijking met de latere leveringen hadden deze 2 motorrijtuigen gladde wanden. Lijkt me makkelijker in model te bouwen zonder al die ribben op de wanden.
Mijn handen beginnen enigszins te jeuken bij het zien van al dat moois.Hmm, dat gevoel heb ik ook. Typisch. 8)
Het wat oudere fotomodel (die daar bleef staan en persé gefotografeerd wilde worden) is toch nog jonger dan het motorrijtuig.De fotomodel ernaast geeft de foto gelijk meer charme (y)
Een keer een fikse knokpartij gezien.
Hielke en Sietse Klinkhamer ?Dat zijn tweelingen volgens mij en ik kan je verzekeren dat Ruud en ik geen tweelingen zijn :D
Er werd in die tijd veel gelopen door de mensen.Dat gebeurt nog steeds relatief veel daar. Ook langs doorgaande (80/100km!) wegen zie je altijd wel mensen lopen.
Ook Sibiu heeft een mooi oud centrum.
25 juli 1991
Te Zaandam de 1308 met de 47550 van Maastricht naar de Hoogovens
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910725_1308_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910725_1308_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg)
29 juli 1991Ik weet niet wat, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat er zo anders is aan het stationsgebouw vergeleken met de huidige situatie...
De NMBS 1182 met Beneluxtrein 169 van Amsterdam naar Brussel te Amsterdam De Vlugtlaan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_B1182_169_Asd_Brus_Asdv_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_B1182_169_Asd_Brus_Asdv_Medium.jpg)
Daarna naar Zaandam
De 1313 met kalktrein 47550 vanuit Maastricht naar de Hoogovens in Beverwijk
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1313_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1313_47550_Mt_Bvhc_Zd_Medium.jpg)
De 1101 met rongenwagons uit Amsterdam
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1101_47550_Asd___Zd_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1101_47550_Asd___Zd_Medium.jpg)
De 1132 en 1642 met respectievelijk ACTS en Frigo wagons.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1132_1642_ACTS_en_Frigo___Asd___Zd_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910729_1132_1642_ACTS_en_Frigo___Asd___Zd_Medium.jpg)
31 juli 1991Wel leuk! Al die foto's uit 'mijn' regio. Op Amsterdam de Vlugtlaan ben ik precies 1 keer geweest als ik het me goed herinner ;) ergens halverwege jaren '90 moet dat geweest zijn. Er was een probleem waardoor we niet op Lelylaan konden stoppen en doorreden naar de Vlugtlaan. En dat ook nog in zo'n dubbeldekker van hooguit 2 jaar oud ;) dat was best een beetje eng, zo op de bovenverdieping naar beneden kijken naar de straat.
Amsterdam Lelylaan
De 1658 met trein 2342 vanuit Berlijn naar Hoofddorp
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_1658_2342_Berlijn_Hfd_Asdl_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_1658_2342_Berlijn_Hfd_Asdl_Medium.jpg)
Een hondekop 2 en 4 met trein 1660 vanuit Enschede naar Hoofddorp
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_Hondekop_1660_Es_Hfd_Asdl_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_Hondekop_1660_Es_Hfd_Asdl_Medium.jpg)
De 4043 met trein 771 van Hoofddorp naar Leeuwarden/Groningen
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_4043_771_Hfd_LwGnG_Asdl_Medium.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910731_4043_771_Hfd_LwGnG_Asdl_Medium.jpg)
Ik weet niet wat, maar ik kan er niet de vinger op leggen wat er zo anders is aan het stationsgebouw vergeleken met de huidige situatie...Wel leuk! Al die foto's uit 'mijn' regio.Steunpilaren op Zaandam zijn tegenwoordig blauw, er lijkt op deze foto's minder station te zijn (trappenhuis en loopbrug lijken niet aanwezig) en ik heb het idee dat er ronde schotels op het dak liggen, wat tegenwoordig nagenoeg vlak is (en, al dan niet deels, transparant).
Steunpilaren op Zaandam zijn tegenwoordig blauw, er lijkt op deze foto's minder station te zijn (trappenhuis en loopbrug lijken niet aanwezig) en ik heb het idee dat er ronde schotels op het dak liggen, wat tegenwoordig nagenoeg vlak is (en, al dan niet deels, transparant).Hmm, die steunpilaren die jij bedoelt zijn de regenafvoeren en zijn al heeel lang blauw ;)
Maar Wim zijn serie word regelmatig onderbroken door items die er niets mee te maken hebben, en dat vind ik nu zonde. Je koopt toch geen boek over treinen om na twee bladzijde opeens te moeten lezen hoe of dat je een hypotheek moet afsluiten.Helemaal mee eens!
Ik heb al een voorstel gedaan om de plaatjes van Wim van de Ent (Willem 1951) een eigen plaats te geven. Ik vind het jammer dat zijn serie regelmatig word verstoort door niet ter zake doende inbreng van derden. De serie is het waard. (y)
27 augustus 1991 (Ja een dag te laat maar ik woon in een andere tijdzone).
Groeten,
Lolke
Wat dat de trein die niet via Utrecht Centraal, maar langs het Maliebaanstation reed?Volgens mij reed deze gewoon via Utrecht CS (toen heette dat nog zo).
Vrijdag 20 september 1991
We zijn op het station van Assen waar een IC'90 trein van Groningen naar Maastricht reed. We zien trein 8156 met de ElD4 1764 en ElD2 338.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910921-007_.jpg)Gezelschapstrein?
Gezelschapstrein?
Ik heb nog even in de HOV en OdR van Sep/Oct 1991 gekeken maar kon niks vinden over deze trein. Dat CIWL rijtuig is eigenlijk wel speciaal dus ik een vermelding wel verwacht.
Groeten,
Lolke
Hallo
Ook ik was die dag mee. Geweldig was het. Had het niet willen missen.
groet jandcargo
geen idee waarom ik er niet meer heb gemaakt.
Ron
26 februari 1992
De gloednieuwe 1708 met fietsrijtuigen met afleveringsrit 82001 bij Eindhoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19920226_1708_Fiets_82001_EHV_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19920226_1708_Fiets_82001_EHV_Large.jpg)
Groeten,
Ron
De locomotief rijdt op breedspoor (1600mm).
5 maart 1992Tof! En een van de weinige keren dat de cabine zonder AK gebruikt is? :P
En een week later de volgende afleveringsrit van een 1700, vandaag de 1709 met 60FallsFcs, eerst in Maastricht vastgelegd, daarna ook nog bij Schin op Geul.
't Is dat het zo'n roteind weg is, maar Australië staat op mijn lijstje van "daar zou ik toch wel eens naar toe willen", samen met Japan.
- Peter
Het leuke als er normaliter geen stoomtreinen rijden: koeien in volle draf.
Google earth is niet altijd echt up to date.Valt wel mee, alleen hebben ze niet van alle data een HR-foto.
Opvallend dat de treinschakeling reeks21 op de brug alle 4 de panto's tegen de draad zet.
Op de eerste foto nog 1 per lok...
Dank allen :DNet na de brug staat een stopsein om de vertakking naar Visé Bas en de bundel van Visé Haut te beschermen. De sporen naast die bundel dienen als aanloop om de berg naar Montzen te kunnen bedwingen. Waarschijnlijk stond die trein stil en heeft hij na het open komen van dat sein al zijn panto's tegen de draad gezet om rond de 2200t naar boven te kunnen trekken.
Scherp gezien.
Ik denk dat er werd afgeremd, mogelijk om de aftakking richting Luik te nemen.
Groeten,
Ron
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19920729-002_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19920729-002_.jpg)Is dat ter hoogte van de halte Elandstraat of bij de kruising met de Weimarstraat (mocht je je dat nog herinneren?)
Nieuwe trams in Den Haag betekende dat de PCC-trams gingen verdwijnen. Op lijn 10 tussen het Statenkwartier en station Voorburg reden nog PCC's.
Mr. 1126 op de Waldeck Pyrmontkade.
Helaas verdween de zon in de nevel.Ik denk juist dat de foto zo veel mooier is! Erg stemmig en duidelijk dat de schemering inzet.
Is dat ter hoogte van de halte Elandstraat of bij de kruising met de Weimarstraat (mocht je je dat nog herinneren?)Kwestie van even Google maps (https://www.google.nl/maps/@52.0849808,4.2835078,3a,75y,134.05h,88.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1srumZrxz-pBrZHS_NxgXrKg!2e0!7i13312!8i6656) aanslingeren. Het gebouw op de hoek is goed herkenbaar en staat op de kruising met de Groot Hertoginnelaan.
Kwestie van even Google maps (https://www.google.nl/maps/@52.0849808,4.2835078,3a,75y,134.05h,88.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1srumZrxz-pBrZHS_NxgXrKg!2e0!7i13312!8i6656) aanslingeren. Het gebouw op de hoek is goed herkenbaar en staat op de kruising met de Groot Hertoginnelaan.
NMBS 6041 in Luik Kinkempois in 1991 tussen het oprukkende onkruid
(http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910000_6041_LuikKink_Custom.jpg) (http://www.beneluxspoor.org/bnls/19910000_6041_LuikKink_Custom.jpg)
op de zuidzijde was het wel eentonig, maar op noord was nog variatie genoeg, ik heb daar zeker in mijn begin periode van 97 t/m 2003 nog volop met de 1600, 700 en een enkele keer een 300 gereden (al was die vanwege materieel tekort in bruikleen van het museum)
Het werd toch wel wat eentonig bij de tram in Rotterdam. Het oudere materieel (series 300, 600 en 1600) zag je niet meer zoveel.
Is nu ook eigenlijk wel met alleen maar Citadissen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Knip
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19921030-001_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19921030-001_.jpg)
Op het Stationsplein mr. 750 in nieuwe kleuren (groen/wit). In 1992 was men al aan het nadenken over "TramPlus" en
uiteraard horen daar nieuwe kleuren bij.
Knip
Op 30 oktober 1992 nog wat dia's in Rotterdam gemaakt. Het was een grauwe, mistige dag, dus hetEn die dag staat mij nog helder voor de geest. Ik kwam na een half jaar in zonniger oorden weer terug in Nederland. Ben van Schiphol naar Rotterdam terug gefietst. 8)
zijn qua kleuren geen uitbundige plaatjes.
Wat zit daar voor afwijkende panto op? Proef met andere type pantograag?
Volgens mij is dat een Brecknell-pantograaf en reden daar wel meer 700'en mee.
En die dag staat mij nog helder voor de geest. Ik kwam na een half jaar in zonniger oorden weer terug in Nederland. Ben van Schiphol naar Rotterdam terug gefietst. 8)
Heb je nog meer foto's van Gilze-Rijen?Toevallig vond ik nog plaatjes van een slooptransportje Gilze-Rijen ;D, geen loods.
Groetjes
Hoontje
Mijn dia scanner is een Nikon Coolscan 5000 (worden allang niet meer gemaakt).
Ik denk overigens dat het type scanner er voor amateurgebruik niet zoveel toe doet.
Veel meer van invloed is de toestand van de dia (verkleurd of verkeerd belicht).
En belangrijkste: de nabewerking van het digitale bestand bepaalt het uiteindelijke resultaat.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Op 8 mei 1993 een ritje gemaakt met de trein (Roslagsbanan) van Stockholm naar Näsbypark.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-017.jpg)
Het toen modernste materieel van het type X10p op station Stockholms Östra. Spoorwijdte is 891 mm
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-018.jpg)
Halte Vendevägen met ouder materieel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-019.jpg)
Het eindpunt Näsbypark.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-023.jpg)
Bij station Stocksund zat het motorrijtuig van het type X7p goed in het licht. Volgens Wikipedia is dit materieel gebouwd in de jaren 1946 -1949.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-024.jpg)
Motorrijtuig 54 is bewaard (niet rijvaardig) en staat in het tram/spoormuseum in Stockholm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19930508-025.jpg)
In 2020 komt de opvolger van dit materieel (type X15p van Stadler Rail).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Tot slot op 2 september 1993 gekeken bij het smalspoor (750 mm spoorwijdte) van
Sroda - Zaniemysl.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Qua licht was het niet meer mooi, toen mr. 866 eraan kwam. Toch maar afgedrukt en de dia bewaard.De tram is mooi belicht, en dat geveltje ernaast maakt het helemaal fraai! (y)
Het was idd geen Libanon, Christiaan Huygens.
School was eerst in noodgebouw nabij station Blaak, waar nu de Centrale Bibliotheek staat.
Inderdaad, de Christiaan Huygens.
Het noodgebouw heb ik niet meer mee gemaakt, daarvoor ben ik dan weer te jong. ;)
Er zat, in mijn tijd, een hele kudde aan scholen in dat gebouw (waar vooral de kappersschool erg populair was bij leerlingen van andere scholen :angel: ;D) .
Noodgebouw van de Christiaan Huygens net niet mee gemaakt, het gebouw was net open toen ik daar begon.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0682.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0682.jpg)Was daar nou een vlammend protest tegen de naderende sluiting van het luchtspoor op de perrondrand gekalkt of was dat poëzie die er altijd al zat?
Voor de een poëzie voor de ander beeldvervuiling. Die onzin moest iets voorstellen ter ere van het afscheid,Het is duidelijk in welk kamp jij zit. 8)
Het prikkelt de geest, en dat lukt 25 jaar na dato blijkbaar nog steeds. ;DInderdaad, 25 jaar later voel ik dezelfde ergernis als toen opkomen bij het zien van die texten die ongewild (voor mij) de aandacht naar zich toe trekken op de dia's en foto's. ;)
Niet op de bieb, maar wel in de op de Blaak (https://www.ad.nl/rotterdam/bekendste-dichtregel-van-rotterdam-terug-in-het-straatbeeld~ac14adff/) te vinden.Dat pand was dus de bibliotheek, en staat aan de Blaak ;)
Ja, en "als dit Reykjavik was, zou ik beter kijken".Narvik! ;D
Niet op de bieb, maar wel in de op de Blaak (https://www.ad.nl/rotterdam/bekendste-dichtregel-van-rotterdam-terug-in-het-straatbeeld~ac14adff/) te vinden.
Narvik! ;D
Hoe dan ook, het was een leuke anekdote, ook al kloppen de details niet helemaal ;D
Inderdaad, 25 jaar later voel ik dezelfde ergernis als toen opkomen bij het zien van die texten die ongewild (voor mij) de aandacht naar zich toe trekken op de dia's en foto's. ;)
Kwaliteit is beroerd overigens, vanwege matige camera en diafilm met Alzheimer.En een fotograaf die meer verstand van treinen en trams heeft ;)
Jongen toch, hoe moet dat met jou zodra je de openbare ruimte betreedt en je oog getroffen wordt door talloze billboards met nog veel onzinniger teksten dan het gemiddelde gedicht, want louter gedreven door commercie en niet door schoonheid, verwondering of troost?Heeft er geen zak mee te maken. Billboards en andere ongein kun je buiten beeld houden, deze opgedrongen text lag zodanig dat het niet te negeren viel voor de foto en de aanbrenger van de text wist dat, kan ik me nog herinneren van een interview hierover in een of ander tijdschrift.
Als ik jou was, ging ik de deur niet meer uit.
Heeft er geen zak mee te maken. Billboards en andere ongein kun je buiten beeld houden, deze opgedrongen text lag zodanig dat het niet te negeren viel voor de foto en de aanbrenger van de text wist dat, kan ik me nog herinneren van een interview hierover in een of ander tijdschrift.
[...]
Misschien nog wel inspiratie voor iemand.Net als in NL staan in IRL soms seinen aan de andere kant van de rails. Dat is goed om te weten.
Net als in NL staan in IRL soms seinen aan de andere kant van de rails. Dat is goed om te weten.Het is toch vrij gebruikelijk dat seinen op het linker spoor ook aan de linkerzijde staan?
Het is toch vrij gebruikelijk dat seinen op het linker spoor ook aan de linkerzijde staan?Met de andere kant wordt in dit geval (IRL) Rechts bedoeld, terwijl dat in NL Links is. ;)
...Die vind ik leuk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19940619-015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19940619-015.jpg)
Maar ook de stadslijnen in Milano zijn wel interessant.
Het eindpunt Piazza Bausan met een Peter Witt tram.
...
Dat is ook familie, dit zijn Amerikaanse trams van Brill. De vierasser is een Peter Witt, naar goed Europees gebruik een smallere uitvoering dan het origineel uit de VS en de kleine van Mehano is een Birnie.
Tenminste, zo heb ik het onthouden. Ik laat mij graag corrigeren. :)
Hallo,
Een paar dia's van 5 november 1994.
Ik wilde bij lijn 10 van Baselland Transport (BLT) de tram met herfstkleuren fotograferen.
De interlokale tramlijn 10 rijdt tussen Dornach en Rodersdorf (via Basel). De lijn is bijna 26 km lang.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Bij Flüh waren de omstandigheden beter.Ik vind die mist foto's juist erg sfeervol.
De 166 bij station Klarenbeek. Aan de rechterkant ligt inmiddels een perron voor de treinen naar Apeldoorn.
25 jaar later rijden ze nu wel met die vereenvoudigde beschilderingEn met een extra botsneus, maar zonder lijn 10 ;D
Nou, zo'n Goede Vrijdag als in 1995 hadden we als treinspotters dit jaar niet. (y) :angel:
De foto is hier (https://www.google.nl/maps/@52.0722798,4.3242634,3a,75y,221.79h,93.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9_SlsSwzQ_brLxxXjwI5-Q!2e0!7i13312!8i6656) gemaakt?Nee, de foto is hier (https://goo.gl/maps/rT1JR7gaDq6hZCxH9) gemaakt, een paar meter verder en vaf ongeveer de plaats waar nu de tramrails links ligt. ;D
Nee, de foto is hier (https://goo.gl/maps/rT1JR7gaDq6hZCxH9) gemaakt, een paar meter verder en vaf ongeveer de plaats waar nu de tramrails links ligt. ;DScheelt dus wèinagh ;D
Rèswèkse Plèn?;D ;D Met uìtjus (y)
Gek is dat.
Ik krijg ineens trek in haring...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19950521-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19950521-005.jpg)
Calea Mosilor in de buurt van het eindpunt Piata Sfantul Gheorghe. Hier rijden nog wel trams. Het wegdek is gemoderniseerd, alleen de
huizen zien er nog vervallen uit (volgens Google Street View uit 2019).
Schitterende foto's!!Ik nooit in Igls, wel een aantal keren in Fulpmes :D.
Ik ben een een aantal keer in Igls geweest, gek genoeg nooit in Fulpmes.
gr Ed.
......Die dia's zijn allemaal beschimmeld en het kost heel veel tijd qua digitale bewerking om er een foto, die gepubliceerd kan worden, van te maken.......
....Die rood geklede heer in het midden maakt het beeld compleet...
Toen was het niet druk op het Mokumce centraal.IR 2243 kwam aan (uit Hoofddorp/Schiphol) om 9:03 en vertrok om 9:14. Ik denk dat de meeste mensen in Mokum om dat tijdstip nog op een oor liggen, vooral op een zondagmorgen ;D
In Innsbruck is er ook nog de Stubaitalbahn, die andere bergdorpjes met Innsbruck verbindt. Op 3 maart 1996 daar rondgekeken.
Link voor meer info (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Stubaitalbahn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19960303-002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19960303-002.jpg)
Het eindpunt Fulpmes.
Een Kinki Sharyo tramstelHad t ding een zweep bij dan ? ;)
Grappig, ik dacht dat Plan U eigenlijk al veel langer geleden niet meer reed. Maar blijkbaar had ik hem in mijn Tienertoerjaren toch nog tegen kunnen komen. Misschien heb ik er zelfs wel ingezeten ook maar had ik het niet door. In die tijd vond ik alles wat op rails reed al geweldig maar lette ik geheel niet op wat het eigenlijk was :)De laatste gingen in December 2003 aan de kant :)
Hoe laat was het vertrek van de nachttrein, want het kan in Noorwegen lang donker zijn maar ook lang licht?
(y) (y) Word er weemoedig van. Zonde dat ik vorige eeuw van de Scandinavische uitstapjes geen beelden heb gemaakt. Fijn dat Lolke wel heeft geïnvesteerd! Overigens ziet Trondheim station er inmiddels totaal anders uit. Voordeel is dat je nu vanuit de haven meteen over het spoor naar het station kunt. Vroeger moest je een flink stuk omlopen wat bij niet alle Noorse weersomstandigheden een pretje was.Ik heb op diverse foto's de nieuwe situatie gezien. Ik ben deze eeuw nog niet naar Noorwegen geweest. Mijn laatste bezoek was in augustus 1999. Ik woon sinds 1998 in de VS dus het is nu een stukje verder ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/51145845918_b1a77462ea_c.jpg) (https://flic.kr/p/2kVzQ6C)
Zelfs de frontseinen konden niet meer aan bij je laatste foto. Erg leuke foto's weer Bart. Als je deze foto's ziet kan ik me bijna niet voorstellen dat je het nu nog de moeite waard vindt om op pad te gaan.In Duitsland mocht tot ca. 2005 overdag (bij goed weer) zonder licht gereden worden. Sindsdien voeren treinen altijd het A-frontsein.
In Duitsland mocht tot ca. 2005 overdag (bij goed weer) zonder licht gereden worden. Sindsdien voeren treinen altijd het A-frontsein.
Groetjes, Bart
Op 1 juni 1996 nog een dia gemaakt van het traject van tramlijn 9, dat zou verdwijnen.
ZGT 721 op de kruising van de Statenweg met het Weena / de Beukelsdijk.
Het rijtuig is in 2012 buiten dienst gegaan en is in 2013 gesloopt.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Dan komen we aan in Kopenhagen (Denemarken). Daar zien we de SJ Y2 1376 die net uit Zweden is aangekomen:
...
Ik ging met de nachttrein van Kopenhagen naar Oslo en dus morgen zijn we in Noorwegen :)
Groeten,
Lolke
Neem aan dat de treinroute toen nog via het veer Helsingor/Helsinborg ging? De sontbrug was pas in 2000 klaar zo lijkt het in de literatuur.Ja dat ging via het veer Helsingør/Helsingborg.
In Utrecht komen we een IR naar Berlijn tegen. De 1122 met IR 2345:Uit Berlijn. De betreffende trein staat op spoor 11. Rechts van de loc zie je een bord van spoor 12.
(https://live.staticflickr.com/65535/50014383703_c751a94a70_c.jpg) (https://flic.kr/p/2jcAMNp)
Uit Berlijn. De betreffende trein staat op spoor 11. Rechts van de loc zie je een bord van spoor 12.Het treinnummer dat ik had opgeschreven is IR2345 en dat is toch echt de trein naar Berlijn. Maar ik kan me de precieze omleidingsroute van toen niet meer herinneren.
Ding kan door werkzaamheden toch omgereden hebben? Vanuit Amsterdam naar Utrecht, kopmaken en dan via Amersfoort en verder de normale route door naar Berlijn. Niet heel vreemd.Er waren werkzaamheden in Weesp dat weekend. Maar of ze ook kopmaken dat kan ik met niet meer herinneren.
Op 16 juni 1996 eindigde trein Int 2342 uit Berlijn wegens werkzaamheden bij Hilversum te Utrecht. Het ledig materieel van deze trein werd vervolgens overgebracht naar 's-Hertogenbosch om daar de nacht door te brengen, De trein, getrokken door locomotief 1122, werd bij het passeren van station Den Dolder gefotografeerd.Nu weet ik de vertrektijden niet maar ik gok dat de foto hier de trein naar Berlijn is die via Den Dolder is omgeleid en in het boek de 1122 inmiddels weer retour richting Utrecht gaat met de trein uit Berlijn.
Bergkamp heeft niet gescoord op het EK 2000. 8)off topic.
On topic: fraaie platen!
Wederom bedankt voor het delen van deze fotografische herinneringen. Fijn dat je toen zoveel foto’s gemaakt en gedocumenteerd hebt. Dombas is een geweldige baan. Staat deze nu bij jou in de States?Ik heb er niet eens aan gedacht om een link te plaatsen. Maar dat zal ik nu wel even doen. En ja die baan staat nu bij mij in de states :-)
Is het bewust dat je in de ondertekening de verwijzing naar je onderhoudende website hebt weggehaald?
Was weer Heimwee express (y) Hoop dat je 1997 ook weer op reis richting Scandinavië bent geweest.
Kan me dan verheugen op volgend jaar ???
@Lolke 2x (y) hoop de eerste al vroeg in het jaar ;DIs februari vroeg genoeg? :)
3 augustus 1996 naar Duisburg (Duitsland).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19960803-006-61083c4719054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19960803-006-61083c4719054.jpg)
Motorrijtuig 1015 op de Friedrich Ebert Straße in het noorden van Duisburg (wijk Meiderich / Beeck).
Duewag leverde in 1986/1987/1993 deze dubbelgelede achtassers (45 stuks).
In 1996 en 1997 werd er een lagevloer middendeel ingebouwd en werden het tienassers met drie geledingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Op 17 augustus 1996 vertrekt de 1211 met een waarschijnlijk omgeleide trein uit Bad Bentheim vanuit Utrecht Centraal naar Amsterdam.
In mijn opschrijfboekje uit dat jaar heb ik "Sweiz-expres" geschreven maar dat lijkt me niet logisch met die DR-rijtuigen.
Het zou ook een trein naar Hoek van Holland kunnen zien. De trein naar de Hoek had diverse DR rijtuigen in de die tijd. Maar een omleiding naar Amsterdam kan natuurlijk ook.
Zoals we gisteren al zeiden zijn we op 18 juni 1996 in Noorwegen aangekomen.
's Morgens in Kongsvinger gaan kijken, waar altijd een NS 6400 te zien was.
We komen met een BM69 aan:
Er staat inderdaad een 6400, namelijk de 6441.
Groeten,
Lolke
Had je me toen verteld dat ik daar 25 jaar laten zou werken had ik waarchijnlijk hard gelachen! Mooie fotos Lolke!Dat geldt voor wel meer, als je mij had verteld dat ik 25 jaar later aan de westkust van de VS zou wonen had ik dat ook niet geloofd.
De laatste internationale trein uit Hoek van Holland vertrok in 1993, dus als het jaartal klopt zal het wel Amsterdam geweest zijn.Helemaal gelijk (ik schaam me eigenlijk voor mijn opmerking hier).
Groet Dennis
@ Lolke. Die 1214 van 25-8, is dat een legale fotolocatie?Als ik mij goed kan herinneren was er toen een pad dat voorbij de bruggen over de sporen liep. Dit pad liep naar het postgebouw, waar de mP's werden geladen en gelost. Daarom kon je toen vanaf het perron dat pad aflopen. Je kan het zien op die foto door de brug heen aan de linkerkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-1996-09-28-B-Middel-615360bcd4c3e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NL-1996-09-28-B-Middel-615360bcd4c3e.jpg)
Een erg ouderwets ogend fietsenrijtuig van de SBB te Den Bosch
Ik zie er wel geteld een die bijna geen deuken heeft, zal wel net uit de revisie gekomen zijn.Die deuken verbazen me nog t minste,maar het feit dat die dingen vol zitten met stukjes plaatwerk,het is net een lappenpop en dat icm traliewerk ipv een ruit.
Maar ja die barrels zijn uit 1933!!
In India wordt links gereden. Automobilisten en dan vooral taxichauffeurs trekken zich hiervan vaak niets aan en rijdenGoh, heeft dit liedje toch nog een kern van waarheid ;) (let op: muziekvideo is echt extreem slecht ;) )
om bijvoorbeeld een tram in te halen op de verkeerde weghelft, zoals op deze dia.
;) Wim!Dacht ik ook aan door die meneer op dat olievat :)
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
Leuker vond ik het ongemoderniseerde materieel.:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
http://calcuttatramways.com/
;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
De locomotief van de trein werd nog even opgepoetst op het station van Peking.Je zou bijna denken dat hij wat anders aan het doen is ;D ;D
Wat een verwennerij. Rijdt er nu nog stoom in china?
Mee eens Frank.
De vierassige Duwag vind ik echter niet tijdloos, echt jaren vijftig..
De trams zien er op de foto's wel erg tiptop uit.
Ik zou haast denken dat ze voor de foto's een keertje extra door de wasstraat zijn gehaald...
Groet.
Ronald
De gele trams knallen er door de nevel goed uit Wim!
Het lijkt dat de bijwagens geen deuren hebben.
Ik denk eenrichtingwagens die in twee richtingen dienst doen.
Groet,
Ronald
Ik vind die stroomafnemers op de laatste juist apart. Een halve tweebeen, of een dubbele éénbeens?Het Amsterdamse tram-materieel heeft er ook jaren mee rondgereden. Ik wist niet beter en vond, die eerste keer dat ik als kind van 8 of zo met m'n grootouders naar Den Haag ging, die GTL's dan ook maar lomp ogen met die enorme tweebeners er bovenop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19970623-034-62b471bf29ba5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19970623-034-62b471bf29ba5.jpg)
Eblag had ook enkele eenrichting Düwags, zoals deze 242. Oorspronkelijk reed het rijtuig vanaf 1961 in Heidelberg (Duitsland).
In 1971 kwam de tram in Mainz terecht. In 2001 werd het rijtuig buiten dienst gesteld en uiteindelijk in 2008 gesloopt.
Een klein stukje enkelspoor langs de Obroncow Pokoju, dat er volgens Google Street View in 2017 nog was;
alleen de huizen naast de tram zijn verdwenen.
Wat geinig een Di2 met een hoekige MaK cabine. Een raar verschil met de afgeronde originele motor huif. Was deze nog niet tegengekomen maar is volgens mij ook een eenling gebleven?Klopt.
Fraaie serie weer, Willem.Gebroken veer linksachter lijkt mij waarschijnlijker ;D
Die Polonez gaat wel erg fraai door de bocht. Wist niet dat die dingen dat konden :P
Wel typisch dat dit draadje onder het stof raakt als Willem 25 jaar geleden nergens foto's gemaakt heeft...
Vrijdag 20 februari 1998 - 25 jaar geleden.
Op station Rotterdam CS kwamen we een containertrein tegen met een tweetal 1200-en:
28 maart 1998, 25 jaar geleden. Het afscheid van de 1200-en bij de NS, met een mooi feest in Geldermalsen.Ah! Dan zal dát de reden geweest zijn denk ik dat ik er niet naar toe kon/mocht/wou. Ik ben op 28 maart jarig en werd dat jaar 10... Grote kans dat ik het daarom gemist heb. Ik wist er wel van namelijk, in de krant werd het aangekondigd.
@Nullem/Frans: Geen flauw idee over die asymmetrische pantografen.Op vooral het tweede filmpje gelinkt door Raymond is te zien dat ze ook niet asymmetrisch zijn, maar worden: een van de trams verandert van rijrichting, waarbij duidelijk te zien is dat de hele pantograaf flink heen en weer gaat afhankelijk van de rijrichting. Het zou me niets verbazen als dit, naast onderhoud, mogelijk zelfs bewust gedaan is om al teveel trams die de draad kwijtraken, te voorkomen vanwege het gebrekkige spoor.
[afbeeldingen]
Een sterk uitvergroot stukje van 2 foto's van later. Die pantografen zwierden wel alle kanten op.
Ik zag op internet wel dat er in Sydney (Australië) en in Japan bij beperkte ruimte
gebruik werd gemaakt van gekruisde onderarmen, maar die pantografen waren dan niet asymmetrisch.
https://www.youtube.com/watch?v=1YhuDxZXc1A
https://www.youtube.com/watch?v=R7JyJSbb6eI
https://www.youtube.com/watch?v=jLvAof39UCc
:)
Mooie foto's.
Lijn 4 op Mathenesserweg, dat is ruim 55 jaar geleden.
Lijn 12 verdween in 1960 van het tramtoneel, kwam later als spitslijn terug en rijdt nu bij wedstrijden in de kuip...
Hoekig, slechts de grafity doet niet mee.Het ligt vierkant hoog en hoekig
Benelux, die toen nog rechtstreeks naar Antwerpen en verder reed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990214-001a-65cc7a0766a69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990214-001a-65cc7a0766a69.jpg)
Twee onbekende Plan V's op 14 februari 1999 bij Woerden in de richting van Harmelen.
Dank voor de reacties.
Groeten.
Wim van der Ent
Op 7 april 1999 nog eens naar de tram van Bad Schandau of te wel de Kirnitzschtalbahn.Dank voor het delen van je foto's. Van deze reeks heb ik een aantal foto's opgeslagen, ze zijn inspirerend!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990407-011-6611578fa9e1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990407-011-6611578fa9e1b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990407-012-661157bd7c714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990407-012-661157bd7c714.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990409-028-6614f09b334ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990409-028-6614f09b334ca.jpg)
Station Güsen.
Op 29 mei 1999 werd het reizigersvervoer op deze spoorlijnen (ook naar Ziesar) stilgelegd.
@ eemstede, Frank: die dag was er geen tijd om ook nog lijn 1 in Plaue te fotograferen.
Ik was er al eerder geweest, onder andere op 12 mei 1991.
Zie pagina 98, bericht 1456 van dit draadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.1455
Groeten.
Wim van der Ent
Volgens Wikipedia over de tram van Brandenburg moest een brug in Plaue vervangen worden en dat gebeurde zonder de tramrails.
Destijds in 2002 was er een "afscheidsfeest" met museumtrams. In 2027 kan ik de toen gemaakte dia's laten zien.
Groeten.
Wim van der Ent
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990418-008-6620098f13270.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/19990418-008-6620098f13270.jpg)
Bij de halte Hase is een toeristische trekpleister, een bronzen Boedha beeld uit de dertiende eeuw (rond 1236 - 1252).