Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967896 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2415 Gepost op: 11 April 2022, 15:23:53 »

Nog een dia van 11 april 1997 in het noorden van Calcutta in de richting van het eindpunt Galiffstreet.

Destijds waren er volgens het trambedrijf 320 enkelgelede trams beschikbaar.
Ongeveer 250 stuks hiervan waren op een werkdag nodig en die werden vanuit 7 remises ingezet op 29 tramlijnen.
De trams zijn met elektrische onderdelen uit Engeland door de lokale fabrikanten Burn Standard Co Ltd en Jessop & Co gebouwd.
Een enkele wagen is door de werkplaats van het trambedrijf zelf gebouwd.
Grofweg zijn de oudste wagens gebouwd tussen 1931 - 1939 en 1942 - 1951.
Rond 1965 en 1975 zijn er wederom trams geleverd.
Vanaf 1981 werden er ongeveer 200 nieuwe trams in dienst gesteld.
De nummering liep van 201 tot 725 (met ongebruikte nummers).

De afgebeelde 370 is uit 1982 en volgens een materieellijst van het trambedrijf van het type ART A/S (type K).
Wat deze codes betekenen, is niet duidelijk geworden.
De vorm van de kop geeft ook geen houvast door de vele reparaties/verbouwingen in de loop der tijd.
Er zouden thans nog maar 3 tramlijnen in dienst zijn (mede door de coronacrisis) volgens Blickpunkt Straßenbahn, uitgave 2/2022.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2416 Gepost op: 12 April 2022, 09:35:35 »
Dia's van 12 april 1997.

Begonnen bij het eindpunt Ballygunge.
Motorrijtuig 455 is uit 1936 volgens de materieellijsten van het trambedrijf.


Eveneens het eindpunt Ballygunge. Er is tijd voor het personeel om een praatje te maken.
Motorrijtuig 490 (bouwjaar 1942, een SLC type L) werd de "Elephant Car" genoemd (vanwege de vorm).


Trolleystang met het wieltje voor de bovenleiding. De spanning op de bovenleiding is 550 Volt.


Bij Shyambazar in het noorden van Calcutta. Motorrijtuig 210 is uit 1982.


In dezelfde straat het gemoderniseerde motorrijtuig 613 (oorspronkelijk uit 1983).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2417 Gepost op: 12 April 2022, 09:47:06 »
Bedankt voor de informatie Wim, erg leuk om te zien, deze trams!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2418 Gepost op: 12 April 2022, 12:28:53 »
Nog effe een nakomertje van 12 april 1997, omdat de dia laat zien hoe chaotisch het verkeer in Calcutta soms was.


In India wordt links gereden. Automobilisten en dan vooral taxichauffeurs trekken zich hiervan vaak niets aan en rijden
om bijvoorbeeld een tram in te halen op de verkeerde weghelft, zoals op deze dia.
Als voetganger moet je in Calcutta bij het oversteken daar toch wel op bedacht zijn.
De tram is uit 1933 ( een ART type M).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2419 Gepost op: 12 April 2022, 13:28:22 »
Het ziet er uit als samengeraapte rijdende schroothopen,knap dat men daar echt reizigers mee durfde te vervoeren.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2420 Gepost op: 12 April 2022, 14:12:49 »
Men heeft vaak niets anders en men moest wel, of men weet niet beter.
Ik zie er wel geteld een die bijna geen deuken heeft, zal wel net uit de revisie gekomen zijn.
Maar ja die barrels zijn uit 1933!!
Bizar dat het toen nog reed. (Maar dat is met de meeste dingen daar, het gaat pas weg als het echt op is).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2421 Gepost op: 12 April 2022, 14:27:24 »
Sinds WO II niet meer in de herstelling geweest?  ??? ;)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2422 Gepost op: 13 April 2022, 08:02:03 »
Op 13 april 1997 (en de volgende twee dagen) noodgedwongen in Calcutta gebleven.
Deze georganiseerde reis ging naar Calcutta en er zou ook naar de Darjeeling Himalayan Railway (smalspoor stoom ten noorden van Calcutta) gegaan zijn.
Omdat ik en twee andere Nederlanders de tijd voor Calcutta volgens het reisprogramma te weinig vonden, waren wij al eerder naar Calcutta gegaan.
Door een staking van de luchtverkeersleiders konden de andere deelnemers aan die reis niet op tijd naar Calcutta vliegen en
ging de reis naar het stoomtreintje in India niet door.
Zes dagen de tram van Calcutta is eigenlijk teveel van het goede, temeer daar er hele stukken van het tramnet zo druk waren, dat er geen fatsoenlijke dia te maken viel.
De dia's van 13 april 1997.


Het (tussen)eindpunt Esplanade met een weerwar van sporen en aftakkingen in het centrum van Calcutta.
Je kon hier op de destijds enige metrolijn van Calcutta stappen.


Vlakbij was nog een eindpunt, een waar knooppunt: BBD Bagh (voluit: Benoy-Badal-Dinesh Bagh).
De achterzijde van rijtuig 715 (bouwjaar 1989).


Het eindpunt Baghbazar in het noorden van Calcutta.
Motorrijtuig 292 is uit 1984.


Badende mensen op het trottoir. Blijkbaar hadden de huizen hier geen aansluiting op de waterleiding en moest je naar een centraal tappunt.
Als europeese zwakkeling moest je echt geen leidingwater drinken of rauw spul (sla bijv.) eten, dat daarin gewassen was.

Daarna wat rondgehangen bij het eindpunt BBD Bagh.


Motorrijtuig 719 is uit 1989 en nog in de oorspronkelijke staat (neem ik tenminste aan).


Motorrijtuig 718 (ook uit 1989) is wel gerenoveerd met oa. een voorruit in plaats van het traliewerk.


Motorrijtuig 325 is uit 1933. De trams met een wat gestroomlijnde kop vond ik wel het leukst.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1358
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2423 Gepost op: 13 April 2022, 10:39:40 »
" ...Motorrijtuig 718 (ook uit 1989) is wel gerenoveerd met oa. een  voorruit  in plaats van het traliewerk...."

Van een auto of vrachtwagen ?
« Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 10:41:46 door hervé »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2424 Gepost op: 13 April 2022, 11:18:57 »
Ik zie er wel geteld een die bijna geen deuken heeft, zal wel net uit de revisie gekomen zijn.
Maar ja die barrels zijn uit 1933!!
Die deuken verbazen me nog t minste,maar het feit dat die dingen vol zitten met stukjes plaatwerk,het is net een lappenpop en dat icm traliewerk ipv een ruit.
Gooide men daar zoveel met stenen naar trams ofzo dat traliewerk nodig was  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2425 Gepost op: 13 April 2022, 20:05:39 »
In april 1997 heb ik 6 gemoderniseerde trams in Calcutta kunnen fotograferen. Wanneer die trams zijn gemoderniseerd en
vooral een ander uiterlijk van de kop hebben gekregen, is mij niet bekend.
Ik heb ze even op een rijtje gezet.




Motorrijtuig 540 heeft een rechte klapruit gekregen.
Achter de voorruit zit een bordje met het lijnnummer en de bestemming.


De kop van motorrijtuig 609. Een vaste rechte voorruit. Een echte deur en een ventilatierooster.
Lijnnummer en bestemming in een filmkast bovenop.


Voorruit, die aan de onderkant een ventilatieopening heeft. De ruit lijkt gebogen aan de zijkanten. Het wagennummer is 613


Motorrijtuig 714 heeft een soort glazen schuifraam met de opening aan de onderkant.
Filmkast onder het raam en geen deur.


Motorrijtuig 717 heeft weer een andere variant van de voorruit. Geen deur en de filmkast boven de voorruit.


Tot slot motorrijtuig 718. Het lijkt op een gebogen voorruit. Geen deur en filmkast boven de voorruit.

Geen gerenoveerde tram is hetzelfde. Men doet maar wat, zo lijkt het.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3435
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2426 Gepost op: 13 April 2022, 20:52:28 »
In India wordt links gereden. Automobilisten en dan vooral taxichauffeurs trekken zich hiervan vaak niets aan en rijden
om bijvoorbeeld een tram in te halen op de verkeerde weghelft, zoals op deze dia.
Goh, heeft dit liedje toch nog een kern van waarheid ;)  (let op: muziekvideo is echt extreem slecht ;) )

https://www.youtube.com/watch?v=Ropn_kwpFDU

Wat een geweldige 'hokken', zoals Floris denk ik zou zeggen ;) .  Hoef je je als modelbouwer tenminste niet te schamen als het dak wat gebutst is en de verf er niet lekker op zit...

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2427 Gepost op: 13 April 2022, 20:59:37 »
[quote   Hoef je je als modelbouwer tenminste niet te schamen als het dak wat gebutst is en de verf er niet lekker op zit...
[/quote]

 ;D ;D. Je zegt, dat je Calcutta als voorbeeld hebt, ook voor de spoorligging...
 Weer een geweldige serie Wim.


Gr. Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2428 Gepost op: 13 April 2022, 21:28:45 »
Ik krijg de indruk dat al de onderstellen uit de dertiger jaren zijn en de rest naar believen wordt herbouwd. Die daken van zilverpapier zijn stuitend leuk 😇

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2429 Gepost op: 14 April 2022, 08:35:57 »
14 april 1997.


Eerst maar wat toeristisch gedaan: het Victoria Memorial, een bescheiden optrekje, gebouwd ter ere van de Britse koningin Victoria na haar dood in 1901.


Vlak daarbij reed de tram langs de Race Court, ook een favoriete plek om de geiten te laten grazen.
Motorrijtuig 714 als een lijn 36 op weg naar het tusseneindpunt Behala (in het zuiden).


Het meest zuidelijke eindpunt Joka. Deze destijds langste tramlijn van Calcutta hierheen werd in 1986 geopend en
in 2011 opgeheven vanwege de bouw van metrolijn 3.


Het verschijnsel "heilige koe". Niet alleen beperkt tot de vrouwelijke runder soort. Ook stieren hebben aanspraak op deze bescherming.
In het centrum van Calcutta zie je ze niet, maar in de buitenwijken, zoals hier bij tusseneindpunt Behala, wel.


Nadat het heilige dier weg gesukkeld was, kon de tram ook vertrekken van het eindpunt Behala.


Eindpunt Esplanade met de gemoderniseerde 714.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent