Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ascona
Vandaag om 20:40:40
Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 974401 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2430 Gepost op: 14 April 2022, 10:13:41 »
....vooral de dakbedekking ziet er strak uit bij deze voertuigen. Moessonwater zal ervaart niet doorheen siepelen.

gr
Brutus

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2431 Gepost op: 14 April 2022, 10:17:08 »
Heerlijke beelden Willem!!  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2432 Gepost op: 15 April 2022, 09:07:59 »
Op 15 april 1997 was er een excursie georganiseerd naar enkele tramremises in Calcutta.
Als eerste werden wij verwacht in de remise Belgachia (in het noordoosten van Calcutta).
Volgens Wikipedia op het internet is deze remise sinds 2019 niet meer in gebruik als tramremise (nog wel voor de bus).


Het gemoderniseerde motorrijtuig 613 stond netjes opgesteld.


Leuker vond ik het ongemoderniseerde materieel.


Uiteraard werd onderhoud, zoals hier aan de trolleystang, ook uitgevoerd.
Blijkbaar waren er geen regels over de arbeidsomstandigheden, er werd gewoon gedaan wat er gedaan moest worden. 


In de laatste tram van de dag was de 1-ste klasse gereserveerd voor vrouwen. Het bord "Ladies Special" maakte dit duidelijk.


Daarna gingen wij met excursietram 609 (ook gemoderniseerd) naar de Hoofdwerkplaats Nonapukur.
Een dia onderweg van een straatbeeld met een riksjastandplaats.


Werkmaterieel. Op internet zag ik ergens een model van dit karretje en daar werd het een waterwagen genoemd.


Museumwagen uit de begintijd (ik heb geen nadere gegevens).




De draaistel afdeling in Nonapukur.




De smederij.


De carrosserie afdeling.


De volgende remise was Gariahat (zou nog bestaan als tramremise).
Opgebokt motorrijtuig 498.


Het eindpunt Ballygunge is in de buurt van de remise Gariahat.


Daarna zijn we naar het eindpunt en remise Tollygunge gereden en was er gelegenheid de excursietram 609 met Elephant Car 490 te fotograferen.


Ook het gemoderniseerde rijtuig 540 kwam langs bij de remise Tollygunge.


Tot slot een dia van de geleding van motorrijtuig 609.

De volgende dagen waren reisdagen.
Bedankt voor de commentaren.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2433 Gepost op: 15 April 2022, 10:07:33 »
 ;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
Groet,
      Ronald

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2434 Gepost op: 15 April 2022, 10:23:42 »
Geweldige serie plaatjes dit. Bedankt!

Frans
Groet!  Frans

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6179
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2435 Gepost op: 15 April 2022, 13:00:31 »
;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald
Dacht ik ook aan door die meneer op dat olievat  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2436 Gepost op: 15 April 2022, 13:49:49 »
Leuker vond ik het ongemoderniseerde materieel.
:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
http://calcuttatramways.com/

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1760
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2437 Gepost op: 15 April 2022, 14:01:40 »
:) Ik heb gegoogeld naar het trambedrijf van Kolkata en behalve de naam van de stad is er nog meer gemoderniseerd maar ik zie ook veel herkenbaars.
http://calcuttatramways.com/

Interessante site. Er zouden volgens deze 20 van de 25 tramlijnen rijden; in hoeverre er een groot verschil is tussen theorie en praktijk.....

Gr. Frank.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2438 Gepost op: 15 April 2022, 15:11:40 »
De Wikipedia internet pagina komt al niet verder dan 5 tramroutes. Ik weet niet hoe up to date de Wikipedia site is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Kolkata#1990%E2%80%93present:_Later_developments_and_mass_closures

De melding van Blickpunkt Strassenbahn (nog maar 3 lijnen in dienst) belooft niet veel goeds.
De uitbreiding van het metronet heeft ook een negatieve invloed op het tramnet.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 832
  • Steel is king!
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2439 Gepost op: 15 April 2022, 15:30:18 »
;) Wim!
Zouden ze intussen ARBO hebben uitgevonden?
Ronald

Jazeker! Ik heb nog wel ergens een foto van mijn vakantie in India, waarbij een medewerker gezekerd met een keurig valharnas, aan het werk was in een telecommast op 12 verdiepingen hoog. Jammer genoeg dan wel weer dat de bevestiging van dit valharnas aan de onderzijde van de mast was gedaan.....

MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1656
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2440 Gepost op: 15 April 2022, 16:03:46 »
toch zeker wel met veiligheidsslippers of sandalen.  ;D

Safety First: valbeveiliging is erg belangrijk bij werken op hoogte:

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2441 Gepost op: 16 April 2022, 15:11:35 »
Dat helpt veel zo  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2442 Gepost op: 17 April 2022, 15:21:25 »
Wel keurig de werkplek afgezet zodat er geen vallende objecten tot dodelijke projectielen kunnen worden... ;D ;D En een goed werkplatform is ook erg belangrijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2443 Gepost op: 17 April 2022, 15:30:40 »
Willem, bedankt voor de prachtige serie foto's! Heb er van genoten!

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2444 Gepost op: 18 April 2022, 09:07:53 »

Op 18 april 1997 maar 1 dia gemaakt van een bezoek aan een metrowerkplaats in Tianjin (een havenstad in de buurt bij Peking in China).
Op het opstelterrein stonden deze diesel werkwagentjes.
Rechts op de dia is nog net de kop van het toen gewone metromaterieel te zien.
Sinds 2007 rijdt er in deze stad ook een geleide trolleybus, die eruit ziet als een gelede tram (systeem Translohr).
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent