Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Piko blauwe 1000 door Jeroen Water
Vandaag om 18:49:05
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Jeroen Water
Vandaag om 18:46:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door 008200
Vandaag om 17:53:00
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 336631 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5138
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #750 Gepost op: 31 October 2021, 09:59:03 »
Maar oxideren dus. Dat verbaast mij wel; er zijn (waren) volgens mij middelen beschikbaar om een nieuwe zinklaag te behandelen voor schilderen; volgens mij gewoon een zuurbad. En dat kost ook wat wellicht, maar ik kan mij niet voorstellen dat het opweegt tegen km’s portaal aflopen met een ladder en een pot verf.. Of laat ze desnoods ook een paar jaar op de binnenplaats liggen. Afijn, NS was ook een staatsbedrijf  ;D

Wellicht wel een leuke voor op de baan: schildersploeg die het laatste portaal in de verf zetten..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5659
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #751 Gepost op: 31 October 2021, 10:09:41 »
Zuurbad langs de vrije baan? Lijkt mij lastig.
Groet, Frank

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #752 Gepost op: 31 October 2021, 10:12:34 »
Nou ja, dat was misschien een leuk idee. Maar de 22 portalen zijn nu geschilderd, ze moeten nog wel wat verweerd worden. Ik heb even een paar neergezet om te kijken hoe dat staat. Mij bevalt het wel.





@kees
Toen ik begon heb ik wel aan de gotische portalen gedacht. Maar het paste niet met de locatie van Kranenberg en ik zag toch wel op tegen de bewerkelijkheid van dat type portalen.

Groet Meino

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5138
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #753 Gepost op: 31 October 2021, 10:22:30 »
Zuurbad langs de vrije baan? Lijkt mij lastig.

Lijkt mij duidelijk toch?  ::) Als je ze wilt schilderen nadat ze verzinkt zijn; op de binnenplaats, makkelijk allemaal naast elkaar..

Trouwens ook weer mooie prent van die 23! Is dat alleen met die led-strips? of gebruik je nog andere fotoverlichting?
En waar komt die achtergrond vandaan?
« Laatst bewerkt op: 31 October 2021, 10:24:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #754 Gepost op: 31 October 2021, 10:31:22 »
Nee dit is daglicht. Dit deel zit in het trapgat en krijgt daglicht van boven.
De Achtergrond heb ik zelf gemaakt. Ooit in Frankrijk een bosrand langs een weg gefotografeerd en die vervolgens op een rol  afgedrukt met mijn fotoprinter. Dat heb ik ook ergens in dit draadje laten zien.

Groet Meino

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #755 Gepost op: 31 October 2021, 23:43:37 »
Omdat ik de portalen wel erg nieuw in de verf vond staan, ben ik met wat poeders aan de gang geweest om het een wat verweerder oppervlak te geven.





Dit is het resultaat, ik hoop dat het een beetje overkomt.

Wat me wel opviel, is hoe snel je ergens aan went. Ik heb jaren gereden zonder bovenleiding. Toen ik de portalen weer weg gehaald had om  te schilderen, vond ik de baan opeens erg kaal.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 31 October 2021, 23:46:18 door meino »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7778
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #756 Gepost op: 01 November 2021, 08:58:53 »
Subtiel effect, van die poeders. Wat mij betreft zo laten, ziet er prima uit.

Die foto met de 23er is wel èrg leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2753
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #757 Gepost op: 01 November 2021, 09:12:00 »
Zo vind ik het plaatje met de 6300 erg mooi. Helemaal NS in de jaren 50.

Verder helemaal eens met Reinout.
De palen passen zo vervuild perfect in het geheel.

Juist dat geheel maakt jouw baan zo subliem. Je weet alles heel mooi te verweren, dat je er als het ware zo instapt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #758 Gepost op: 01 November 2021, 09:19:50 »
Een tip over dat verweren: op de rechtermast van een portaal zit onderaan veel roestaanslag. Op de linkermast is dat veel minder. Misschien heb je dat effect al toegepast, maar op de foto's kan ik het niet goed zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #759 Gepost op: 01 November 2021, 09:51:12 »
Klaas

Ik had op foto's van masten ook al gezien dat juist de onderkant het meeste aan vuil en roest verzameld. Ik heb al geprobeerd om een eerste aanzet daarvan te maken, maar de portalen moeten nog vast gezet worden en daarna wil ik met zoiets als DAS klei de paalvoet boetseren. Dat moet dan ook nog geschilderd en verweerd worden. Dat doe ik dan in situ.

Groet Meino

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #760 Gepost op: 01 November 2021, 22:51:33 »
De palen worden aan de onderzijde bruin, door remstof, dus op plekken waar veel wordt geremd zijn palen ook veel bruiner en daardoor komt dus ook het verschil tussen links en rechts. In Zwitserland zie je dat vaak bij dubbelspoor, het spoor bergafwaarts is veel bruiner dan bergopwaarts, door dat er bergaf natuurlijk veel meer wordt geremd.

Verder vind ik dat de portalen nu al helemaal de sfeer van de baan recht doen (y) in de jaren 50 werd er veel geëlektrificeerd, dus eigenlijk ontbrak er eerst wel iets belangrijks, vooral met die elocs op je baan ;) Ben benieuwd hoe het uitziet met rijdraden, ga zo door!

Groeten Edwin.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #761 Gepost op: 02 November 2021, 07:16:51 »
Ik zou de rijdraden weglaten.
Die zijn in model toch veel te dik en doen vaak afbreuk aan het geheel. Met alleen de portalen wordt in elk geval de suggestie van bovenleiding prima weergegeven.
Rob Moerkerken

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5171
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #762 Gepost op: 02 November 2021, 08:10:41 »
 Niet naar Eurospoor geweest zeker? Ik vind rijdraden zoveel toevoegen. En tegenwoordig met dun messing maak je zo zelf.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5138
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #763 Gepost op: 02 November 2021, 08:32:06 »
Ik ben benieuwd: wordt de bovenleiding functioneel? Zou visdraad of een andere kunststof draad iets zijn?

Dunne metalen rijdraad vervormt vaak; krijg je van die ontsierende knikken erin, soms zelfs echt een hobbelige landweg.. Of je moet 'm echt opspannen, maar ik weet niet of de portalen dit kunnen hebben?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #764 Gepost op: 02 November 2021, 10:04:41 »
@Edwin

Ik had zelf ook al gezien (en gefotografeerd) dat de onderkant van de palen roestiger waren. Dat is een perfecte verklaring voor dat phenomeen. Als ik de betonnen paalvoet heb geplaatst kan ik dat ook met wat poeder gaan suggereren.

Over de rijdraad. Ik ben van plan om ook de rijdraad te gaan maken, niet functioneel, ik rij DCC dus dat is niet nodig. Het gaat mij puur om het gezicht. Een paar jaar geleden heb ik ooit als proef een aantal rijdraden gemaakt m.b.v. 0,5mm Sommerfeldt draad, dat ging goed. Later ontdekte ik dat er ook 0,35mm Sommerfeldt draad is, dat ben ik nu van plan om te gaan gebruiken. Ik ben er nog niet uit of ik met de pantograaf tegen de draad ga rijden. In eerste instantie dacht ik van niet (dat is wel zo makkelijk omdat ik dan in het toekomstige schaduwstation geen voorzieningen hoef aan te leggen). Maar ik heb op Eurospoor diverse banen gezien waar de pantografen lager gefixeerd waren zodat de rijdraad niet geraakt werd, dat vond ik over het algemeen net niet fraai. Dus dat is een punt waar ik nog even over moet nadenken omdat ik er nog niet helemaal uit ben.

Groet Meino