Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
Vandaag om 12:23:44
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Gerard van de Weijer
Vandaag om 12:21:21
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
Vandaag om 12:04:02
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 11:46:52
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
21 mei 2022, 19:31:31
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door CeesJ
21 mei 2022, 19:02:21
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 154212 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #750 Gepost op: 31 oktober 2021, 09:59:03 »
Maar oxideren dus. Dat verbaast mij wel; er zijn (waren) volgens mij middelen beschikbaar om een nieuwe zinklaag te behandelen voor schilderen; volgens mij gewoon een zuurbad. En dat kost ook wat wellicht, maar ik kan mij niet voorstellen dat het opweegt tegen km’s portaal aflopen met een ladder en een pot verf.. Of laat ze desnoods ook een paar jaar op de binnenplaats liggen. Afijn, NS was ook een staatsbedrijf  ;D

Wellicht wel een leuke voor op de baan: schildersploeg die het laatste portaal in de verf zetten..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #751 Gepost op: 31 oktober 2021, 10:09:41 »
Zuurbad langs de vrije baan? Lijkt mij lastig.
Groet, Frank

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #752 Gepost op: 31 oktober 2021, 10:12:34 »
Nou ja, dat was misschien een leuk idee. Maar de 22 portalen zijn nu geschilderd, ze moeten nog wel wat verweerd worden. Ik heb even een paar neergezet om te kijken hoe dat staat. Mij bevalt het wel.





@kees
Toen ik begon heb ik wel aan de gotische portalen gedacht. Maar het paste niet met de locatie van Kranenberg en ik zag toch wel op tegen de bewerkelijkheid van dat type portalen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #753 Gepost op: 31 oktober 2021, 10:22:30 »
Zuurbad langs de vrije baan? Lijkt mij lastig.

Lijkt mij duidelijk toch?  ::) Als je ze wilt schilderen nadat ze verzinkt zijn; op de binnenplaats, makkelijk allemaal naast elkaar..

Trouwens ook weer mooie prent van die 23! Is dat alleen met die led-strips? of gebruik je nog andere fotoverlichting?
En waar komt die achtergrond vandaan?
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2021, 10:24:15 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #754 Gepost op: 31 oktober 2021, 10:31:22 »
Nee dit is daglicht. Dit deel zit in het trapgat en krijgt daglicht van boven.
De Achtergrond heb ik zelf gemaakt. Ooit in Frankrijk een bosrand langs een weg gefotografeerd en die vervolgens op een rol  afgedrukt met mijn fotoprinter. Dat heb ik ook ergens in dit draadje laten zien.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #755 Gepost op: 31 oktober 2021, 23:43:37 »
Omdat ik de portalen wel erg nieuw in de verf vond staan, ben ik met wat poeders aan de gang geweest om het een wat verweerder oppervlak te geven.





Dit is het resultaat, ik hoop dat het een beetje overkomt.

Wat me wel opviel, is hoe snel je ergens aan went. Ik heb jaren gereden zonder bovenleiding. Toen ik de portalen weer weg gehaald had om  te schilderen, vond ik de baan opeens erg kaal.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2021, 23:46:18 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #756 Gepost op: 01 november 2021, 08:58:53 »
Subtiel effect, van die poeders. Wat mij betreft zo laten, ziet er prima uit.

Die foto met de 23er is wel èrg leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #757 Gepost op: 01 november 2021, 09:12:00 »
Zo vind ik het plaatje met de 6300 erg mooi. Helemaal NS in de jaren 50.

Verder helemaal eens met Reinout.
De palen passen zo vervuild perfect in het geheel.

Juist dat geheel maakt jouw baan zo subliem. Je weet alles heel mooi te verweren, dat je er als het ware zo instapt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22587
    • Pagina van klaas
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #758 Gepost op: 01 november 2021, 09:19:50 »
Een tip over dat verweren: op de rechtermast van een portaal zit onderaan veel roestaanslag. Op de linkermast is dat veel minder. Misschien heb je dat effect al toegepast, maar op de foto's kan ik het niet goed zien.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #759 Gepost op: 01 november 2021, 09:51:12 »
Klaas

Ik had op foto's van masten ook al gezien dat juist de onderkant het meeste aan vuil en roest verzameld. Ik heb al geprobeerd om een eerste aanzet daarvan te maken, maar de portalen moeten nog vast gezet worden en daarna wil ik met zoiets als DAS klei de paalvoet boetseren. Dat moet dan ook nog geschilderd en verweerd worden. Dat doe ik dan in situ.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #760 Gepost op: 01 november 2021, 22:51:33 »
De palen worden aan de onderzijde bruin, door remstof, dus op plekken waar veel wordt geremd zijn palen ook veel bruiner en daardoor komt dus ook het verschil tussen links en rechts. In Zwitserland zie je dat vaak bij dubbelspoor, het spoor bergafwaarts is veel bruiner dan bergopwaarts, door dat er bergaf natuurlijk veel meer wordt geremd.

Verder vind ik dat de portalen nu al helemaal de sfeer van de baan recht doen (y) in de jaren 50 werd er veel geëlektrificeerd, dus eigenlijk ontbrak er eerst wel iets belangrijks, vooral met die elocs op je baan ;) Ben benieuwd hoe het uitziet met rijdraden, ga zo door!

Groeten Edwin.

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #761 Gepost op: 02 november 2021, 07:16:51 »
Ik zou de rijdraden weglaten.
Die zijn in model toch veel te dik en doen vaak afbreuk aan het geheel. Met alleen de portalen wordt in elk geval de suggestie van bovenleiding prima weergegeven.
Rob Moerkerken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #762 Gepost op: 02 november 2021, 08:10:41 »
 Niet naar Eurospoor geweest zeker? Ik vind rijdraden zoveel toevoegen. En tegenwoordig met dun messing maak je zo zelf.

Bas


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #763 Gepost op: 02 november 2021, 08:32:06 »
Ik ben benieuwd: wordt de bovenleiding functioneel? Zou visdraad of een andere kunststof draad iets zijn?

Dunne metalen rijdraad vervormt vaak; krijg je van die ontsierende knikken erin, soms zelfs echt een hobbelige landweg.. Of je moet 'm echt opspannen, maar ik weet niet of de portalen dit kunnen hebben?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #764 Gepost op: 02 november 2021, 10:04:41 »
@Edwin

Ik had zelf ook al gezien (en gefotografeerd) dat de onderkant van de palen roestiger waren. Dat is een perfecte verklaring voor dat phenomeen. Als ik de betonnen paalvoet heb geplaatst kan ik dat ook met wat poeder gaan suggereren.

Over de rijdraad. Ik ben van plan om ook de rijdraad te gaan maken, niet functioneel, ik rij DCC dus dat is niet nodig. Het gaat mij puur om het gezicht. Een paar jaar geleden heb ik ooit als proef een aantal rijdraden gemaakt m.b.v. 0,5mm Sommerfeldt draad, dat ging goed. Later ontdekte ik dat er ook 0,35mm Sommerfeldt draad is, dat ben ik nu van plan om te gaan gebruiken. Ik ben er nog niet uit of ik met de pantograaf tegen de draad ga rijden. In eerste instantie dacht ik van niet (dat is wel zo makkelijk omdat ik dan in het toekomstige schaduwstation geen voorzieningen hoef aan te leggen). Maar ik heb op Eurospoor diverse banen gezien waar de pantografen lager gefixeerd waren zodat de rijdraad niet geraakt werd, dat vond ik over het algemeen net niet fraai. Dus dat is een punt waar ik nog even over moet nadenken omdat ik er nog niet helemaal uit ben.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg