Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 188902 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #645 Gepost op: 10 August 2022, 09:21:46 »
Helemaal Off-topic ,
Maar als voormalig zendamateur hadden die op 144Mhz werkten altijd last van   z.g.n. "laagfrequent inpraten ", de pratende zendamateur was dan te horen in de verschillende radio's en versterkers. in zijn omgeving.
Zal nu niet meer gebeuren (Hoop ik voor ze )
Peter
 (PA0PKN) ;)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7544
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #646 Gepost op: 10 August 2022, 09:52:16 »
Even op inhaken ...

Met FM modulatie eigenlijk nooit last mee, maar met AM en SSB zeker nog wel mogelijk.
In alle audio apparaten zitten diodes die vrolijk als detector gaan werken ...

73 es gut dx de pe7eb k
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #647 Gepost op: 10 August 2022, 10:08:18 »
Leuke zijsprongen, terwijl de oorzaak van mijn probleem veel simpeler was. De bedrading naar het spoor vormde een condensator die voldoende HF stroom doorliet om de detector te laten aanspreken.
Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat het bij de blokprinten niet optreedt. Daar lopen de draden naar de linker- en rechterrail ook over een paar meter naast elkaar in de bundel. Ik ga nu niet onderzoeken hoe dat kan.
Don't fix a non-existing problem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #648 Gepost op: 10 August 2022, 11:16:30 »
Hoi Klaas ,
Het overspraak probleem heb je al opgelost ,ik denk dat afschermen met alu folie ook had geholpen achteraf gezegd.  ;D
 
 @Eric ; 73   ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #649 Gepost op: 10 August 2022, 13:31:02 »
Peter, afschermen had ook gekund. Ik heb nog een stuk microfoonsnoer liggen, dat zou het kunnen doen.
Maar die draadboom splitsen in 2 boompjes is eenvoudiger en afdoende. De draden 1 centimeter uit elkaar leggen in plaats van stijf tegen elkaar liet de overspraak al verdwijnen
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #650 Gepost op: 11 August 2022, 11:24:00 »
Groot verdriet. Ik dacht het probleem getackled te hebben, maar het is weer terug. Niet elke keer, de ene keer gaat het goed, een andere keer geeft de bezetmelder bezet aan, terwijl er niks in de betreffende sectie staat. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Ik had al een proefopstelling gemaakt om te zien of ik het probleem kon nabootsen. Een identieke bezetmelder aan een stukje spoor aangesloten via een stuk netsnoer van 2,5 meter. Geen bezetmelding. Dus een langer stuk snoer gepakt. Pas bij 7 meter snoerlengte sprak het ding aan. Dan is het onwaarschijnlijk dat die bundel van minder dan een meter de oorzaak was. Er moet dus een andere oorzaak zijn. We zoeken moedig verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #651 Gepost op: 11 August 2022, 11:30:49 »
Hoi Klaas ,
Mee loopt er toch een  " Permaloog " stroom door de melder ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #652 Gepost op: 11 August 2022, 11:49:46 »
Inderdaad, van de Permaloog regelaar loopt een draad naar de ene spoorstaaf, van de andere spoorstaaf loopt een draad naar de detector en dan naar de massa.
In schema ziet het er heel onschuldig uit, maar in de praktijk zitten die draden in dezelfde bundel. Door capacitieve koppeling kan er dus HF stroom naar de detector lekken.

Ik heb met de scoop gemeten aan diverse bezetmelders. Bij de blokprinten is te zien dat er een gedempte blokspanning over de detector staat, maar die is veel te laag om de detector te laten aanspreken.
In de proefopstelling, waar ik met een stuk snoer bewust die capacitieve koppeling forceer, is die spanning duidelijk hoger, maar nog steeds te weinig om een bezetmelding te geven.
Ik houd de scoop nu permanent aan de probleemdetector om te zien wat er gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #653 Gepost op: 11 August 2022, 14:43:32 »
Ja ,goed idee.
Er moet daar iets gebeuren!
Geven die bezetmelders van jou permanent een signaal af naar iets anders  zolang er een trein op de meldsectie staat ?,
of geeft de bezetmelder even een pulsje  af naar elders als de sectie bezet wordt ,of geeft de bezetmelder zo maar "vanzelf "  een pulsje of zo af ?
Zet de triggergevoeligheid  van je scoop eens zo. dat hij niet loopt als er geen signaal is (Of heel zwak),maar de triggering zo danig ingesteld  is  dat de tijdbasis even een slag loopt als de triggerpuls even veel groter is.
De tijdbasis zet je langzaam  b.v. 1cm/sec.
Ik zelf gebruikte dat trucje om korte pulsjes te kunnen aantonen.
Ik ga er dus even vanuit dat er pulsjes gebruikt worden in jouw bezetmeldingsschakeling ,wat ik nu niet weet.
Ik hoor het wel. :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #654 Gepost op: 11 August 2022, 15:47:24 »
De bezetmelders geven en vast signaal af. Bezet is laag, vrij is hoog.
Ik heb de scoop over de diodes aan de ingang van de stroomdetector. Daar zie ik al dat er nog behoorlijk overspraak is. Nog even verder zoeken. Net terug van een fietstochtje en onderweg heb ik nog wat dingetjes bedacht die ik kan proberen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #655 Gepost op: 11 August 2022, 16:12:59 »
Dat is duidelijk.
 Fietstochtjes zijn altijd nuttig om  nieuwe ideeen  op te doen.  ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #656 Gepost op: 11 August 2022, 16:59:37 »
Intussen een paar draden die overspraak kunnen veroorzaken of overspraak kunnen oppikken losgemaakt en daarvoor losse draden gelegd die overal buitenom gaan. Maakt allemaal niks uit. De overspraak zit dus op een plek die ik over het hoofd zie. Voorlopig het probleem bruut omzeild door de stroomdetector minder gevoelig te maken.

Vanavond maar eens op de schema's koekeloeren om te verzinnen wat ik nog meer kan proberen. Voorlopig is het op zolder ietsje te warm om verder te zoeken, iets door de 30 graden. Het zweet staat op mijn rug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6107
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #657 Gepost op: 11 August 2022, 17:07:59 »
Succes met zoeken Klaas. Ik laat de baan deze dagen even links liggen, ook hier te warm onder het pannendak.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #658 Gepost op: 11 August 2022, 18:09:09 »
Hier nu  27 gr , na een half uurtje ,dan heb ik het wel gezien
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #659 Gepost op: 11 August 2022, 21:34:44 »
Ondanks de warmte toch maar weer even naar de zolder gekropen. Begin er langzamerhand een vinger achter te krijgen.
In het betreffende detectiegebied liggen 4 wissels, en die zijn allemaal voorzien van puntstukpolarisatie. Mijn beleid was om zoveel mogelijk verbindingen in de frontgoot te krijgen. Op de wisselaandrijving zit een schakelaar voor de polarisatie. Vanaf die schakelaar lopen 3 draden naar de frontgoot, en daarvandaan weer een draad naar het bijbehorende puntstuk. Bij elkaar betekent dat veel meters draadbundel waarin de polariteit van de noordelijke en zuidelijke spoorstaaf dicht bij elkaar liggen.
Als ik de voedingsdraden voor de puntstukken los maak zakt het overspraaksignaal drastisch in elkaar.
Dus toch maar een manier verzinnen om die verbindingen directer en korter te maken, waardoor ze uit de frontgoot verdwijnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.