Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 14:26:56
Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 14:25:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 175463 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #600 Gepost op: 28 juli 2021, 19:23:47 »
Heb ik op een kampeerreis toch niet nodig. ik hoef nergens op tijd te zijn en als het licht wordt, dan wordt je in een tentje vanzelf wakker.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #601 Gepost op: 30 juli 2021, 12:27:44 »
Een halve zak Sculptamold verder en het spoortalud is gedicht. Het terrein is nu bouwrijp.
Even een weekend met rust laten tot de boel goed is gedroogd.



Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7520
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #602 Gepost op: 01 augustus 2021, 09:01:49 »
Die bewegen toch al niet 😋

Klaas, waar heb je die metalen tandwielen vandaan?  En hoeveel toeren pm maakt het motortje?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #603 Gepost op: 01 augustus 2021, 09:15:19 »
Huup, in mijn werkzame leven heb ik gewerkt op de meterafdeling van een elektriciteitsbedrijf. Daar hadden we duizenden van die tandwielen op voorraad om telwerken aan te passen. Toen we stopten met reviseren van die meters werden al die tandwielen weggegooid en een deel daarvan heb ik toen mee naar huis genomen.

Toerental kun je afleiden uit de tijd van de slag. De vertraging is 3 keer 1:10, dus totaal 1:1000. Een halve slag duurt ongeveer 4 seconden, en hele dus 8. De laatste as doet dan 60/8 toeren per minuut. De motor dus 60.000/8 = 7500.
Overigens heb ik de overzetting experimenteel bepaald. Gewoon door wat te stoeien met de beschikbare tandwielen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #604 Gepost op: 01 augustus 2021, 14:46:45 »
ProRail stelt enkele eisen aan de AHOB:
- Knipperfrequentie: 90 knipperingen/min
- Nominale roodtijd van 5 sec voordat bomen gaan sluiten (min 4,2 sec - max 6,5 sec)
- Duur dalen van bomen tussen 10 en 15 sec (nominaal 12 sec).
- Na treinpassage duurt het 6 sec voordat bomen open gaan
Grappig dat er dan toch voorbeelden in het echte leven zijn waar afwijkende tijden gehanteerd worden.

De overweg in de Zuidtangent in Heerhugowaard heeft (had?) een rood-tijd van 8 seconden. De overweg waar ik dagelijks langs fiets (Wormerpad, Noord-Holland) opent de bomen 3 seconden na treinpassage al.

Mooie oplossing met die tandwielen. Ik ben ook al een tijdje aan het denken over dergelijke aandrijvingen, maar tot op heden is het er niet van gekomen (ook bij gebrek aan een plek om de installatie op te monteren)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7520
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #605 Gepost op: 01 augustus 2021, 21:42:40 »
Klaas, ik ben zo iemand die moeite heeft met dat soort rekenwerk. 7500 toeren dus😇

Moet s kijken wat ik van de bus mee kan nemen als ze afgedankt worden.....  ;D

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #606 Gepost op: 05 oktober 2021, 11:09:04 »
Klaas ik heb de 41 blz gelezen, een goed timmerman, nauwkeurig werk, ook niet vies van elektrische schakelingen, ik heb een paar handigheidjes van je genoteerd voor mezelf. Blijf dit verhaal volgen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #607 Gepost op: 05 oktober 2021, 12:04:31 »
De laatste 2 maanden heb ik hier weinig bericht maar er is wel van alles gebeurd. Daarbij ben ik een beetje van de hak op de tak gesprongen.
De voorranden van enkele secties voorzien van een triplex afwerking en voor de elektronicagoot luikjes die open kunnen.
Na het talud bij de geplande camping heb ik niet de camping gebouwd, maar ben verder gegaan met Sculptamold smeren. Aan de linkerkant is nu al het landschap gevormd.

Boven de baan een hangend plafond gebouwd waar verlichting onder moet komen. Ben nog aan het zoeken naar mooie en betaalbare verlichtingsarmaturen. In het plafond zit een open ruimte boven de loopruimte. Daardoor kan ik nu allerlei spullen op dat plafond leggen. De legplanken die dicht boven de spoorbaan zaten zijn nu weggehaald zodat er tussen spoorbaan en plafond geen opslag van spullen meer is. Geeft een betere ruimtelijke indruk.

Bij het verder werken aan het landschap bleek dat ik niet goed bij de achterkant kon komen. Daarom de secties 1, 3 en 7 even uit de weg gelegd. (voor referentie, zie de tekening in het startbericht) De secties 3, 4, 5, 6 achterstevoren gelegd. Daar ga ik nu eerst het landschap aan de achterkant afwerken voordat ze definitief terug op hun plaats komen.

Intussen ook op de secties van de linker helft alle sporen geballast.

Later meer.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8515
    • Midland
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #608 Gepost op: 05 oktober 2021, 17:31:42 »
Hoi, Klaas

Ik wordt wel nieuwsgierig naar een update van jou baan.  ;D

Als je iets zoekt als Ledverlichting voor boven baan, zat aanbod op Google.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #609 Gepost op: 09 oktober 2021, 13:11:53 »
Een paar fotootjes van de voortgang tot nu toe. De beide secties linksvoor (secties 3 en 4) zijn voorzien van ballast en gras. Ze liggen nu tijdelijk op hun plek. Voordat ze er definitief komen moet er nog wat worden toegevoegd. Op de achtergrond moet nog wat landschap met bomen geschilderd worden. Op de secties zelf komen ook bomen, struiken en ruige begroeiing. Met de groene grasmat ziet het er al een stuk beter uit, maar het is nog te netjes.





Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25279
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #610 Gepost op: 16 november 2021, 16:03:06 »
De laatste tijd bezig geweest met nog meer Sculptamold smeren, ledverlichting boven de baan aanbrengen en de fronten afwerken.

De fronten bestaan voor een deel uit scharnierende kleppen die toegang geven tot de frontgoot.
Het midden van de spoorlus dient nog als stortplaats voor materialen en gereedschap.


De klep geopend waardoor de elektronica bereikbaar is.


Een andere klep die in de grijze grondverf staat. Uiteindelijk moet het allemaal matzwart worden.


Een close-up van de sluiting. Oogje een kwartslag linksom en de klep kan open.



wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #611 Gepost op: 16 november 2021, 19:28:16 »
Klaas, wat werk jij ongelooflijk netjes en gestructureerd (y)
Vooral die bedradingen....het tegenovergestelde van kabelsalade.

Groet, Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #612 Gepost op: 16 november 2021, 19:36:30 »
Vakwerk Klaas! (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15386
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #613 Gepost op: 16 november 2021, 20:19:52 »
Ziet er meer dan prima uit, Klaas (y)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #614 Gepost op: 16 november 2021, 21:57:32 »
Pianoscharnieren waren op?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH