Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 188857 keer)

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #480 Gepost op: 14 March 2020, 20:35:19 »
Ziet er goed uit. Je kunt het nog naar het gouden randje tillen door de twee schroeven te vervangen met twee neodymium magneten - maakt het tijdelijk verwijderen nog net wat makkelijker.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #481 Gepost op: 14 March 2020, 22:28:31 »
Dat gouden randje lijkt me niet echt nodig. Straks wordt het spoor geballast en het landschap dichtgemaakt. En dan wil ik de seinen even uit de weg hebben. Die worden dan als laatste teruggezet en dat plekje afgewerkt met ballast en gras. Als een sein dan alsnog weg moet zal er gebeiteld moeten worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #482 Gepost op: 15 March 2020, 13:11:44 »
Het ziet er goed uit,knap gevonden die oplossing voor je seinen.
Echter zou ik over die magneet optie toch nog is nadenken,daarmee voorkom je wel dat er gehakt en gesloopt moet worden met het risico dat je je sein raakt.
Ook een uitschietende beitel of schroevendraaier kan bij werkzaamheden je sein zo slopen als je uitschiet,dat zou zonde zijn.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #483 Gepost op: 15 March 2020, 13:17:08 »
Floris, lees nou eerst even het verhaal goed door, want je bericht slaat nergens op...

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #484 Gepost op: 15 March 2020, 13:18:08 »
Ik zie geen voordeel in de magneetversie. In de eindfase wordt alles dicht geballast/gegrast en dan zal er toch gehakt moeten worden als het sein weg moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #485 Gepost op: 01 January 2021, 20:57:46 »
Bijna 9 maanden heeft de spoorbaan in de opslag gelegen omdat de ruimte nodig was voor de bouw van Heuvelland. Maar die is even op pauze gezet en nu is Uit en Thuis weer opgebouwd.
Ik moest weer even teruglezen om te zien waar ik gebleven was. En de schema's doornemen om te zien wat er nog moet gebeuren om de besturing van het opstelterrein werkend te krijgen.
Ik zag in ieder geval dat er nog 2 wisselaandrijvingen missen, dus die ga ik eerst maar eens aanpakken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #486 Gepost op: 02 January 2021, 21:49:19 »
Vandaag de twee ontbrekende wisselaandrijvingen gemonteerd. Alle wissels werken nu. En er werkt meer dan ik verwachtte. Er zat bedrading in de besturingslade die ik niet op mijn tekeningen kon terugvinden. Vreemde zaak, ik leg nooit bedrading aan zonder eerst een tekening te maken. Tot mijn oog plotseling op een schrift viel, het ontwerpboek. En jawel, daar stonden schetsen in met als bijschrift: as built. Even gecontroleerd en inderdaad, wat op de schetsen stond was waar. Het is ook al weer bijna een jaar geleden dat ik dit project even opzij heb gelegd. Maar nu weet ik weer waar ik gebleven was en kan ik de rest van de schakeling ontwerpen en bouwen. En dan de definitieve tekeningen 'as built' maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #487 Gepost op: 02 January 2021, 22:02:41 »
Hoe ver ben je gekomen met de aankleding van de baan Klaas?

Zover ik op de foto's heb kunnen terugvinden (een paar pagina's terug), nog alleen met het sluis-deel bezig?

En kun je al wel rond rijden?

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #488 Gepost op: 02 January 2021, 22:09:48 »
Van de aankleding is nog niet veel terechtgekomen. In de linkerlus heb ik een viaduct over het spoor gebouwd en een beetje met Sculptamold aan het knoeien geweest.
Maar ik heb me nu voorgenomen om de elektronica voor het in- en uitrijden van de opstelsporen eerst af te maken. Dan is de baan rijtechnisch helemaal klaar. Rondrijden kon ik al een poosje. Daarvan staat eerder in dit draadje ergens een filmpje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #489 Gepost op: 09 January 2021, 17:15:54 »
De afgelopen week bezig geweest met de elektronica van het opstelterrein.
Het gedeelte voor het uitrijden naar de hoofdbaan is klaar, aan de de schakeling voor het inrijden wordt de laatste hand gelegd. Nog een paar draadjes te gaan.
Binnenkort meer over de werkwijze bij het uit- en inrijden en als het klaar is een filmpje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3967
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #490 Gepost op: 09 January 2021, 18:00:53 »
Hoi Klaas ,
Ik ben benieuwd.  :)
Groreten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #491 Gepost op: 09 January 2021, 22:01:31 »
Een schematisch overzicht van de sporensituatie:



Het hoofdspoor is verdeeld in 7 blokken en loopt via twee lussen rond.
Normaal rijden de treinen achter elkaar rondjes totdat er een trein uit het opstelterrein de hoofdbaan op wordt gestuurd of een trein van het hoofdspoor naar het opstelterrein wordt binnengenomen.

Uitrijden gaat als volgt:

Stap 1. Met de voorbereidingsknop wordt blok 1 kunstmatig bezet gemaakt. Dit gebeurt door een weerstand tussen de spoorstaven te schakelen. Sein 1 gaat rood en een trein die eventueel in blok 7 nadert zal stoppen.

Stap 2. Met de spoorkeuzeknop wordt het gekozen spoor aan de wisselstraat gekoppeld en de wissels gesteld.

Stap 3. Na indrukken van de GO-knop wordt eerst een stopsignaal naar blokprint 1 gestuurd. De rijspanning op dit blok zal dan naar nul terugregelen, dit duurt ongeveer 5 seconden. Daarna wordt de wisselstraat gekoppeld aan blok 1. De wisselstraat en het gekozen spoor worden dan 1 geheel met blok 1. De trein zal langzaam optrekken en de hoofdbaan oprijden.

Stap 4. Als de trein het laatste wissel is gepasseerd wordt de resetknop ingedrukt en zal het normale hoofdlijnverkeer hervatten.

Binnenrijden:

Stap 1. Met de voorbereidingsknop wordt blok 6 kunstmatig bezet gemaakt waardoor de aankomende trein stopt voor sein 6.

Stap 2. Een leeg spoor wordt gekozen, dit spoor wordt aan de wisselstraat gekoppeld en de wissels worden goed gezet.

Stap 3. De Go-knop wordt bediend. Dan gebeurt er een heleboel tegelijk.
Blok 5 wordt losgekoppeld van zijn eigen blokprint en gekoppeld aan de wisselstraat.
Tegelijk krijgt blokprint 5 een stopsignaal zodat die alvast terugregelt naar nul. Dat is nodig voor als het hoofdlijnverkeer weer begint.
De wisselstraat wordt via een detector aangesloten op de lokale regelaar.
Het gekozen spoor, de wisselstraat en blok 5 vormen nu één geheel en worden gevoed uit de lokale regelaar.

Doordat blok 6 bezet gemeld staat zal sein 6 rood tonen. Om nu binnenrijden mogelijk te maken moet dat sein uit stop komen. Daarvoor moet het sein gemanipuleerd worden. Het sein wordt ontkoppeld van zijn normale sturing en de gele lamp wordt verbonden met een knipperschakeling.

Dan wordt de lokale regelaar opgedraaid en de trein rijdt het gekozen spoor binnen.
Zodra de trein de wisselstraat bereikt wordt de seinmanipulatie door de detector uitgeschakeld en valt weer op rood.

Stap 4. Als de trein binnen is wordt alles gereset en het hoofdlijnverkeer gaat weer verder.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2021, 22:28:23 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #492 Gepost op: 09 January 2021, 22:25:55 »

Stap 1. Met de voorbereidingsknop wordt spoor 1 kunstmatig bezet gemaakt.

Dit moet blok 1 zijn?
Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #493 Gepost op: 09 January 2021, 22:28:48 »
Scherp opgemerkt. Is hersteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26569
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #494 Gepost op: 10 January 2021, 22:30:55 »
Vandaag nog een relais geplaatst en de laatste draadjes aangesloten. Besturingslade in de baan geschoven, alle stekkers weer aangesloten en loc op de baan. Tijd om het inrijden te testen.
Drukknoppen in de juiste volgorde ingedrukt, regelaar open en.... geen kaas.
Ergens ben ik een draad vergeten of heb iets anders verkeerd gedaan. Vandaag geen puf meer om te gaan zoeken, morgen verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.