Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Pauldg
Vandaag
om 10:27:40
electromotor
door
Sjack
Vandaag
om 10:20:40
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 10:17:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 10:08:57
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
meino
Vandaag
om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
cor_b
Vandaag
om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag``
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉
door
Huup
Vandaag
om 09:28:35
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Gerard
Vandaag
om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
tothebeach
Vandaag
om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
Vandaag
om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
RK
Vandaag
om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
gdh
Vandaag
om 06:54:59
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Uit en Thuis, de bouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
53
Omlaag
Auteur
Topic: Uit en Thuis, de bouw (gelezen 175194 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #165 Gepost op:
22 augustus 2018, 17:26:10 »
Die vraag had ik verwacht
Verderop in de schakeling heb ik ook nog NAND poorten en een S-R flip-flop nodig. Als ik voor al die functies verschillende IC's gebruik bespaar ik niet op het totale aantal IC's. Met de 4093 kan ik al die functies maken en dan heb ik maar 1 type IC nodig.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #166 Gepost op:
22 augustus 2018, 22:11:28 »
Volgende aflevering.
De remsectie en de stopsectie leveren ieder een bezetsignaal, maar we hebben ook de combinatie nodig. Twee diodes fungeren als OF-poort en leveren het signaal BLOK. Bij bezet blok is dit signaal hoog. Verrassend genoeg blijkt dit signaal voor de verdere zaken niet nodig te zijn. Wel het omgekeerde signaal, dat noemen we
BLOK
. Eigenlijk moet die streep boven het woord staan, dat is de algemene manier om een geïnverteerd signaal aan te geven. Maar omdat dat hier niet lukt behelp ik me met een onderstreep.
Het signaal
BLOK
moet ook naar het vorige blok, dat loopt via een transistor.
De blokbesturing ontvangt een soortgelijk signaal van het volgende blok, ook weer via een transistor. Dat signaal noemen we
VOLG
. Hiervan hebben we ook de geïnverteerde variant nodig. Via een poort ontstaat zo het signaal VOLG.
In de volgende aflevering ga ik vertellen wat ik met al die signalen ga doen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #167 Gepost op:
23 augustus 2018, 15:14:03 »
Volgende episode in dit feuilleton, de sturing van het sein.
Eerste poort in het plaatje: signaal
BLOK
hoog betekent: blok is vrij.
Signaal
VOLG
hoog betekent: het volgende blok is vrij.
Beide signalen hoog maken de uitgang van de poort laag, die stuurt de transistor open en de groene led gaat aan.
Tweede poort: signaal
BLOK
hoog betekent: blok is vrij.
signaal VOLG hoog betekent: het volgende blok is bezet.
Beide signalen samen maken de uitgang van de poort laag, transistor gaat open en stuurt de gele led aan.
Bij de rode led is geen poort nodig.
BLOK
laag betekent: het blok is bezet.
Transistor open, rode led gaat aan.
De toestand van het volgende blok doet er in deze situatie niet toe.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #168 Gepost op:
23 augustus 2018, 17:16:05 »
Hallo Klaas,
Je weet er weer een boeiend verhaal van te maken. Heerlijk die old school elektronica en je toepassing daarvan. Toch vraag ik mij af waarom je naast de CD4093 ook transistoren toepast om het signaal te inverteren (schema van 22 aug). Zelfde opmerking voor je schema van vandaag. Als je moderne leds gebruikt moet je die toch moeiteloos met zo'n 5mA uit de 4093 kunnen aansturen? Of is er een andere reden om transistoren te gebruiken?
Groet Frits
Gelogd
Groet Frits
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #169 Gepost op:
23 augustus 2018, 17:36:30 »
Volgens mij kan je uit de uitgang van een 4093 geen 5mA trekken. Of ik heb naar de verkeerde datasheet gekeken.
Bovendien mag je de in- en uitgangen van een cmos IC niet ongebufferd naar de boze buitenwereld sturen.
Door die transistoren er tussen wordt het allemaal wat robuuster.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Fritsprt
Offline
Berichten: 2615
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #170 Gepost op:
23 augustus 2018, 18:18:09 »
Dat het robuuster wordt ben ik met je eens. Ik dacht dat de 4093 bij 15V 6,8mA kan leveren. Wellicht lees ik het datablad niet goed.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
gruspoor
Offline
Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #171 Gepost op:
23 augustus 2018, 19:08:09 »
Toen wij vroeger nog old school schakelingen bouwden op mijn werk was het standaard om vanuit een 4093 of watever welke CMOS uit de 4000 serie welke met 12V gevoed werd, gewoon direct een LED op aan te sluiten (weerstand 1k, en voor testen zelfs zonder weerstand). Dit zit/zat ook zo in veel "professionele" apparatuur.
4 LED's aan 1 IC (4 uitgangen) was geen probleem.
Groetjes Gert
Gelogd
Soest in H0
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #172 Gepost op:
23 augustus 2018, 19:35:24 »
Uit de datasheets blijkt inderdaad dat een uitgang bij een hogere voedingsspanning meer stroom kan leveren. Ik ging zelf altijd uit van maximaal 1mA. Overigens is er een verschil tussen sinken en sourcen, en fabrikanten geven niet allemaal dezelfde getallen. Ik kan er wel eens een test voor opzetten om te zien hoe lang het goed gaat.
Voor een led die op dezelfde printplaat zit kan het misschien ook wel, maar voor een signaal dat de printplaat verlaat geef ik toch de voorkeur aan buffering met een transistor.
Op dit punt ben ik ook wel beïnvloed door een firma die op het werk vroeger besturingen leverde met cmos componenten. Die bufferden elke in- en uitgang. Daar was het een doodzonde als je een aansluiting van een cmos IC "bloot" op de printconnector liet eindigen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gruspoor
Offline
Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #173 Gepost op:
24 augustus 2018, 12:51:43 »
Inderdaad, op een printconnector altijd een weerstand (minimaal 1k) en niet de CMOS uitgang, maar op de print gewoon direct (let wel op dat die uitgang niet meer stuurt, want de uitgangsspanning komt dan niet boven de LED doorlaatspanning)
Groetjes Gert
Gelogd
Soest in H0
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #174 Gepost op:
24 augustus 2018, 12:54:53 »
Gert, bedoel je dat je de led direct aan de uitgang kan hangen en dat de uitgang dan als voorschakelweerstand fungeert? Lijkt me niet de aangewezen methode, dan ga je onnodig warmte verstoken in het IC.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
gruspoor
Offline
Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #175 Gepost op:
24 augustus 2018, 12:58:36 »
Deden we vroeger geregeld, LED ging ongeveer 5mA trekken, IC vond het geen probleem, maar normaal waren het wel de test/prototypen waarbij we het deden. (bij serieproductie eigenlijk altijd wel een 1k er tussen.
Groetjes Gert
Gelogd
Soest in H0
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #176 Gepost op:
24 augustus 2018, 13:18:41 »
Duidelijk. Dat ga ik nog een keer testen, kijken hoe lang dat heel blijft, want ik hou mijn twijfels over deze werkwijze.
Volgende aflevering.
Seinen langs de baan zijn natuurlijk mooi, maar de machinist in een modeltrein is van plastic, dus die doet niet zo veel.
Om te remmen en stoppen moet er iets meer gebeuren en dat doet de volgende schakeling.
De regelaar staat in rust voluit, dus de trein rijdt volle snelheid. Er zijn twee ingangen op de regelaar, sturing op de remingang laat de snelheid verminderen tot ongeveer de helft, sturing op de stopingang zorgt er voor dat de remming doorgaat tot stilstand.
Trein arriveert in het blok, dan raakt RS bezet. Als het volgende blok bezet is stuurt de eerste poort een transistor open en de remming zet in.
Aan het eind van het blok raakt ook stopsectie SS bezet en via de tweede poort gaat de snelheid naar nul.
Als het volgende blok vrij is gebeurt er niks en kachelt de trein gewoon door.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #177 Gepost op:
25 augustus 2018, 15:16:09 »
Bij het laatste stukje van de blokbesturing hoort eerst een korte uitleg. Bij een klassiek bloksysteem op een analoge gelijkstroombaan kan een trein zonder meer van het ene naar het andere blok rijden. De spanning per blok kan iets verschillen, maar dat is geen probleem. De polariteit is gelijk.
Maar ik rijd met het Permaloog systeem waarbij een blokvormige wisselspanning op de baan staat waar weer rijpulsen tussendoor worden gestuurd. Het is niet mogelijk om dat bij twee opvolgende blokken synchroon te houden. Dat betekent dat de spanning op het ene blok positief kan zijn terwijl die op het aangrenzende blok negatief is. Een trein die verbinding maakt tussen beide blokken zou dan een kortsluiting veroorzaken. Daarom worden beide blokken elektrisch gekoppeld, en wel zo dat het blok dat de trein verlaat wordt losgemaakt van zijn eigen regelaar en wordt verbonden met het blok waar de trein naar toe rijdt.
Als de trein de blokscheiding is gepasseerd wordt alles weer normaal geschakeld.
Dit wordt gerealiseerd door de getekende schakeling. Als het volgende blok vrij is mag de trein doorrijden. Als de trein de stopsectie bereikt wordt via poort 1 de flip-flop, bestaande uit poort 3 en 4, geset. Het relais schakelt het blok dan om van zijn eigen regelaar naar het volgende blok.
Als de trein het blok heeft verlaten is het signaal
BLOK
hoog en wordt de flip-flop via poort 2 gereset zodat het blok weer op zijn eigen regelaar staat.
De led die in serie staat met de relaisspoel heeft 2 functies: hij laat zien dat het blok is omgeschakeld en hij verlaagt de spanning op de relaisspoel. Het relais is 12V en de voedingsspanning is 15V.
Voor alle genoemde schakelingen zijn bij elkaar 12 poorten nodig, zodat het met 3 IC's 4093 precies past.
Tenslotte nog een foto van de eerste besturingsprint waar alles op moet komen.
«
Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 15:17:40 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1748
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #178 Gepost op:
25 augustus 2018, 17:19:06 »
Worden bij jou alle assen gedetecteerd? Er staat me iets bij van wel, want anders zou het blok te vroeg vrijgegeven worden, en dan zou in dit geval alsnog sluiting gemaakt kunnen worden door de assen van wagens op de blokscheiding.
Verder vind ik het een prachtig systeem!
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 25266
Re: Uit en Thuis, de bouw
«
Reactie #179 Gepost op:
25 augustus 2018, 18:26:30 »
Alle assen is een beetje te veel gezegd. Maar in ieder geval het voorste en achterste voertuig van een trein. Het is de bedoeling om voornamelijk met treinstellen te gaan rijden en die hebben vaak al stroomafname over de hele lengte. Bij getrokken treinen is het de bedoeling dat de achterste wagen sluitlichten krijgt met eigen stroomafname. En verder zal het voor mezelf ook een verrassing worden hoe het gaat werken. Ik zit nu nog in de ontwerpfase en het spoor is nog maar half klaar. Dus het zal nog wel even duren voordat alles live getest gaat worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
53
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Uit en Thuis, de bouw