Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174523 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #165 Gepost op: 22 augustus 2018, 17:26:10 »
Die vraag had ik verwacht ;D
Verderop in de schakeling heb ik ook nog NAND poorten en een S-R flip-flop nodig. Als ik voor al die functies verschillende IC's gebruik bespaar ik niet op het totale aantal IC's. Met de 4093 kan ik al die functies maken en dan heb ik maar 1 type IC nodig. 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #166 Gepost op: 22 augustus 2018, 22:11:28 »
Volgende aflevering.

De remsectie en de stopsectie leveren ieder een bezetsignaal, maar we hebben ook de combinatie nodig. Twee diodes fungeren als OF-poort en leveren het signaal BLOK. Bij bezet blok is dit signaal hoog. Verrassend genoeg blijkt dit signaal voor de verdere zaken niet nodig te zijn. Wel het omgekeerde signaal, dat noemen we BLOK. Eigenlijk moet die streep boven het woord staan, dat is de algemene manier om een geïnverteerd signaal aan te geven. Maar omdat dat hier niet lukt behelp ik me met een onderstreep.

Het signaal BLOK moet ook naar het vorige blok, dat loopt via een transistor.
De blokbesturing ontvangt een soortgelijk signaal van het volgende blok, ook weer via een transistor. Dat signaal noemen we VOLG. Hiervan hebben we ook de geïnverteerde variant nodig. Via een poort ontstaat zo het signaal VOLG.


In de volgende aflevering ga ik vertellen wat ik met al die signalen ga doen.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #167 Gepost op: 23 augustus 2018, 15:14:03 »
Volgende episode in dit feuilleton, de sturing van het sein.

Eerste poort in het plaatje: signaal BLOK hoog betekent: blok is vrij.
Signaal VOLG hoog betekent: het volgende blok is vrij.
Beide signalen hoog maken de uitgang van de poort laag, die stuurt de transistor open en de groene led gaat aan.

Tweede poort: signaal BLOK hoog betekent: blok is vrij.
signaal VOLG hoog betekent: het volgende blok is bezet.
Beide signalen samen maken de uitgang van de poort laag, transistor gaat open en stuurt de gele led aan.

Bij de rode led is geen poort nodig. BLOK laag betekent: het blok is bezet.
Transistor open, rode led gaat aan.
De toestand van het volgende blok doet er in deze situatie niet toe.


Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #168 Gepost op: 23 augustus 2018, 17:16:05 »
Hallo Klaas,

Je weet er weer een boeiend verhaal van te maken. Heerlijk die old school elektronica en je toepassing daarvan. Toch vraag ik mij af waarom je naast de CD4093 ook transistoren toepast om het signaal te inverteren (schema van 22 aug). Zelfde opmerking voor je schema van vandaag. Als je moderne leds gebruikt moet je die toch moeiteloos met zo'n 5mA uit de 4093 kunnen aansturen? Of is er een andere reden om transistoren te gebruiken?

Groet Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #169 Gepost op: 23 augustus 2018, 17:36:30 »
Volgens mij kan je uit de uitgang van een 4093 geen 5mA trekken. Of ik heb naar de verkeerde datasheet gekeken.
Bovendien mag je de in- en uitgangen van een cmos IC niet ongebufferd naar de boze buitenwereld sturen.
Door die transistoren er tussen wordt het allemaal wat robuuster.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #170 Gepost op: 23 augustus 2018, 18:18:09 »
Dat het robuuster wordt ben ik met je eens. Ik dacht dat de 4093 bij 15V 6,8mA kan leveren. Wellicht lees ik het datablad niet goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #171 Gepost op: 23 augustus 2018, 19:08:09 »
Toen wij vroeger nog old school schakelingen bouwden op mijn werk was het standaard om vanuit een 4093 of watever welke CMOS uit de 4000 serie welke met 12V gevoed werd, gewoon direct een LED op aan te sluiten (weerstand 1k, en voor testen zelfs zonder weerstand). Dit zit/zat ook zo in veel "professionele" apparatuur.
4 LED's aan 1 IC (4 uitgangen) was geen probleem.

Groetjes Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #172 Gepost op: 23 augustus 2018, 19:35:24 »
Uit de datasheets blijkt inderdaad dat een uitgang bij een hogere voedingsspanning meer stroom kan leveren. Ik ging zelf altijd uit van maximaal 1mA. Overigens is er een verschil tussen sinken en sourcen, en fabrikanten geven niet allemaal dezelfde getallen. Ik kan er wel eens een test voor opzetten om te zien hoe lang het goed gaat.

Voor een led die op dezelfde printplaat zit kan het misschien ook wel, maar voor een signaal dat de printplaat verlaat geef ik toch de voorkeur aan buffering met een transistor.
Op dit punt ben ik ook wel beïnvloed door een firma die op het werk vroeger besturingen leverde met cmos componenten. Die bufferden elke in- en uitgang. Daar was het een doodzonde als je een aansluiting van een cmos IC "bloot" op de printconnector liet eindigen.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #173 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:51:43 »
Inderdaad, op een printconnector altijd een weerstand (minimaal 1k) en niet de CMOS uitgang, maar op de print gewoon direct (let wel op dat die uitgang niet meer stuurt, want de uitgangsspanning komt dan niet boven de LED doorlaatspanning)
Groetjes Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #174 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:54:53 »
Gert, bedoel je dat je de led direct aan de uitgang kan hangen en dat de uitgang dan als voorschakelweerstand fungeert? Lijkt me niet de aangewezen methode, dan ga je onnodig warmte verstoken in het IC.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #175 Gepost op: 24 augustus 2018, 12:58:36 »
Deden we vroeger geregeld, LED ging ongeveer 5mA trekken, IC vond het geen probleem, maar normaal waren het wel de test/prototypen waarbij we het deden. (bij serieproductie eigenlijk altijd wel een 1k er tussen.
Groetjes Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #176 Gepost op: 24 augustus 2018, 13:18:41 »
Duidelijk. Dat ga ik nog een keer testen, kijken hoe lang dat heel blijft, want ik hou mijn twijfels over deze werkwijze.

Volgende aflevering.
Seinen langs de baan zijn natuurlijk mooi, maar de machinist in een modeltrein is van plastic, dus die doet niet zo veel.
Om te remmen en stoppen moet er iets meer gebeuren en dat doet de volgende schakeling.
De regelaar staat in rust voluit, dus de trein rijdt volle snelheid. Er zijn twee ingangen op de regelaar, sturing op de remingang laat de snelheid verminderen tot ongeveer de helft, sturing op de stopingang zorgt er voor dat de remming doorgaat tot stilstand.

Trein arriveert in het blok, dan raakt RS bezet. Als het volgende blok bezet is stuurt de eerste poort een transistor open en de remming zet in.
Aan het eind van het blok raakt ook stopsectie SS bezet en via de tweede poort gaat de snelheid naar nul.
Als het volgende blok vrij is gebeurt er niks en kachelt de trein gewoon door.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #177 Gepost op: 25 augustus 2018, 15:16:09 »
Bij het laatste stukje van de blokbesturing hoort eerst een korte uitleg. Bij een klassiek bloksysteem op een analoge gelijkstroombaan kan een trein zonder meer van het ene naar het andere blok rijden. De spanning per blok kan iets verschillen, maar dat is geen probleem. De polariteit is gelijk.

Maar ik rijd met het Permaloog systeem waarbij een blokvormige wisselspanning op de baan staat waar weer rijpulsen tussendoor worden gestuurd. Het is niet mogelijk om dat bij twee opvolgende blokken synchroon te houden. Dat betekent dat de spanning op het ene blok positief kan zijn terwijl die op het aangrenzende blok negatief is. Een trein die verbinding maakt tussen beide blokken zou dan een kortsluiting veroorzaken. Daarom worden beide blokken elektrisch gekoppeld, en wel zo dat het blok dat de trein verlaat wordt losgemaakt van zijn eigen regelaar en wordt verbonden met het blok waar de trein naar toe rijdt.
Als de trein de blokscheiding is gepasseerd wordt alles weer normaal geschakeld.

Dit wordt gerealiseerd door de getekende schakeling. Als het volgende blok vrij is mag de trein doorrijden. Als de trein de stopsectie bereikt wordt via poort 1 de flip-flop, bestaande uit poort 3 en 4, geset. Het relais schakelt het blok dan om van zijn eigen regelaar naar het volgende blok.

Als de trein het blok heeft verlaten is het signaal BLOK hoog en wordt de flip-flop via poort 2 gereset zodat het blok weer op zijn eigen regelaar staat.



De led die in serie staat met de relaisspoel heeft 2 functies: hij laat zien dat het blok is omgeschakeld en hij verlaagt de spanning op de relaisspoel. Het relais is 12V en de voedingsspanning is 15V.

Voor alle genoemde schakelingen zijn bij elkaar 12 poorten nodig, zodat het met 3 IC's 4093 precies past.
Tenslotte nog een foto van de eerste besturingsprint waar alles op moet komen.

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 15:17:40 door Klaas Zondervan »

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #178 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:19:06 »
Worden bij jou alle assen gedetecteerd? Er staat me iets bij van wel, want anders zou het blok te vroeg vrijgegeven worden, en dan zou in dit geval alsnog sluiting gemaakt kunnen worden door de assen van wagens op de blokscheiding.

Verder vind ik het een prachtig systeem! (y)
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #179 Gepost op: 25 augustus 2018, 18:26:30 »
Alle assen is een beetje te veel gezegd. Maar in ieder geval het voorste en achterste voertuig van een trein. Het is de bedoeling om voornamelijk met treinstellen te gaan rijden en die hebben vaak al stroomafname over de hele lengte. Bij getrokken treinen is het de bedoeling dat de achterste wagen sluitlichten krijgt met eigen stroomafname. En verder zal het voor mezelf ook een verrassing worden hoe het gaat werken. Ik zit nu nog in de ontwerpfase en het spoor is nog maar half klaar. Dus het zal nog wel even duren voordat alles live getest gaat worden.