Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Uit en Thuis, de bouw  (gelezen 174488 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #75 Gepost op: 08 maart 2018, 15:00:39 »
Ja, zowel voor als achter de dijk komt water. Daar zou ook nog wat hoogteverschil tussen moeten zijn, maar dat laat ik maar achterwege. Ook bij het voorbeeld is dat hoogteverschil nauwelijks waar te nemen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #76 Gepost op: 16 maart 2018, 14:26:20 »
Deze week bij mooi weer maar eens naar het gemaal gefietst om wat maten van de dijkdoorlaat op te nemen. Opmerkelijk dat de hoofdmaten ronde meters bleken te zijn.
Aan de hand van de opgenomen maten een kartonnen mockup gemaakt om te zien wat de beste positie is.

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2018, 14:35:27 door Klaas Zondervan »

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #77 Gepost op: 16 maart 2018, 14:36:58 »
Hoi Klaas,

Wel handig om eerst een mockup te maken  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #78 Gepost op: 16 maart 2018, 14:56:56 »
Inderdaad Wim. Een belangrijke vraag was: komt het qua hoogte goed uit? En dat komt het. De spoordijk is iets hoger dan de hoge muur van de doorlaat, net als in het echt. Het is altijd lastig om de afmetingen van zo'n bouwwerk goed in te schatten, dus je moet gaan meten om het zeker te weten.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #79 Gepost op: 16 maart 2018, 14:59:15 »
Ja meten is weten Klaas  (y)

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #80 Gepost op: 19 maart 2018, 14:51:56 »
Als ik het zo bekijk, dan past je mock up geloof ik tussen de 2 spanten in,dat zou mooi wezen,maar klopt dat ook ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #81 Gepost op: 19 maart 2018, 16:01:46 »
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat hij midden tussen de twee spanten zou komen. Maar het blijkt toch mooier uit te komen als hij een stukje naar links gaat. Die ene spant zit dan niet in de weg, daar komt toch het dijklichaam overheen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #82 Gepost op: 19 maart 2018, 16:28:59 »
Als ik jou bezig zie geniet ik altijd van het preciesie werk. (y)

Groet Jasap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #83 Gepost op: 19 maart 2018, 18:54:03 »
Ik heb Klaas nog nooit op een fout kunnen betrappen. Héél irritant!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #84 Gepost op: 19 maart 2018, 19:08:13 »
Nou, valt wel mee hoor. Als je heel dichtbij kijkt zie je dat er hier en daar wel iets een half millimetertje scheef zit.
Maar mijn streven is dat straks het spoor onberispelijk ligt. Hoewel daarvoor soms ook een beetje gesjoemeld moet worden. Maar dat kan je weer zo doen dat de argeloze toeschouwer het niet ziet.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #85 Gepost op: 19 maart 2018, 19:38:25 »
Hey Klaas, leuk onderwerp zo met het gemaal en zo. Toch lijkt me een heroverweging m.b.t. de peilen bij het gemaal een nadere overweging waard. Als ik het goed begrijp kan het peilverschil tussen de binnenzijde van het gemaal (Schengekreek) en de buitenzijde (open verbinding Veerse Meer) ca. 1. 50 m zijn dat is in model ca. 2 cm. ruim naar boven afgerond. Een gemaal maalt het water nu eenmaal naar boven. Wellicht op te lossen door de waterspiegel aan de uitslagzijde iets op te hogen en het gemaal ook. Groet, Evert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #86 Gepost op: 19 maart 2018, 20:48:53 »
Evert, ik snap je gedachtegang, maar die ga ik voorlopig niet opvolgen, om verschillende redenen.

-Het peil in het Veerse meer hoeft niet per se hoger te zijn dan in de Schengekreek. Er is ook een bypass naast het gemaal waardoor het water van de Schengekreek zonder te malen kan worden geloosd. Het Veerse meer staat dan lager dan de kreek.
-De uitlaatzijde kan niet worden opgehoogd omdat de muur dan hoger komt dan de spoordijk, en dat klopt niet met het beeld zoals het er in werkelijkheid uitziet.
-het is nogal een ingreep om de module nu nog aan te passen.

Als ik nog eens bij het gemaal kom zal ik eens goed op het peilverschil letten. Als ik dan aanleiding heb om toch een hoogteverschil aan te brengen, dan zal dat eerder een verlaging van de kreekzijde worden. Dat is eenvoudiger te realiseren.
Maar zoals eerder gezegd, zo ver is het nog lang niet. Ik ben nu bijna klaar met het grote houtwerk, en dan komt het spoorleggen en de elektriek. Pas daarna is de scenery aan de beurt.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #87 Gepost op: 19 maart 2018, 21:27:52 »
Het plan is een beetje ongebruikelijk, maar mijn doel is om treinen door een landschap te zien rijden zonder verdere poespas.
(Nog even terug in de tijd. Ik zie je draadje nu pas voor het eerst):
Wat een mooie doelstelling. Zo had ik het bij aanvang ook voor mijn eigen baan bedacht.

Het is bij mijn baan echter een beetje uit de hand gelopen doordat ik al mijn beschikbare materieel op de opstelsporen kwijt wilde.
Bij materieelaanwas is het dan dweilen met de kraan open. Daar bouw je niet tegenop.

Ooit met een nieuw baanplan (als het er van komt) ga ik het opnieuw proberen volgens dit principe.
Treinen op de vrije baan + tuin.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #88 Gepost op: 31 maart 2018, 23:36:35 »
Al weer 12 dagen geleden dat ik iets heb laten zien, foei. Maar intussen niet stilgezeten. Het houtwerk van de onderbouw is bijna klaar, nog 1 sectie en dan zijn we "rond".

Intussen ben ik aan het nadenken over het spoorleggen, en dan met name de overgangen tussen de secties. Het spoor komt op een dempende onderlaag van polystyreenschuim te liggen. Maar dat lijkt me te "week" om het spoor bij de overgangen goed op zijn plaats te houden, zeker op de plekken waar het spoor op de overgang gebogen is. Daarom wil ik op de sectieranden de rails op printplaatdwarsliggers vastsolderen. De printplaat komt dan op een houten opvulling waardoor een solider geheel ontstaat.

En daar stelt zich een probleempje: de dwarsliggers van de code 75 rails zijn 2,2 mm dik, en standaard printplaat is 1,5 mm dik. De houten opvulblokjes moeten dus dikker worden dan de schuimlaag. De schuimlaag is 5 mm dik; een rekensommetje leert dat de opvulling 5,7 mm moet worden. Maar probeer maar eens hout van die dikte te vinden. Triplex van 5,5 mm komt het dichtst in de buurt, maar blijkt bij nameten net iets dunner te zijn.

Je kan er eindeloos over gaan rekenen en filosoferen, maar de praktijkproef is toch de snelste manier om dit knagende probleem op te lossen. Het resultaat van de proef was als volgt: op de basisplaat komt eerst een strookje karton van 0,5 mm dik, dat is het type karton waar ze hagelslag, havermout en theezakjes in verpakken. Daarop komt 5,5 mm triplex (wat dus dunner blijkt te zijn) en dan bereiken we precies de gewenste hoogte.

Onderstaand plaatje laat het idee zien:

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 23:38:15 door Klaas Zondervan »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Uit en Thuis, de bouw
« Reactie #89 Gepost op: 01 april 2018, 13:43:54 »
Je had ook gebruik kunnen maken van platkop schroeven,die in t hout draaien en daarop je railstaaf vast solderen  ;)
Overigens snap ik niet waarom je enerzijds geluid dempend bezig bent gegaan om dan op de bak overgangen exact het tegenovergestelde te doen.
Ik heb zelf het gevoel dat als je die bakken niet tig keer heen en weer sjouwt,dat met polyplaat je er ook bent.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0