Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40783 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #60 Gepost op: 05 mei 2019, 22:16:34 »
Hallo,

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst . Op naar de 03-10  Blijft een top machine om te zien.

groetjes Bernhard

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #61 Gepost op: 05 mei 2019, 22:55:59 »


16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.
  • Is klemvast voldoende?
  • In hoeverre is het nodig, bij boogstralen van 2321mm en groter, de koppeling verend aan te brengen?
  • Hoe hebben anderen schroefkoppelingen aan MBW-materieel gemonteerd?

Groet,
Bas

Hallo.
Wat de schroefkoppeling betreft:
Ik ga morgen even kijken hoe het bij mij is gedaan.
trouwens ik heb mijn berg ook al thuis staan.
Gr, Ernst
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2019, 08:36:50 door Bert van Gelder »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #62 Gepost op: 06 mei 2019, 07:35:37 »
Dank je, Ernst. Een of enkele foto’s zou mooi zijn. Ik zag beelden van jouw Berg op het Duitse spoor 1-forum. Leuk om te zien.

De 03.10 laat nog op zich wachten. De loc zou in 2020 kunnen komen, maar dat kan ook later worden. Ik wacht kalm af.

Binnenkort meer over de voortgang in Dahinterhofen. Er liggen inmiddels enkele spoortjes, waarop gependeld en gerangeerd kan worden.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #63 Gepost op: 07 mei 2019, 20:32:02 »
Dahinterhofen im Bau   –   14


Tijdelijke sporen – 1

Kort voordat de D VI arriveerde, heb ik boven mijn bureau een tijdelijke baantje gebouwd. De wissels bedien ik nog met de hand. Als de baan een meer definitieve vorm krijgt, zal ik ze polariseren. Misschien op de manier, zoals Michiel Stolp dat in zijn blog laat zien.


21   Wisselbediening met polarisatie.
Foto: Michiel Stolp, becasse-weathering.

Door een vondst in Houten van enkele uiterst betaalbare Hübner-wissels, heb ik een extra spoor toegevoegd aan schetsontwerp 40.1 (zie DiB-10).


22   Voorlopig ontwerp 41.1.

Als mijn spaarpotje het toelaat, wil ik te zijner tijd de 3 wissels vervangen voor 2 driewegwissels, zoals het baanplan van SO 37.4 (zie DiB-10). Zo worden de opstelsporen net iets langer en heb ik een spoortje meer.

Groet,
Bas

NB.   Terwijl ik mijn kleine D VI laat pendelen, rijdt in Amerika de pas gereviseerde UP Big Boy 4014, geassisteerd door UP 844, naar Ogden voor het 150-jarig jubileum van de opening van spoorverbinding tussen het oosten en westen van de Verenigde Staten. Rody is erbij en laat prachtige beelden zien.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 15:20:40 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #64 Gepost op: 09 mei 2019, 09:25:50 »
Hallo Bas,

Ik vind jou nieuwe sporen plan niet verkeerd .  Zelf zit ik ook te denken aan nieuwe sporen plan die over vier module bakken van 1 meter lang per bak gaat lopen. Dat wil ik gaan bouwen op zolder is alleen voor de winter maanden aangezien het in mijn hobby ruimte te koud is.

Mijn bedoeling is dat ik daar met alleen stoomlocs zal rijden om op die mannier in de winter wat plezier te hebben van de sound van mijn locs. Daardoor hoef ik in de wintermaanden mijn stoomlocs niet neer te zetten in een vitrine.

gr bernard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #65 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:38 »
Ik zou dat zeker doen, Bernhard. Een locomotief in een vitrine is mooi; een loc rijdend op een (kort) stukje rails is mooier. Bovendien kun je zulke spoortjes ook gebruiken tijdens onderhoud aan materieel. Boven mijn nieuwe bureau en onder de ruimte voor Dahinterhofen hangt een plank om in de toekomst een beperkt H0-baantje op te bouwen. Dat moet nog wachten, want deze ruimte is geannexeerd door een stukje Koningsspoor. :P 8)

Groet,
Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #66 Gepost op: 09 mei 2019, 17:13:55 »
Stiekem toch lekker bezig hè Bas. ;D (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #67 Gepost op: 09 mei 2019, 18:16:00 »
Dan is wellicht ook nu mn toendertijd voorgestelde idee,wederom een idee ?
Want ik zowiezo die 03 niet meer terug in je plan voor toekomstig rijdend mat op je baan  ;)
(of ben je die ondertussen "vergeten"  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #68 Gepost op: 09 mei 2019, 20:17:38 »
@ Jaap:  Mijn spoorvirus is van een onuitroeibare soort.

@ Floris:  Om niet al te ongeduldig te worden, heb ik andere locomotieven op de tekening gezet.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2019, 20:25:35 »
Dahinterhofen im Bau   –   15


Schroefkoppeling – 2

Ernst Jorissen stuurde me foto’s van zijn MBW-goederenwagen met schroefkoppelingen, waarvoor dank. Bij deze wagen zijn de kortkoppelingsmechanieken verwijderd, zodat er voldoende ruimte ontstaat om schroefkoppelingen te monteren.


23   Kortkoppelmechaniek verwijderd; schroefkoppeling geplaatst.
Foto: Ernst Jorissen, MBS Nederland.

Op het Spur 1 Gemeinschaftsforum vond ik een andere mogelijkheid: de pen van de koppeling inkorten, er een klein gaatje in boren en vastzetten met een kleine schroef. De koppeling is nu niet meer verend, maar voor ruimere bogen zou dat ook niet nodig zijn volgens de bijgaande informatie. Voorlopig heeft dit mijn voorkeur. De MBW-koppelingsschachten blijven dus aan de wagen zitten. Als ze me gaan storen, kan ik ze altijd nog verwijderen en de oplossing van Ernst kiezen.

Groet,
Bas

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #70 Gepost op: 13 mei 2019, 22:32:50 »
Ha Bas,

Waarom zo moeilijk? Ik sloop altijd die hele ellende er uit ( zou kunnen dat ik die van Ernst ook heb gedaan), zet er een Hübner/nieuwe Märklin koppelingen op en klaar. Beetje gedremel is zo gepiept.

Of je moet de illlusie hebben dat je de waarde vermindert door de speelkoppeling-optie onmogelijk te maken... geloof me, de waarde is teleurstellend laag...met of zonder...
Rijden zonder verende koppeling is niet aan te raden... hier spreekt de ervaring.

En je bent ook zo aan het plannen...prima hoor, maar wil je niet eens bouwen? Maak een mini-diorama voor je V60 bijvoorbeeld; daar leer je ongelofelijk veel van en instant geluk erbij.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #71 Gepost op: 14 mei 2019, 15:42:06 »
Zeker wordt er gebouwd. Niet in een hoog tempo, maar ik ben wel zo ver, dat er gereden kan worden. Het is nog verre van ideaal, want alles ligt nog los. Toch levert het al veel plezier en inspiratie op voor iets definitievers.
De nummering van mijn ontwerpen geeft de indruk, dat ik tekening op tekening stapel. Het tegendeel is waar. De nummering is namelijk fictief. Het enige dat klopt is de numerieke volgorde. Ik begon met nummer 28 en sloeg tot 41 heel wat nummers over. ;D

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #72 Gepost op: 06 november 2019, 12:00:06 »
Dahinterhofen im Bau   –   16


Diesels in Dahinterhofen

‘Hoe is het met jouw spoor 1-avontuur?’ vroeg iemand me.
‘Het virus tiert welig.’
‘Nog wat gebouwd?’
‘Eigenlijk niet. In Dahinterhofen nichts neues.’
Lichte ontsteltenis. ‘Helemaal niets?’
‘Behalve een plank boven de sporen om materieel pronkend te kunnen stallen, is er niets bijgekomen, wat modelbaan betreft.’
‘Je hebt toch een V60?’
Mijn ogen fonkelen. ‘Ja, een prachtig model van KM1. Die brult bijna dagelijks over enkele sporen in de hobbykamer. Sinds kort met een nieuwe rongenwagen uit hetzelfde huis.’
‘Aha, toch iets nieuws!’
‘Ja, de verzameling materieel groeit gestaag. Over enkele weken volgt een tweede V100.’
‘Tweede? Heb je er al een dan?’
‘Ik nam de kans een V100.10 van mijn vader over te nemen, terwijl ik al een bestelling heb lopen voor een nieuwe V100.20.’
‘Wanneer komt-ie?’
‘Welke? De V100.10 staat al maanden op mijn baantje.’
‘De nieuwe, natuurlijk.’
‘Ergens rond Snieklaas. Het breekt een beetje de wachttijd van mijn 03.10. Dat duurt nog wel een jaar of twee, als ik de berichtgeving van Andreas Krug van KM1 mag geloven. Helaas leert mijn prille ervaring met koningsspoor me, dat tijd een rekbaar begrip is. De pas gearriveerde rongenwagen is een goed voorbeeld. Die werd een jaar of zeven geleden aangekondigd en sindsdien de levering uitgesteld en uitgesteld.’
‘De Baureihe 98.75 idem dito.’
‘Inderdaad. Ik heb wel de indruk, dat KM1 de achterstand wil wegwerken en zich beter aan gestelde levertermijnen probeert te houden. Toch zullen er altijd factoren zijn, die leveringstermijnen kunnen beïnvloeden. Bestellingen voor aangekondigde modellen blijven achter bij de verwachting; een onderleverancier kan niet aan zijn verplichting voldoen; nieuwe digitale inzichten, waardoor nieuwe of andere decoders nodig zijn; wisseling van producent in China; noem maar op.’
‘Hmm… Geduld is een schone zaak.’
‘Precies.’


24   De V100 schuift langs de V60 met een beladen rongenwagen.

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #73 Gepost op: 06 november 2019, 13:13:54 »
Hallo Bas,

Wou jij heb nu al hele mooie locs met de V60 van KM1 en de V100-10 van KM 1 heeft de bestelde V100-20 ook zelfde mooie rode kleur.  Erg leuk om weer eens berichtje van jou te zien.

met vriendelijke groeten,

bernhard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #74 Gepost op: 06 november 2019, 20:43:20 »
De V100.20 zal ook in purperrood geleverd worden, Bernhard. Dat past het beste in mijn thema, dat zich rond 1965 afspeelt.

Groet,
Bas