BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Basilicum op 01 januari 2018, 19:59:59

Titel: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 01 januari 2018, 19:59:59
Dahinterhofen im Bau   –   1


Introductie

Een jaar of tien heb ik me beziggehouden met de soepel gehanteerde schaalverhouding 1 op 22,5 van LGB en soortgenoten. Nu is het tijd voor iets nieuws: 1 op 32. Duikelde ik destijds bij gelegenheid in het 2m-tuinspoorgebeuren (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.0.html), heeft de overgang naar spoor 1 voor mij meer de vorm van een onvermijdelijk, onomkeerbaar proces.

Het spoor 1-virus infecteerde mij, achteraf gezien, decennia geleden. De kiem ligt ergens in de tachtiger jaren, toen ik regelmatig de spoor 1-locomotieven van mijn vader mocht laten rijden. Sindsdien staken symptomen af en toe de kop op. Ik kon ze onderdrukken, maar dat kostte me in de loop van de tijd steeds meer moeite.
Rond de eeuwwisseling bracht Hübner een E94 op de markt. Het voelde voor mij als een speldenprikkende aandachtstrekker. Ik speelde met de gedachte om zo’n model aan te schaffen, maar liet hem snel varen. Toen KM1 aankondigde een 23 van de Bundesbahn te gaan produceren voor een aantrekkelijke prijs, ging een langgekoesterde wens van mijn vader in vervulling. Hij had nog lichte twijfel wegens de lange ontwikkelings- en productietijd, maar die werd door mijn sluimerende infectie weggewuifd. Later lonkte KM1 met een Kabinentender-50er, waardoor ik bijna voor de bijl ging. Dat gebeurde opnieuw toen dezelfde fabrikant met een Neubaukessel-01 adverteerde. Het scheelde heel erg weinig: kijkend door de lijst met aangeboden varianten op de internetsite van KM1, zweefde de cursor van mijn muis regelmatig dramatisch dichtbij de knop met het woord Kaufen erop. Na een tijdje bedaarde mijn virus enigszins. Ongerust begon ik me af te vragen wat me te wachten zou staan, als een voor mij nog interessantere sneltreinmachine in spoor 1 uitgebracht zou worden. Ernstige ziektebeelden? Blijf ik sterk genoeg om het virus de baas te blijven of is zwichten mijn lot?
‘Het zal zo’n vaart niet lopen,’ suste ik mezelf, ‘want op die loc in 1 op 87 heb ik lang moeten wachten. Heel erg lang.’
De kenner weet nu welke ik bedoel: Baureihe 0310 van de Deutsche Bundesbahn met Neubeukessel, tenderkleppen en de voorloopassen met schijfwielen. Dit model stond jarenlang op mijn H0-verlanglijst, totdat Roco (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg3221570073.html#msg3221570073) hem eindelijk uitbracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3201.jpg)
1   DB 03 1001 in de jaren ’60.
Foto: A. Schöppner, Archiv J. Sauter, Wunder-Modelle.de (http://www.wunder-modelle.de/).

Voor spoor 1 kwam de aankondiging van mijn wensloc sneller dan verwacht. Deze keer van Wunder (https://wunder-modelle.jimdo.com/unsere-produkte/spur-1-lokomotiven/baureihe-03-10). Met de vraagprijs van bijna negen mille zorgde Wunder er zelf voor, dat de ontwikkeling van mijn virus zich danig binnen de perken hield.
Toen werd het 2017. Kort voor de Nürnberger Spielwarenmesse maakte KM1 (http://km-1.de/html/br_03_10.html) bekend de 0310 in verschillende versies te gaan maken voor een beduidend lagere prijs, zeker bij voorbestelling. Mijn virus reageerde meteen door allerlei hoera roepende, zegenvierende en juichkreten slakende symptomen op me los te laten. Wanhopig probeerde ik het virus tevreden te stellen met de aankoop van een catalogus vol prachtige afbeeldingen van allerlei 1:32-artikelen, maar het was te laat. Dat was eigenlijk ook niet zo’n slimme zet, want, door elke avond door dat dikke boek te bladeren, werd mijn virus stevig gevoed. Ik bezweek en bestelde het begeerde model, zoals ik elders (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg3221738308.html#msg3221738308) al eens schreef.
De levering laat nog jaren op zich wachten, waardoor ik me rustig en kalm verder kan verdiepen in de spoor 1-materie, spoorplannetjes verzinnen en fantaseren over allerlei mogelijkheden. Kortom: genieten van het opwindende gevoel van jeugdige voorpret.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 01 januari 2018, 20:24:02
Hoi Bas,


eerst nog de Beste wensen voor 2018 van mij kant  (y). Jou keuze voor de BR 03-10 in spoor 1 kan ik heel goed begrijpen zo als jij misschien wel weet ben ik een spoor nul liefhebbers.

Sinds dat MBW mooie messing locs maakt zo als de Br 65 1/45 die ik heb is mijn wens model ook een BR 03-10 maar dan in spoor nul in 1/45 ik heb nu nog een mooie BR 01 met neubau ketel alleen is deze 1/43.5 het model vind ik zeer mooi en dat zelfde geld ook voor de BR 03-10 en BR 41 /Br 23 de laatste komt zo als het er nu na uitziet in mei/juni 2019 uit. Daarna ergens in 2020 de BR 41 ook deze machine met zo nieuwbouw ketel vind ik erg mooie machine maar dan wel kolen gestookt.

Jij heb in ieder geval naar iets moois uitkijken zo als de BR 03-10 in spoor 1 ik ben dan ook erg benieuwd wat jij wil maken in spoor 1. De BR 03-10 had als thuis bassis Hagen Eck. misschien leuk idee om deze werkplaats als achtergrond te gebruiken voor bij de BR 03-10

Met spoorse groeten,

bernard

ps zeer goede keuze BR 03-10  DB uitvoering is wel een hele mooie machine om te zien jammer dat er geen een bewaard is gebleven van de 26 stuks die na WO II bij de DB tot 1966 in dienst hebben gestaan

Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 02 januari 2018, 08:09:02
Dank je, Bernhard.
Ook van mijn kant een gelukkig nieuwjaar (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28958.msg3221795904.html#msg3221795904) gewenst. :)
Ik verheug me op de komst van mijn bestelde model, maar zal nog een “doosje” geduld moeten opbrengen.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 januari 2018, 11:48:02
Dahinterhofen im Bau   –   2


Themakeuze

Themakeuze en baanplanontwerp zijn soms als kip en ei. Wat eerst? Kies ik eerst een thema en maak daarna een baanplan of andersom?
Om een baanplan te maken, is het goed om vooraf te bepalen wat je wilt uitbeelden, welk thema de baan krijgt. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel ruimte beschikbaar is en hoeveel sporen mogelijk zijn om het een en ander een beetje realistisch te laten ogen. Dat vraagt dus om een baanplan. Liever niet al te schetsmatig, want dan reken je je snel rijk en heb je veel meer ruimte nodig dan beschikbaar is.
Kip en ei dus.

Voor een goede keuze blader ik door boeken en tijdschriften, struin over het wereldwijde web en bezoek beurzen, tentoonstellingen en mensen met een reeds in bedrijf zijnde modelbaan. Zo bezochten mijn zoon en ik Ernst Jorissen en bewonderden zijn modulebaan in spoor 1. Delen van deze baan zijn met enige regelmaat in Houten te zien. Hij past met succes het principe van ‘minder is meer’ toe, wat mij inspiratie geeft voor Dahinterhofen. Verder had dit bezoek tot doel het spoorvirus aan de tweejarige over te dragen, voor zover dat al niet is gebeurd (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.msg3221763654.html#msg3221763654). Zijn wijzende vinger richting Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28958.msg808518.html#msg808518) met de vragende blik in zijn ogen van ’Papa, gaan we treinen laten rijden?’ lijken bewijzen te zijn, dat inmiddels enige mate van infectie is opgetreden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3202.jpg)
2   Een deel van de baan van Ernst in Houten tijdens Rail 2016.
De afbeelding toont onbarmhartig mijn fotografische kunsten met een telefoon.

Een gecombineerd lijstje van wensen, voorwaarden en beperkingen, die ik kortweg voorwaardenlijst noem:
Hmm… Waar ben ik aan begonnen?


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ruud K op 07 januari 2018, 12:33:28
Verrassend en interessant, Bas. Ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking van dit nieuwe project van jou en ga dit dan ook volgen.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 07 januari 2018, 13:38:32
Je zou kunnen overwegen om Aynrail hierbij te gebruiken.
Hierin kan je de afmetingen aangeven en (met of zonder raster erop) een begin maken van een baanplan.
Ik ga het zowiezo in de gaten houden  ;)
(dacht ik dat ik het mezelf moeilijk maakte met 4m x 70cm in spoor 0  ;D )
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 januari 2018, 20:07:37
Er wordt al druk getekend.
Wordt vervolgd. :)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 07 januari 2018, 22:25:26
Hallo,

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

gr bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 januari 2018, 13:10:53
Dahinterhofen im Bau   –   3


Railmateriaal

Neuzend op het wereldwijde web ontdek ik verschillende leveranciers van spoor 1-railmateriaal. Hosenträger (http://www.hosentraeger-spur1.de/index.php) en Wenz (http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/NEU_Spur_1_bei_Wenz), bijvoorbeeld, leveren artikelen, waarmee rails en wissels zelf gebouwd kan worden. De producten zien er prachtig uit en zijn niet goedkoop. Voor mijn eerste 1:32-project zal ik rails niet zelf bouwen. Dat komt misschien later, als ik meer ervaring heb opgedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1728_MSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1728_MSM.jpg)
3   Wissels. Links R = 1020, midden R = 2321, rechts R = 6000 mm.
Foto: ModellSchienenManufaktur (http://www.spur1.at/).

Kant en klare rails en wissels voor spoor 1 worden door verschillende producenten aangeboden. Ik noem een vijftal:
Wat wissels betreft, heeft Hegob mijn voorkeur. Daarmee ga ik verder met het verzinnen van spoorplannetjes.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 13 januari 2018, 20:44:56
Hallo Bas.

mooi dat je een goeie keuze hebt gemaakt.
De baan die ik altijd mee neem is de Demo-Baan.
Deze is opgebouwd uit Marklin en Hubner Rails wissel alle 10 graden. Radius 232,1 mm.
Kleiner doe ik niet van wegen de schroefkopplingen.
Voordeel is dat ik met deze baan Nem en fine scale kan rijden.

Thuis ben ik met een 2 baan bezig.
Deze heeft de zelfde lengte als de Demo-Baan Deze is 13 meter
Deze keer de rails van Hegob.
Maar dan 7 graden.
voordeel is dat 7 graden Radius 450,0 mm veel mooier is.
Nadeel is dat je minder plaats hebt als op de Demo-Baan.
De wissels zijn alle 95cm.

Ben ookbenieuw wat je gaan bouwen.

Gr, Ernst.


Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 14 januari 2018, 14:02:26
Dank voor je reactie, Ernst.
Een straal van 4500mm is inderdaad prachtig, maar voor mijn beschikbare ruimte helaas net iets te veel van het goede.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 17 januari 2018, 20:35:50
Dahinterhofen im Bau   –   4


Schetsontwerp

Er zijn verschillende tekenpakketjes op de markt om digitaal een baanplan te maken, maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: gebrek aan bibliotheken. Er is altijd wel een merk of artikel, dat niet voorkomt in de lijst met beschikbare railstukken en wissels. Zeker voor spoor 1 blijkt dat nogal eens het geval te zijn. Toch begin ik met zo’n computerprogramma. Spelend met railstukjes en wissels, maak ik het ene na het andere baanplan. De software is gratis, totdat ik de limiet van 50 elementen bereik of het bestand wil opslaan. Doordat de door mij beoogde geometrie in de betreffende bibliotheken niet beschikbaar is, weiger ik hieraan geld uit te geven. Ik ontwerp een baanplan, maak een afbeelding van mijn scherm en verzin een nieuwe. Het is behelpen, maar ik kan me er uren mee vermaken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3204.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3204.jpg)
4   Ontwerpen stapelen zich op.

De eerste ontwerpen projecteer ik langs de lange wand van de beschikbare kamer. Dan kom ik op het idee om de korte wand te gebruiken met een gat door de muur naar een naastgelegen kamer. Dat ik niet in die kamer uitkom, maar in een schoorsteen, besef ik pas, als ik de naastgelegen kamer opmeet. Een stuk of tien spoorplannetjes kunnen de prullenbak in en ik keer terug naar de oorspronkelijk wand.

Als het tekort aan beschikbare bibliotheken me begint te vervelen, ontwerp ik verder in een cad-omgeving. Ik teken wissels en railstukken zo goed mogelijk volgens de maatgegevens, die op internet te vinden zijn. Die zijn niet altijd voldoende, waardoor ik alleen bij benadering op schaal kan tekenen. Toch is de verwachting dat het verschil met de werkelijkheid niet groter is dan een paar centimeter. Hoe precies wil je zijn? Op dit moment maakt schetsontwerp 28.6 de meeste kans te promoveren tot voorlopig ontwerp.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3205.jpg)
5   SO 28.6. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 010-2 voor.

Graag ontvang ik commentaar, opbouwende kritiek, op- en aanmerkingen op dit ontwerp. Er zullen vast nog mogelijkheden zijn, waar ik niet aan gedacht heb. Ik zie wel een manco, maar die houd ik nog even voor me, om reacties niet te beïnvloeden.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 18 januari 2018, 10:41:52
Hoi Bas,

Zo mooie loc als de BR 03-10 in spoor 1 verdiend het wel om over mooie rails te rijden. Ik zou dan toch voor Hegob gaan, Mocht dat niet lukken dan Hubner rails en wissels.  Of kijken of je iets van module bakken kan maken en eventueel op zolder kan neer zetten of in de woonkamer beneden.

Dan kom ik even terug op je ontwerp Wat jij ook zou kunnen doen is het sporen plan van BW Hagen Eck na te maken dan heb je alleen rechte module bakken nodig en zou je de muur van BW Hagen eck kunnen gebruiken als achtergrond.

Het is maar een idee maar zo als je weet werden de BR 03-10 vanuit BW Hagen eck ingezet op het traject Hagen Giessen Kassel bij Eisenbahn journal is daar een special van uitgekomen vanaf 12 januari 2018



gr Bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 18 januari 2018, 11:58:49
Commentaar of hulp reikingen aangeven is een beetje moeilijk als we niet weten wat je wilt met welk baanplan ook.
Voornamelijk rijden,veel rangeren,platteland of stad,al die dingen vragen om een andere kijk naar baanplannen  ;)
Ben in alle geval benieuwd waarom je links boven soms een kwart cirkel tekent en bij de andere niet,en wat is er de functie van,mag/kan je daar geen rails leggen ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: g-j op 18 januari 2018, 12:25:18
Floris, ik denk dat daarmee wordt aangegeven dat daar de naar binnen draaiende deur zit. Het stuk ervoor, met zijn eigen belijning is dan hoogstwaarschijnlijk uitneembaar.

Terug naar het plan, ik denk dat je keuze inderdaad bepaald wordt door hetgeen je wilt uitbeelden. Ik zie in je sporenplan een bw, een loods met twee sporen (waar nu de groene lok is ingetekend) en verder twee sporen voor de lokverzorging. Prima plan, dan kun je op termijn een tweede en eventueel een derde lok aanschaffen en een paar kolenbakken om je bw te bevoorraden.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 18 januari 2018, 20:18:08
Dahinterhofen im Bau   –   5


Manco

De wissels in schetsontwerp 28.x hebben een boogstraal van 3000 mm, zoals ze voorkomen in het assortiment van Hegob. Groter wil ik wel, maar de beschikbare ruimte is daarvoor te klein. Door deze beperking wordt Dahinterhofen een rangeerbaan met als thema een fragment van een Betriebswerk. Het thema komt vanzelf bovendrijven, zoals Gert-Jan al zag. Hagen-Eckesey is een leuk idee. Ik zal de plattegrond van dat depot eens opzoeken. Mijn toekomstige Bw kan ook een Wende-Bw zijn, want 0310’en reden ‘overal’ heen.

Ik zag een tekortkoming aan SO 28.6. Regelmatig kom ik advertenties tegen, zoals van MBS Nederland (http://www.mbsnederland.nl/product/transport-kisten/), waarin transportkisten voor materieel worden aangeboden. Je sluit zo ’n kist op de baan aan, rijdt een loc erin, sluit de kist en zet hem weg of neemt hem mee naar een modelbaan elders in het land. Een model kan hiermee betrekkelijk veilig vervoerd en stofvrij bewaard worden. Originele dozen van materieel zijn daarvoor vaak te lastig en tijdrovend. Ik overweeg om deze kisten te gaan gebruiken. Nu toont SO 28.6 zijn manco, want dit ontwerp heeft geen mogelijkheid om dit opbergsysteem aan te sluiten. Ik vond een oplossing door een korte boog te leggen tussen het linker wissel en het driewegwissel. Zo wordt het spoor op het verwijderbare deel van de baan recht en kan vervangen worden door een transportkist.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3206.jpg)
6   SO 28.7. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 10 voor, die langer is dan een 01.

Ik ben van plan geweest om een locloods te bouwen, maar heb dat idee losgelaten. Het kost eenvoudig te veel ruimte. Ik probeer een illusie van een loods te bereiken door alleen een gevel met deuren neer te zetten. Hopelijk werkt hier het principe van ‘minder is meer’. Een waterkolom krijgt wel een plekje op de baan. Misschien zet ik hem tussen de sporen voor de locloods. Een gelegenheidsaankoop in 2017 is een bokkraan. Deze komt rechts op de baan te staan.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Rondje_HO op 18 januari 2018, 20:50:25
Dat is het nadeel van Spoor 1  :-X  Wel mooi dat je toch voor de natuurlijke boogstralen gaat in plaats van "speelplezier"  :)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 19 januari 2018, 09:07:47
Hallo Bas.

kijk nieuwsgierig naar je baanplan.
Ziet er goed uit.
Wat betreft de Transportkisten betreft.
Deze zou je op drie plaatsen kunnen maken.
Een plaats heb je al aangegeven.
De 2 plaats zou kunnen zijn het verwijderbaar Deel/
En de 3 plaats is waar de bokkraan staat.
Dit heb ik bij mij ook zo gemaakt.

Ik kijk uit naar de volgende stappen.

groet Ernst.



Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 januari 2018, 19:52:07
@ Martijn:
Op mijn nieuwe baan geen bochtjes, maar bogen. 8)

@ Ernst:
Het verwijderbare deel heeft de meeste spoorlengte voor een transportkist. Het spoor bij de bokkraan is voor een transportkist voor, bijvoorbeeld, een 50er aan de korte kant.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 27 januari 2018, 14:18:08
Dahinterhofen im Bau   –   6


Een verzameling ontstaat

Thema gekozen en een geschikt schetsontwerp gemaakt: tijd om contact op te nemen met Hegob voor de levering van de wissels. Ik heb werkelijk geen idee wat de levertijd is. Wie kan mij hierover meer vertellen?

Tijdens een editie van de Houtense modelspoorbeurs vroeg Pendelbaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67095.0.html)-Jaap naar de vorderingen van mijn Spoor 1-avontuur en nadrukkelijk naar de reden voor de keuze van een loc, die nog jaren op zich laat wachten.
‘Er is genoeg moois te koop,’ zei hij. ‘Ook tweedehands.’
Dat is juist, maar het is juist die ene aankondiging (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76925.msg3221798892.html#msg3221798892) geweest, die me deed besluiten in het Koningsspoor-wereldje te stappen.

Regelmatig blader ik door de catalogi van Dingler, Kiss, KM1, Wunder en andere, en kies bij het materieel versies uit, die in mijn straatje zouden passen. Zo krijg ik een beter beeld van de markt en herken in de enkele spoor 1-winkel, vele verkoopsites en beurzen links en rechts sneller de begeerde objecten. Rondkijkend op het wereldwijde web viel mijn oog op een advertentie, die mijn aandacht trok: aanbod van een drieassige KM1-diesel.
Meteen twijfel.
Kopen?
Aarzeling.
Het bedrag is wel hoog, maar lager dan de nieuwprijs.
Zucht.
Zo goed als nieuw, lijken de foto’s weer te geven.
Twijfel.
Zal ik proberen iets van de vraagprijs af te kletsen?
Aarzeling.
Besluiteloos neem ik me voor er een nachtje over te slapen, het risico nemend de locomotief aan mijn neus voorbij te zien rijden.
De volgende dag stuur ik een bericht met een bod lager dan de vraagprijs. Tot mijn verbazing geeft de verkoper vlot een positief antwoord. Een week later staat een V60 op mijn bureau te pronken. Zo snel kan het gaan.
Jaap heeft gelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3207.jpg)
7   V60 in Spoor 1 en een zusje in H0.

De grote goederenwagen op de foto is de eerste aanwinst van 2018.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ruud K op 27 januari 2018, 15:43:13
Door die foto realiseer ik me weer eens hoe groot spoor 1 is.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 27 januari 2018, 19:50:59
Hallo Bas,

Wou mooi begin voor spoor 1 zo V60 van KM 1 erg mooie machine heel veel rijplezier er mee op na de volgende loc een V100 die mag toch ook eigelijk niet ontbreken in spoor 1.

Groetjes van bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 28 januari 2018, 13:35:20
Fraaie aanwinsten  (y)
Zo'n v60 wil ik voor spoor 0 nog graag is voor een leuke prijs op de kop tikken.
Ik heb in het verleden is een foto gemaakt van v80 in HO die stond toen voor z'n soortgenoot in spoor 0 van een vriend.
Nu is het de omgekeerde wereld,v80 in HO is niet meer,maar wel z'n grotere broer in 0,zelfs daarmee zie je het verschil al erg goed  ;D
Ik begrijp uit je bericht dat het ontwerp vast ligt,dit gaat m worden ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 28 januari 2018, 20:07:15
Dank!
Het voorlopig ontwerp is klaar. Pas als alle rails in huis is, maak ik een definitief ontwerp. Dat laat nog op zich wachten, want mijn beschikbare tijd voor Dönsdorf en Dahinterhofen is voor de komende maanden beperkt, voor zover het zich nu laat aanzien.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: 44 op 28 januari 2018, 20:14:25
Als ik dit zo lees, en ook je "onderschrift" in aanmerking nemend, daarbij nog constaterend dat in de verkooprubriek van dit forum allerlei passend bij of op spoor II ter overname aangeboden wordt, durf ik met een gerust hart te veronderstellen dat het project Steinwalde de tuin is uitgebonjourd. Of is die veronderstelling te voorbarig?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 28 januari 2018, 20:33:51
De tuin is inmiddels ‘ontspoord’, op een paar stukken rails na. De 2m-baan ‘Steinwalde’ (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.0.html) wordt verkocht. Dat gaat niet zo snel als ik zou willen. Adverteren op BNLS is leuk, maar het vlot niet zo met artikelen van LGB. Ik zal daarvoor een andere site benaderen.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ferry As op 29 januari 2018, 08:02:34
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met je eerste Spoor 1 V 60, het is een mooi model en multi inzetbaar, zeker op een kleinere baan.

In Maarn zal ik deze ook meenemen, dan kan je zien hoe de V60 er uitziet na een weathering.

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Staat Sinsheim ook op de agenda?

Grt

Ferry
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: becasse op 29 januari 2018, 09:43:18
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met jouw eerste lok in schaal 1. Een goed begin....afijn...ik hèb een beetje ervaring in het bouwen van kleine baantjes op een grote schaal en heb mijn ideeën er op losgelaten....

Hagen-Eck is inderdaad een zeer inspirerende omgeving. Ik zou in jouw geval een enorme gevel in monochrome kleur als halfreliëf gebruiken, over de gehele lengte van de achterwand.

 Je kan enorme Loks op een klein stukje spoor laten rijden, maar dat is alleen geloofwaardig als de dimensies van de machines worden overstemd door de omgeving. Je zal er zeker geen spijt van krijgen. Maar in Maarn kunnn we er nog wel over beppen...

Er zijn twee deelnemers die ik je van harte kan aan bevelen: Ernst zorgt voor een vlotte aflevering van de rails. HJ Knoop voor info over Hagen Eck. Volgens mij heeft hij al stiekum eea opgemeten.
Dit heeft hij bijna moeten bekopen met een aanvaring met een echte V60 by the way...

Grtz,

Michiel
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 29 januari 2018, 12:17:53
Dank voor de informatie. :)
Hagen-Eckesey stelde Bernhard ook voor. Sindsdien dwarrelt dat idee door mijn hoofd.
Ik heb jaren geleden het Spur 1-Treffen in Sinsheim een keer bezocht en was onder de indruk. Ik ben er nog niet uit of ik de editie van 2018 (https://sinsheim.technik-museum.de/de/spur-1-treffen) zal bezoeken. Eens kijken of en hoe dat te combineren valt met een vakantie.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: sdz1976 op 29 januari 2018, 12:33:20
Is idd een hele mooi machine  8) 8)


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 02 februari 2018, 20:33:11
Dahinterhofen im Bau   –   7


Vrrrroemm!!

De nieuwe V60 staat al een paar weken mooi te wezen op een plank net boven mijn bureau, als ik eindelijk tijd neem mijn toetsenbord van de computer, enkele stapels papier en rondslingerend knutselspul op het bureau aan de kant te schuiven en zo ruimte te maken voor een paar meter rails. Zo ’n machine moet rijden, nietwaar? Ik investeer een paar leermomenten om mijn pas ontvangen digitale centrale aan te sluiten en de diesel aan de praat te krijgen. Ik steek de stekker in het stopcontact, zie de boel opstarten, raadpleeg de lijst met functies en druk op F1. Uit de V60 komt geluid van een huilende startmotor, die de dieselmotor in werking zet. De locomotief begint te brullen. Een draai aan een knop. Het gebrul verandert in G E B R U L !! Wat een geluid zit daarin! De loc komt in beweging. Als de V60 voor de vijfde keer op weg gaat naar de andere kant van het bureau, begint de telefoon te rinkelen. Met piepende remmen komt de V60 tot stilstand.

‘Met Bas.’
‘…’
‘Hallo, Pa! Je belt op een memorabel moment.’
‘…’
‘Nee, ik sta niet in de machinekamer van een uit de kluiten gewassen sleepboot, maar zit aan mijn bureau. Je hoort een V60 van KM1 met draaiende motor.’
‘…’
‘Haha!’
‘…’
‘Ja, is prima. Ik bel straks terug.’

Ik draai aan een knop. Brullend pendelt de V60 opgewekt over het korte spoor. Dan druk ik opnieuw op F1. De motor schakelt uit. De rust in de kamer keert terug. Met tuitende oren trek ik het toetsenbord naar mij toe en typ een zoekopdracht op google in. Via sites van KM1 en ESU ontdek ik CV63. Ik blader wat in de gebruiksaanwijzing van de centrale, programmeer de waarde van die CV een stuk lager en zet het geluid weer aan. Dat is beter. De loc brult nog steeds, maar op een aanvaardbaar niveau. Tijd om andere functies te proberen, zoals frontverlichting, rem, Rangierfunk en rangeersnelheid. Bij de laatste brandt aan elke kant één witte lamp. Ik rijd het model weer naar de andere kant van het bureau en druk op andere functies, zoals fluit, bel, binnen- en drijfwerkverlichting. De kamer wordt verduisterd en de V60 pendelt als een kermisattractie over het spoortje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3208.jpg)
8   Brandende verlichting in een blauwe KM1-V60.
Foto: KM1.de (http://www.km-1.de/Galerie/V60/).

Een jeugdige gedachte komt bij me op: hoe hard kan deze loc rijden? Om dat te ontdekken heb ik meer spoorlengte nodig. Ik kijk de gang in.
‘Hmm, als ik nou…’
Tien minuten later rolt de V60 van de ene kamer via de gang naar een andere kamer. Fijn dat ik al een voorraadje rails in huis heb. De loc dendert met een gangetje van 50 tot 60 schaalkilometers per uur over de rails. Mooi om te zien, maar ik rangeer liever. Ik zet enkele goederenwagens op de rails en koppel ze aan de loc. De korte trein verdwijnt vrolijk de kamer uit.
Na een uurtje ruim ik het spoor op en zet de loc en wagens terug.
Best leuk, die nieuw speeltjes.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Reinout van Rees op 02 februari 2018, 21:30:37
Mooie binneninrichting ook!

... machinekamer van een sleepboot ... :)

Reinout
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ferry As op 02 februari 2018, 23:21:49
Mooi verhaal !   :)  Herkenbaar   8)

En de V60 van KM1 is idd een fraai masjien !

Ferry
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 03 februari 2018, 07:49:19
Hallo Bas.

Inderdaad een mooie Lok.
Heb je de Koude start al geprobeerd.
Deze klinkt ook heel mooi.
Veel plezier er mee.

Zal de mijne volgende week ook meenemen naar het Treffen.

Gr, Ernst.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: sdz1976 op 03 februari 2018, 12:48:40
Net echt  (y) (y) :)


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 03 februari 2018, 19:52:42
De koude start klinkt dramatischer dan een normale. :P

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 februari 2018, 20:26:02
Dahinterhofen im Bau   –   8


Kritische blik

Onlangs bezocht ik met mijn vader de 01-Treff (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75611.msg3221797284#msg3221797284) in Maarn. Naast enkele aankopen, sprak ik veel mensen, deed inspiratie op en besloot nog eens een kritische blik te werpen op mijn schetsontwerp.

Tekenen van baanplannen werkt voor mij rustgevend. Lekker rommelen met stukjes rails en soms een bruikbaar ontwerp eruit vissen. Ik overweeg opnieuw of ik toch wissels met een straal van 2321 mm zou gaan gebruiken. Dat zou de lengte van de opstelsporen te goede kunnen komen, want deze wissels zijn ongeveer 100 mm korter dan wissels met een straal van 3000 mm.
Een stemmetje in mijn hoofd zegt me, dat het gefröbel in een tekenpakketje deze keer alleen ontspannend werkt en niet productief.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3209.jpg)
9   SO 29.2. Wissels R = 2321 mm.

De sporen worden maximaal 50 mm langer. Dat de winst zich danig beperkt, komt door het kleine aantal wissels. Ik probeerde nog uit of een baanplan zonder dure driewegwissel mogelijk is. Dat kan wel, maar dat gaat ten koste van een opstelspoor en dat is ongewenst.
Op verschillende banen in Maarn zag ik 2321-wissels, die ik aandachtig bekeek. Toen een 44er over zo’n wissel kroop, viel me iets op. De loopas kwam wel heel dichtbij de Kolbenstangenschutzrohr van een cilinder. Soms leken ze elkaar te raken. Hoe zou dat zijn bij mijn toekomstige 0310? Of bij een loc van de Baureihe 50, die op mijn baan zou kunnen verschijnen? Tekenen met 2321-wissels is dus alleen ontspannend. Ik blijf bij de keuze voor een straal van 3000 millimeter.

Het voorstel om Bw Hagen-Eckesey als inspiratie te gebruiken, spreekt me steeds meer aan. Een hoge gevel van de loods kan goed dienen als achtergrond. Ik vond een artikel in MIBA-Spezial 69, waarin een deel van dit Bw dient als voorbeeld voor een H0-baan van Rolf Knipper. De tekening op bladzijden 50 en 51 geeft daarvan een mooi beeld. Ik moet het nog aandachtig lezen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3210.jpg)
10   SO 30.4. Wissels R = 3000 mm.

De sporen liggen iets rechter, dan op SO 28.7 (zie DiB-5 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221804097#msg3221804097)). Behalve het uithaalspoor eindigen de sporen in schetsontwerp 30.4 op deuren van een grote loods. Ik heb geen pretenties Hagen-Eck in detail na te bouwen, maar laat me er graag door inspireren voor Dahinterhofen.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 21 februari 2018, 16:37:14
Als je de 3weg wissel nou is vervangt door een normale wissel en daaraan geplakt een Engelsman,zou dat kunnen werken ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1k0_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1k0_02.jpg)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 21 februari 2018, 21:05:22
Interessante gedachte, Floris. Zo ’n Engelsman is ruim 125 euro goedkoper, dan een driewegwissel. Ik kom er binnenkort op terug.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 22 februari 2018, 13:26:21
Denk er is rustig over na,het schoot me zomaar te binnen.
En na wat prutsen met Anyrail en in dit geval Lenz sp0 rails,was het zo gemaakt.
Ow en bedankt Reinout voor het aanpassen van het plaatje,ik kreeg het zelf niet voor elkaar  :-[
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 22 februari 2018, 20:20:20
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg)
11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 13 maart 2018, 00:05:27
 ;D
Dit is ook mooi  (y)
Hoe groot is zo ene V 60 in deze schaal wel ,groter als LGB
Joh
een 44 denk ik dat ik net heen en weer kan op zolder
5,5 bij 3 mtr
Kan je met kleinere locs denk ik wel een soort heen en weer tussen 2 stations ä la reinout maken
In U vorm met korte bocht
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 maart 2018, 13:06:51
Spoor 1 (1:32) is een maatje kleiner dan spoor 2 (1:22,5). De lengte van mijn V60 meet een kleine 33 cm; een 44 is 71 cm lang.

Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg975#msg975). Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt. Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.

Een eigen spoor 1-baan, waar een 7-delige VT11.5 TEE op volle snelheid kan rondrijden, zonder elke minuut hetzelfde stukje spoor te passeren, lijkt me prachtig. Wegens enkele bescheiden beperkingen, zoals een ruimte van pak hem beet 50 bij 25 meter en een voorraadje liquide middelen, zal dat, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een illusie blijven. ;)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: e_p op 13 maart 2018, 14:34:11
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg)
11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas
Waarom schuif je de hele baan niet wat naar voren, zodat je wat ruimte krijgt voor een achtergrond met wat diepte ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 13 maart 2018, 15:17:20
Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg975#msg975).
Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt.
Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.
Je hebt al de luxe dat je in 2 schalen kan freubelen.
(voorheen 3)
Anders in de toekomst is bedenken voor jezelf of dat dat wenselijk blijft,in allerlei opzichten.
Hoeveel ruimte zou je krijgen als je geen HO baan meer zou hebben ?
Als je daarmee wel de ruimte krijgt om een leuker baanplan te maken en te bouwen,dan zou ik daar toch is over gaan nadenken  ;)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 maart 2018, 22:26:29
@ Ernst:
Goed voorstel. Mijn ontwerpen hebben de status ‘definitief’ nog lang niet bereikt, dus valt er nog te schuiven, zijn er mogelijkheden voor grote veranderingen en sta ik open voor andere inzichten, ideeën of voorstellen.

@ Floris:
Twee schaalverhoudingen kunnen elkaar in de weg zitten. De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Voorlopig zit mijn hobbytijd in de verkoop van de spoor 2-verzameling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37909.msg3221820790#msg3221820790). Als dat minder tijd gaat vragen, ga ik weer verder met Dahinterhofen, Dönsdorf en Oberwankl.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 13 maart 2018, 23:16:59
We zijn geduldig
Als je maar beide soms laat zien  (y)  :angel:
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ronald Koerts op 05 augustus 2018, 20:37:01
Leuk projectje  (y) Maar hoe is het er nu mee? Al weer een beetje verder?

Groet Ronald.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 06 augustus 2018, 16:03:15
Heb je inmiddels de rails aan de gang vloer gespijkerd  :angel:
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 augustus 2018, 19:31:11
Dahinterhofen im Bau   –   10


Terug naar af

Al maandenlang is weinig tot geen nieuws te melden in Dahinterhofen. De beschikbare hobbytijd werd grotendeels opgeslokt door verkoop van de LGB-verzameling van het Steinwalder Bähnle. Veel is al de deur uit. De rest volgt later. Ik heb even geen zin om op de markt te staan. Verkopen is een aardige bezigheid, maar het kost veel energie. Verkooptekstjes schrijven, foto’s maken, vragen beantwoorden, nonsensbiedingen negeren, betalingen in de gaten houden, artikelen netjes inpakken en versturen. Winkelier als beroep is op de lange duur niet helemaal aan mij besteed, geloof ik. Iemand raadde mij aan om de prijzen ietwat te verlagen. Zo zou de verkoop vlotter kunnen verlopen. Dat zal best, maar de penningmeester denkt daar enigszins anders over.

Door een ingrijpende beslissing zijn de ontwerpen voor Dahinterhofen inmiddels achterhaald. Ik kan terug naar de tekentafel. De oorzaak ligt in een op handen zijnde wisseling van de slaapkamer van zoonlief en de hobbykamer. Hierdoor zal de hobbyruimte met 40 procent slinken. Om toch een klein en uitdagend rangeerbaantje in spoor 1 te kunnen bouwen, zal ik helaas mijn randvoorwaarden moeten bijstellen. Vermindering van de minimum boogstraal van 3000 naar 2300 millimeter is een van de mogelijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3212.jpg)
12   SO 37.4. Wissels R = 2321 mm.

In dit schetsontwerp pas ik twee driewegwissels toe. Alleen KM1 heeft deze met een straal van 2321 mm in het assortiment, maar ze zijn (nog) niet leverbaar. Tweedehands zie ik ze maar erg sporadisch driewegwissels aangeboden worden. Hegob heeft ze wel in het programma met een straal van 3000 mm. Ik zal nog eens proberen deze wissels toe te passen, maar daarvoor is de ruimte eigenlijk te beperkt. De opstelsporen worden dan te kort.

Natuurlijk kruipt het bloed overal en vooral waar het niet gaan kan. Totdat ik een definitief ontwerp heb, ben ik van plan om in de nieuwe hobbyruimte wat losse rails op een plank te leggen, zodat er gerangeerd kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3213.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3213.jpg)
13   SO 40.1. Tijdelijke sporen. Wissels R = 2321 mm.

De voorbereidingen voor de verhuizing – verkamering is hier misschien een beter woord – zijn al in volle gang. Ze zullen grotendeels buiten het zicht van dit topic gehouden worden. Dit is een modelspoorforum, geen orgaan voor meubelpaneelverzaagdiscussies, binnenhuisarchitecten of woninginrichters.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: 44 op 06 augustus 2018, 20:25:35
Citaat van: Bas
De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Als ik je een raad mag geven zou ik daar voorlopig ook mee wachten. De Grote Nummers (0 en 1 vooral) zijn ontegenzeggelijk fascinerend en ook voor mij bijna onweerstaanbaar. Maar het grote nadeel is dat je voor het hierboven genoemde plezier - D-treinen van tien tot twaalf rijtuigen en lange goederentrein rond laten rijden -in spoor 1 (en 0 ook) wel heel veel ruimte nodig hebt. Misschien lukt dat een keertje tijdens sessies met soortgenoten, maar dat is veelal ook maar eens in de zoveel tijd.
Zou je het H0-gebeuren van de hand doen en de korte stukjes heen-en-weer tuffen met de grote jongens gaat, hoe leuk het ook is, tòch een keertje vervelen, dan heb je toch iets om op terug te vallen. Mocht dat meevallen, dat vervelen, dan kun je het altijd nog proberen te slijten.

Sterkte, en vooral veel plezier! Met kleine en grote treintjes en met de kleine grote jongen  :)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 augustus 2018, 09:25:10
Dat is juist, Jan.
Ik weet dat ik mijn H0-baan ernstig zou gaan missen, als die er niet meer zou zijn. Deze baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.0) is zo ontworpen, dat met lange treinen gereden kan worden. In Spoor 1 heb ik hiervoor geen ruimte; om over het benodigde kapitaal maar niet te spreken. In clubverband is dat wel mogelijk, maar niet spontaan op een avond, als ik opeens de behoefte voel opborrelen om F-Zug ‘Michael Meinholt’ (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28958.msg3221594195#msg3221594195) naar Lümmeln te laten rijden.
Kortom: ook in H0 blijf ik actief.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 07 augustus 2018, 10:45:10
 (y)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 07 augustus 2018, 11:01:55
Hoi bas,

Ik weet niet hoe jij met jou hobby ruimte zit.  Maar als je een tuin heb neem ik aan dat je een schuur heb of de mogelijkheid om de schuur uit te bouwen.  In goede geïsoleerde schuur kan je ook iets maken met spoor 1

gr bernard