BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Basilicum op 01 januari 2018, 19:59:59

Titel: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 01 januari 2018, 19:59:59
Dahinterhofen im Bau   –   1


Introductie

Een jaar of tien heb ik me beziggehouden met de soepel gehanteerde schaalverhouding 1 op 22,5 van LGB en soortgenoten. Nu is het tijd voor iets nieuws: 1 op 32. Duikelde ik destijds bij gelegenheid in het 2m-tuinspoorgebeuren (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.0.html), heeft de overgang naar spoor 1 voor mij meer de vorm van een onvermijdelijk, onomkeerbaar proces.

Het spoor 1-virus infecteerde mij, achteraf gezien, decennia geleden. De kiem ligt ergens in de tachtiger jaren, toen ik regelmatig de spoor 1-locomotieven van mijn vader mocht laten rijden. Sindsdien staken symptomen af en toe de kop op. Ik kon ze onderdrukken, maar dat kostte me in de loop van de tijd steeds meer moeite.
Rond de eeuwwisseling bracht Hübner een E94 op de markt. Het voelde voor mij als een speldenprikkende aandachtstrekker. Ik speelde met de gedachte om zo’n model aan te schaffen, maar liet hem snel varen. Toen KM1 aankondigde een 23 van de Bundesbahn te gaan produceren voor een aantrekkelijke prijs, ging een langgekoesterde wens van mijn vader in vervulling. Hij had nog lichte twijfel wegens de lange ontwikkelings- en productietijd, maar die werd door mijn sluimerende infectie weggewuifd. Later lonkte KM1 met een Kabinentender-50er, waardoor ik bijna voor de bijl ging. Dat gebeurde opnieuw toen dezelfde fabrikant met een Neubaukessel-01 adverteerde. Het scheelde heel erg weinig: kijkend door de lijst met aangeboden varianten op de internetsite van KM1, zweefde de cursor van mijn muis regelmatig dramatisch dichtbij de knop met het woord Kaufen erop. Na een tijdje bedaarde mijn virus enigszins. Ongerust begon ik me af te vragen wat me te wachten zou staan, als een voor mij nog interessantere sneltreinmachine in spoor 1 uitgebracht zou worden. Ernstige ziektebeelden? Blijf ik sterk genoeg om het virus de baas te blijven of is zwichten mijn lot?
‘Het zal zo’n vaart niet lopen,’ suste ik mezelf, ‘want op die loc in 1 op 87 heb ik lang moeten wachten. Heel erg lang.’
De kenner weet nu welke ik bedoel: Baureihe 0310 van de Deutsche Bundesbahn met Neubeukessel, tenderkleppen en de voorloopassen met schijfwielen. Dit model stond jarenlang op mijn H0-verlanglijst, totdat Roco (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg3221570073.html#msg3221570073) hem eindelijk uitbracht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3201.jpg)
1   DB 03 1001 in de jaren ’60.
Foto: A. Schöppner, Archiv J. Sauter, Wunder-Modelle.de (http://www.wunder-modelle.de/).

Voor spoor 1 kwam de aankondiging van mijn wensloc sneller dan verwacht. Deze keer van Wunder (https://wunder-modelle.jimdo.com/unsere-produkte/spur-1-lokomotiven/baureihe-03-10). Met de vraagprijs van bijna negen mille zorgde Wunder er zelf voor, dat de ontwikkeling van mijn virus zich danig binnen de perken hield.
Toen werd het 2017. Kort voor de Nürnberger Spielwarenmesse maakte KM1 (http://km-1.de/html/br_03_10.html) bekend de 0310 in verschillende versies te gaan maken voor een beduidend lagere prijs, zeker bij voorbestelling. Mijn virus reageerde meteen door allerlei hoera roepende, zegenvierende en juichkreten slakende symptomen op me los te laten. Wanhopig probeerde ik het virus tevreden te stellen met de aankoop van een catalogus vol prachtige afbeeldingen van allerlei 1:32-artikelen, maar het was te laat. Dat was eigenlijk ook niet zo’n slimme zet, want, door elke avond door dat dikke boek te bladeren, werd mijn virus stevig gevoed. Ik bezweek en bestelde het begeerde model, zoals ik elders (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,15353.msg3221738308.html#msg3221738308) al eens schreef.
De levering laat nog jaren op zich wachten, waardoor ik me rustig en kalm verder kan verdiepen in de spoor 1-materie, spoorplannetjes verzinnen en fantaseren over allerlei mogelijkheden. Kortom: genieten van het opwindende gevoel van jeugdige voorpret.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 01 januari 2018, 20:24:02
Hoi Bas,


eerst nog de Beste wensen voor 2018 van mij kant  (y). Jou keuze voor de BR 03-10 in spoor 1 kan ik heel goed begrijpen zo als jij misschien wel weet ben ik een spoor nul liefhebbers.

Sinds dat MBW mooie messing locs maakt zo als de Br 65 1/45 die ik heb is mijn wens model ook een BR 03-10 maar dan in spoor nul in 1/45 ik heb nu nog een mooie BR 01 met neubau ketel alleen is deze 1/43.5 het model vind ik zeer mooi en dat zelfde geld ook voor de BR 03-10 en BR 41 /Br 23 de laatste komt zo als het er nu na uitziet in mei/juni 2019 uit. Daarna ergens in 2020 de BR 41 ook deze machine met zo nieuwbouw ketel vind ik erg mooie machine maar dan wel kolen gestookt.

Jij heb in ieder geval naar iets moois uitkijken zo als de BR 03-10 in spoor 1 ik ben dan ook erg benieuwd wat jij wil maken in spoor 1. De BR 03-10 had als thuis bassis Hagen Eck. misschien leuk idee om deze werkplaats als achtergrond te gebruiken voor bij de BR 03-10

Met spoorse groeten,

bernard

ps zeer goede keuze BR 03-10  DB uitvoering is wel een hele mooie machine om te zien jammer dat er geen een bewaard is gebleven van de 26 stuks die na WO II bij de DB tot 1966 in dienst hebben gestaan

Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 02 januari 2018, 08:09:02
Dank je, Bernhard.
Ook van mijn kant een gelukkig nieuwjaar (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28958.msg3221795904.html#msg3221795904) gewenst. :)
Ik verheug me op de komst van mijn bestelde model, maar zal nog een “doosje” geduld moeten opbrengen.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 januari 2018, 11:48:02
Dahinterhofen im Bau   –   2


Themakeuze

Themakeuze en baanplanontwerp zijn soms als kip en ei. Wat eerst? Kies ik eerst een thema en maak daarna een baanplan of andersom?
Om een baanplan te maken, is het goed om vooraf te bepalen wat je wilt uitbeelden, welk thema de baan krijgt. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel ruimte beschikbaar is en hoeveel sporen mogelijk zijn om het een en ander een beetje realistisch te laten ogen. Dat vraagt dus om een baanplan. Liever niet al te schetsmatig, want dan reken je je snel rijk en heb je veel meer ruimte nodig dan beschikbaar is.
Kip en ei dus.

Voor een goede keuze blader ik door boeken en tijdschriften, struin over het wereldwijde web en bezoek beurzen, tentoonstellingen en mensen met een reeds in bedrijf zijnde modelbaan. Zo bezochten mijn zoon en ik Ernst Jorissen en bewonderden zijn modulebaan in spoor 1. Delen van deze baan zijn met enige regelmaat in Houten te zien. Hij past met succes het principe van ‘minder is meer’ toe, wat mij inspiratie geeft voor Dahinterhofen. Verder had dit bezoek tot doel het spoorvirus aan de tweejarige over te dragen, voor zover dat al niet is gebeurd (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.msg3221763654.html#msg3221763654). Zijn wijzende vinger richting Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28958.msg808518.html#msg808518) met de vragende blik in zijn ogen van ’Papa, gaan we treinen laten rijden?’ lijken bewijzen te zijn, dat inmiddels enige mate van infectie is opgetreden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3202.jpg)
2   Een deel van de baan van Ernst in Houten tijdens Rail 2016.
De afbeelding toont onbarmhartig mijn fotografische kunsten met een telefoon.

Een gecombineerd lijstje van wensen, voorwaarden en beperkingen, die ik kortweg voorwaardenlijst noem:
Hmm… Waar ben ik aan begonnen?


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ruud K op 07 januari 2018, 12:33:28
Verrassend en interessant, Bas. Ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking van dit nieuwe project van jou en ga dit dan ook volgen.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 07 januari 2018, 13:38:32
Je zou kunnen overwegen om Aynrail hierbij te gebruiken.
Hierin kan je de afmetingen aangeven en (met of zonder raster erop) een begin maken van een baanplan.
Ik ga het zowiezo in de gaten houden  ;)
(dacht ik dat ik het mezelf moeilijk maakte met 4m x 70cm in spoor 0  ;D )
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 januari 2018, 20:07:37
Er wordt al druk getekend.
Wordt vervolgd. :)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 07 januari 2018, 22:25:26
Hallo,

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

gr bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 januari 2018, 13:10:53
Dahinterhofen im Bau   –   3


Railmateriaal

Neuzend op het wereldwijde web ontdek ik verschillende leveranciers van spoor 1-railmateriaal. Hosenträger (http://www.hosentraeger-spur1.de/index.php) en Wenz (http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Categories/NEU_Spur_1_bei_Wenz), bijvoorbeeld, leveren artikelen, waarmee rails en wissels zelf gebouwd kan worden. De producten zien er prachtig uit en zijn niet goedkoop. Voor mijn eerste 1:32-project zal ik rails niet zelf bouwen. Dat komt misschien later, als ik meer ervaring heb opgedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1728_MSM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1728_MSM.jpg)
3   Wissels. Links R = 1020, midden R = 2321, rechts R = 6000 mm.
Foto: ModellSchienenManufaktur (http://www.spur1.at/).

Kant en klare rails en wissels voor spoor 1 worden door verschillende producenten aangeboden. Ik noem een vijftal:
Wat wissels betreft, heeft Hegob mijn voorkeur. Daarmee ga ik verder met het verzinnen van spoorplannetjes.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 13 januari 2018, 20:44:56
Hallo Bas.

mooi dat je een goeie keuze hebt gemaakt.
De baan die ik altijd mee neem is de Demo-Baan.
Deze is opgebouwd uit Marklin en Hubner Rails wissel alle 10 graden. Radius 232,1 mm.
Kleiner doe ik niet van wegen de schroefkopplingen.
Voordeel is dat ik met deze baan Nem en fine scale kan rijden.

Thuis ben ik met een 2 baan bezig.
Deze heeft de zelfde lengte als de Demo-Baan Deze is 13 meter
Deze keer de rails van Hegob.
Maar dan 7 graden.
voordeel is dat 7 graden Radius 450,0 mm veel mooier is.
Nadeel is dat je minder plaats hebt als op de Demo-Baan.
De wissels zijn alle 95cm.

Ben ookbenieuw wat je gaan bouwen.

Gr, Ernst.


Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 14 januari 2018, 14:02:26
Dank voor je reactie, Ernst.
Een straal van 4500mm is inderdaad prachtig, maar voor mijn beschikbare ruimte helaas net iets te veel van het goede.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 17 januari 2018, 20:35:50
Dahinterhofen im Bau   –   4


Schetsontwerp

Er zijn verschillende tekenpakketjes op de markt om digitaal een baanplan te maken, maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: gebrek aan bibliotheken. Er is altijd wel een merk of artikel, dat niet voorkomt in de lijst met beschikbare railstukken en wissels. Zeker voor spoor 1 blijkt dat nogal eens het geval te zijn. Toch begin ik met zo’n computerprogramma. Spelend met railstukjes en wissels, maak ik het ene na het andere baanplan. De software is gratis, totdat ik de limiet van 50 elementen bereik of het bestand wil opslaan. Doordat de door mij beoogde geometrie in de betreffende bibliotheken niet beschikbaar is, weiger ik hieraan geld uit te geven. Ik ontwerp een baanplan, maak een afbeelding van mijn scherm en verzin een nieuwe. Het is behelpen, maar ik kan me er uren mee vermaken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3204.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3204.jpg)
4   Ontwerpen stapelen zich op.

De eerste ontwerpen projecteer ik langs de lange wand van de beschikbare kamer. Dan kom ik op het idee om de korte wand te gebruiken met een gat door de muur naar een naastgelegen kamer. Dat ik niet in die kamer uitkom, maar in een schoorsteen, besef ik pas, als ik de naastgelegen kamer opmeet. Een stuk of tien spoorplannetjes kunnen de prullenbak in en ik keer terug naar de oorspronkelijk wand.

Als het tekort aan beschikbare bibliotheken me begint te vervelen, ontwerp ik verder in een cad-omgeving. Ik teken wissels en railstukken zo goed mogelijk volgens de maatgegevens, die op internet te vinden zijn. Die zijn niet altijd voldoende, waardoor ik alleen bij benadering op schaal kan tekenen. Toch is de verwachting dat het verschil met de werkelijkheid niet groter is dan een paar centimeter. Hoe precies wil je zijn? Op dit moment maakt schetsontwerp 28.6 de meeste kans te promoveren tot voorlopig ontwerp.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3205.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3205.jpg)
5   SO 28.6. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 010-2 voor.

Graag ontvang ik commentaar, opbouwende kritiek, op- en aanmerkingen op dit ontwerp. Er zullen vast nog mogelijkheden zijn, waar ik niet aan gedacht heb. Ik zie wel een manco, maar die houd ik nog even voor me, om reacties niet te beïnvloeden.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 18 januari 2018, 10:41:52
Hoi Bas,

Zo mooie loc als de BR 03-10 in spoor 1 verdiend het wel om over mooie rails te rijden. Ik zou dan toch voor Hegob gaan, Mocht dat niet lukken dan Hubner rails en wissels.  Of kijken of je iets van module bakken kan maken en eventueel op zolder kan neer zetten of in de woonkamer beneden.

Dan kom ik even terug op je ontwerp Wat jij ook zou kunnen doen is het sporen plan van BW Hagen Eck na te maken dan heb je alleen rechte module bakken nodig en zou je de muur van BW Hagen eck kunnen gebruiken als achtergrond.

Het is maar een idee maar zo als je weet werden de BR 03-10 vanuit BW Hagen eck ingezet op het traject Hagen Giessen Kassel bij Eisenbahn journal is daar een special van uitgekomen vanaf 12 januari 2018



gr Bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 18 januari 2018, 11:58:49
Commentaar of hulp reikingen aangeven is een beetje moeilijk als we niet weten wat je wilt met welk baanplan ook.
Voornamelijk rijden,veel rangeren,platteland of stad,al die dingen vragen om een andere kijk naar baanplannen  ;)
Ben in alle geval benieuwd waarom je links boven soms een kwart cirkel tekent en bij de andere niet,en wat is er de functie van,mag/kan je daar geen rails leggen ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: g-j op 18 januari 2018, 12:25:18
Floris, ik denk dat daarmee wordt aangegeven dat daar de naar binnen draaiende deur zit. Het stuk ervoor, met zijn eigen belijning is dan hoogstwaarschijnlijk uitneembaar.

Terug naar het plan, ik denk dat je keuze inderdaad bepaald wordt door hetgeen je wilt uitbeelden. Ik zie in je sporenplan een bw, een loods met twee sporen (waar nu de groene lok is ingetekend) en verder twee sporen voor de lokverzorging. Prima plan, dan kun je op termijn een tweede en eventueel een derde lok aanschaffen en een paar kolenbakken om je bw te bevoorraden.

Groet, Gert-Jan
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 18 januari 2018, 20:18:08
Dahinterhofen im Bau   –   5


Manco

De wissels in schetsontwerp 28.x hebben een boogstraal van 3000 mm, zoals ze voorkomen in het assortiment van Hegob. Groter wil ik wel, maar de beschikbare ruimte is daarvoor te klein. Door deze beperking wordt Dahinterhofen een rangeerbaan met als thema een fragment van een Betriebswerk. Het thema komt vanzelf bovendrijven, zoals Gert-Jan al zag. Hagen-Eckesey is een leuk idee. Ik zal de plattegrond van dat depot eens opzoeken. Mijn toekomstige Bw kan ook een Wende-Bw zijn, want 0310’en reden ‘overal’ heen.

Ik zag een tekortkoming aan SO 28.6. Regelmatig kom ik advertenties tegen, zoals van MBS Nederland (http://www.mbsnederland.nl/product/transport-kisten/), waarin transportkisten voor materieel worden aangeboden. Je sluit zo ’n kist op de baan aan, rijdt een loc erin, sluit de kist en zet hem weg of neemt hem mee naar een modelbaan elders in het land. Een model kan hiermee betrekkelijk veilig vervoerd en stofvrij bewaard worden. Originele dozen van materieel zijn daarvoor vaak te lastig en tijdrovend. Ik overweeg om deze kisten te gaan gebruiken. Nu toont SO 28.6 zijn manco, want dit ontwerp heeft geen mogelijkheid om dit opbergsysteem aan te sluiten. Ik vond een oplossing door een korte boog te leggen tussen het linker wissel en het driewegwissel. Zo wordt het spoor op het verwijderbare deel van de baan recht en kan vervangen worden door een transportkist.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3206.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3206.jpg)
6   SO 28.7. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 10 voor, die langer is dan een 01.

Ik ben van plan geweest om een locloods te bouwen, maar heb dat idee losgelaten. Het kost eenvoudig te veel ruimte. Ik probeer een illusie van een loods te bereiken door alleen een gevel met deuren neer te zetten. Hopelijk werkt hier het principe van ‘minder is meer’. Een waterkolom krijgt wel een plekje op de baan. Misschien zet ik hem tussen de sporen voor de locloods. Een gelegenheidsaankoop in 2017 is een bokkraan. Deze komt rechts op de baan te staan.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Rondje_HO op 18 januari 2018, 20:50:25
Dat is het nadeel van Spoor 1  :-X  Wel mooi dat je toch voor de natuurlijke boogstralen gaat in plaats van "speelplezier"  :)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 19 januari 2018, 09:07:47
Hallo Bas.

kijk nieuwsgierig naar je baanplan.
Ziet er goed uit.
Wat betreft de Transportkisten betreft.
Deze zou je op drie plaatsen kunnen maken.
Een plaats heb je al aangegeven.
De 2 plaats zou kunnen zijn het verwijderbaar Deel/
En de 3 plaats is waar de bokkraan staat.
Dit heb ik bij mij ook zo gemaakt.

Ik kijk uit naar de volgende stappen.

groet Ernst.



Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 januari 2018, 19:52:07
@ Martijn:
Op mijn nieuwe baan geen bochtjes, maar bogen. 8)

@ Ernst:
Het verwijderbare deel heeft de meeste spoorlengte voor een transportkist. Het spoor bij de bokkraan is voor een transportkist voor, bijvoorbeeld, een 50er aan de korte kant.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 27 januari 2018, 14:18:08
Dahinterhofen im Bau   –   6


Een verzameling ontstaat

Thema gekozen en een geschikt schetsontwerp gemaakt: tijd om contact op te nemen met Hegob voor de levering van de wissels. Ik heb werkelijk geen idee wat de levertijd is. Wie kan mij hierover meer vertellen?

Tijdens een editie van de Houtense modelspoorbeurs vroeg Pendelbaan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67095.0.html)-Jaap naar de vorderingen van mijn Spoor 1-avontuur en nadrukkelijk naar de reden voor de keuze van een loc, die nog jaren op zich laat wachten.
‘Er is genoeg moois te koop,’ zei hij. ‘Ook tweedehands.’
Dat is juist, maar het is juist die ene aankondiging (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76925.msg3221798892.html#msg3221798892) geweest, die me deed besluiten in het Koningsspoor-wereldje te stappen.

Regelmatig blader ik door de catalogi van Dingler, Kiss, KM1, Wunder en andere, en kies bij het materieel versies uit, die in mijn straatje zouden passen. Zo krijg ik een beter beeld van de markt en herken in de enkele spoor 1-winkel, vele verkoopsites en beurzen links en rechts sneller de begeerde objecten. Rondkijkend op het wereldwijde web viel mijn oog op een advertentie, die mijn aandacht trok: aanbod van een drieassige KM1-diesel.
Meteen twijfel.
Kopen?
Aarzeling.
Het bedrag is wel hoog, maar lager dan de nieuwprijs.
Zucht.
Zo goed als nieuw, lijken de foto’s weer te geven.
Twijfel.
Zal ik proberen iets van de vraagprijs af te kletsen?
Aarzeling.
Besluiteloos neem ik me voor er een nachtje over te slapen, het risico nemend de locomotief aan mijn neus voorbij te zien rijden.
De volgende dag stuur ik een bericht met een bod lager dan de vraagprijs. Tot mijn verbazing geeft de verkoper vlot een positief antwoord. Een week later staat een V60 op mijn bureau te pronken. Zo snel kan het gaan.
Jaap heeft gelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3207.jpg)
7   V60 in Spoor 1 en een zusje in H0.

De grote goederenwagen op de foto is de eerste aanwinst van 2018.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ruud K op 27 januari 2018, 15:43:13
Door die foto realiseer ik me weer eens hoe groot spoor 1 is.

Groet,
Ruud
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 27 januari 2018, 19:50:59
Hallo Bas,

Wou mooi begin voor spoor 1 zo V60 van KM 1 erg mooie machine heel veel rijplezier er mee op na de volgende loc een V100 die mag toch ook eigelijk niet ontbreken in spoor 1.

Groetjes van bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 28 januari 2018, 13:35:20
Fraaie aanwinsten  (y)
Zo'n v60 wil ik voor spoor 0 nog graag is voor een leuke prijs op de kop tikken.
Ik heb in het verleden is een foto gemaakt van v80 in HO die stond toen voor z'n soortgenoot in spoor 0 van een vriend.
Nu is het de omgekeerde wereld,v80 in HO is niet meer,maar wel z'n grotere broer in 0,zelfs daarmee zie je het verschil al erg goed  ;D
Ik begrijp uit je bericht dat het ontwerp vast ligt,dit gaat m worden ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 28 januari 2018, 20:07:15
Dank!
Het voorlopig ontwerp is klaar. Pas als alle rails in huis is, maak ik een definitief ontwerp. Dat laat nog op zich wachten, want mijn beschikbare tijd voor Dönsdorf en Dahinterhofen is voor de komende maanden beperkt, voor zover het zich nu laat aanzien.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: 44 op 28 januari 2018, 20:14:25
Als ik dit zo lees, en ook je "onderschrift" in aanmerking nemend, daarbij nog constaterend dat in de verkooprubriek van dit forum allerlei passend bij of op spoor II ter overname aangeboden wordt, durf ik met een gerust hart te veronderstellen dat het project Steinwalde de tuin is uitgebonjourd. Of is die veronderstelling te voorbarig?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 28 januari 2018, 20:33:51
De tuin is inmiddels ‘ontspoord’, op een paar stukken rails na. De 2m-baan ‘Steinwalde’ (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37909.0.html) wordt verkocht. Dat gaat niet zo snel als ik zou willen. Adverteren op BNLS is leuk, maar het vlot niet zo met artikelen van LGB. Ik zal daarvoor een andere site benaderen.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ferry As op 29 januari 2018, 08:02:34
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met je eerste Spoor 1 V 60, het is een mooi model en multi inzetbaar, zeker op een kleinere baan.

In Maarn zal ik deze ook meenemen, dan kan je zien hoe de V60 er uitziet na een weathering.

Ben benieuwd naar je verdere vorderingen. Staat Sinsheim ook op de agenda?

Grt

Ferry
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: becasse op 29 januari 2018, 09:43:18
Hallo Bas,

Gefeliciteerd met jouw eerste lok in schaal 1. Een goed begin....afijn...ik hèb een beetje ervaring in het bouwen van kleine baantjes op een grote schaal en heb mijn ideeën er op losgelaten....

Hagen-Eck is inderdaad een zeer inspirerende omgeving. Ik zou in jouw geval een enorme gevel in monochrome kleur als halfreliëf gebruiken, over de gehele lengte van de achterwand.

 Je kan enorme Loks op een klein stukje spoor laten rijden, maar dat is alleen geloofwaardig als de dimensies van de machines worden overstemd door de omgeving. Je zal er zeker geen spijt van krijgen. Maar in Maarn kunnn we er nog wel over beppen...

Er zijn twee deelnemers die ik je van harte kan aan bevelen: Ernst zorgt voor een vlotte aflevering van de rails. HJ Knoop voor info over Hagen Eck. Volgens mij heeft hij al stiekum eea opgemeten.
Dit heeft hij bijna moeten bekopen met een aanvaring met een echte V60 by the way...

Grtz,

Michiel
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 29 januari 2018, 12:17:53
Dank voor de informatie. :)
Hagen-Eckesey stelde Bernhard ook voor. Sindsdien dwarrelt dat idee door mijn hoofd.
Ik heb jaren geleden het Spur 1-Treffen in Sinsheim een keer bezocht en was onder de indruk. Ik ben er nog niet uit of ik de editie van 2018 (https://sinsheim.technik-museum.de/de/spur-1-treffen) zal bezoeken. Eens kijken of en hoe dat te combineren valt met een vakantie.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: sdz1976 op 29 januari 2018, 12:33:20
Is idd een hele mooi machine  8) 8)


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 02 februari 2018, 20:33:11
Dahinterhofen im Bau   –   7


Vrrrroemm!!

De nieuwe V60 staat al een paar weken mooi te wezen op een plank net boven mijn bureau, als ik eindelijk tijd neem mijn toetsenbord van de computer, enkele stapels papier en rondslingerend knutselspul op het bureau aan de kant te schuiven en zo ruimte te maken voor een paar meter rails. Zo ’n machine moet rijden, nietwaar? Ik investeer een paar leermomenten om mijn pas ontvangen digitale centrale aan te sluiten en de diesel aan de praat te krijgen. Ik steek de stekker in het stopcontact, zie de boel opstarten, raadpleeg de lijst met functies en druk op F1. Uit de V60 komt geluid van een huilende startmotor, die de dieselmotor in werking zet. De locomotief begint te brullen. Een draai aan een knop. Het gebrul verandert in G E B R U L !! Wat een geluid zit daarin! De loc komt in beweging. Als de V60 voor de vijfde keer op weg gaat naar de andere kant van het bureau, begint de telefoon te rinkelen. Met piepende remmen komt de V60 tot stilstand.

‘Met Bas.’
‘…’
‘Hallo, Pa! Je belt op een memorabel moment.’
‘…’
‘Nee, ik sta niet in de machinekamer van een uit de kluiten gewassen sleepboot, maar zit aan mijn bureau. Je hoort een V60 van KM1 met draaiende motor.’
‘…’
‘Haha!’
‘…’
‘Ja, is prima. Ik bel straks terug.’

Ik draai aan een knop. Brullend pendelt de V60 opgewekt over het korte spoor. Dan druk ik opnieuw op F1. De motor schakelt uit. De rust in de kamer keert terug. Met tuitende oren trek ik het toetsenbord naar mij toe en typ een zoekopdracht op google in. Via sites van KM1 en ESU ontdek ik CV63. Ik blader wat in de gebruiksaanwijzing van de centrale, programmeer de waarde van die CV een stuk lager en zet het geluid weer aan. Dat is beter. De loc brult nog steeds, maar op een aanvaardbaar niveau. Tijd om andere functies te proberen, zoals frontverlichting, rem, Rangierfunk en rangeersnelheid. Bij de laatste brandt aan elke kant één witte lamp. Ik rijd het model weer naar de andere kant van het bureau en druk op andere functies, zoals fluit, bel, binnen- en drijfwerkverlichting. De kamer wordt verduisterd en de V60 pendelt als een kermisattractie over het spoortje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3208.jpg)
8   Brandende verlichting in een blauwe KM1-V60.
Foto: KM1.de (http://www.km-1.de/Galerie/V60/).

Een jeugdige gedachte komt bij me op: hoe hard kan deze loc rijden? Om dat te ontdekken heb ik meer spoorlengte nodig. Ik kijk de gang in.
‘Hmm, als ik nou…’
Tien minuten later rolt de V60 van de ene kamer via de gang naar een andere kamer. Fijn dat ik al een voorraadje rails in huis heb. De loc dendert met een gangetje van 50 tot 60 schaalkilometers per uur over de rails. Mooi om te zien, maar ik rangeer liever. Ik zet enkele goederenwagens op de rails en koppel ze aan de loc. De korte trein verdwijnt vrolijk de kamer uit.
Na een uurtje ruim ik het spoor op en zet de loc en wagens terug.
Best leuk, die nieuw speeltjes.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Reinout van Rees op 02 februari 2018, 21:30:37
Mooie binneninrichting ook!

... machinekamer van een sleepboot ... :)

Reinout
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ferry As op 02 februari 2018, 23:21:49
Mooi verhaal !   :)  Herkenbaar   8)

En de V60 van KM1 is idd een fraai masjien !

Ferry
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 03 februari 2018, 07:49:19
Hallo Bas.

Inderdaad een mooie Lok.
Heb je de Koude start al geprobeerd.
Deze klinkt ook heel mooi.
Veel plezier er mee.

Zal de mijne volgende week ook meenemen naar het Treffen.

Gr, Ernst.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: sdz1976 op 03 februari 2018, 12:48:40
Net echt  (y) (y) :)


Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 03 februari 2018, 19:52:42
De koude start klinkt dramatischer dan een normale. :P

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 februari 2018, 20:26:02
Dahinterhofen im Bau   –   8


Kritische blik

Onlangs bezocht ik met mijn vader de 01-Treff (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75611.msg3221797284#msg3221797284) in Maarn. Naast enkele aankopen, sprak ik veel mensen, deed inspiratie op en besloot nog eens een kritische blik te werpen op mijn schetsontwerp.

Tekenen van baanplannen werkt voor mij rustgevend. Lekker rommelen met stukjes rails en soms een bruikbaar ontwerp eruit vissen. Ik overweeg opnieuw of ik toch wissels met een straal van 2321 mm zou gaan gebruiken. Dat zou de lengte van de opstelsporen te goede kunnen komen, want deze wissels zijn ongeveer 100 mm korter dan wissels met een straal van 3000 mm.
Een stemmetje in mijn hoofd zegt me, dat het gefröbel in een tekenpakketje deze keer alleen ontspannend werkt en niet productief.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3209.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3209.jpg)
9   SO 29.2. Wissels R = 2321 mm.

De sporen worden maximaal 50 mm langer. Dat de winst zich danig beperkt, komt door het kleine aantal wissels. Ik probeerde nog uit of een baanplan zonder dure driewegwissel mogelijk is. Dat kan wel, maar dat gaat ten koste van een opstelspoor en dat is ongewenst.
Op verschillende banen in Maarn zag ik 2321-wissels, die ik aandachtig bekeek. Toen een 44er over zo’n wissel kroop, viel me iets op. De loopas kwam wel heel dichtbij de Kolbenstangenschutzrohr van een cilinder. Soms leken ze elkaar te raken. Hoe zou dat zijn bij mijn toekomstige 0310? Of bij een loc van de Baureihe 50, die op mijn baan zou kunnen verschijnen? Tekenen met 2321-wissels is dus alleen ontspannend. Ik blijf bij de keuze voor een straal van 3000 millimeter.

Het voorstel om Bw Hagen-Eckesey als inspiratie te gebruiken, spreekt me steeds meer aan. Een hoge gevel van de loods kan goed dienen als achtergrond. Ik vond een artikel in MIBA-Spezial 69, waarin een deel van dit Bw dient als voorbeeld voor een H0-baan van Rolf Knipper. De tekening op bladzijden 50 en 51 geeft daarvan een mooi beeld. Ik moet het nog aandachtig lezen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3210.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3210.jpg)
10   SO 30.4. Wissels R = 3000 mm.

De sporen liggen iets rechter, dan op SO 28.7 (zie DiB-5 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221804097#msg3221804097)). Behalve het uithaalspoor eindigen de sporen in schetsontwerp 30.4 op deuren van een grote loods. Ik heb geen pretenties Hagen-Eck in detail na te bouwen, maar laat me er graag door inspireren voor Dahinterhofen.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 21 februari 2018, 16:37:14
Als je de 3weg wissel nou is vervangt door een normale wissel en daaraan geplakt een Engelsman,zou dat kunnen werken ?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1k0_02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1k0_02.jpg)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 21 februari 2018, 21:05:22
Interessante gedachte, Floris. Zo ’n Engelsman is ruim 125 euro goedkoper, dan een driewegwissel. Ik kom er binnenkort op terug.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 22 februari 2018, 13:26:21
Denk er is rustig over na,het schoot me zomaar te binnen.
En na wat prutsen met Anyrail en in dit geval Lenz sp0 rails,was het zo gemaakt.
Ow en bedankt Reinout voor het aanpassen van het plaatje,ik kreeg het zelf niet voor elkaar  :-[
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 22 februari 2018, 20:20:20
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg)
11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 13 maart 2018, 00:05:27
 ;D
Dit is ook mooi  (y)
Hoe groot is zo ene V 60 in deze schaal wel ,groter als LGB
Joh
een 44 denk ik dat ik net heen en weer kan op zolder
5,5 bij 3 mtr
Kan je met kleinere locs denk ik wel een soort heen en weer tussen 2 stations ä la reinout maken
In U vorm met korte bocht
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 maart 2018, 13:06:51
Spoor 1 (1:32) is een maatje kleiner dan spoor 2 (1:22,5). De lengte van mijn V60 meet een kleine 33 cm; een 44 is 71 cm lang.

Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg975#msg975). Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt. Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.

Een eigen spoor 1-baan, waar een 7-delige VT11.5 TEE op volle snelheid kan rondrijden, zonder elke minuut hetzelfde stukje spoor te passeren, lijkt me prachtig. Wegens enkele bescheiden beperkingen, zoals een ruimte van pak hem beet 50 bij 25 meter en een voorraadje liquide middelen, zal dat, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een illusie blijven. ;)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: e_p op 13 maart 2018, 14:34:11
Dahinterhofen im Bau   –   9


Engelsman

Het voorstel van Floris om het driewegwissel (DWW) in te ruilen voor een Engels wissel, heb ik in een tekening verwerkt. De Duitse term voor zo ’n Engelsman is Doppelkreuzungsweiche (DKW); deze pas ik in mijn tekst toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3211_1.jpg)
11   SO 31.1. Wissels R = 3000 mm. DKW in plaats van DWW.

De blauwe lijn op de tekening is het hart van het ‘hoofdspoor’ uit schetsontwerp 30.4. De groene vlakken stellen locomotieven van de Baureihe 0310 voor.

Voordelen
  •  Een DKW is minder duur in aanschaf dan een DWW.
  •  Het op de tekening onderste opstelspoor wordt langer.

In SO 30.4 maak ik voor het ‘hoofdspoor’ gebruik van een boog van het driewegwissel. Mede hierdoor lukt het om het plan buiten de draai van de deur te houden. Als ik meer ruimte zou hebben, zou ik een DKW kiezen.

Nadelen
  •  Met een DKW lukt het niet om buiten de draai van de deur te blijven.
  •  Een opstelspoor links van het DKW wordt erg kort.
  •  Het linker uithaalspoor wordt te kort voor een 0310.

Kortom: ik heb me een half uurtje heerlijk vermaakt, maar het levert niet een toepasbaar plan op.


Groet,
Bas
Waarom schuif je de hele baan niet wat naar voren, zodat je wat ruimte krijgt voor een achtergrond met wat diepte ?
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 13 maart 2018, 15:17:20
Mijn zoldertje is gevuld met de H0-baan Dönsdorf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg975#msg975).
Hierdoor is de beschikbare ruimte voor spoor 1 te beperkt.
Bovendien kan ik met een boogstraal van om en nabij 3 meter niet rondrijden. Kleinere stralen zijn mogelijk, maar wil ik in Dahinterhofen niet toepassen.
Je hebt al de luxe dat je in 2 schalen kan freubelen.
(voorheen 3)
Anders in de toekomst is bedenken voor jezelf of dat dat wenselijk blijft,in allerlei opzichten.
Hoeveel ruimte zou je krijgen als je geen HO baan meer zou hebben ?
Als je daarmee wel de ruimte krijgt om een leuker baanplan te maken en te bouwen,dan zou ik daar toch is over gaan nadenken  ;)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 maart 2018, 22:26:29
@ Ernst:
Goed voorstel. Mijn ontwerpen hebben de status ‘definitief’ nog lang niet bereikt, dus valt er nog te schuiven, zijn er mogelijkheden voor grote veranderingen en sta ik open voor andere inzichten, ideeën of voorstellen.

@ Floris:
Twee schaalverhoudingen kunnen elkaar in de weg zitten. De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Voorlopig zit mijn hobbytijd in de verkoop van de spoor 2-verzameling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37909.msg3221820790#msg3221820790). Als dat minder tijd gaat vragen, ga ik weer verder met Dahinterhofen, Dönsdorf en Oberwankl.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 13 maart 2018, 23:16:59
We zijn geduldig
Als je maar beide soms laat zien  (y)  :angel:
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ronald Koerts op 05 augustus 2018, 20:37:01
Leuk projectje  (y) Maar hoe is het er nu mee? Al weer een beetje verder?

Groet Ronald.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 06 augustus 2018, 16:03:15
Heb je inmiddels de rails aan de gang vloer gespijkerd  :angel:
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 augustus 2018, 19:31:11
Dahinterhofen im Bau   –   10


Terug naar af

Al maandenlang is weinig tot geen nieuws te melden in Dahinterhofen. De beschikbare hobbytijd werd grotendeels opgeslokt door verkoop van de LGB-verzameling van het Steinwalder Bähnle. Veel is al de deur uit. De rest volgt later. Ik heb even geen zin om op de markt te staan. Verkopen is een aardige bezigheid, maar het kost veel energie. Verkooptekstjes schrijven, foto’s maken, vragen beantwoorden, nonsensbiedingen negeren, betalingen in de gaten houden, artikelen netjes inpakken en versturen. Winkelier als beroep is op de lange duur niet helemaal aan mij besteed, geloof ik. Iemand raadde mij aan om de prijzen ietwat te verlagen. Zo zou de verkoop vlotter kunnen verlopen. Dat zal best, maar de penningmeester denkt daar enigszins anders over.

Door een ingrijpende beslissing zijn de ontwerpen voor Dahinterhofen inmiddels achterhaald. Ik kan terug naar de tekentafel. De oorzaak ligt in een op handen zijnde wisseling van de slaapkamer van zoonlief en de hobbykamer. Hierdoor zal de hobbyruimte met 40 procent slinken. Om toch een klein en uitdagend rangeerbaantje in spoor 1 te kunnen bouwen, zal ik helaas mijn randvoorwaarden moeten bijstellen. Vermindering van de minimum boogstraal van 3000 naar 2300 millimeter is een van de mogelijkheden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3212.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3212.jpg)
12   SO 37.4. Wissels R = 2321 mm.

In dit schetsontwerp pas ik twee driewegwissels toe. Alleen KM1 heeft deze met een straal van 2321 mm in het assortiment, maar ze zijn (nog) niet leverbaar. Tweedehands zie ik ze maar erg sporadisch driewegwissels aangeboden worden. Hegob heeft ze wel in het programma met een straal van 3000 mm. Ik zal nog eens proberen deze wissels toe te passen, maar daarvoor is de ruimte eigenlijk te beperkt. De opstelsporen worden dan te kort.

Natuurlijk kruipt het bloed overal en vooral waar het niet gaan kan. Totdat ik een definitief ontwerp heb, ben ik van plan om in de nieuwe hobbyruimte wat losse rails op een plank te leggen, zodat er gerangeerd kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3213.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3213.jpg)
13   SO 40.1. Tijdelijke sporen. Wissels R = 2321 mm.

De voorbereidingen voor de verhuizing – verkamering is hier misschien een beter woord – zijn al in volle gang. Ze zullen grotendeels buiten het zicht van dit topic gehouden worden. Dit is een modelspoorforum, geen orgaan voor meubelpaneelverzaagdiscussies, binnenhuisarchitecten of woninginrichters.


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: 44 op 06 augustus 2018, 20:25:35
Citaat van: Bas
De gedachte om de H0-verzameling te zijner tijd van de hand te doen, speelt heel soms door mijn hoofd, maar wint het nog niet van het plezier om lekker eindeloos rondjes te kunnen rijden met D-treinen van tien tot twaalf bakken of met goederentreinen van een meter of vier, vijf.

Als ik je een raad mag geven zou ik daar voorlopig ook mee wachten. De Grote Nummers (0 en 1 vooral) zijn ontegenzeggelijk fascinerend en ook voor mij bijna onweerstaanbaar. Maar het grote nadeel is dat je voor het hierboven genoemde plezier - D-treinen van tien tot twaalf rijtuigen en lange goederentrein rond laten rijden -in spoor 1 (en 0 ook) wel heel veel ruimte nodig hebt. Misschien lukt dat een keertje tijdens sessies met soortgenoten, maar dat is veelal ook maar eens in de zoveel tijd.
Zou je het H0-gebeuren van de hand doen en de korte stukjes heen-en-weer tuffen met de grote jongens gaat, hoe leuk het ook is, tòch een keertje vervelen, dan heb je toch iets om op terug te vallen. Mocht dat meevallen, dat vervelen, dan kun je het altijd nog proberen te slijten.

Sterkte, en vooral veel plezier! Met kleine en grote treintjes en met de kleine grote jongen  :)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 augustus 2018, 09:25:10
Dat is juist, Jan.
Ik weet dat ik mijn H0-baan ernstig zou gaan missen, als die er niet meer zou zijn. Deze baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.0) is zo ontworpen, dat met lange treinen gereden kan worden. In Spoor 1 heb ik hiervoor geen ruimte; om over het benodigde kapitaal maar niet te spreken. In clubverband is dat wel mogelijk, maar niet spontaan op een avond, als ik opeens de behoefte voel opborrelen om F-Zug ‘Michael Meinholt’ (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28958.msg3221594195#msg3221594195) naar Lümmeln te laten rijden.
Kortom: ook in H0 blijf ik actief.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: jerrytrein op 07 augustus 2018, 10:45:10
 (y)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 07 augustus 2018, 11:01:55
Hoi bas,

Ik weet niet hoe jij met jou hobby ruimte zit.  Maar als je een tuin heb neem ik aan dat je een schuur heb of de mogelijkheid om de schuur uit te bouwen.  In goede geïsoleerde schuur kan je ook iets maken met spoor 1

gr bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 14 december 2018, 16:30:37
Dahinterhofen im Bau   –   11


Schroefkoppeling

In de afgelopen tijd is van alles gebeurd en gedaan, zoals de inrichting van een nieuwe hobbykamer. Tussendoor arriveerden enkele nieuwe aanwinsten. Daaronder een voorraadje rails om een klein, uiterst eenvoudig, tijdelijk rangeerbaantje aan te kunnen leggen. Een andere aanwinst is een tweede gesloten goederenwagen Gmhs 54 (zie Dib-6 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221807265#msg3221807265)).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3214.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3214.jpg)
14   Tweeling van MBW.

De modellen zijn mooi gedetailleerd. De tweede heeft nieuwe wielstellen van MBW. De nieuwe zouden beter zijn dan de oude, las ik ergens op het Spur-1-Gesellschaftsforum. Zonder Spoor 1-baantje heb ik het onderscheid nog niet zelf kunnen ontdekken. Bovendien moet ik eerst een ander klein probleempje overwinnen.
MBW-materieel beschikt over kortkoppelmechaniek en de bevestiging van de koppeling lijkt erg op een NEM-schacht, die bij H0 veelvuldig voorkomt. Ik kan de koppelingen dus eenvoudig verwijderen. Gaten voor schroefkoppelingen zijn ook aanwezig; dat is bijna vanzelfsprekend. Modelkoppelingen eraf, schroefkoppelingen erop. Handig. Toch is het klusje minder eenvoudig dan het lijkt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3215.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3215.jpg)
15   Schroefkoppeling aan een wagen van MBW.

De schroefkoppeling zit nu klemvast in het gat, maar gat is niet diep genoeg of is de pen van de koppeling te lang. Het is maar hoe je het benadert. Het gat is vierkant. Met een boormachine dieper maken is dus niet zonder meer mogelijk. Bovendien zou de V van het kortkoppelmechaniek geruïneerd kunnen worden. De pen moet dus korter.
De schroefkoppelingen uit mijn voorraad worden gefixeerd met een klemring (heet dat zo?) en een spiraalveer, of een speciaal gevormde spiraalveer. Voor beide heeft MBW geen ruimte gereserveerd. Bovendien is montage niet meer mogelijk, als ik de pen inkort. Vastlijmen van de schroefkoppeling is een oplossing, maar dan kan de koppeling in bogen niet uitgerekt worden, met eventuele ontsporingen tot gevolg. En lijmen is me eigenlijk net iets te definitief.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3216.jpg)
16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 03 april 2019, 21:09:10
Dahinterhofen im Bau   –   12


Bayerische D VI – 1

Over de Beierse D VI, Baureihe 98.75, van KM1 is op diverse fora al veel geschreven en nog veel meer geklaagd. Het geklaag betreft vooral de steeds opnieuw verlengde leveringstermijn. Dat sleept nu al een jaar of 7 voort. De vertraging heeft allerlei redenen. Een daarvan is het besluit om een nieuwe, door KM1 zelf ontwikkelde decoder toe te passen. Onlangs gaf KM1 aan nu toch en echt op korte termijn de modellen te gaan leveren. Op het Duitse spoor 1-forum werd gemeld, dat er weer modellen beschikbaar zijn, waarschijnlijk door geannuleerde bestellingen.

Vanwege deze berichten schommelt de D VI door mijn gedachten. Een D VI staat niet op mijn verlanglijst, maar heeft wel een belangrijk pluspunt: de lengte. Het model is zo kort, dat het goed zou passen op mijn spoor 1-baan in miniformaat. Het minpunt is dat de Baureihe 98.75 al buiten dienst gesteld was in de periode, waarin mijn modelbaan in wording is gesitueerd: rond 1965. KM1 produceert de D VI ook met zelf aan te brengen opschriften en als fabrieksloc. Leuk, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Is er een compromis? Om dat uit te vinden, blader ik in boeken en kijk rond op het wereldwijde web.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3217a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3217a.jpg)
17   Beierse D VI van KM1.
Foto: www.km-1.de.

Tussen 1880 en 1894 leverden Maffei 30 en Kraus 23 locomotieven van de serie D VI aan de Königlich Bayerischen Staatseisenbahnen. Het is de eerste serie locomotieven voor de in die tijd opkomende lokaalbanen. Ze werden in heel Beieren ingezet. De in 1920 opgerichte Deutsche Reichsbahn vernummerde de serie in Baureihe 98.75. Aan het hoge Ordnungsnummer (75xx) is af te lezen, dat men binnen afzienbare tijd de D VI aan de kant zou zetten. De serie was toen al meer dan 40 jaar oud. De laatste machines van de Reichsbahn werden tot 1938 ingezet op de scheepsbruggen bij Maximiliansau en Speyer. Toen bleef alleen 98 7512 over. Zij ging als Betriebslok 805-80-01 naar Bw Mainz voor klein rangeerwerk, wat ze nog tot in jaren vijftig volhield. Kort daarna is deze D VI gesloopt.

Reeds vanaf 1897 werden locomotieven van de serie D VI overtollig en verkocht. Een bekende daarvan is D VI 83 ‘Berg’. Ze kreeg van de Deutsche Reichsbahn nog het nummer 98 7508, maar het is twijfelachtig of ze dit nummer nog gedragen heeft, want in 1927 werd ‘Berg’ verkocht aan het Torfwerk Raubling. Daar deed ze nog eens een kleine 40 jaar dienst. Op 82-jarige leeftijd nam de Deutsche Gesellschaft für Eisenbahngeschichte de laatste overgebleven D VI over en knapte haar op. Na jaren trouwe dienst op, onder andere, het Kuckucksbähnel tussen Lambrecht (Pfalz) en Elmstein ging ‘Berg’ buiten dienst en is sindsdien te bezichtigen in het DGEG-museum in Neustadt an der Weinstrasse.

Een andere D VI heeft het ook tot museumlocomotief gebracht. D VI 863 ‘Nürnberg’ (98 7509) stond in het spoorwegmuseum in Nürnberg, totdat ze wegens plaatsgebrek (!) na de tweede wereldoorlog van de lijst werd geschrapt en gesloopt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3218.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3218.jpg)
18   ‘Berg’ in de loods. Neustadt an der Weinstrasse, juni 2018.
Foto: Basilicum.

Resumerend is er dus één loc, die iets heeft, wat op een alibi zou kunnen lijken: 805-80-01. Zij is de enige D VI, die nog de naam ‘Deutsche Bundesbahn’ op haar machinistenhuis kreeg geschilderd. Het nummer bevalt me matig, maar het gaat om de loc, niet om het nummer. Mooi is de loc ook niet. Misschien mooi van lelijkheid. Toch groeit mijn waardering voor de D VI, niet alleen vanwege de kleine afmetingen. Bovendien kan KM1 de gekozen versie nog leveren.

Zal ik toch…?
Tja…, wat nu?
...
Ich freue mich d’rauf!


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Reinout van Rees op 03 april 2019, 21:25:42
Ik hoop van harte dat mevrouw Tisiphone (van beroep wraakgodin) het mij vergeeft dat ik, bij het zien van de KM1 foto, als eerste " 't is iPhone " dacht....

Reinout
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 04 april 2019, 07:30:00
:D  What’s in a name?

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 05 mei 2019, 15:15:15
Dahinterhofen im Bau   –   13


Bayerische D VI – 2

Vorige week heb ik mijn D VI ontvangen. Dat mijn wachttijd beduidend korter was dan bij veel hobby-collegae, heeft niets te maken met de lange productietijden, maar met mijn late, spontane bestelling (zie DiB-12 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3222024657#msg3222024657)). Het gelegenheidsaankoopje staat nu te pronken boven mijn bureau en zorgt voor inspiratie om een reeks verhalen te schrijven.

Mijn keuze is gevallen op de versie met het ‘onmogelijke’ locnummer 805-80-01. Deze versie haalde het net boven de versie, waarbij opschriften door de koper aangebracht moeten worden. Na openen van de doos is mijn verbazing groot: mijn loc heeft geen opschriften, wel een set met zelf aan te brengen opschriften. Ik controleer het artikelnummer op de doos en de afleverbon. Inderdaad: de juiste versie. Meteen zet ik google aan het werk en vind een foto van net zo’n loc als de mijne: ook losse opschriften. Ik zal er dus zelf nummers op moeten knutselen. Iets wat niet mijn voorkeur heeft, maar wel mogelijkheden biedt, om dat 805-nummer te vervangen door iets anders. Even laten bezinken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3219.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3219.jpg)
19   D VI in een nog leeg Dahinterhofen.

Op een rustig moment lees ik de handleiding door en zet het locje op de rails. Na strubbelingen met een losse aansluiting aan de rails komt-ie in beweging en rijdt vrolijk fluitend over mijn baantje. Ik hoef hiervan geen bewegende beelden te maken, want dat kan Herr Pernschneider veel beter, zoals hij in deze film (https://www.youtube.com/watch?v=PupLF-weuSI&feature=youtu.be) aantoont. Mijn locje rijdt erg mooi, gelijkmatig en kan over de rails kruipen. Ik ben erg te spreken over de geluidsweergave in CD-kwaliteit. Wat me tegenvalt, is de eindeloos doorgaande Zufallsgeräusche, ook nadat de stroom is uitgeschakeld. Pas als de elco’s leeggezogen zijn, zwijgt het machientje. Gelukkig heeft KM1 hiervoor een oplossing (https://www.km-1.de/html/elektronik_und_programmierung.html) bedacht. Door de waarde van CV 126 te veranderen in 139 en de waarde van CV 127 te wijzigen in 170, is het opgelost. Nu kan ik rustig gaan nadenken over locomotiefnummers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3220.jpg)
20   D VI en V60.

Over locomotiefnummers gesproken. De D VI van KM1 met artikelnummers 100009, 109815 en 119815 bevat locnummer 98 7525. Dit nummer hoort bij een D VI met waterreservoirs naast de ketel en past dus niet bij de modellen van KM1 (zie afbeelding 428 in Deining in Dönsdorf – 233 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28958.msg3221406366#msg3221406366) en het tweede deel van het boek ‘Die Baureihe 98’ van S. Lüdecke, EK-Verlag 2005).

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 05 mei 2019, 16:08:47
Na lange tijd van stilte dan toch weer activiteit hier in dit draadje,ben benieuwd naar het vervolg  8)
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 05 mei 2019, 22:16:34
Hallo,

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst . Op naar de 03-10  Blijft een top machine om te zien.

groetjes Bernhard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Ernst Jorissen op 05 mei 2019, 22:55:59

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3216.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3216.jpg)
16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.
  • Is klemvast voldoende?
  • In hoeverre is het nodig, bij boogstralen van 2321mm en groter, de koppeling verend aan te brengen?
  • Hoe hebben anderen schroefkoppelingen aan MBW-materieel gemonteerd?

Groet,
Bas

Hallo.
Wat de schroefkoppeling betreft:
Ik ga morgen even kijken hoe het bij mij is gedaan.
trouwens ik heb mijn berg ook al thuis staan.
Gr, Ernst
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 mei 2019, 07:35:37
Dank je, Ernst. Een of enkele foto’s zou mooi zijn. Ik zag beelden van jouw Berg op het Duitse spoor 1-forum (http://s1gf.de/). Leuk om te zien.

De 03.10 laat nog op zich wachten. De loc zou in 2020 kunnen komen, maar dat kan ook later worden. Ik wacht kalm af.

Binnenkort meer over de voortgang in Dahinterhofen. Er liggen inmiddels enkele spoortjes, waarop gependeld en gerangeerd kan worden.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 mei 2019, 20:32:02
Dahinterhofen im Bau   –   14


Tijdelijke sporen – 1

Kort voordat de D VI arriveerde, heb ik boven mijn bureau een tijdelijke baantje gebouwd. De wissels bedien ik nog met de hand. Als de baan een meer definitieve vorm krijgt, zal ik ze polariseren. Misschien op de manier, zoals Michiel Stolp dat in zijn blog (http://becasse-weathering.blogspot.com/2019/01/) laat zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3221.jpg)
21   Wisselbediening met polarisatie.
Foto: Michiel Stolp, becasse-weathering (http://becasse-weathering.blogspot.com).

Door een vondst in Houten van enkele uiterst betaalbare Hübner-wissels, heb ik een extra spoor toegevoegd aan schetsontwerp 40.1 (zie DiB-10 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221904623#msg3221904623)).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3222.jpg)
22   Voorlopig ontwerp 41.1.

Als mijn spaarpotje het toelaat, wil ik te zijner tijd de 3 wissels vervangen voor 2 driewegwissels, zoals het baanplan van SO 37.4 (zie DiB-10 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221904623#msg3221904623)). Zo worden de opstelsporen net iets langer en heb ik een spoortje meer.

Groet,
Bas

NB.   Terwijl ik mijn kleine D VI laat pendelen, rijdt in Amerika de pas gereviseerde UP Big Boy 4014, geassisteerd door UP 844, naar Ogden voor het 150-jarig jubileum van de opening van spoorverbinding tussen het oosten en westen van de Verenigde Staten. Rody is erbij en laat prachtige beelden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88834.msg3222030742#msg3222030742) zien.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 09 mei 2019, 09:25:50
Hallo Bas,

Ik vind jou nieuwe sporen plan niet verkeerd .  Zelf zit ik ook te denken aan nieuwe sporen plan die over vier module bakken van 1 meter lang per bak gaat lopen. Dat wil ik gaan bouwen op zolder is alleen voor de winter maanden aangezien het in mijn hobby ruimte te koud is.

Mijn bedoeling is dat ik daar met alleen stoomlocs zal rijden om op die mannier in de winter wat plezier te hebben van de sound van mijn locs. Daardoor hoef ik in de wintermaanden mijn stoomlocs niet neer te zetten in een vitrine.

gr bernard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 09 mei 2019, 14:23:38
Ik zou dat zeker doen, Bernhard. Een locomotief in een vitrine is mooi; een loc rijdend op een (kort) stukje rails is mooier. Bovendien kun je zulke spoortjes ook gebruiken tijdens onderhoud aan materieel. Boven mijn nieuwe bureau en onder de ruimte voor Dahinterhofen hangt een plank om in de toekomst een beperkt H0-baantje op te bouwen. Dat moet nog wachten, want deze ruimte is geannexeerd door een stukje Koningsspoor. :P 8)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: JaJo op 09 mei 2019, 17:13:55
Stiekem toch lekker bezig hè Bas. ;D (y)

Groet Jaap
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: tijgernootje op 09 mei 2019, 18:16:00
Dan is wellicht ook nu mn toendertijd voorgestelde idee,wederom een idee ?
Want ik zowiezo die 03 niet meer terug in je plan voor toekomstig rijdend mat op je baan  ;)
(of ben je die ondertussen "vergeten"  ;D )
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 09 mei 2019, 20:17:38
@ Jaap:  Mijn spoorvirus is van een onuitroeibare soort.

@ Floris:  Om niet al te ongeduldig te worden, heb ik andere locomotieven op de tekening gezet.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 13 mei 2019, 20:25:35
Dahinterhofen im Bau   –   15


Schroefkoppeling – 2

Ernst Jorissen stuurde me foto’s van zijn MBW-goederenwagen met schroefkoppelingen, waarvoor dank. Bij deze wagen zijn de kortkoppelingsmechanieken verwijderd, zodat er voldoende ruimte ontstaat om schroefkoppelingen te monteren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3223.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3223.jpg)
23   Kortkoppelmechaniek verwijderd; schroefkoppeling geplaatst.
Foto: Ernst Jorissen, MBS Nederland (http://www.mbsnederland.nl/).

Op het Spur 1 Gemeinschaftsforum vond ik een andere mogelijkheid (http://www.s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=35563&s=a7d8a390ee6b164d4a5805fac21dc0008fd4f9f8): de pen van de koppeling inkorten, er een klein gaatje in boren en vastzetten met een kleine schroef. De koppeling is nu niet meer verend, maar voor ruimere bogen zou dat ook niet nodig zijn volgens de bijgaande informatie. Voorlopig heeft dit mijn voorkeur. De MBW-koppelingsschachten blijven dus aan de wagen zitten. Als ze me gaan storen, kan ik ze altijd nog verwijderen en de oplossing van Ernst kiezen.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: becasse op 13 mei 2019, 22:32:50
Ha Bas,

Waarom zo moeilijk? Ik sloop altijd die hele ellende er uit ( zou kunnen dat ik die van Ernst ook heb gedaan), zet er een Hübner/nieuwe Märklin koppelingen op en klaar. Beetje gedremel is zo gepiept.

Of je moet de illlusie hebben dat je de waarde vermindert door de speelkoppeling-optie onmogelijk te maken... geloof me, de waarde is teleurstellend laag...met of zonder...
Rijden zonder verende koppeling is niet aan te raden... hier spreekt de ervaring.

En je bent ook zo aan het plannen...prima hoor, maar wil je niet eens bouwen? Maak een mini-diorama voor je V60 bijvoorbeeld; daar leer je ongelofelijk veel van en instant geluk erbij.

Michiel
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 14 mei 2019, 15:42:06
Zeker wordt er gebouwd. Niet in een hoog tempo, maar ik ben wel zo ver, dat er gereden kan worden. Het is nog verre van ideaal, want alles ligt nog los. Toch levert het al veel plezier en inspiratie op voor iets definitievers.
De nummering van mijn ontwerpen geeft de indruk, dat ik tekening op tekening stapel. Het tegendeel is waar. De nummering is namelijk fictief. Het enige dat klopt is de numerieke volgorde. Ik begon met nummer 28 en sloeg tot 41 heel wat nummers over. ;D

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 november 2019, 12:00:06
Dahinterhofen im Bau   –   16


Diesels in Dahinterhofen

‘Hoe is het met jouw spoor 1-avontuur?’ vroeg iemand me.
‘Het virus tiert welig.’
‘Nog wat gebouwd?’
‘Eigenlijk niet. In Dahinterhofen nichts neues.’
Lichte ontsteltenis. ‘Helemaal niets?’
‘Behalve een plank boven de sporen om materieel pronkend te kunnen stallen, is er niets bijgekomen, wat modelbaan betreft.’
‘Je hebt toch een V60?’
Mijn ogen fonkelen. ‘Ja, een prachtig model van KM1. Die brult bijna dagelijks over enkele sporen in de hobbykamer. Sinds kort met een nieuwe rongenwagen uit hetzelfde huis.’
‘Aha, toch iets nieuws!’
‘Ja, de verzameling materieel groeit gestaag. Over enkele weken volgt een tweede V100.’
‘Tweede? Heb je er al een dan?’
‘Ik nam de kans een V100.10 van mijn vader over te nemen, terwijl ik al een bestelling heb lopen voor een nieuwe V100.20.’
‘Wanneer komt-ie?’
‘Welke? De V100.10 staat al maanden op mijn baantje.’
‘De nieuwe, natuurlijk.’
‘Ergens rond Snieklaas. Het breekt een beetje de wachttijd van mijn 03.10. Dat duurt nog wel een jaar of twee, als ik de berichtgeving van Andreas Krug van KM1 mag geloven. Helaas leert mijn prille ervaring met koningsspoor me, dat tijd een rekbaar begrip is. De pas gearriveerde rongenwagen is een goed voorbeeld. Die werd een jaar of zeven geleden aangekondigd en sindsdien de levering uitgesteld en uitgesteld.’
‘De Baureihe 98.75 idem dito.’
‘Inderdaad. Ik heb wel de indruk, dat KM1 de achterstand wil wegwerken en zich beter aan gestelde levertermijnen probeert te houden. Toch zullen er altijd factoren zijn, die leveringstermijnen kunnen beïnvloeden. Bestellingen voor aangekondigde modellen blijven achter bij de verwachting; een onderleverancier kan niet aan zijn verplichting voldoen; nieuwe digitale inzichten, waardoor nieuwe of andere decoders nodig zijn; wisseling van producent in China; noem maar op.’
‘Hmm… Geduld is een schone zaak.’
‘Precies.’

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3224.jpg)
24   De V100 schuift langs de V60 met een beladen rongenwagen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28958.msg3221474071#msg3221474071).

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 06 november 2019, 13:13:54
Hallo Bas,

Wou jij heb nu al hele mooie locs met de V60 van KM1 en de V100-10 van KM 1 heeft de bestelde V100-20 ook zelfde mooie rode kleur.  Erg leuk om weer eens berichtje van jou te zien.

met vriendelijke groeten,

bernhard
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 november 2019, 20:43:20
De V100.20 zal ook in purperrood geleverd worden, Bernhard. Dat past het beste in mijn thema, dat zich rond 1965 afspeelt.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: becasse op 07 november 2019, 10:47:19
Ha Bas,

Die combi van rongenwagen en Fuchs-bagger vind ik echt perfect. Ik heb wel Kbs’en van Wunder, maar die zijn dan weer net te groot.

Ook ik wacht op mijn BR 212. Door een fout is deze niet oceaanblauw maar purperrood. De gewenste nummering was voor de 212 237-2 gedacht, maar ik heb gelukkig een foto ontdekt waar deze lok in 1983 nog in de oorspronkelijke kleur rondreed, met dat nummer dus. Dus ik ben toch wel blij...net een kindersurprise eigenlijk...en ik heb al zat oceeenablauwe loks ;)

Michiel
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 07 november 2019, 13:18:33
De Fuchs-Bagger past inderdaad heel goed op de pas geleverde Rmms. Deze combinatie rijdt al jaren op mijn H0-baan. Het spoor 1-model is van Schuco. Mooi dingetje. Ik heb alleen mijn twijfels over de manier waarop de kabels van de giek en de grijper zijn aangebracht. Als ik zin en tijd heb, zal ik er wat aandacht geven.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 29 november 2019, 20:35:43
Dahinterhofen im Bau   –   17


Diesel nummer 3

De V100.20 van KM1 is in Dahinterhofen aangekomen. Wederom een mooi model. Ik ben er tevreden mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3225.jpg)
25   V100 2315 tussen de reeds aanwezige diesellocomotieven Brennkraftlokomotiven. Sic! (https://s1gf.de/index.php?page=Thread&postID=164824#post164824)

Het nieuwe model werd besteld met een extra setje voor Wendezugsteuerung. Deze onderdelen zijn door KM1 al gemonteerd. Handig. Het geluid van de V100.20 klinkt iets voller dan het geluid van de V100.10. Verder doen ze niet voor elkaar onder. Spelend met knopjes voor de verlichting lukt het me ook bij de nieuwe V100 nog niet om alleen sluitverlichting in te schakelen, dus zonder frontverlichting. Bij een duwende trein ziet dat er net iets beter uit. De machinist is een tweelingbroer van de Lokführer in de andere V100. Misschien verander ik dat nog eens.
Op dit moment staan de drie diesels popelend, met draaiende motoren en ingeschakelde verlichting te wachten om in beweging gezet te worden. Ik heb al een aantal lastige rangeerbewegingen in mijn achterhoofd.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: bernhard67 op 30 november 2019, 10:16:07
Hoi Bas,

Wil toch even via deze weg zeggen dat ik jou nieuwe aanwinst de V100-20 zeer mooi uitvind zien zeker ook de lamellen die zijn zeer mooie uitgevoerd door KM1. Jou andere twee locs zijn ook erg mooi om te zien.  Dat geeft zeer veel rijplezier .

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

ps grappig dat in elke loc de zelfde machinist zit tja dat gebeurt bij Lenz ook.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 30 november 2019, 21:37:04
Dank je, Bernhard.
De machinist in de V60 is wel een andere dan in de V100'en.

Michiel Stolp (Becasse) maakte een filmpje van de V100.20 van KM1.

https://www.youtube.com/v/7xNe13ZWmOM
26   V100 2315 in beweging.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 29 december 2019, 15:40:12
Dahinterhofen im Bau   –   18


Ploeg

De winter is al lang en breed begonnen. Hoog tijd om een loc van sneeuwploegen te voorzien. Rolf Kaschinski gaat hiervoor eens informeren bij Bernd Habenicht van het magazijn.
‘Tag, Habenicht! Alles Paletti?’
‘Bijna alles, denk ik.’
‘Mooi. Ik heb een vraag.’
‘Oh,’ zucht de Lagermeister, die op dit moment liever aan lunch, koffie en rust denkt, dan aan werk.
‘Ik zoek sneeuwploegen. Heb jij die in jouw magazijn?’
‘Dat zou kunnen. Wat voor sneeuwploeg?’
‘Voor locomotieven.’
‘Euhh… Dat weet ik niet zo precies. Vroeger hadden we er eentje voor een 50er, maar die heeft Bw Hameln nu, als ik het goed heb.’
‘Zijn de ploegen universeel aan te brengen op verschillende locomotieven?’
‘Dat weet ik niet zo helemaal precies. Daarvoor sneeuwt het te weinig in deze omgeving.’
‘Jij weet niet veel, hè?’
Habenicht bromt wat. ‘Bel anders Bw Warstein in het Sauerland eens op. Daar heeft men ervaring met sneeuw.’
‘Maar heb je niet nog ergens wat sneeuwploegjes op de plank liggen?’ grapt Rolf. ‘Voor een stoomloc of zo.’
‘Welja! Die dingen zijn loodzwaar, joh! Als ik ze heb, liggen ze buiten onder het afdak.’
‘Ook een voor een 50er?’
‘Nee, die is naar Hameln gegaan. Dat zei ik net al.’
‘Ze gaan buiten kijken en vinden al snel twee sneeuwploegen.’


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3227.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3227.jpg)
27   Twee ploegen.

‘Hiero,’ wijst Bernd. ‘Twee stuks.’
‘Deze zijn nog puntgaaf! Kunnen die ook op onze Hofhund?’
‘Wat? Aan de D VI (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3222030297#msg3222030297)? Hahaha! Nooit geprobeerd. Wat denk je trouwens, dat er gebeurd, als je aan een kant zo’n ploeg schroeft?’
‘Meteen uit balans, waarschijnlijk. Haha!’
‘Dat locje is veel te zwak om sneeuw te schuiven.’
‘Nou… Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. Kan ik deze ploegen aan een V100 hangen?’
De magazijnmeester draait een aan een ploeg hangend kaartje om. ‘Ja, dat kan. Hier staat het.’
‘Mooi zo. Dan neem ik deze. Kun je ze naar de loods brengen?’
‘Welja,’ bromt Bernd. ‘Alsof ik niets te doen heb.’

Rolf is al bezig de railruimers van V100 2315 te schroeven, als Bernd de sneeuwploegen de loods in schuift. Samen monteren ze de gevaarten aan de loc. Daarna kan de V100 weer naar buiten.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3228.jpg)
28   Klus geklaard.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 06 oktober 2020, 21:12:09
Dahinterhofen im Bau   –   19


Een nieuwe Köf

In het pre-corona-tijdperk bekeek ik op de Houtense beurs regelmatig modellen van een Köf II in 1:32. Op een enkeling na waren ze allemaal van Märklin. In vergelijking met de detaillering van Kiss, Wunder, KM1 en andere is de Märklin-Köf een eenvoudig model en dat zie je terug in de prijs. Aangezien ik niet alles kan kopen, liet ik de Köf voor wat het was. Een enkele keer zag ik in Houten een splinternieuwe Kö I in zwart van KM1 voor een heel zacht prijsje. Ik was zelf nog niet met spoor 1 bezig en liet hem liggen. Ik dacht toen al: als ik een Köf in spoor 1 koop, is het een Köf II in rood. Toch… als ik nu zo’n aanbieding tegenkom, zou ik het niet meer aan me voorbij laten gaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto2629_BSM.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28958.msg3222091092#msg3222091092)
29   Köf II in Dönsdorf (H0).

Gisteren kondigde Steiner Modellwerke een Köf II (https://www.steiner-modellwerke.de/produkte-spur-1/k%C3%B6-f-ii-br-323) in spoor 1 aan. Na het zien van de Baureihe 81 (https://www.steiner-modellwerke.de/produkte-spur-1/br-81/) van deze kleinseriefabrikant zijn mijn verwachtingen aan de hoge kant. In vergelijking met een Köf in H0 is de prijs aanzienlijk, maar in de spoor 1-wereld is het bedrag eerder vriendelijk te noemen.

Ik heb weer iets om over na te denken. Waarschijnlijk niet óf ik er eentje bestel, maar welke van de 9 versies het gaat worden…


Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: charp op 17 november 2020, 22:42:37
Verhip,...zit ik daar een beetje te suffen in mijn eigen draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58991.msg3222168450#msg3222168450), druk ik per ongeluk ergens op klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3222024657#msg3222024657),....en voor ik het wist belandde ik hier en ben ik meteen ook gekrompen ! Mooi spul allemaal hoor, maar zo groot  :D. Een beetje te groot voor mij. Ik ken mijn maat  :P.

Dat neemt niet weg dat er wederom veel lees- en kijkplezier wordt geboden. Dit draadje had ik eerder gemist. Waar jij de tijd vandaan haalt met al die projecten is mij een raadsel.

Peter

Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 18 november 2020, 07:54:51
Zo snel verloopt mijn spoor 1-project niet, naar mijn idee. Gelukkig heb er wel iets meer tijd voor sinds het Steinwalder Bähnle (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37909.msg3221820790#msg3221820790) definitief is opgeheven en de verkoop van de LGB-spulletjes grotendeels is afgerond. Toch staan de ontwikkelingen in Dahinterhofen op een laag pitje, want ik heb op dit moment meer aandacht voor diverse H0-projecten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg3222167030#msg3222167030). Gelukkig geniet ik dagelijks van de spoor 1-modellen, want mijn hobbybureau, dat tegenwoordig ook als thuiswerkplek dienst moet doen, staat ernaast.   8)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Petertrein81 op 18 november 2020, 12:43:12
Gaan we die nieuwe Spoor I Köf II, dan ook weer een keer in het donker op mysterieuze wijze op een platte wagon zien belanden? Net als in Dönsdorf... ;)

MvG Peter,
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 18 november 2020, 20:23:58
Voor zulke akkefietjes moet ik wel een platte wagen zien te regelen, want die heb ik nog niet in mijn bestand.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Petertrein81 op 18 november 2020, 22:24:46
Een platte wagon zal toch niet de moeilijkste goederenwagon in Spoor 1 zijn om te vinden. Of vergis ik me daarin?

Overigens heb ik in H0 tegenwoordig ook een ÖBB oplossing van Roco om de Köf op de platte wagen te zetten. Zodat het niet meer in het donker hoeft.

MvG Peter,
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 19 november 2020, 09:02:36
Dat klinkt als een EDK (https://www.roco.cc/de/product/243600-73036-0-0-0-0-0-002003-1/products.html) met allerlei digitale snufjes, Peter.
Laat er binnenkort maar foto's van zien in jouw topic.  (y)

Een platte wagen in spoor 1 staat al een tijdje op mijn verlanglijst.
Komt goed.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Wies op 19 november 2020, 13:28:07
Hoi Bas,

Hier: https://www.spur-1-treff.de/t38845f20-Aktuelle-Lagerliste.html staat er een van Kiss (6-asser). Is overigens wel aan de prijs, vind ik.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Wies.

 
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 19 november 2020, 17:20:05
Mooie wagen, Wies. Inderdaad wat aan de prijs.

Een platte wagen zal in Dahinterhofen wel verschijnen. KM1 heeft een bestelling van mij voor een Schienenwagen (https://km-1.de/html/schienenwagen_ss_15.html).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3230.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSM3230.jpg)
30   Schienenwagen.
Foto: KM1.de (https://km-1.de/).

De hele serie is bij KM1 allang uitverkocht. Volgens de huidige Lieferliste zal de levering in het eerste kwartaal van 2021 plaatsvinden, maar zulke prognoses serieus nemen is net zoiets als geloven in sprookjes. In de spoor 1-wereld is levertijd een rekbaar begrip, erg rekbaar. Dat was in het pre-corona-tijdperk ook al zo. Het zal me overigens niet verbazen als de Köf van Steiner Modellwerke eerder op mijn bureau verschijnt dan de Schienenwagen van KM1.

En die andere bestelling (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3221798892#msg3221798892), waardoor ik startte met Spoor 1? Soms lees ik daarover iets in een nieuwsbrief, maar mijn indruk is dat de levering daarvan nog jáááren op zich laat wachten.

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Hirschsprung op 19 november 2020, 18:56:08
Een SSyms is wel ruimbemeten voor zo’n Köfje van slechts 15 t dienstgewicht. Een gewone R wagen is al genoeg
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Wies op 19 november 2020, 19:25:36
Tja, voorbestellingen bij KM1 (en anderen). Heb net gezien dat mijn bestelling van december 2013 (!) is verschoven naar februari 2021. En de uitlevering van mijn bestelling bij MBW van november 2016 staat nu gepland als "Neu 2021". Je ziet het, het is en zaak van lange adem en (ver) vooruit plannen.

En de uitlevering van jouw 03.10? Ik ben bang dat we tegen die tijd allang van de corona af zijn.

Maar, we houden moed!

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Wies op 19 november 2020, 19:30:04
Een SSyms is wel ruimbemeten voor zo’n Köfje van slechts 15 t dienstgewicht. Een gewone R wagen is al genoeg
Klopt, maar ik dacht dat die wagen geschikter zou zijn qua lengte, gelet op de (beperkte) ruimte die Bas ter beschikking staat.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 november 2020, 08:43:41
De KM1-vierasser zal wel een keer opduiken en wellicht vind ik ergens een tweeassige, platte wagen. Ik kan ook de rongen van mijn Rmms (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76925.msg3222065659#msg3222065659) demonteren en kijken of daarmee wat te verhapstukken valt.
Het komt wel goed. :)

Groet,
Bas
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: becasse op 20 november 2020, 12:01:01
Ha Bas,

Gezien jouw collectie zou ik toch voor een köf gaan met BSI-koppeling. Kan je  handenvrij- rangeren en dat verhoogt de levensvreugde. Ik heb er meteen maar twee besteld, één met en één zonder, wel beide met open machinistenhuis....dicht vind ik persoonlijk niet zo....

Een platte x wagen kan je overal van maken. Een onderstel van een hübner-wagen bijvoorbeeld. Vloer er afhalen en rails erop, haken om de köf vast te sjorren en klaar is Klara. Beetje beschrifting mag niet vergeten worden uiteraard.

Hier een zeldzame, volledig messing Eurotrain-Köf. Met verschleißpufferbohlen zou ie helemaal leuk zijn!

(https://1.bp.blogspot.com/-NqjyG-KPHQg/Xiw0ZkBbsfI/AAAAAAAADdY/x8T9tWaWuXw9MtD2o2s9lfzDSs5PHomuACEwYBhgL/s1600/pt31.jpg)

Jürgen Moog heeft een setje om zo‘n wagentje te maken...leuk idee en twee avondjes werk vermoed ik....ga ik misschien es doen. Als ik weer tijd heb dan. Goed idee Bas, bedankt (y)
 http://www.spurnull-magazin.de/wp-content/uploads/2013/06/koef-transporter-moog-1.jpg (http://www.spurnull-magazin.de/wp-content/uploads/2013/06/koef-transporter-moog-1.jpg)

Michiel
Titel: Re: Dahinterhofen im Bau
Bericht door: Basilicum op 20 november 2020, 19:58:10
Mooie foto, Michiel.
De Köf met open machinistenhuis en BSI-koppeling heb ik ook uitgekozen. De bestelling ligt al bij Steiner.

Groet,
Bas