Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40721 keer)

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #75 Gepost op: 07 november 2019, 10:47:19 »
Ha Bas,

Die combi van rongenwagen en Fuchs-bagger vind ik echt perfect. Ik heb wel Kbs’en van Wunder, maar die zijn dan weer net te groot.

Ook ik wacht op mijn BR 212. Door een fout is deze niet oceaanblauw maar purperrood. De gewenste nummering was voor de 212 237-2 gedacht, maar ik heb gelukkig een foto ontdekt waar deze lok in 1983 nog in de oorspronkelijke kleur rondreed, met dat nummer dus. Dus ik ben toch wel blij...net een kindersurprise eigenlijk...en ik heb al zat oceeenablauwe loks ;)

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #76 Gepost op: 07 november 2019, 13:18:33 »
De Fuchs-Bagger past inderdaad heel goed op de pas geleverde Rmms. Deze combinatie rijdt al jaren op mijn H0-baan. Het spoor 1-model is van Schuco. Mooi dingetje. Ik heb alleen mijn twijfels over de manier waarop de kabels van de giek en de grijper zijn aangebracht. Als ik zin en tijd heb, zal ik er wat aandacht geven.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #77 Gepost op: 29 november 2019, 20:35:43 »
Dahinterhofen im Bau   –   17


Diesel nummer 3

De V100.20 van KM1 is in Dahinterhofen aangekomen. Wederom een mooi model. Ik ben er tevreden mee.


25   V100 2315 tussen de reeds aanwezige diesellocomotieven Brennkraftlokomotiven. Sic!

Het nieuwe model werd besteld met een extra setje voor Wendezugsteuerung. Deze onderdelen zijn door KM1 al gemonteerd. Handig. Het geluid van de V100.20 klinkt iets voller dan het geluid van de V100.10. Verder doen ze niet voor elkaar onder. Spelend met knopjes voor de verlichting lukt het me ook bij de nieuwe V100 nog niet om alleen sluitverlichting in te schakelen, dus zonder frontverlichting. Bij een duwende trein ziet dat er net iets beter uit. De machinist is een tweelingbroer van de Lokführer in de andere V100. Misschien verander ik dat nog eens.
Op dit moment staan de drie diesels popelend, met draaiende motoren en ingeschakelde verlichting te wachten om in beweging gezet te worden. Ik heb al een aantal lastige rangeerbewegingen in mijn achterhoofd.

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #78 Gepost op: 30 november 2019, 10:16:07 »
Hoi Bas,

Wil toch even via deze weg zeggen dat ik jou nieuwe aanwinst de V100-20 zeer mooi uitvind zien zeker ook de lamellen die zijn zeer mooie uitgevoerd door KM1. Jou andere twee locs zijn ook erg mooi om te zien.  Dat geeft zeer veel rijplezier .

Met vriendelijke groeten,

Bernhard

ps grappig dat in elke loc de zelfde machinist zit tja dat gebeurt bij Lenz ook.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #79 Gepost op: 30 november 2019, 21:37:04 »
Dank je, Bernhard.
De machinist in de V60 is wel een andere dan in de V100'en.

Michiel Stolp (Becasse) maakte een filmpje van de V100.20 van KM1.

<a href="https://www.youtube.com/v/7xNe13ZWmOM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7xNe13ZWmOM</a>
26   V100 2315 in beweging.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #80 Gepost op: 29 december 2019, 15:40:12 »
Dahinterhofen im Bau   –   18


Ploeg

De winter is al lang en breed begonnen. Hoog tijd om een loc van sneeuwploegen te voorzien. Rolf Kaschinski gaat hiervoor eens informeren bij Bernd Habenicht van het magazijn.
‘Tag, Habenicht! Alles Paletti?’
‘Bijna alles, denk ik.’
‘Mooi. Ik heb een vraag.’
‘Oh,’ zucht de Lagermeister, die op dit moment liever aan lunch, koffie en rust denkt, dan aan werk.
‘Ik zoek sneeuwploegen. Heb jij die in jouw magazijn?’
‘Dat zou kunnen. Wat voor sneeuwploeg?’
‘Voor locomotieven.’
‘Euhh… Dat weet ik niet zo precies. Vroeger hadden we er eentje voor een 50er, maar die heeft Bw Hameln nu, als ik het goed heb.’
‘Zijn de ploegen universeel aan te brengen op verschillende locomotieven?’
‘Dat weet ik niet zo helemaal precies. Daarvoor sneeuwt het te weinig in deze omgeving.’
‘Jij weet niet veel, hè?’
Habenicht bromt wat. ‘Bel anders Bw Warstein in het Sauerland eens op. Daar heeft men ervaring met sneeuw.’
‘Maar heb je niet nog ergens wat sneeuwploegjes op de plank liggen?’ grapt Rolf. ‘Voor een stoomloc of zo.’
‘Welja! Die dingen zijn loodzwaar, joh! Als ik ze heb, liggen ze buiten onder het afdak.’
‘Ook een voor een 50er?’
‘Nee, die is naar Hameln gegaan. Dat zei ik net al.’
‘Ze gaan buiten kijken en vinden al snel twee sneeuwploegen.’



27   Twee ploegen.

‘Hiero,’ wijst Bernd. ‘Twee stuks.’
‘Deze zijn nog puntgaaf! Kunnen die ook op onze Hofhund?’
‘Wat? Aan de D VI? Hahaha! Nooit geprobeerd. Wat denk je trouwens, dat er gebeurd, als je aan een kant zo’n ploeg schroeft?’
‘Meteen uit balans, waarschijnlijk. Haha!’
‘Dat locje is veel te zwak om sneeuw te schuiven.’
‘Nou… Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. Kan ik deze ploegen aan een V100 hangen?’
De magazijnmeester draait een aan een ploeg hangend kaartje om. ‘Ja, dat kan. Hier staat het.’
‘Mooi zo. Dan neem ik deze. Kun je ze naar de loods brengen?’
‘Welja,’ bromt Bernd. ‘Alsof ik niets te doen heb.’

Rolf is al bezig de railruimers van V100 2315 te schroeven, als Bernd de sneeuwploegen de loods in schuift. Samen monteren ze de gevaarten aan de loc. Daarna kan de V100 weer naar buiten.



28   Klus geklaard.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #81 Gepost op: 06 oktober 2020, 21:12:09 »
Dahinterhofen im Bau   –   19


Een nieuwe Köf

In het pre-corona-tijdperk bekeek ik op de Houtense beurs regelmatig modellen van een Köf II in 1:32. Op een enkeling na waren ze allemaal van Märklin. In vergelijking met de detaillering van Kiss, Wunder, KM1 en andere is de Märklin-Köf een eenvoudig model en dat zie je terug in de prijs. Aangezien ik niet alles kan kopen, liet ik de Köf voor wat het was. Een enkele keer zag ik in Houten een splinternieuwe Kö I in zwart van KM1 voor een heel zacht prijsje. Ik was zelf nog niet met spoor 1 bezig en liet hem liggen. Ik dacht toen al: als ik een Köf in spoor 1 koop, is het een Köf II in rood. Toch… als ik nu zo’n aanbieding tegenkom, zou ik het niet meer aan me voorbij laten gaan.


29   Köf II in Dönsdorf (H0).

Gisteren kondigde Steiner Modellwerke een Köf II in spoor 1 aan. Na het zien van de Baureihe 81 van deze kleinseriefabrikant zijn mijn verwachtingen aan de hoge kant. In vergelijking met een Köf in H0 is de prijs aanzienlijk, maar in de spoor 1-wereld is het bedrag eerder vriendelijk te noemen.

Ik heb weer iets om over na te denken. Waarschijnlijk niet óf ik er eentje bestel, maar welke van de 9 versies het gaat worden…


Groet,
Bas

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #82 Gepost op: 17 november 2020, 22:42:37 »
Verhip,...zit ik daar een beetje te suffen in mijn eigen draadje, druk ik per ongeluk ergens op klik,....en voor ik het wist belandde ik hier en ben ik meteen ook gekrompen ! Mooi spul allemaal hoor, maar zo groot  :D. Een beetje te groot voor mij. Ik ken mijn maat  :P.

Dat neemt niet weg dat er wederom veel lees- en kijkplezier wordt geboden. Dit draadje had ik eerder gemist. Waar jij de tijd vandaan haalt met al die projecten is mij een raadsel.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #83 Gepost op: 18 november 2020, 07:54:51 »
Zo snel verloopt mijn spoor 1-project niet, naar mijn idee. Gelukkig heb er wel iets meer tijd voor sinds het Steinwalder Bähnle definitief is opgeheven en de verkoop van de LGB-spulletjes grotendeels is afgerond. Toch staan de ontwikkelingen in Dahinterhofen op een laag pitje, want ik heb op dit moment meer aandacht voor diverse H0-projecten. Gelukkig geniet ik dagelijks van de spoor 1-modellen, want mijn hobbybureau, dat tegenwoordig ook als thuiswerkplek dienst moet doen, staat ernaast.   8)

Groet,
Bas

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #84 Gepost op: 18 november 2020, 12:43:12 »
Gaan we die nieuwe Spoor I Köf II, dan ook weer een keer in het donker op mysterieuze wijze op een platte wagon zien belanden? Net als in Dönsdorf... ;)

MvG Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #85 Gepost op: 18 november 2020, 20:23:58 »
Voor zulke akkefietjes moet ik wel een platte wagen zien te regelen, want die heb ik nog niet in mijn bestand.

Groet,
Bas

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #86 Gepost op: 18 november 2020, 22:24:46 »
Een platte wagon zal toch niet de moeilijkste goederenwagon in Spoor 1 zijn om te vinden. Of vergis ik me daarin?

Overigens heb ik in H0 tegenwoordig ook een ÖBB oplossing van Roco om de Köf op de platte wagen te zetten. Zodat het niet meer in het donker hoeft.

MvG Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #87 Gepost op: 19 november 2020, 09:02:36 »
Dat klinkt als een EDK met allerlei digitale snufjes, Peter.
Laat er binnenkort maar foto's van zien in jouw topic.  (y)

Een platte wagen in spoor 1 staat al een tijdje op mijn verlanglijst.
Komt goed.

Groet,
Bas

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 955
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #88 Gepost op: 19 november 2020, 13:28:07 »
Hoi Bas,

Hier: https://www.spur-1-treff.de/t38845f20-Aktuelle-Lagerliste.html staat er een van Kiss (6-asser). Is overigens wel aan de prijs, vind ik.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Wies.

 
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #89 Gepost op: 19 november 2020, 17:20:05 »
Mooie wagen, Wies. Inderdaad wat aan de prijs.

Een platte wagen zal in Dahinterhofen wel verschijnen. KM1 heeft een bestelling van mij voor een Schienenwagen.


30   Schienenwagen.
Foto: KM1.de.

De hele serie is bij KM1 allang uitverkocht. Volgens de huidige Lieferliste zal de levering in het eerste kwartaal van 2021 plaatsvinden, maar zulke prognoses serieus nemen is net zoiets als geloven in sprookjes. In de spoor 1-wereld is levertijd een rekbaar begrip, erg rekbaar. Dat was in het pre-corona-tijdperk ook al zo. Het zal me overigens niet verbazen als de Köf van Steiner Modellwerke eerder op mijn bureau verschijnt dan de Schienenwagen van KM1.

En die andere bestelling, waardoor ik startte met Spoor 1? Soms lees ik daarover iets in een nieuwsbrief, maar mijn indruk is dat de levering daarvan nog jáááren op zich laat wachten.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 17:28:35 door Basilicum »