Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40716 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Dahinterhofen im Bau
« Gepost op: 01 januari 2018, 19:59:59 »
Dahinterhofen im Bau   –   1


Introductie

Een jaar of tien heb ik me beziggehouden met de soepel gehanteerde schaalverhouding 1 op 22,5 van LGB en soortgenoten. Nu is het tijd voor iets nieuws: 1 op 32. Duikelde ik destijds bij gelegenheid in het 2m-tuinspoorgebeuren, heeft de overgang naar spoor 1 voor mij meer de vorm van een onvermijdelijk, onomkeerbaar proces.

Het spoor 1-virus infecteerde mij, achteraf gezien, decennia geleden. De kiem ligt ergens in de tachtiger jaren, toen ik regelmatig de spoor 1-locomotieven van mijn vader mocht laten rijden. Sindsdien staken symptomen af en toe de kop op. Ik kon ze onderdrukken, maar dat kostte me in de loop van de tijd steeds meer moeite.
Rond de eeuwwisseling bracht Hübner een E94 op de markt. Het voelde voor mij als een speldenprikkende aandachtstrekker. Ik speelde met de gedachte om zo’n model aan te schaffen, maar liet hem snel varen. Toen KM1 aankondigde een 23 van de Bundesbahn te gaan produceren voor een aantrekkelijke prijs, ging een langgekoesterde wens van mijn vader in vervulling. Hij had nog lichte twijfel wegens de lange ontwikkelings- en productietijd, maar die werd door mijn sluimerende infectie weggewuifd. Later lonkte KM1 met een Kabinentender-50er, waardoor ik bijna voor de bijl ging. Dat gebeurde opnieuw toen dezelfde fabrikant met een Neubaukessel-01 adverteerde. Het scheelde heel erg weinig: kijkend door de lijst met aangeboden varianten op de internetsite van KM1, zweefde de cursor van mijn muis regelmatig dramatisch dichtbij de knop met het woord Kaufen erop. Na een tijdje bedaarde mijn virus enigszins. Ongerust begon ik me af te vragen wat me te wachten zou staan, als een voor mij nog interessantere sneltreinmachine in spoor 1 uitgebracht zou worden. Ernstige ziektebeelden? Blijf ik sterk genoeg om het virus de baas te blijven of is zwichten mijn lot?
‘Het zal zo’n vaart niet lopen,’ suste ik mezelf, ‘want op die loc in 1 op 87 heb ik lang moeten wachten. Heel erg lang.’
De kenner weet nu welke ik bedoel: Baureihe 0310 van de Deutsche Bundesbahn met Neubeukessel, tenderkleppen en de voorloopassen met schijfwielen. Dit model stond jarenlang op mijn H0-verlanglijst, totdat Roco hem eindelijk uitbracht.


1   DB 03 1001 in de jaren ’60.
Foto: A. Schöppner, Archiv J. Sauter, Wunder-Modelle.de.

Voor spoor 1 kwam de aankondiging van mijn wensloc sneller dan verwacht. Deze keer van Wunder. Met de vraagprijs van bijna negen mille zorgde Wunder er zelf voor, dat de ontwikkeling van mijn virus zich danig binnen de perken hield.
Toen werd het 2017. Kort voor de Nürnberger Spielwarenmesse maakte KM1 bekend de 0310 in verschillende versies te gaan maken voor een beduidend lagere prijs, zeker bij voorbestelling. Mijn virus reageerde meteen door allerlei hoera roepende, zegenvierende en juichkreten slakende symptomen op me los te laten. Wanhopig probeerde ik het virus tevreden te stellen met de aankoop van een catalogus vol prachtige afbeeldingen van allerlei 1:32-artikelen, maar het was te laat. Dat was eigenlijk ook niet zo’n slimme zet, want, door elke avond door dat dikke boek te bladeren, werd mijn virus stevig gevoed. Ik bezweek en bestelde het begeerde model, zoals ik elders al eens schreef.
De levering laat nog jaren op zich wachten, waardoor ik me rustig en kalm verder kan verdiepen in de spoor 1-materie, spoorplannetjes verzinnen en fantaseren over allerlei mogelijkheden. Kortom: genieten van het opwindende gevoel van jeugdige voorpret.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2018, 09:47:13 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2018, 20:24:02 »
Hoi Bas,


eerst nog de Beste wensen voor 2018 van mij kant  (y). Jou keuze voor de BR 03-10 in spoor 1 kan ik heel goed begrijpen zo als jij misschien wel weet ben ik een spoor nul liefhebbers.

Sinds dat MBW mooie messing locs maakt zo als de Br 65 1/45 die ik heb is mijn wens model ook een BR 03-10 maar dan in spoor nul in 1/45 ik heb nu nog een mooie BR 01 met neubau ketel alleen is deze 1/43.5 het model vind ik zeer mooi en dat zelfde geld ook voor de BR 03-10 en BR 41 /Br 23 de laatste komt zo als het er nu na uitziet in mei/juni 2019 uit. Daarna ergens in 2020 de BR 41 ook deze machine met zo nieuwbouw ketel vind ik erg mooie machine maar dan wel kolen gestookt.

Jij heb in ieder geval naar iets moois uitkijken zo als de BR 03-10 in spoor 1 ik ben dan ook erg benieuwd wat jij wil maken in spoor 1. De BR 03-10 had als thuis bassis Hagen Eck. misschien leuk idee om deze werkplaats als achtergrond te gebruiken voor bij de BR 03-10

Met spoorse groeten,

bernard

ps zeer goede keuze BR 03-10  DB uitvoering is wel een hele mooie machine om te zien jammer dat er geen een bewaard is gebleven van de 26 stuks die na WO II bij de DB tot 1966 in dienst hebben gestaan


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2018, 08:09:02 »
Dank je, Bernhard.
Ook van mijn kant een gelukkig nieuwjaar gewenst. :)
Ik verheug me op de komst van mijn bestelde model, maar zal nog een “doosje” geduld moeten opbrengen.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2018, 11:48:02 »
Dahinterhofen im Bau   –   2


Themakeuze

Themakeuze en baanplanontwerp zijn soms als kip en ei. Wat eerst? Kies ik eerst een thema en maak daarna een baanplan of andersom?
Om een baanplan te maken, is het goed om vooraf te bepalen wat je wilt uitbeelden, welk thema de baan krijgt. Daarvoor is het handig om te weten hoeveel ruimte beschikbaar is en hoeveel sporen mogelijk zijn om het een en ander een beetje realistisch te laten ogen. Dat vraagt dus om een baanplan. Liever niet al te schetsmatig, want dan reken je je snel rijk en heb je veel meer ruimte nodig dan beschikbaar is.
Kip en ei dus.

Voor een goede keuze blader ik door boeken en tijdschriften, struin over het wereldwijde web en bezoek beurzen, tentoonstellingen en mensen met een reeds in bedrijf zijnde modelbaan. Zo bezochten mijn zoon en ik Ernst Jorissen en bewonderden zijn modulebaan in spoor 1. Delen van deze baan zijn met enige regelmaat in Houten te zien. Hij past met succes het principe van ‘minder is meer’ toe, wat mij inspiratie geeft voor Dahinterhofen. Verder had dit bezoek tot doel het spoorvirus aan de tweejarige over te dragen, voor zover dat al niet is gebeurd. Zijn wijzende vinger richting Dönsdorf met de vragende blik in zijn ogen van ’Papa, gaan we treinen laten rijden?’ lijken bewijzen te zijn, dat inmiddels enige mate van infectie is opgetreden.


2   Een deel van de baan van Ernst in Houten tijdens Rail 2016.
De afbeelding toont onbarmhartig mijn fotografische kunsten met een telefoon.

Een gecombineerd lijstje van wensen, voorwaarden en beperkingen, die ik kortweg voorwaardenlijst noem:
  • De ruimte voor Dahinterhofen is beperkt tot een luttele 4 meter lang bij 60 tot 65 centimeter breed. Voor een rangeerbaan in H0 zijn dat respectabele maten, maar voor spoor 1 is het passen en meten.
  • Een deel van de baan zal verwijderbaar moeten zijn om de beschikbare kamer zonder gymnastische toeren te kunnen blijven betreden.
  • Digitale besturing van materieel.
  • Wissels en dergelijke hoeven niet digitaal bediend te worden.
  • Materieel wordt gekoppeld met schroefkoppelingen. Dat vereist ruime bogen.
  • Boogstralen groter dan of gelijk aan 3,00 meter. Deze keuze heeft zijn basis in mijn H0-baan. Daar pas ik in de hoofdbaan wissels toe met een boogstraal van 1010 mm. Omgerekend naar spoor 1 is dat 1010 mm x 87 / 32 = 2746 mm. Deze maat gebruik ik als ondergrens. Afgerond kom ik op 3,00 m uit.
  • Een achtergrond van de baan is wenselijk.
  • West-Duitse omgeving.
  • Tijdperk 3.
  • De bestelde 0310 past in het thema.
  • De reeds op de plank liggende waterkolom en bokkraan krijgen een plaatsje op de baan.
  • Minder is meer.
Hmm… Waar ben ik aan begonnen?


Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2018, 12:33:28 »
Verrassend en interessant, Bas. Ik ben heel benieuwd naar de verdere uitwerking van dit nieuwe project van jou en ga dit dan ook volgen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2018, 13:38:32 »
Je zou kunnen overwegen om Aynrail hierbij te gebruiken.
Hierin kan je de afmetingen aangeven en (met of zonder raster erop) een begin maken van een baanplan.
Ik ga het zowiezo in de gaten houden  ;)
(dacht ik dat ik het mezelf moeilijk maakte met 4m x 70cm in spoor 0  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2018, 20:07:37 »
Er wordt al druk getekend.
Wordt vervolgd. :)

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2018, 22:25:26 »
Hallo,

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

gr bernard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 13:10:53 »
Dahinterhofen im Bau   –   3


Railmateriaal

Neuzend op het wereldwijde web ontdek ik verschillende leveranciers van spoor 1-railmateriaal. Hosenträger en Wenz, bijvoorbeeld, leveren artikelen, waarmee rails en wissels zelf gebouwd kan worden. De producten zien er prachtig uit en zijn niet goedkoop. Voor mijn eerste 1:32-project zal ik rails niet zelf bouwen. Dat komt misschien later, als ik meer ervaring heb opgedaan.


3   Wissels. Links R = 1020, midden R = 2321, rechts R = 6000 mm.
Foto: ModellSchienenManufaktur.

Kant en klare rails en wissels voor spoor 1 worden door verschillende producenten aangeboden. Ik noem een vijftal:
  • De bekendste is Märklin, die, na overname van Hübner, het assortiment heeft opgewaardeerd. De grootste toegepaste radius voor wissels is 2321 millimeter. Dat is, mijn voorwaardenlijst erbij nemend, te klein. Hierdoor vallen wissels van Märklin/Hübner af. Dat is jammer, want rails van Märklin/Hübner is goed verkrijgbaar.
  • Wissels van KM1 zijn op dit moment niet leverbaar. De gekozen boogstralen zijn te klein of – helaas – te groot voor mijn plannen en beschikbare ruimte.
  • Peco heeft ook spoor 1-rails in het assortiment. De spoorstaafhoogte is gelijk aan die van Märklin. Mijn ervaring is dat het railprofiel anders is, waardoor het minder goed combineert met rails van andere merken. Dit merk heeft alleen linkse en rechtse wissels met een straal van 3048 mm en flexrails in het assortiment, zelfbouwmateriaal buiten beschouwing gelaten. Wissels en rails zijn vlot verkrijgbaar. Een nadeel kan zijn, dat het voorbeeld van Peco-rails Brits spoormateriaal is, dat anders is dan Duits materiaal.
  • Modellschienenmanufactur levert mooie wissels en flexrail, maar is niet goedkoop en kent vrij lange levertijden. Bovendien is het aantal verschillende wissels met de door mij geprefereerde boogstraal beperkt.
  • Bij Hegob zijn wissels ook aan de prijzige kant en kunnen levertijden lang zijn, maar dit merk levert, naast linkse en rechtse wissels, ook drieweg- en Engelse wissels met driemeterstraal.
Wat wissels betreft, heeft Hegob mijn voorkeur. Daarmee ga ik verder met het verzinnen van spoorplannetjes.


Groet,
Bas

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 20:44:56 »
Hallo Bas.

mooi dat je een goeie keuze hebt gemaakt.
De baan die ik altijd mee neem is de Demo-Baan.
Deze is opgebouwd uit Marklin en Hubner Rails wissel alle 10 graden. Radius 232,1 mm.
Kleiner doe ik niet van wegen de schroefkopplingen.
Voordeel is dat ik met deze baan Nem en fine scale kan rijden.

Thuis ben ik met een 2 baan bezig.
Deze heeft de zelfde lengte als de Demo-Baan Deze is 13 meter
Deze keer de rails van Hegob.
Maar dan 7 graden.
voordeel is dat 7 graden Radius 450,0 mm veel mooier is.
Nadeel is dat je minder plaats hebt als op de Demo-Baan.
De wissels zijn alle 95cm.

Ben ookbenieuw wat je gaan bouwen.

Gr, Ernst.


« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 22:51:28 door Ernst Jorissen »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2018, 14:02:26 »
Dank voor je reactie, Ernst.
Een straal van 4500mm is inderdaad prachtig, maar voor mijn beschikbare ruimte helaas net iets te veel van het goede.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5330
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2018, 20:35:50 »
Dahinterhofen im Bau   –   4


Schetsontwerp

Er zijn verschillende tekenpakketjes op de markt om digitaal een baanplan te maken, maar ze hebben allemaal hetzelfde probleem: gebrek aan bibliotheken. Er is altijd wel een merk of artikel, dat niet voorkomt in de lijst met beschikbare railstukken en wissels. Zeker voor spoor 1 blijkt dat nogal eens het geval te zijn. Toch begin ik met zo’n computerprogramma. Spelend met railstukjes en wissels, maak ik het ene na het andere baanplan. De software is gratis, totdat ik de limiet van 50 elementen bereik of het bestand wil opslaan. Doordat de door mij beoogde geometrie in de betreffende bibliotheken niet beschikbaar is, weiger ik hieraan geld uit te geven. Ik ontwerp een baanplan, maak een afbeelding van mijn scherm en verzin een nieuwe. Het is behelpen, maar ik kan me er uren mee vermaken.


4   Ontwerpen stapelen zich op.

De eerste ontwerpen projecteer ik langs de lange wand van de beschikbare kamer. Dan kom ik op het idee om de korte wand te gebruiken met een gat door de muur naar een naastgelegen kamer. Dat ik niet in die kamer uitkom, maar in een schoorsteen, besef ik pas, als ik de naastgelegen kamer opmeet. Een stuk of tien spoorplannetjes kunnen de prullenbak in en ik keer terug naar de oorspronkelijk wand.

Als het tekort aan beschikbare bibliotheken me begint te vervelen, ontwerp ik verder in een cad-omgeving. Ik teken wissels en railstukken zo goed mogelijk volgens de maatgegevens, die op internet te vinden zijn. Die zijn niet altijd voldoende, waardoor ik alleen bij benadering op schaal kan tekenen. Toch is de verwachting dat het verschil met de werkelijkheid niet groter is dan een paar centimeter. Hoe precies wil je zijn? Op dit moment maakt schetsontwerp 28.6 de meeste kans te promoveren tot voorlopig ontwerp.


5   SO 28.6. Het groene vlak stelt een locomotief van de Baureihe 010-2 voor.

Graag ontvang ik commentaar, opbouwende kritiek, op- en aanmerkingen op dit ontwerp. Er zullen vast nog mogelijkheden zijn, waar ik niet aan gedacht heb. Ik zie wel een manco, maar die houd ik nog even voor me, om reacties niet te beïnvloeden.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 09:36:15 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2018, 10:41:52 »
Hoi Bas,

Zo mooie loc als de BR 03-10 in spoor 1 verdiend het wel om over mooie rails te rijden. Ik zou dan toch voor Hegob gaan, Mocht dat niet lukken dan Hubner rails en wissels.  Of kijken of je iets van module bakken kan maken en eventueel op zolder kan neer zetten of in de woonkamer beneden.

Dan kom ik even terug op je ontwerp Wat jij ook zou kunnen doen is het sporen plan van BW Hagen Eck na te maken dan heb je alleen rechte module bakken nodig en zou je de muur van BW Hagen eck kunnen gebruiken als achtergrond.

Het is maar een idee maar zo als je weet werden de BR 03-10 vanuit BW Hagen eck ingezet op het traject Hagen Giessen Kassel bij Eisenbahn journal is daar een special van uitgekomen vanaf 12 januari 2018



gr Bernard
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 10:45:31 door bernhard67 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2018, 11:58:49 »
Commentaar of hulp reikingen aangeven is een beetje moeilijk als we niet weten wat je wilt met welk baanplan ook.
Voornamelijk rijden,veel rangeren,platteland of stad,al die dingen vragen om een andere kijk naar baanplannen  ;)
Ben in alle geval benieuwd waarom je links boven soms een kwart cirkel tekent en bij de andere niet,en wat is er de functie van,mag/kan je daar geen rails leggen ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1631
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2018, 12:25:18 »
Floris, ik denk dat daarmee wordt aangegeven dat daar de naar binnen draaiende deur zit. Het stuk ervoor, met zijn eigen belijning is dan hoogstwaarschijnlijk uitneembaar.

Terug naar het plan, ik denk dat je keuze inderdaad bepaald wordt door hetgeen je wilt uitbeelden. Ik zie in je sporenplan een bw, een loods met twee sporen (waar nu de groene lok is ingetekend) en verder twee sporen voor de lokverzorging. Prima plan, dan kun je op termijn een tweede en eventueel een derde lok aanschaffen en een paar kolenbakken om je bw te bevoorraden.

Groet, Gert-Jan