Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 11:39:14
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Dahinterhofen im Bau  (gelezen 40728 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #60 Gepost op: 05 mei 2019, 22:16:34 »
Hallo,

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst . Op naar de 03-10  Blijft een top machine om te zien.

groetjes Bernhard

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #61 Gepost op: 05 mei 2019, 22:55:59 »


16   Ter vergelijking een foto van een schroefkoppeling aan een wagen van KM1.

Voordat ik een poging doe om zelf  het wiel uit te vinden, vraag ik hier maar eens rond.
  • Is klemvast voldoende?
  • In hoeverre is het nodig, bij boogstralen van 2321mm en groter, de koppeling verend aan te brengen?
  • Hoe hebben anderen schroefkoppelingen aan MBW-materieel gemonteerd?

Groet,
Bas

Hallo.
Wat de schroefkoppeling betreft:
Ik ga morgen even kijken hoe het bij mij is gedaan.
trouwens ik heb mijn berg ook al thuis staan.
Gr, Ernst
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2019, 08:36:50 door Bert van Gelder »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #62 Gepost op: 06 mei 2019, 07:35:37 »
Dank je, Ernst. Een of enkele foto’s zou mooi zijn. Ik zag beelden van jouw Berg op het Duitse spoor 1-forum. Leuk om te zien.

De 03.10 laat nog op zich wachten. De loc zou in 2020 kunnen komen, maar dat kan ook later worden. Ik wacht kalm af.

Binnenkort meer over de voortgang in Dahinterhofen. Er liggen inmiddels enkele spoortjes, waarop gependeld en gerangeerd kan worden.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #63 Gepost op: 07 mei 2019, 20:32:02 »
Dahinterhofen im Bau   –   14


Tijdelijke sporen – 1

Kort voordat de D VI arriveerde, heb ik boven mijn bureau een tijdelijke baantje gebouwd. De wissels bedien ik nog met de hand. Als de baan een meer definitieve vorm krijgt, zal ik ze polariseren. Misschien op de manier, zoals Michiel Stolp dat in zijn blog laat zien.


21   Wisselbediening met polarisatie.
Foto: Michiel Stolp, becasse-weathering.

Door een vondst in Houten van enkele uiterst betaalbare Hübner-wissels, heb ik een extra spoor toegevoegd aan schetsontwerp 40.1 (zie DiB-10).


22   Voorlopig ontwerp 41.1.

Als mijn spaarpotje het toelaat, wil ik te zijner tijd de 3 wissels vervangen voor 2 driewegwissels, zoals het baanplan van SO 37.4 (zie DiB-10). Zo worden de opstelsporen net iets langer en heb ik een spoortje meer.

Groet,
Bas

NB.   Terwijl ik mijn kleine D VI laat pendelen, rijdt in Amerika de pas gereviseerde UP Big Boy 4014, geassisteerd door UP 844, naar Ogden voor het 150-jarig jubileum van de opening van spoorverbinding tussen het oosten en westen van de Verenigde Staten. Rody is erbij en laat prachtige beelden zien.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 15:20:40 door Basilicum »

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #64 Gepost op: 09 mei 2019, 09:25:50 »
Hallo Bas,

Ik vind jou nieuwe sporen plan niet verkeerd .  Zelf zit ik ook te denken aan nieuwe sporen plan die over vier module bakken van 1 meter lang per bak gaat lopen. Dat wil ik gaan bouwen op zolder is alleen voor de winter maanden aangezien het in mijn hobby ruimte te koud is.

Mijn bedoeling is dat ik daar met alleen stoomlocs zal rijden om op die mannier in de winter wat plezier te hebben van de sound van mijn locs. Daardoor hoef ik in de wintermaanden mijn stoomlocs niet neer te zetten in een vitrine.

gr bernard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #65 Gepost op: 09 mei 2019, 14:23:38 »
Ik zou dat zeker doen, Bernhard. Een locomotief in een vitrine is mooi; een loc rijdend op een (kort) stukje rails is mooier. Bovendien kun je zulke spoortjes ook gebruiken tijdens onderhoud aan materieel. Boven mijn nieuwe bureau en onder de ruimte voor Dahinterhofen hangt een plank om in de toekomst een beperkt H0-baantje op te bouwen. Dat moet nog wachten, want deze ruimte is geannexeerd door een stukje Koningsspoor. :P 8)

Groet,
Bas

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #66 Gepost op: 09 mei 2019, 17:13:55 »
Stiekem toch lekker bezig hè Bas. ;D (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #67 Gepost op: 09 mei 2019, 18:16:00 »
Dan is wellicht ook nu mn toendertijd voorgestelde idee,wederom een idee ?
Want ik zowiezo die 03 niet meer terug in je plan voor toekomstig rijdend mat op je baan  ;)
(of ben je die ondertussen "vergeten"  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #68 Gepost op: 09 mei 2019, 20:17:38 »
@ Jaap:  Mijn spoorvirus is van een onuitroeibare soort.

@ Floris:  Om niet al te ongeduldig te worden, heb ik andere locomotieven op de tekening gezet.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2019, 20:25:35 »
Dahinterhofen im Bau   –   15


Schroefkoppeling – 2

Ernst Jorissen stuurde me foto’s van zijn MBW-goederenwagen met schroefkoppelingen, waarvoor dank. Bij deze wagen zijn de kortkoppelingsmechanieken verwijderd, zodat er voldoende ruimte ontstaat om schroefkoppelingen te monteren.


23   Kortkoppelmechaniek verwijderd; schroefkoppeling geplaatst.
Foto: Ernst Jorissen, MBS Nederland.

Op het Spur 1 Gemeinschaftsforum vond ik een andere mogelijkheid: de pen van de koppeling inkorten, er een klein gaatje in boren en vastzetten met een kleine schroef. De koppeling is nu niet meer verend, maar voor ruimere bogen zou dat ook niet nodig zijn volgens de bijgaande informatie. Voorlopig heeft dit mijn voorkeur. De MBW-koppelingsschachten blijven dus aan de wagen zitten. Als ze me gaan storen, kan ik ze altijd nog verwijderen en de oplossing van Ernst kiezen.

Groet,
Bas

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #70 Gepost op: 13 mei 2019, 22:32:50 »
Ha Bas,

Waarom zo moeilijk? Ik sloop altijd die hele ellende er uit ( zou kunnen dat ik die van Ernst ook heb gedaan), zet er een Hübner/nieuwe Märklin koppelingen op en klaar. Beetje gedremel is zo gepiept.

Of je moet de illlusie hebben dat je de waarde vermindert door de speelkoppeling-optie onmogelijk te maken... geloof me, de waarde is teleurstellend laag...met of zonder...
Rijden zonder verende koppeling is niet aan te raden... hier spreekt de ervaring.

En je bent ook zo aan het plannen...prima hoor, maar wil je niet eens bouwen? Maak een mini-diorama voor je V60 bijvoorbeeld; daar leer je ongelofelijk veel van en instant geluk erbij.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #71 Gepost op: 14 mei 2019, 15:42:06 »
Zeker wordt er gebouwd. Niet in een hoog tempo, maar ik ben wel zo ver, dat er gereden kan worden. Het is nog verre van ideaal, want alles ligt nog los. Toch levert het al veel plezier en inspiratie op voor iets definitievers.
De nummering van mijn ontwerpen geeft de indruk, dat ik tekening op tekening stapel. Het tegendeel is waar. De nummering is namelijk fictief. Het enige dat klopt is de numerieke volgorde. Ik begon met nummer 28 en sloeg tot 41 heel wat nummers over. ;D

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #72 Gepost op: 06 november 2019, 12:00:06 »
Dahinterhofen im Bau   –   16


Diesels in Dahinterhofen

‘Hoe is het met jouw spoor 1-avontuur?’ vroeg iemand me.
‘Het virus tiert welig.’
‘Nog wat gebouwd?’
‘Eigenlijk niet. In Dahinterhofen nichts neues.’
Lichte ontsteltenis. ‘Helemaal niets?’
‘Behalve een plank boven de sporen om materieel pronkend te kunnen stallen, is er niets bijgekomen, wat modelbaan betreft.’
‘Je hebt toch een V60?’
Mijn ogen fonkelen. ‘Ja, een prachtig model van KM1. Die brult bijna dagelijks over enkele sporen in de hobbykamer. Sinds kort met een nieuwe rongenwagen uit hetzelfde huis.’
‘Aha, toch iets nieuws!’
‘Ja, de verzameling materieel groeit gestaag. Over enkele weken volgt een tweede V100.’
‘Tweede? Heb je er al een dan?’
‘Ik nam de kans een V100.10 van mijn vader over te nemen, terwijl ik al een bestelling heb lopen voor een nieuwe V100.20.’
‘Wanneer komt-ie?’
‘Welke? De V100.10 staat al maanden op mijn baantje.’
‘De nieuwe, natuurlijk.’
‘Ergens rond Snieklaas. Het breekt een beetje de wachttijd van mijn 03.10. Dat duurt nog wel een jaar of twee, als ik de berichtgeving van Andreas Krug van KM1 mag geloven. Helaas leert mijn prille ervaring met koningsspoor me, dat tijd een rekbaar begrip is. De pas gearriveerde rongenwagen is een goed voorbeeld. Die werd een jaar of zeven geleden aangekondigd en sindsdien de levering uitgesteld en uitgesteld.’
‘De Baureihe 98.75 idem dito.’
‘Inderdaad. Ik heb wel de indruk, dat KM1 de achterstand wil wegwerken en zich beter aan gestelde levertermijnen probeert te houden. Toch zullen er altijd factoren zijn, die leveringstermijnen kunnen beïnvloeden. Bestellingen voor aangekondigde modellen blijven achter bij de verwachting; een onderleverancier kan niet aan zijn verplichting voldoen; nieuwe digitale inzichten, waardoor nieuwe of andere decoders nodig zijn; wisseling van producent in China; noem maar op.’
‘Hmm… Geduld is een schone zaak.’
‘Precies.’


24   De V100 schuift langs de V60 met een beladen rongenwagen.

Groet,
Bas

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #73 Gepost op: 06 november 2019, 13:13:54 »
Hallo Bas,

Wou jij heb nu al hele mooie locs met de V60 van KM1 en de V100-10 van KM 1 heeft de bestelde V100-20 ook zelfde mooie rode kleur.  Erg leuk om weer eens berichtje van jou te zien.

met vriendelijke groeten,

bernhard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dahinterhofen im Bau
« Reactie #74 Gepost op: 06 november 2019, 20:43:20 »
De V100.20 zal ook in purperrood geleverd worden, Bernhard. Dat past het beste in mijn thema, dat zich rond 1965 afspeelt.

Groet,
Bas