Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 12:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 120583 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #120 Gepost op: 04 January 2018, 00:41:57 »
Hoi beste mensen,

Bedankt voor de complimenten. Ja, ik draaf regelmatig een beetje door met detailleren. Dat is ook meteen een beetje mijn makke in onze mooie hobby, want zodoende kom ik niet erg hard vooruit met mijn project. Het gaat hier slechts om een achtergrond, maar dan zie ik toch weer kans om e.e.a.een beetje op te leuken en dan blijf ik aan bepaalde dingen hangen.

Maargoed...ach.. :)

 @Bert:
Ja, dat met die vangrail klopt wel dat deze daar waar hard gereden wordt deze geleidelijk uit de grond komt en uiteindelijk dito ook weer verdwijnt. Aan zo een boerenbuurtschapsweggetje als deze moet het gewoon kunnen zoals de vangrail nu is geplaatst. (lees: ik heb geen zin om de vangrails in de grond te verzinken)  ;). Bovendien zijn de stukjes daarvoor ook veel te kort...
 




Gelukkig is er dan ook nog deze foto...

Maar ik waardeer het dat je zo kritisch bent Bert. Dat soort feedback is hardstikke goed om te krijgen omdat je er van leert en omdat je daarmee weer verder komt in de hobby. Vooral blijven doen dus...  (y)


g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #121 Gepost op: 04 January 2018, 10:18:33 »
Het is prachtig aan het worden, mede door het kleurgebruik. Mooie sfeer, ik kan me de bedenkingen rondom de vangrail voorstellen, kan ook komen doordat deze nog niet zijn verweert.

Even een vraag: ik begrijp dat het deel wat je nu bouwt afneembaar is, maar hoe heb je dan de achtergrond recentelijk geschilderd zonder met je armen vast te zitten in je bovenleiding?

Groet, Gert-Jan

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #122 Gepost op: 04 January 2018, 10:23:02 »
Hallo Sven,

Het is niet zo veel werk hoor. Even de föhn erop en dan krijg je zoiets:



En eigenlijk ben ik niet zozeer kritisch als wel stik jaloers op zoveel moois als bij jou  ;D ;D

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #123 Gepost op: 04 January 2018, 11:05:29 »
Vangrails zijn, net als zoveel andere veiligheidssystemen, in de loop der tijd aan allerlei "nieuwe" eisen, die op hun beurt weer zijn voortgekomen uit nieuwe inzichten, in de loop der jaren behoorlijk van uiterlijk veranderd. Ik kan me voorstellen dat er in de 70er jaren (We hebben het tenslotte over Ep.IV) ze nog niet zo mooi glijdend uit de grond komend begonnen en er net zo mooi glijdend ook weer in eindigden. Het zal ook te maken hebben met de geldende omstandigheden van de locatie waar ze geplaatst zijn.
Het is mogelijk om dat allemaal te weten te komen, een mooi begin is het downloaden van het normblad Norm DIN EN 1317-1:2011-01. Voor het luttele bedrag van € 108,80 (voor de Duitse versie, voor de Engelstalige betaal je € 136,20).

Ik zou het mooi laten zoals het is.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #124 Gepost op: 04 January 2018, 17:43:46 »
Hallo allemaal,

Vandaag wederom weer wat gewerkt aan de achtergrond die nu langzaam maar zeker in zijn eindstadium is aangekomen.

De straatlantaarns van Kluba zijn helaas nog niet gearriveerd dus dat komt dan helemaal op het laatst.
Voordien ga ik nog wat bomen en struiken maken om de boel nog een beetje te beplanten en ik bedacht ineens ook nog dat men in de zeventiger jaren ook gebruik maakte van dak-antennes voor de het kijken van televisie. Deze antennes zal ik op basis van wat fotootjes proberen na te bootsen met heel dun messingdraad.

De vangrails lieten mij geen rust en wanneer je op het internet foto's ervan bekijkt zie je inderdaad bijna altijd wel dat het begin- en einddeel hiervan geleidelijk in de grond verdwijnen.

Ik heb de tip van Bert (waarvoor nogmaals dank) nu toch maar in daad omgezet en nu zijn de vangrails hopelijk wat meer zoals het hoort...










A propos veiligheid:
Het stroomhuisje heeft nu bebording en wat "veiligheidsvoorzieningen" gekregen:











@ Gert-Jan:
De baanhoogte is hier ca. 1,30m. hoog en ca 0,80m. diep zodat ik hoe dan ook op een keukentrapje moet gaan staan om over de bovenleiding heen aan de achterwand te werken. Bij een beetje verven (zoals gisteren de achtergrondheuvel) is dat niet zo'n probleem. Bij langdurige klussen is dat echter écht funest voor je rug. Daarom heb ik besloten het achtergrondtafereeltje uitneembaar te maken zodat ik hier op een meer normale plek aan kan werken.

Wanneer alle items op hun plek staan komt er nogmaals een soort van finale weathering per airbrush waarbij ook het straatmeubilair (o.a. ook de vangrails) weer aan de beurt komt.


Bedankt allemaal voor de leuke tips, tricks en opmerkingen (@ 44: Ik heb de literatuur even ingezien; da's wel een heleboel duitse ambtstaal voor een stukje vangrail  :))


Hier nog even een kort overzicht van de "Wilhelmstrasse". Ik sta er zelf versteld van wat je op een breedte van slechts maximaal 11 cm. nog allemaal aan scenery kunt onderbrengen:






















Wanneer de boel af is meld ik mij hier nog een keertje.


Groeten aan alle Beneluxers  :) 



Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #125 Gepost op: 04 January 2018, 21:05:00 »
Diepe buiging...... (y) (y) (y)

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #126 Gepost op: 11 January 2018, 21:57:23 »
Haha ...dank je Bert, maar wel een beetje erg teveel aan eer hoor...  :)


Van de week weer een beetje verder geprutst. Allereerst heb ik een stukje messing in de vorm van een trapleuning gebogen en daaraan wat uitsteeksels gesoldeerd om deze leuning dan eenvoudigweg aan de styrodur rotswand vast te prikken.






De leuning reeds op zijn plek in de grondverf (hier nog nat):



Omdat de soldeerbout toch al aan stond heb ik nog een tv-antenne voor één van de twee rijtjeshuizen gebouwd:





Als laatste is er nog wat aan groen gebouwd:


Kleine voorraad struiken met wat bloesem eraan:




Hetzelfde verhaal ook voor wat grotere bomen. Een klein deel hiervan zal voor de Wilhelmstrasse gebruikt gaan worden.



Intussen zijn de lantaarnpalen en stroommasten uit Polen gearriveerd.  (y)


Wordt vervolgd...





« Laatst bewerkt op: 11 January 2018, 22:00:06 door waldberg »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #127 Gepost op: 11 January 2018, 23:38:02 »
Nou vooruit omdat ik toch jaloers kritisch schijn te zijn : een fantastisch mooie trapleuning  (y) (ik wou dat ik zo kon solderen), maar hij loopt iets te ver door naar mijn mening. Een leuning begint in principe ter hoogte van de eerste trede omdat je hem daar pas beet gaat pakken. Vlak boven de grond lukt dat niet zo erg  :)

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #128 Gepost op: 11 January 2018, 23:54:04 »
Hoi Bert,
Ik heb het express zo lang onderaan gelaten om te kijken of je het zou zien   :angel: ;)

[Pinokkio-modus weer uit] : Je hebt helemaal gelijk hoor Bert. Morgen zal de leuning onderaan wat worden ingekort.  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #129 Gepost op: 12 January 2018, 13:37:09 »
Maak m dan onderop ook ergens aan vast anders zwabbert die leuning maar los in de rondte  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #130 Gepost op: 12 January 2018, 13:45:24 »
Eh, Floris, hij zit volgens mij zijwaarts in de "rotswand" vast..........  :-\

Groeten,
Bert

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #131 Gepost op: 12 January 2018, 14:35:12 »
Weet ik,maar vaak zat er aan het begin van zo'n leuning een "paaltje" onderop vast waarmee de leuning werd vast gemaakt op de grond  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #132 Gepost op: 12 January 2018, 15:15:16 »
Naar mijn idee is dat alleen het geval bij een 'vrijstaande' trap; die moet extra stevigheid hebben maar als hij al verankerd zit in een rotswand hoeft dat toch niet:



Enfin, Sven, je ziet zelf maar hoe je het wilt hebben..... ;)

Groeten,
Bert

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #133 Gepost op: 12 January 2018, 20:46:34 »
Hi Bert,

Ik heb de trapleuning onderaan ter hoogte van de eerste trede in verticale positie gebogen zodat dit einde van de leuning in de grond geprikt is.


Ondertussen heb ik met het kleine buurtschapstraatje te Waldberg weer vorderingen kunnen maken. De verlichting is aangesloten en de boel is van groen voorzien. Er ontbreken nog wat details die ik van het weekend zal maken en plaatsen.




Het eerste bordje is geplaatst. In dit geval nog geen verkeersbord maar slechts een straatnaambordje...




Hetzelfde bordje nu uitgezoomed...
De achtergrond staat weer eens bij wijze van proef op haar plek. Op de voorgrond de overgang waar de weg naar het depot de hoofdlijn langs het depot kruist.





Links in beeld de laatste stroommast voor de hoge berg. Vanaf hier verlaten de stroomdraden, in dikke isolatie gehuld, de mast voor een verdere weg door een kabelkanaal in de tunnel.


Hier verder nog wat pics van het geheel:


De Bundesbahn-LKW onderweg tegen de 8% stijging in...


Huisnummer 5 met de "traktorport". 70iger en 80iger jaren voertuigen zijn overigens per post onderweg hierheen...



Nogmaals de geringe inbouwdiepte...



Het depot met de tankplaat voor de diesels.



Het jagershek heeft behoefte aan een likje bruine verf aan de onderzijde...



Kleine details zijn leuk om te bouwen en aan te brengen, in dit geval antenne, stroom-isolatoren aan de schoorsteen en een  buitenlampje bij de deur van de waskeuken...



Voor de slechts 10 cm bouwdiepte krijg je optisch toch aardig wat dieptewerking terug...


Het kleine huis verstopt in het groen...



Klimop voor huisnummer 1 en 3.

Dat was 'm weer voor even...   Groeten aan alle Beneluxers...  (y)



« Laatst bewerkt op: 12 January 2018, 20:49:51 door waldberg »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6157
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #134 Gepost op: 12 January 2018, 20:51:18 »
Heel mooi  (y)