Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS D 4101-45 spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:08:35
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door bask185
Vandaag om 14:03:11
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Deetrein
Vandaag om 14:00:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 14:00:29
trein ongeluk tsjechie door Lars Smelter
Vandaag om 13:59:19
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 13:59:11
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:47:55
iTrain5.0.5 door ns2011
Vandaag om 13:45:21
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 13:40:58
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door GORILLUS
Vandaag om 13:39:33
Tunnelportaal met een 13cm ingang door MOVisser
Vandaag om 13:35:13
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 13:33:53
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:20:36
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Menno 1846
Vandaag om 13:19:50
Dat overkomt mij niet. door Syb030
Vandaag om 13:07:36
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Ronald Halma
Vandaag om 12:41:01
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Harold34
Vandaag om 12:28:19
Toekomst van modeltreinbeurzen? door kawaaad
Vandaag om 12:15:05
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 12:04:23
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 11:55:57
Onderzijde goederenwagons... door Erwin L.
Vandaag om 11:35:25
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:05:48
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:47:50
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 10:43:15
3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven) door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:25:43
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 10:07:35
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Rondje_HO
Vandaag om 09:50:35
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door 008200
Vandaag om 09:24:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 08:45:47
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:22:41
  

Auteur Topic: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z  (gelezen 1097 keer)

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Gepost op: 25 september 2019, 16:16:35 »
Hoi allemaal,

Bij deze stel ik me in het kort even voor en lijkt het me leuk mijn vele jaren plan met jullie te delen. Zoals ik gezien heb hebben veel forumleden hier een eigen topic met informatie over hun baan en alhoewel die van mij niet snel van de grond komt wil ik het toch proberen een draadje hierover bij te houden.
Ik ben Oscar, gezinsvader met een baan en heel weinig vrije tijd. Vroeger heb ik, zoals zovelen hier, in mijn kindertijd een leuke H0 baan gehad die werd opgeruimd toen ik uit huis ging en geïnteresseerd werd in andere zaken.
Maar de modeltreintjes blijven toch leuk en hoewel ik weinig tijd voor een hobby heb, probeer ik sinds enige tijd (het idee zit al meer dan een jaar concreet in mijn hoofd) toch iets met de treintjes op te pakken. Ik ben in de jaren erg gefascineerd geraakt door spoor Z en vind het echt prachtig wat mensen op die schaal in elkaar hebben gezet. Dus... dat wil ik ook proberen. Ik heb veel gelezen hier en ben door velen van jullie (en enkele op het 3railsforum) geïnspireerd geraakt. Ik heb niet veel ruimte maar dat komt wel goed uit als je toch een fascinatie hebt voor spoor Z. Ik heb daarom na veel opruimwerk in mijn studeerkamer een bureau vrij weten te maken en heb daarop een plaat in elkaar geknutseld van ongeveer 61 cm bij 119 cm met een uitsparing van 40 cm voor mijn snijmat  :)
Ik kom vrij regelmatig in Nagano, Japan, waar een simpel treintje rijdt over de zogenaamde Oito-line. Het station Hotaka is daarbij mijn inspiratie geworden en ik wil proberen, over een langere periode, langzaam maar zeker een simpel diorama/spoortje te creëren met als basis dit station. De treintjes zullen dan van Rokuhan zijn en die zal ik daar kopen. Omdat alles in Europa exact twee keer zoveel kost ben ik wat betreft spoor wel ondertussen begonnen te experimenteren met Mäklin miniclub. Zoals gezegd een vele jaren plan, maar je moet een begin maken.
Het Hotaka station is de volgende: https://en.wikipedia.org/wiki/Hotaka_Station
Ik heb in anyrail een ontwerpje gemaakt dat er als volgt uitziet:

Hier zitten wat hoogteverschillen in. Het is de bedoeling eigenlijk twee treintjes te laten rijden die individueel rijden, beiden op hun eigen spoor langs het station komen, maar wel kruisen op de Engelse kruising voor het station. Ik zal nog iets uitdenken met seintjes e.d.
in 3D is het ongeveer als volgt (niet exact omdat ik anyrail nog niet helemaal begreep ;D)

Heb ik dan al wat gedaan? Ja, maar nog niet zo heel veel. Ik heb net de zeeschuim geoogst uit de tuin die ik aan het drogen en fixeren ben om er tijdens de komende winter wat experimentjes mee te doen. Ohja, ik was vergeten te vertellen dat het een herfstthema gaat betreffen. Let wel: Ik heb nauwelijks ervaring. Het spelen met de treintjes in mijn jeugd was echt gefreubel in H0 met Pola bouwpakketjes en ik heb eigenlijk (bijna) niemand in mijn omgeving die mijn hobby deelt zodat ik veel info van jullie verwerf (en van een oud model scenery boekje van de BBC uit de jaren 80, prachtig boekje met mooie tips)
Wat heb ik dan al. Nouja: het volgende:

De kans is groot dat ik niet direct volgende maand met een update kom, maar ik zie dat veel draadjes meerjaren projecten zijn en ik ben iemand van een lange adem. Dus, gegroet allemaal. Dank voor jullie gezelschap!
« Laatst bewerkt op: 25 september 2019, 19:19:30 door Bert van Gelder »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Hotaka oito line in spoor Z
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2019, 18:06:50 »
Welkom Oscar!

En ik hoop dat je toch regelmatig iets kunt laten zien.

Interessant thema, Japan heeft wel iets...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2019, 14:23:31 »
Hoi Jelmer en andere geïnteresseerde lezers,

Tja, zoals ik al aangaf heb ik maar af en toe tijd en gezien ik daarbij ook niet heel erg handig ben is de voortgang op laag tempo. Als ik er tijd voor heb, heb ik wel vel plezier. En daarom nu een kleine update. Ik heb ondertussen wat spoor bijgelegd, wat kennis opgedaan en iets van een "ramp" gecreëerd voor het deel waar de trein omhoog gaat. Nadat ik het eerste ontwerp van mijn baan nog eens bekeken had bleek de helix rechts eigenlijk totaal overbodig. Grote hoogteverschillen gaan er niet komen. Op een enkel punt is de daling iets meer dan 3%. Het resultaat, of wat er nu ligt, is het volgende:

Er moeten nog drie flex-stukken gelegd worden. Omdat flexrails weer iets nieuws is voor me en ik nog wat beter wil uitzoeken hoe dat te leggen heb ik dat nog even voor me uitgeschoven. Voor het idee zijn de flexstukken nu "ingetekend" met stukjes papier en rechte losse rails. Zoals jullie kunnen zien heb ik ook wat gespeeld met bloemdraad om wat basisvormen voor boompjes uit te proberen. Omdat de meeste instructies op internet uitgaan van formaat H0 en N is het met spoor Z even zoeken naar de juiste vormen en dikten van de draad. Ik heb wel een idee nu. Het zal ook nog aangevuld worden met de gedroogde (en met glycerine bewerkte) zeeschuimplantjes uit de tuin en vensterbank (ontzettend leuk om te verbouwen en mee te klooien), ook deels zichtbaar op de foto.
En dan nu natuurlijk nog wel de grap: Ik heb nog steeds geen enkele spoortrein!!! Daar gaat echter verandering in komen. Zeer binnenkort ga ik naar Japan en dan ga ik eens even op zoek naar een mooie hobbywinkel waar veel Rokuhan-spul wordt verkocht. (Suggesties van goede winkels in de omgevingen van Tokyo en Nagano zijn welkom). Het plan is om twee Rokuhan modeltreintjes te halen van de West Japan Railway company die ook daadwerkelijk op de Oito-lijn en omgeving opereren (dacht aan een electrische voor de lage cirkel en een diesel voor de hogere cirkel). Ook zal ik wat mooie plaatjes van de omgeving en het station Hotaka gaan schieten om inspiratie op te doen.
Gegroet allemaal!

Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2020, 15:55:54 »
Hoi allemaal,

Weer even een update. Niet dat mijn werkzaamheden sterk vorderen maar ik ben naar Japan geweest en heb een aantal leuke aankopen gedaan. Ja, na het bezoek van een aantal shops is mijn conclusie dat de treinhobbyist in Japan zeker vertegenwoordigd is. En er is ook veel aan treinspul verkrijgbaar. Gezien Japanners over het algemeen alles graag wat kleiner houden geldt dat ook voor de treinenhobby. Daarbij wel de kanttekening plaatsend dat het aanbod in Z weliswaar groter is in Japan dan in Nederland, maar je wordt er helaas niet mee overladen. Rokuhan is duidelijk de marktleider op het gebied van Z. Daarnaast zijn er wat kleinere merken maar hun aanbod is minimaal. Ik heb ook aardig spul van H0 gezien. Leuk voor de liefhebbers die een mooie Shinkansen of Japanse metro of electro"kubus" op hun baan willen hebben. Maar let op: de Japanse H0 treinen zijn weliswaar dezelfde schaal maar rijden op een iets smaller spoor dan we in Nederland gewend zijn met onze Roco/Fleischmann/Märklin modelletjes. Dus... mocht je het mooi vinden, dan zul je er ook spoor bij moeten aanschaffen.
Toch, waar ik het meeste van onder de indruk raakte was de hoeveelheid N-spoor. Tomytec (werkt in NL samen met Faller, zoals Rokuhan samenwerkt met NOCH) is de absolute marktleider en er is veel, veel, veel moois op de markt en in de winkels. Een kort ogenblikje dat ik in de winkel stond had ik er spijt van dat ik me op Z gericht had. Niet al te lang echter, want Z is en blijft (voor mij) een klasse apart.
Wat leuke plaatjes wilde ik schieten in de Models IMON in Shibuya, maar helaas was dat niet toegestaan. Dus alleen een plaatje van bij de ingang:

Ook was er een voorbeeld model van Rokuhan in Z opgesteld in de winkel. Daar mochten wel foto's van gemaakt worden. Wellicht een inpsiratie voor iemand hier:

Verder ben ik doorgereden naar het daadwerkelijke Hotaka station aan de Oito lijn in Nagano om wat plaatjes te schieten. Zoals eerder gezegd: het hoeft geen 1 op 1 kopie te worden (daar is het platform ook te lang voor) maar het wordt de basis van mijn baantje. Hier een plaatje van de voorkant:

En hier een vanaf het perron genomen (let ook op de lieftallige dame die naar de camera zwaait :-) ):

Gezien het wat slecht weer was ben ik bij de lokale VVV gaan schuilen. Daar was het begrijpelijkerwijs niet erg druk vandaag en toen de dame van de balie begreep wat mijn doel was gaf ze aan dat dat geen slecht idee was. Sterker nog. Ik was niet de eerste. Zie bijgaand een replica in een wat groter formaat (1 op 30 gok ik).
Een leuke inspiratie in ieder geval.
Tot slot heb ik ook wat aankopen gedaan natuurlijk. Allereerst een dieselloc zoals ze ook in de Japanse bergen gezien worden:

Hierbij een voorbeeld van het echte model op ware grote in actie:

En een electrisch model.


Dit model stamt uit 1963 en wordt grotendeels vervangen door een modernere versie. Die had ik ook mooi gevonden maar helaas is dat model niet beschikbaar voor Z formaat. Het model dat ik gekozen heb is bovendien prachtig (vind ik zelf natuurlijk). Zo, nu alleen nog wat tijd vinden om te knutselen en de baan verder op gang te brengen. Dat zal wel weer even duren.

Tot slot een tip. Voor diegenen die toevallig in Yokohama komen is er een leuk museum te bezoeken: Het Hara Model Railway museum. Het is opgericht door een Japanner die zo gek was van treinen dat hij tussen 1925 en 2012 geprobeerd heeft zo'n beetje alle treinen van de wereld te fotograferen. Daarbij heeft hij vel proberen na te bouwen in Spoor 0  en 1 formaat. Erg mooi. Met als topstuk een volledige baan in spoor 1:



Erg leuk, ook voor diegenen die met kinderen zijn uiteraard.






Bezoeker

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Station Hotaka aan de Oito-lijn (Japan), in spoor Z
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2020, 16:51:21 »
Hoi allemaal,

Hier weer even een update. Ik hoop op meer tijd tijdens deze isolatie maar er blijven toch vaak veel zaken liggen die voorrang krijgen. Desalniettemin, een paar plaatjes van de afgelopen maanden. Ik ben eerst eens begonnen met het gebruik van dat blauwe schuim om het parcour van de rails wat beter uit te werken. Dat is makkelijk snijden en daarmee kan ik ook waarborgen dat de hellinggraad niet te stijl wordt (nu zo'n 3,6% wat ok schijnt te zijn voor dit type):


Het leuke aan deze hobby is dat er veel aspecten zijn en dat je dus met van alles en nog wat bezig kan zijn als je daar zin in hebt. Zo heb ik wat geëxperimenteerd met het uittekenen van het station Hotaka met behulp van google street view en het dozijn foto's dat ik gemaakt heb. Dat is leuk werk. Ik ben natuurlijk nog niet op het punt dat ik volledig tevreden ben en het is wat gewriemel in spoor z. Elke milimeter verschoven maakt een groot verschil. Plan is met onderstaande tekening eens wat in elkaar te plakken en te zien hoe dat eruit gaat zien naast het spoor:


Omdat de zon in de middag vol op dit kamertje staat (ik merk dat nu extra omdat in deze Coronatijd dit mijn thuiskantoor is. Ik zit hier vele uren per dag), valt het me op ik dat er een groot risico op verkleuring door de zon is. Daarnaast ben ik van mening dat (kunstmatig) licht zeer belangrijk is bij een diorama en, niet het minst belangrijk, door mijn modeltrein kan mijn vrouw haar plantjes niet meer voor het raam zetten. Voor dat alles is de oplossing een mooie constructie zoals je ook op de beurzen ziet en bij veel diorama's op dit forum. Ik heb dus lekker gezaagd en getimmerd met het volgende resultaat:

(De plank bovenop is tamelijk stevig waardoor mijn vrouw al haar planten nog steeds hier voor het raam kan zetten voor de middagzon.

Zoals te zien is heb ik de flexirails trouwens nog niet gesneden en gekoppeld. Het snijden levert toch nog wat twijfels op omdat ik niet zeker weet of ik dat goed ga doen. Probeer op dit moment de rails met schroeven vast te maken, maar de kleinste schroeven van de praxis zijn te groot voor spoor Z rails. Bovendien is de ondergrond nog niet helemaal egaal. Ik heb wel klei en ook nog ergens rotband gips. Wat is het handigst op het terrein onder de rails te egaliseren? Sculptamold?
Verder: gesproken over licht. Ik heb nul kennis van elektronica en ik besef dat dat een handicap is. Ik ben mijn dan ook aan het inlezen over het gebruik van bezetmelders, toepassing van ledlichten met weerstanden en controle middels arduino's. Nog geen van die zaken heb ik toegepast en het is allemaal nog wat ingewikkeld maar ik heb geleerd dat ik alles stap voor stap kan leren. Volgende stap is dus een ringleiding om zo eens stroom op de rails te zetten. Eerlijk is eerlijk. De treintjes staan mooi op de foto maar hebben nog geen meter gereden in Nederland (wel op het proefspoor in de winkel in Japan trouwens). Veel kluswerk en zo af en toe kom ik eraan toe. Ondanks dat ik steeds meer uitdagingen tegen kom begin ik het ook steeds leuker te vinden.

Hier nog een leuk plaatje van meer in detail. Het potlood heb ik erbij gelegd zodat de schaal wat beter zichtbaar is in verhouding tot bijvoorbeeld spoor N:


Gegroet allemaal