Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0  (gelezen 110154 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4657
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #90 Gepost op: 03 december 2017, 20:45:56 »
Hoi Sven,
Waarvan heb jij de goten, aandrijvingen etc rond de wissels gemaakt? Wil dit nog toevoegen bij de wissels op mijn baan.

Ziet er schitterend uit op jouw baan
Gr Frank

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #91 Gepost op: 03 december 2017, 21:14:24 »
Dank wederom voor de complimenten:

De kabelkanalen/-goten, wisselaandrijvingen, relaiskasten, grenzzeichen (DB vrijbalk-paaltje), praatpalen enz. komt allemaal van de firma Erbert.
Volgens mij inmiddels ook verkrijgbaar via Conrad.


 

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4657
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #92 Gepost op: 03 december 2017, 21:18:05 »
Bedankt, ga daar eens kijken.  (y)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22365
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #93 Gepost op: 03 december 2017, 22:07:19 »
Heel gaaf draadje Sven  (y)
Blijf je volgen.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #94 Gepost op: 04 december 2017, 13:20:49 »

Vanmorgen wat afdekstenen bovenop de muren rondom de tunnel geplakt en de boel alvast een beetje ruw op kleur gebracht.




Hier de boel even provisorisch tegen elkaar aan gezet om e.e.a. uit te proberen:




Tja, we gaan weer verder...


Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #95 Gepost op: 08 december 2017, 14:51:48 »
Hallo,

Het depot was ooit onderdeel van een andere modelbaan en is na de verhuizing zo goed en zo kwaad als het ging in de nieuwe baan opgenomen. Door de nieuwe opstelling is er daarbij een lelijke kier van ca. 12 cm ontstaan die ik nu met styrodur heb kunnen dichten:



Eindelijk de boel nu eens afgedicht. De grote stenen heb ik met een vlijmscherpe smalle cutter uitgesneden. Tegen de muur eronder wordt weer e.e.a.  aangebouwd dus is de uiterlijke verschijning hiervan even niet van belang.




Voor het stukje berg waardoorheen de tunnel van het depot naar het station Waldberg-West voert heb ik van styrodur  wat spanten gesneden:




Kort na deze opname heb ik de stenen nog wat meer rots-achtiger gesneden. Het styrodur laat zich prima met een scherp mes bewerken. Gelukkig geeft styrodur een stuk minder rommel dan styropor.



Over de de spanten werd kunsstof horregaas gespannen. Het vastzetten doe ik normaliter met een hotglue-pistool, maar helaas deed het malle ding kort tevoren,bij het vastlijmen van de spanten, niet alleen de glue-stick smelten maar ook de bedrading in het inwendige waardoor ik na een luide knal ineens in het donker zat. Het vastzetten van het horregaas werd daarom met kleine messing schroefjes gedaan. Ging trouwens ook prima.
Het euro-knaller-lijmpistoor vloog met een boog de vuilnisbak in. Voor een goede tip voor een wat meer degelijk exemplaar houd ik mij aanbevolen.  (y)




Hier is overigens goed te zien dat twee verschillende modelbaan-scenes bijna letterlijk op elkaar botsen. Tezijnertijd zal ik met wat items als steunmuren en aarden wallen en wat groen deze twee scenes optisch van elkaar gescheiden.

 

Hier heb ik een laag Knauf Roodband aangebracht. Dit spul vind ik persoonlijk heerlijk om mee te werken omdat het zo lekker lang duurt voordat de boel eindelijk eens hard opdroogt. Het snel doorwerken omdat anders het gips in de beker alweer is opgedroogd gaat hierbij niet op. Na een uurtje is de boel ietwat uitgehard zodat je met een spatel en een mesje wat vorm in de structuur van het landschap  en stenen kunt aanbrengen.




Het Roodband-landschap: de afdekstenen bovenop het de muren zijn eveneens van styrodur gemaakt en dienen nog op kleur te worden gebracht. Dat laatste geldt natuurlijk nog voor nagenoeg alles, maar zover zijn we nog niet...   



Rechts boven de opstelsporen is er al wat diepte in de stenen gekrast. Links moet nog gebeuren. De detaillering blijft hier wat eenvoudig qua uitvoering daar er na begroening van de heuvel en het tunnelportaal nog maar weinig van de stenen en de muren te zien zal zijn...





Even weer een proefopstelling gemaakt van hoe het er op dit moment uit ziet...

de volgende keer gaat het verder met verven, bestrooien, beplanten etc.


De enige reden dat er op deze plek een berg is gekomen is het feit dat ik deze ultra krappe boog in de sporen aan het zicht wilde onttrekken en het depot reeds een tunnelportaal bezat. Behalve her en der op de baan nog wat kleine heuvels tegen de achtergrond zal het zal echter alleen bij deze éne berg blijven. De overige krappe bogen worden met andere trucs weggemoffeld. Gelukkig is daarmee het ergste nu dus een beetje achter de rug...  (y)

 

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22365
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #96 Gepost op: 08 december 2017, 14:56:10 »
Zo.....jij weet wat tempo maken is  (y)
Je gaat als een gesmeerde bliksem.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #97 Gepost op: 08 december 2017, 15:05:08 »
Lange halen , snel thuis...  (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #98 Gepost op: 08 december 2017, 15:08:16 »

Met een snij-restje stukje horregaas wat ik op tafel zag liggen kreeg ik ineens een idee:



Bij wijze van proef even een stukje op maat geknipt en in de korf van het seinbordes gelegd...

Proef geslaagd: Dit ga ik nog een keertje goed overdoen.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #99 Gepost op: 08 december 2017, 18:57:40 »
He Sven, is het nog mogelijk de Waldberg een flink stuk hoger te maken? Desnoods tegen de achterwand op. Dat komt veel realistischer over lijkt mij. Als ze in de werkelijkheid een berg hebben van jou momentele hoogte, zouden ze die eerder opblazen dan er een dure tunnel door te graven.

Groeten,  Kees (Friesland)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #100 Gepost op: 08 december 2017, 19:08:32 »
Bedankt voor jouw reactie Kees,


Met deze berg zit ik vooralsnog toch een beetje in mijn maag. Ik blijf over het tot zover bereikte een beetje te piekeren. Het laatste woord is er in ieder geval nog lang niet over gezegd. :(

Zo zit ik zelf ook inderdaad een beetje met de hoogte (of beter gezegd: het gebrek aan hoogte) en bovendien krijg ik desto langer ik naar het geheel kijk jeuk van het steentjespapier. Het gebrek aan een 3d-uitstraling van de papieren muren staan mij nu steeds meer tegen. Wellicht is het een optie om de muren te beplakken met Heki-Dur muurplaten. Deze zijn van relief voorzien en krijgen vast nog meer dieptewerking nadat deze met verf zijn behandeld.
Bij het papier is het precies andersom. Hoe meer je er met verf tegenaan gaat desto minder wordt het 3d-effect.

Aan de hoogte valt vast nog wel wat te doen... :)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 19:57:09 door waldberg »

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #101 Gepost op: 08 december 2017, 23:31:59 »
Hallo Sven,

Leuk om te zien hoe je het allemaal aan het opbouwen bent!

Als ik het eerlijk mag zeggen? Ik zou die hele berg opblazen en vervangen door een diagonaal over de bocht heen lopende autoweg, met een mooi schuin talud, ruim opgezet zodat je aan beide zijden van de boog geen inkijk hebt, en het er aan beide kanten als een gewoon viadukt uit ziet. Dat ziet er geheid veel realistischer uit en lost in 1 klap al je genoemde problemen op!

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #102 Gepost op: 09 december 2017, 00:58:21 »


...een diagonaal over de bocht heen lopende autoweg, met een mooi schuin talud, ruim opgezet zodat je aan beide zijden van de boog geen inkijk hebt, en het er aan beide kanten als een gewoon viadukt uit ziet. Dat ziet er geheid veel realistischer uit .....

.

Hoi Michiel,

Bedankt voor jouw reactie met suggestie  (y)

Het is echter zo dat deze door jou genoemde oplossing reeds aan de andere zijde van het depot komt...  ;D




Ik ga de berg wat verbouwen en ook de steunmuren worden anders... de radertjes draaien reeds...  ::)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #103 Gepost op: 09 december 2017, 13:47:46 »
Hoi,

Inmiddels druk aan het zagen, lijmen, schroeven, snijden en gipsen...





De berg in de steigers ....
« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 17:57:30 door waldberg »

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0
« Reactie #104 Gepost op: 13 december 2017, 00:38:27 »
Vandaag een beetje de eerste stappen gezet in de richting van wat een achtergronddecortje moet worden van het reeds bestaande depot.

De 1800 x110 mm lange basis voor het geheel is onstaan uit 20 mm dik Styrodor en is (vooralsnog) uitneembaar om er op deze wijze beter aan te kunnen werken.
De achtergrond is eigenlijk niet meer dan een vanaf de overweg (links in het depot) relatief steil rechts omhoog lopend smal straatje langs een oude vervallen hut, een schuur, een kleine hoeve, een onderstation en twee geschakelde huizen.
Na deze twee laatste huizen sluit het weggetje bij het viaduct aan op de Bundesstrasse (N-weg).
Op sommige punten is het straatje dusdanig smal dat twee voertuigen elkaar nauwelijks kunnen passeren. In dat geval zijn er uitwijkpunten waar er even op elkaar moet worden gewacht.
Helaas heb ik nog geen passende naam voor het straatje kunnen bedenken maar er schiet mij op een bepaalde moment vast wel iets te binnen.
Als de ruwbouw gereed is komt de landschap-stoffering aan de beurt.


Hier v.l.n.r. een paar pics:



De aansluiting bij de overweg met de bouwvallige hut is mij even ontschoten een foto te nemen, dus begint het bij schuur die behoort tot de kleine vakwerk-hoeve aan de overzijde van het straatje. Ik vind het stukje rotswand hier nog te massief: Het geheel puilt teveel uit richting spoor. Hier gaat het mes nog een keer in. T.h.v. de bovenleidingsmasten zijn uitsparingen in de steunmuur gemaakt. Verderop naar rechts is de muur juist verbreed om als deel van de fundering van een gebouwtje te dienen.





Hier de kleine hoeve midden in beeld. De basis is hier naar de rand toe wat verbreed om weg (bestemmings)verkeer de hoeve te kunnen laten passeren. Bovenop de steunmuren komt e.e.a. aan hekwerk te staan opdat mens en machine niet pardoes naar beneden kukelt.






Hier een oud gebouwtje toebehorende aan de spoorwegen. Hier komt "iets met stroom" want dat lijkt mij leuk. Een soort van onderstation of iets in die zin. Hoe en wat precies moet ik nog bedenken...






Hier iets wat tezijnertijd voor iets van geschakelde woningen door moet gaan. (Wat een beetje verf al meteen een verschil kan maken).
Recht van deze panden vindt, bovenop het viaduct (nog in wording) de aansluiting naar de Bundesstrasse plaats.

Vraagje over de schoorsteen die ik vond in de rommeldoos en die ik even zo heb neergezet:
Past dit wel bij een rechte locloods of is dit een fenomeen dat echt bij een ronde (stoom-) locloods hoort?



Meer komt er zoals het er nu naar uit ziet niet...

Zoals je ziet is het een beetje "kitbashing" en moet er nog veel aan de gebouwen gebeuren met pleisterwerk, verf en styreen om het allemaal een beetje in dezelfde stijl passend en kloppend te krijgen.






De illusie wekken dat het depot in een heuvelachtig gebied is gelegen (door hoogteverschil te genereren) is voor mijn gevoel gelukt.






De kleine details zullen nog veel later pas volgen...het leukste voor het laatst...  ;)

 

 
Tot zover maar weer...

 



 
« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 01:01:29 door waldberg »