Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 11:10:01
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door bask185
Vandaag om 11:07:15
3 januari NVBS oliebollenrit door Hans Reints
Vandaag om 10:55:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 10:30:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:12
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 49304 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #180 Gepost op: 14 August 2021, 16:39:55 »
Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.
Op onze clubbaan heb ik hetzelfde meegemaakt. De persoon die het spoor had gelegd had er verkanting in gemaakt door aan één kant een 0,5 mm koperdraadje onder de bielzenmat te leggen. Op zich was die verkanting niet het probleem, maar de overgang van vlak naar verkant was nogal abrupt waardoor mijn 0,6 mm flenzen over de railstaaf stapten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #181 Gepost op: 14 August 2021, 17:20:35 »
Dat ziet er veelbelovend uit Frank! Het effect is het best zichtbaar vanaf (preiser-) ooghoogte, met iets verticaals er vlak naast, een mast of zo. Dus als je er nog eens langskomt...  :angel:
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 17:33:27 door clickmaniac »

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5176
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #182 Gepost op: 14 August 2021, 18:29:00 »
Klaas, dacht dat jij eerder vandaag aan gaf niet meer op verkanting in te gaan..?  :police:

Je slaat de spijker trouwens op z'n kop, dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #183 Gepost op: 14 August 2021, 19:01:22 »
Dat bedoelde ik niet. Maar wat ik wel bedoelde ga ik pas vertellen als je jezelf bekend maakt en je niet verstopt achter een alias.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5176
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #184 Gepost op: 14 August 2021, 20:02:21 »
... verstopt achter een alias.

Zei hij in een draadje van Clickmaniak, met bijdragen van oa Frank123, Martijn193 en rondje_H0  ;D
Aangenaam: Vincent. Veranderd dit dit iets aan de discussie? Maar voorstel: gaan wij door in het vetergang draadje, of een nieuw draadje over het gebruik van aliessen, en dan blijft het hier bij de vorderingen de prachtige "The Intercontinental Railroad Company"!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #185 Gepost op: 14 August 2021, 21:51:37 »
We kunnen er vanuit gaan dat iedereen de beste bedoelingen heeft - dank nog daarvoor! - maar de nuace gaat soms verloren en dan kan de toon heel anders geïnterpreteerd worden.
Dus rrrrrrelax een beetje! Alvast bedankt.
Tot de volgende update van de ICRR.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 21:58:21 door clickmaniac »

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5176
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #186 Gepost op: 14 August 2021, 22:51:06 »
Amen.. On topic: zat mijn Franse boekies nog eens te bekijken, en qua afstand tussen sporen is allemaal nog krapper dan ik dacht  ;D


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #187 Gepost op: 15 August 2021, 10:25:04 »
Wat ik heb “geleerd” in al die jaren modelbouw, het is altijd een compromis maken.
Van echt naar model kan je nooit alles omrekenen en exact op schaal doen.

Daarom met in dit geval de rails leggen, kijk wat functioneel is want dat is het belangrijkste.
En dan hoe je dat optisch het best kan verwerken.
Ik heb ook best wat ruimte, maar ik merk ook dat ik steeds ruimte te kort kom hahaha

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5176
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #188 Gepost op: 15 August 2021, 11:07:49 »
Het was gewoon een excuus om een mooi plaatje te delen..  :) Ik heb wel eens begrepen dat leveranciers van miniatuur spul ook bewust andere verhoudingen kiezen (lees: niet conform 1:1) omdat het exact volgen van verschaalde maten niet de juiste indruk oplevert van het voorbeeld. Wij zien alles in het echie toch vanaf een perron... In dit verband: blijft grappig dat veel Britse OO-banen er ook heel geloofwaardig uitzien. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • Flickr fotopagina
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #189 Gepost op: 15 August 2021, 11:29:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s
Evergreen heeft dunne profieltjes en daarmee kan je de verkanting geleidelijk opbouwen, vooral belangrijk bij het midden van de S-boog anders heb je grote kans op ontsporingen. Het toepassen van profieltjes op het uiteinde van de dwarsliggers zorgt voor een kleinere verkanting (hoogteverschil tussen spoorstaven). Hou er mee rekening dat je verkanting ongeveer de dikte van het profieltje gedeeld door 1,7 is.

Voor de verkantingsopbouw zou ik proberen minimaal 0,5-0,75 meter aan te houden, maar dat is wat testen met verschillend materieel en langer is mooier. In het midden van de S-boog kan de opbouw van de ene boog direct gevolgd worden door opbouw van de andere boog, maar geleidelijke overgang van verkanting heeft lengte nodig.

Aangezien de beperkingen van modelbouw (kleine boogstralen) zou ik de maximaal de verkanting van 1 mm die Klaas aan gaf aan houden, maar kan je minder verkanting mooier en beter opbouwen binnen de beschikbare lengtes. Een heel klein beetje verkanting heeft al voldoende visueel effect, te veel verkanting ziet er naar mijn mening vaak niet realistisch uit in model. Die van het filmpje vind ik zelf goed gelukt. Succes!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #190 Gepost op: 15 August 2021, 12:01:23 »
Dank je, dat was ook precies wat ik van plan was, polystyreen stripjes eronder, opbouwen per 0,25mm, hoogte uiteraard omgekeerd evenredig aan boogstraal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #191 Gepost op: 15 August 2021, 12:24:47 »
In bogen breng ik de verkanting direct in de ondergrond aan, dus in de strook triplex of multiplex waar het spoor op komt. Voordeel is dat de overgangen vanzelf geleidelijk worden omdat die strook te stug is om abrupte overgangen te maken. En je hoeft naderhand niet met strookjes styreen of karton te pielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Online Online
  • Berichten: 5176
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #192 Gepost op: 15 August 2021, 14:35:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s

Wat een gaaf project!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3153
  • DB Tijdperk III
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #193 Gepost op: 15 August 2021, 15:53:04 »
^^Dat is zeker een gaaf project en een goede inspiratie (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #194 Gepost op: 16 August 2021, 12:17:50 »
Hi Diederik, ben even langs de baan gelopen om foto vanuit Preiser-perpectief te maken...





Boogstraal van de bocht nog even nagekeken, is inderdaad ca 2, 5 meter.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)