Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door einte
Vandaag om 06:44:06
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Stofvrij houden van mijn treinbaan door 741230
Vandaag om 06:39:38
Een nieuw baantje op Micromodules door MOVisser
Vandaag om 00:08:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
15 October 2025, 23:26:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
15 October 2025, 23:09:55
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
15 October 2025, 22:59:14
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Huup
15 October 2025, 22:50:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
PB Models, ICR-rijtuigen door zweistein
15 October 2025, 20:31:18
NS-1000 in spoor-1 door Edsko Hekman
15 October 2025, 20:26:53
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
15 October 2025, 18:44:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
15 October 2025, 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
15 October 2025, 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
15 October 2025, 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 October 2025, 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
15 October 2025, 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
15 October 2025, 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
15 October 2025, 14:30:43
  

Auteur Topic: The Intercontinental Railroad Company  (gelezen 48140 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #180 Gepost op: 14 August 2021, 16:39:55 »
Maar mijn materieel met RP25 wielen kiepert om.
Op onze clubbaan heb ik hetzelfde meegemaakt. De persoon die het spoor had gelegd had er verkanting in gemaakt door aan één kant een 0,5 mm koperdraadje onder de bielzenmat te leggen. Op zich was die verkanting niet het probleem, maar de overgang van vlak naar verkant was nogal abrupt waardoor mijn 0,6 mm flenzen over de railstaaf stapten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #181 Gepost op: 14 August 2021, 17:20:35 »
Dat ziet er veelbelovend uit Frank! Het effect is het best zichtbaar vanaf (preiser-) ooghoogte, met iets verticaals er vlak naast, een mast of zo. Dus als je er nog eens langskomt...  :angel:
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 17:33:27 door clickmaniac »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5054
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #182 Gepost op: 14 August 2021, 18:29:00 »
Klaas, dacht dat jij eerder vandaag aan gaf niet meer op verkanting in te gaan..?  :police:

Je slaat de spijker trouwens op z'n kop, dank!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #183 Gepost op: 14 August 2021, 19:01:22 »
Dat bedoelde ik niet. Maar wat ik wel bedoelde ga ik pas vertellen als je jezelf bekend maakt en je niet verstopt achter een alias.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5054
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #184 Gepost op: 14 August 2021, 20:02:21 »
... verstopt achter een alias.

Zei hij in een draadje van Clickmaniak, met bijdragen van oa Frank123, Martijn193 en rondje_H0  ;D
Aangenaam: Vincent. Veranderd dit dit iets aan de discussie? Maar voorstel: gaan wij door in het vetergang draadje, of een nieuw draadje over het gebruik van aliessen, en dan blijft het hier bij de vorderingen de prachtige "The Intercontinental Railroad Company"!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #185 Gepost op: 14 August 2021, 21:51:37 »
We kunnen er vanuit gaan dat iedereen de beste bedoelingen heeft - dank nog daarvoor! - maar de nuace gaat soms verloren en dan kan de toon heel anders geïnterpreteerd worden.
Dus rrrrrrelax een beetje! Alvast bedankt.
Tot de volgende update van de ICRR.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 21:58:21 door clickmaniac »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5054
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #186 Gepost op: 14 August 2021, 22:51:06 »
Amen.. On topic: zat mijn Franse boekies nog eens te bekijken, en qua afstand tussen sporen is allemaal nog krapper dan ik dacht  ;D


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #187 Gepost op: 15 August 2021, 10:25:04 »
Wat ik heb “geleerd” in al die jaren modelbouw, het is altijd een compromis maken.
Van echt naar model kan je nooit alles omrekenen en exact op schaal doen.

Daarom met in dit geval de rails leggen, kijk wat functioneel is want dat is het belangrijkste.
En dan hoe je dat optisch het best kan verwerken.
Ik heb ook best wat ruimte, maar ik merk ook dat ik steeds ruimte te kort kom hahaha

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5054
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #188 Gepost op: 15 August 2021, 11:07:49 »
Het was gewoon een excuus om een mooi plaatje te delen..  :) Ik heb wel eens begrepen dat leveranciers van miniatuur spul ook bewust andere verhoudingen kiezen (lees: niet conform 1:1) omdat het exact volgen van verschaalde maten niet de juiste indruk oplevert van het voorbeeld. Wij zien alles in het echie toch vanaf een perron... In dit verband: blijft grappig dat veel Britse OO-banen er ook heel geloofwaardig uitzien. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #189 Gepost op: 15 August 2021, 11:29:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s
Evergreen heeft dunne profieltjes en daarmee kan je de verkanting geleidelijk opbouwen, vooral belangrijk bij het midden van de S-boog anders heb je grote kans op ontsporingen. Het toepassen van profieltjes op het uiteinde van de dwarsliggers zorgt voor een kleinere verkanting (hoogteverschil tussen spoorstaven). Hou er mee rekening dat je verkanting ongeveer de dikte van het profieltje gedeeld door 1,7 is.

Voor de verkantingsopbouw zou ik proberen minimaal 0,5-0,75 meter aan te houden, maar dat is wat testen met verschillend materieel en langer is mooier. In het midden van de S-boog kan de opbouw van de ene boog direct gevolgd worden door opbouw van de andere boog, maar geleidelijke overgang van verkanting heeft lengte nodig.

Aangezien de beperkingen van modelbouw (kleine boogstralen) zou ik de maximaal de verkanting van 1 mm die Klaas aan gaf aan houden, maar kan je minder verkanting mooier en beter opbouwen binnen de beschikbare lengtes. Een heel klein beetje verkanting heeft al voldoende visueel effect, te veel verkanting ziet er naar mijn mening vaak niet realistisch uit in model. Die van het filmpje vind ik zelf goed gelukt. Succes!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #190 Gepost op: 15 August 2021, 12:01:23 »
Dank je, dat was ook precies wat ik van plan was, polystyreen stripjes eronder, opbouwen per 0,25mm, hoogte uiteraard omgekeerd evenredig aan boogstraal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26846
    • Pagina van klaas
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #191 Gepost op: 15 August 2021, 12:24:47 »
In bogen breng ik de verkanting direct in de ondergrond aan, dus in de strook triplex of multiplex waar het spoor op komt. Voordeel is dat de overgangen vanzelf geleidelijk worden omdat die strook te stug is om abrupte overgangen te maken. En je hoeft naderhand niet met strookjes styreen of karton te pielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5054
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #192 Gepost op: 15 August 2021, 14:35:55 »
Voor toepassen van verkanting kan dit filmpje misschien helpen vanaf 5:56: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0&t=915s

Wat een gaaf project!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #193 Gepost op: 15 August 2021, 15:53:04 »
^^Dat is zeker een gaaf project en een goede inspiratie (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
Re: The Intercontinental Railroad Company
« Reactie #194 Gepost op: 16 August 2021, 12:17:50 »
Hi Diederik, ben even langs de baan gelopen om foto vanuit Preiser-perpectief te maken...





Boogstraal van de bocht nog even nagekeken, is inderdaad ca 2, 5 meter.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)