Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Huup
Vandaag om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 16819 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #60 Gepost op: 11 May 2017, 22:36:01 »
Wim, kom je nu eens voor de dag met een schema?
Bestel gewoon zo'n printje bij hem en reverse engineer het, we zien het resultaat wel verschijnen.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2017, 22:38:18 door jowi »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #61 Gepost op: 11 May 2017, 22:38:19 »
Bestel zo'n printje bij hem en reverse engineer het, we zien het resultaat wel verschijnen.
(y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #62 Gepost op: 11 May 2017, 23:33:09 »
..zei mijn zesjarige toen hij boos was.. ;D

Wim, kom je nu eens voor de dag met een schema? Veel blabla maar weinig concreet; jammer maar zo win je geen geloofwaardigheid.

Ok..... bij deze een officiële tik op de vingers. Als jij dit zo publiekelijk stelt....

Wim verkoopt perfect functionerende keerlus-modules volgens een algemeen functionerend principe. Meerdere leveranciers volgens hetzelfde principe. Hoezo "bla bla" en "geen geloofwaardigheid"? Enige realiteitszin is ook wel een aardig idee....

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #63 Gepost op: 12 May 2017, 06:03:16 »
Ok, ik voeg me omdat jij moderator bent.
Maar als onze Wim beweert dat zijn schakeling zoveel beter is, dat hij dan boter bij de vis doet en aantoont wat hij claimt.
Zoniet is het gewoon marketing en verkoopstechniek. Adverteren voor eigen commerciële producten op een forum: grote vraagtekens.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2017, 06:05:57 door Erik84750 »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #64 Gepost op: 12 May 2017, 06:15:10 »
hoi
zie link
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en
mooi uitgewerkte schakeling gebaseerd op een microcontroller
Dick
Dirk, ik heb dit eens grondig bekeken en het is inderdaad een prachtig ontwerp. Ik bestel er zo eentje en zal dan een eigen ontwerp maken maar dan voor een Atmel processor (bvb Pro Mini) en hier het resultaat publiceren. Het mooie aan zijn ontwerp is dat hij zowel stroomdetectie als optische detectie kan gebruiken, én dat hij een setup van detectie heeft zoals we hier de laatste posten geconcludeerd hebben (2 telkens aan beide zijden, plus eentje in het midden). Zal wel enkele maanden duren (er is nog een leven naast modeltreinfora  ;D).
Het interessante hieraan is de koppeling naar CAN-bus en loconet: wordt een uitdaging  ;)

En nu ben ik weg voor een drie-daagse. Champagnestreek  (y)
« Laatst bewerkt op: 12 May 2017, 06:17:31 door Erik84750 »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6683
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #65 Gepost op: 12 May 2017, 07:17:15 »
Het schema van de Xtreme keerlus vind je gewoon op het web Erik.



Verder: goed en beter bestaat niet. De schakeling voldoet gewoon.

Gr, Ben.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #66 Gepost op: 12 May 2017, 07:48:35 »
Het is niet zo dat er tussen bezetmelders en relais alleen maar wat versterkertransistoren zitten, zoals wel eerder in het draadje gesuggereerd. Er zit enige basale logica in de schakelingen verwerkt. De volgorde waarin de meldingen binnenkomen is immers van belang voor het moment waarop de rijstroom wordt omgepoold, zeker bij twee mogelijke rijrichtingen.
De oorspronkelijke Funkyschakeling had drie bezetmelders met ieder een eigen relais. De schakelcontacten van die relais waren in feite verknoopt tot de logische schakeling. Bij het doorontwikkelen naar de keerlusautomaat die Wim aanbiedt, zijn twee relais vervangen door een serie optocouplers, maar het blijft een logische schakeling. Het enige dat Erik nu doet is die logica verplaatsen naar de software in de controller. Niks geks aan, zo kan het tegenwoordig ook. Het feit dat de schakeling van Wim prima werkt, lijkt me geen reden voor de hobbyïst om niet eens wat anders te proberen.

Voordeel is nog dat de schakeliing met meerdere typen bezetmelders kan werken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #67 Gepost op: 12 May 2017, 09:20:07 »
Het enige dat Erik nu doet is die logica verplaatsen naar de software in de controller. Niks geks aan, zo kan het tegenwoordig ook.
Sterker nog, ik zit er aan te denken om de logica naar TrainController te verplaatsen... niet omdat het beter of goedkoper is, maar gewoon omdat het kán.
TC weet de status van de bezetmelders, en kan relais etc aansturen mbv condities in macro's... (y)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #68 Gepost op: 12 May 2017, 09:39:48 »
De logica naar TrainController verplaatsen heeft als grote nadeel dat je baan volledig afhankelijk is van je PC en TC. Je kunt nooit meer gewoon handmatig even een rondje rijden.

Alleen om die reden zou ik altijd de keerlus als een zelfstandig werkende unit willen hebben, niet afhankelijk van andere features.

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #69 Gepost op: 12 May 2017, 09:54:21 »
Er zit enige basale logica in de schakelingen verwerkt. De volgorde waarin de meldingen binnenkomen is immers van belang voor het moment waarop de rijstroom wordt omgepoold, zeker bij twee mogelijke rijrichtingen.
De enige basale logica is: als er een trein zich meldt op A-B, dan gaat de lus naar de A-polariteit, een trein op D-E brengt de lus naar de E-polariteit. Heeft niks met volgorde te maken. Er mag alleen niet tegelijk een trein op A-B en een trein op D-E komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #70 Gepost op: 12 May 2017, 09:59:13 »
De logica naar TrainController verplaatsen heeft als grote nadeel dat je baan volledig afhankelijk is van je PC en TC. Je kunt nooit meer gewoon handmatig even een rondje rijden.
Alleen om die reden zou ik altijd de keerlus als een zelfstandig werkende unit willen hebben, niet afhankelijk van andere features.
Klopt. Maar om het een keer te implementeren in een pakket is wel leuk.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #71 Gepost op: 12 May 2017, 11:21:25 »
En voor de keerlus zoals Erik hem tekent in zijn openings bericht heb je helemaal geen keerlus schakeling/module nodig, dat kan gewoon met een relais die je over de eind afschakel contacten van de wisselaandrijving laat werken, en dat werkt altijd en zeer betrouwbaar.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #72 Gepost op: 12 May 2017, 12:17:51 »
Verder: goed en beter bestaat niet. De schakeling voldoet gewoon.
Ben, ik ben het met je eens "de schakeling voldoet gewoon", maar beter bestaat niet vind ik een beetje veel. Ik blijf het zonde vinden dat de schakeling niet gecombineerd is met de terugmelders.
Laat een controller de S88 bus besturen en een 4 tal terugmelders pollen om daarmee een relais aan te sturen.

Voorbeeldje (voor SX-bus):


Succes,

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #73 Gepost op: 12 May 2017, 14:31:11 »
Dat is gedaan om de schakeling onafhankelijk te maken van welk terugmeld systeem dan ook, en hem ook te kunnen inzetten als er geen besturings programma wordt gebruik, dus ook handmatig digitaal.  ::)  En boven al hem niet afhankelijk te maken van een controller en software daarvoor, gewoon met een beetje logica die je zo op de hoek van de straat kunt kopen. Dat hebben we al eens eerder besproken.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Online Online
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #74 Gepost op: 12 May 2017, 16:34:48 »
relais die je over de eind afschakel contacten van de wisselaandrijving laat werken

Dat werkt dus weer net iets anders dan deze aanpak:
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm

geinig hoeveel wegen er naar Rome zijn.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail