Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
"Nederlandse" modellen door V200-G2000
Vandaag om 16:57:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:54:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 16:52:49
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
Bisonkit verdunner door HuubvG
Vandaag om 16:44:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 16:24:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 15409 keer)

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2017, 16:01:26 »
Hoi
Ik heb het een en ander in dit draadje gevolgd maar de omschreven keerlus schakelingen van Wim en Klaas werken goed zonder teveel gedoe erom heen. Voor de gemiddelde modelbouwer is het ook allemaal te behappen en te begrijpen.
Zelf heb ik voor twee richtings verkeer slechts 2 IR reflectie detectoren nodig en een geisoleerde sectie die zo lang is als de langste trein.
- Trein wordt vlak voor het inrijden van de sectie gedetecteerd (A) en wordt de juiste polariteit gezet.
- Trein wordt niet meer gedetecteerd (A), wachtijd van 200 mseconde, dan ompoling.
- Trein verlaat de ompoolsectie, wordt gedetecteerd (B).
- Zodra geen detectie (B) is de ompoolsectie vrij.
- Dito andersom maar dan vanuit B naar A.
Dit alles met een PIC micro controller, totale kosten € 10,00.

Zoals je leest, velen hebben oplossingen hierover maar voor velen moet het ook begrijpbaar zijn en ik denk dat de al bestaande oplossingen dan ook voor velen begrijpbaar is.

Eigen oplossingen net als ik, prima, het is immers een hobby toch?

Oh ja, als je twee treinen ieder aan een ander kant van de ompoolschakeling zich meldt, heb je een probleem, namelijk een frontale botsing. (grapje)

Groeten Frans
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 16:10:26 door Fransx »

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2017, 16:15:29 »
Hallo Erik,

Ik denk dat jij er heel wat meer aan het bijhalen bent dan een simpele keerlusschakeling. Een deel van je punten heeft m.i. niet meer te maken met het basisidee van een keerlus. Ik ga er toch nog even kort op in.

1) Als tegelijkertijd een trein van A naar B en een van B naar A wil inrijden heb je een deadlock, en heb je in je treinbesturingsprogramma iets verkeerd geregeld.
2) Het basisidee van een keerlus gaat uit van de veronderstelling dat zich maar 1 trein op enig moment in de keerlus bevindt.
3) Idem.
4) Een dubbele crossover zoals jij het noemt heb ik ooit met twee keerlusschakelingen eenvoudig opgelost.
5) Vooralsnog geen problemen mee gehad.

Misschien dat je met de microprocessor elegante oplossingen vindt voor punten 2 en 3 waar zich tegelijkertijd meerdere treinen in het 'keerlus' gedeelte lijken te bevinden.
Wat betreft de stroomuitval: het is niet gezegd dat er zich wagons/loc op de detectoren bevinden. Bijvoorbeeld bij het gebruik van reed-contacten hoeft het magneetje niet direct boven een contact te staan.


Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #47 Gepost op: 11 mei 2017, 16:35:11 »
Aan Klaas:

Een controller detecteert bvb trein 1 aan de ene kant op de eerste detector net vóór de lus en zet het relais correct.

Vervolgens komt trein 2 aan de andere kant terwijl één nog aan het binnenrijden is: je voorziet een routine die
ofwel 1. de spanning wegneemt van het stuk track vóór het begin van de keerlus (je voorziet een apart gevoed deel, en je stuurt de daarop aangesloten booster via de controller (beetje complex maar je vroeg een oplossing),
ofwel 2. een sirene doet loeien,
3. een zwaailicht aanzet,
4. de brandweer belt, ..  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 16:45:50 door Erik84750. Reden: typo »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #48 Gepost op: 11 mei 2017, 16:37:53 »
Hoi FransX, natuurlijk kan dat ook maar in jouw geval heb je zelfs geen pic nodig en volg ik Wim en Klaas.

De reden waarom ik hier een controller zou zetten is 1. om gesofisticeerde situaties ook aan te kunnen 2. voor de lol van het programmeren 3. om dit forum af te toetsen op fouten in mijn redeneringen

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #49 Gepost op: 11 mei 2017, 16:42:05 »
Hoi PaulRoman, je hebt een punt wat betreft "er meer bij halen dan nodig voor een keerlus" maar ik denk dat er voor elke situatie wel meerdere oplossingen zijn en ik heb ook bijgeleerd van jullie.

Wat de detectie met reedrelais betreft: volgens mij is er geen kant-en-klare oplossing wat betreft detectie; dat is een onderwerp waar ik hier "in stilte" mee bezig ben.

Wat de controller betreft is eerder een kwestie van gesofisticeerde situaties ook aan te kunnen: je hoeft dan maar "wat" (juiste  ;D) detectoren te zetten, controller aansluiten, relais aansluiten en "klaar is Kees"  ;D (hoop ik)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #50 Gepost op: 11 mei 2017, 17:42:37 »
En die extra stap met en via een controller is niet nodig, voegt helemaal niets extra's toe. Gewoon met 4 simpele signaalgevers en een relais kun je alle situaties de baas, het is dan alleen een kwestie van op de juiste manier aansluiten en configureren. Ook je scissor, alleen heb je daar geen keerlus schakeling voor nodig, maar alleen een polarisatie op basis van wisselstand, een simpel relais volstaat daarbij prima.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #51 Gepost op: 11 mei 2017, 18:03:53 »
Wim, in jouw geval moet je jouw detectoren nog aansluiten op het relais en daarvoor heb je dan weer transistoren voor nodig. Dus zit je evengoed met een tussenschakeling.

Polarisatie via de wisselstand is net wat ik wil vermijden omdat je hier niet 100% bedrijfszekerheid hebt, plus opnieuw: menselijke fout mogelijk. Niet zo met een controller.

Ik wil er echter geen ideologische discussie van maken, je hebt zeker punten waarop ik je gelijk geef. Voor mij gaat het erom de automatisering die er toch al is gewoon verder te zetten. En ik realiseer me dat mijn hobby van programmeren niet ieders goesting is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #52 Gepost op: 11 mei 2017, 19:20:16 »
Beste Erik,

Jij hebt detectoren nodig bv. LDR, je sluit die aan op de controller, de controller sluit je aan op hett relais. En voor de controller gebruiken wij  2 transistoren en 2 weerstandjes. Kosten 2 hele eurocentjes
Maar zoals al meerdere keren gezegd en aangegeven het is jouw feestje, als jij een controller wil gebruiken, moet je dat vooral doen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #53 Gepost op: 11 mei 2017, 19:22:54 »
Hoi, maandag antwoord ik wel verder, ben nu voor 3 dagen vertrokken   8)

PS: Wim, kan je een schemaatje posten?

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #54 Gepost op: 11 mei 2017, 19:41:29 »
Hoi Erik

Sorry, denk dat jij me ook niet begrijpt, gaf alleen de eenvoudige vorm aan en ik kan makkelijk de programmering aanpassen.

Een PIC is ook een controller, daar heb je het toch over of ben ik gek aan het worden.

Je doet maar, maakt het alleen maar moeilijker en dus duurder, dus niet goedkoper waarmee je dit draadje begon,
zal er verder in dit draadje geen tijd meer aan spanderen.

Groeten Frans lekker relaxend in Spanje.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 19:47:36 door Fransx »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #55 Gepost op: 11 mei 2017, 20:39:25 »
Polarisatie via de wisselstand is net wat ik wil vermijden omdat je hier niet 100% bedrijfszekerheid hebt,
Kwestie van een degelijke wisselstandsterugmelding. ;D

dickkoning

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2017, 22:03:04 »
hoi

zie link
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en
mooi uitgewerkte schakeling gebaseerd op een microcontroller

Dick

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #57 Gepost op: 11 mei 2017, 22:18:52 »
PS: Wim, kan je een schemaatje posten?

Dat kan ik maar dat doe ik niet. Je mag verder je eigen project ontwikkelen. Steek hier verder geen energie meer in.
Op basis van wisselstanden is niet zo moeilijk kijk maar eens bij Peco en de scissors.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2017, 22:19:57 »
hoi

zie link
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv102-en
mooi uitgewerkte schakeling gebaseerd op een microcontroller

Dick

Dat is perfect! Net zoals ik het in gedachten heb nu na deze hele thread discussie! Prachtig voorstel, compleet open source met hex files, schema en alles, prima werk!!

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #59 Gepost op: 11 mei 2017, 22:21:31 »
Dat kan ik maar dat doe ik niet.
..zei mijn zesjarige toen hij boos was.. ;D


Je mag verder je eigen project ontwikkelen. Steek hier verder geen energie meer in.
Op basis van wisselstanden is niet zo moeilijk kijk maar eens bij Peco en de scissors.

Mvg
Wim.
Wim, kom je nu eens voor de dag met een schema? Veel blabla maar weinig concreet; jammer maar zo win je geen geloofwaardigheid.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 22:32:49 door Erik84750 »