Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:42:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:41:14
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:18:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 17706 keer)

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #90 Gepost op: 15 May 2017, 13:28:45 »
@ gvandersel #87: Prima antwoord, bedankt. En ik zie nu dat met DC dit inderdaad ook mogelijk is.

En heeft iemand enige ervaring met de stroomdetectie via een stroomtransformator (zie mijn vorige post #82 hierboven)?

Nee, ik kan beide (stroomdetectie versus kortsluitdetectie) goed uit elkaar houden. Maar toch moet je stroom detecteren; en die is er niet in treinstellen met vooraan en achteraan een loco (bijvoorbeeld) en daartussen allemaal wagonnetjes. Wat nu?
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 13:31:46 door Erik84750. Reden: toevoeging relevant voor post »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #91 Gepost op: 15 May 2017, 13:33:30 »
Gaat het nog over een keerlusmodule? Of probeer je bij elk gegeven antwoord twee nieuwe vragen te stellen?

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26864
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #92 Gepost op: 15 May 2017, 13:34:14 »
En heeft iemand enige ervaring met de stroomdetectie via een stroomtransformator (zie mijn vorige post #82 hierboven)?
Ja, ik heb er ooit eens een gebouwd, Beschrijving op mijn website.
Maar ik kwam er kortgeleden achter dat het veel simpeler kan: klik
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #93 Gepost op: 15 May 2017, 13:42:10 »
@Klaas zondervan #92: bedankt voor die interessante links, komt van pas.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 13:46:34 door Erik84750 »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #94 Gepost op: 15 May 2017, 13:53:20 »
Nog een poging: Maar toch moet je stroom detecteren; en die is er niet in treinstellen met vooraan en achteraan een loco (bijvoorbeeld) en daartussen allemaal wagonnetjes. Wat nu? (post van 13:28 vandaag)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #95 Gepost op: 15 May 2017, 14:09:41 »
En heeft iemand enige ervaring met de stroomdetectie via een stroomtransformator (zie mijn vorige post #82 hierboven)?
Volgens mij werken stroomtransformatoren niet op DC, op zijn hoogst op de rimpel.

Nog een poging: Maar toch moet je stroom detecteren; en die is er niet in treinstellen met vooraan en achteraan een loco (bijvoorbeeld) en daartussen allemaal wagonnetjes. Wat nu? (post van 13:28 vandaag)
Weerstandslak, kleine smd weerstand.
Maar voor een goede werking is het niet noodzakelijk dat alle assen stroom afnemen. Alleeen de eerste wagen/locomotief is voldoende. Het relais moet eerst weer een terugschakelpuls krijgen.

Ik ben weleens met een stuurrijtuig met diagonale voeding een keerlus ingereden. Dan reageert de schakeling niet als de sectie te kort is (schaal N: wagen 15 cm, sectie 5 cm).
Je kunt dit als een nadeel van de schakeling beschouwen. Dit betekende dat ik beide secties aan de uiteinden 20 cm moest maken om storingsvrij in en uit te kunnen rijden. Een verloren ruimte van van 4 x 20cm = 80cm. Ik heb toen maar weerstandslak aangebracht om de sectielengte tot 3 cm te kunnen inkorten. Voor mij was dit geen bezwaar, daar al mijn rijtuigen / goederenwagens stroom afnemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #96 Gepost op: 15 May 2017, 16:07:05 »

Nog een poging: Maar toch moet je stroom detecteren; en die is er niet in treinstellen met vooraan en achteraan een loco (bijvoorbeeld) en daartussen allemaal wagonnetjes. Wat nu? (post van 13:28 vandaag)


De lok die voorop rijdt stuurt de keerlus module, er wordt omgepoold om door te kunnen rijden de lus in. Voorts wordt ook weer omgepoold om de lus uit te kunnen rijden. De achterste lok of stuurstand of wagonnetjes doen helemaal niet mee in dat proces.

Gr, Ben.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #97 Gepost op: 15 May 2017, 16:10:12 »
Wim,

Ik kan me nog gesprekken herinneren in de vorige eeuw, waar jij eenzelfde soort vragen had.
Ik heb ook nog wel een rijtje vragen voor je, warvan ik weet dat jij mij ook het antwoord schuldig zult blijven. Dit forum (al hoewel de vragen zeker modelspoor gelieerd zijn) worden op dit forum zeker niet beantwoord.
Laat  Erik84750 rustig zijn vragen stellen en zo proberen achter de werking te komen. We zijn destijds met een man of 10 bezig geweest om de keerlus schakeling op te bouwen.

Ik verwacht dat jij in dit draadje niets meer zult vinden, dus schrijf je uit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #98 Gepost op: 15 May 2017, 16:14:36 »
@Ben,

Niet helemaal begrepen. Achterste wagonnetje moet A en B (of D en E) verlaten hebben als de trein bij D en E (of B en A) aankomt. De effectieve treinlengte is de lengte van sectie C. Dit is een uitgangspunt van de schakeling. Zet maar een een trein in B, C en D. Ja ik weet het mag niet, maar een trein is wel eens te lang.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #99 Gepost op: 15 May 2017, 16:22:19 »
Hoi Ben (#98): inderdaad. Maar je hebt er wel het raden naar wanneer de keerlus weer vrij is om een trein buiten te laten. Ik volg gvandersel hierin als hij stelt dat een keerlus wordt gebruikt om één trein per keer binnen te laten en vervolgens weer te laten buitenrijden.
Maar wat als je binnen jouw keerlus een (of meerdere) trein(en) op een (of meerdere) parkeertrack(s) plaatst, en op een of ander moment één van die wilt laten buitenrijden?
Ik weet het, dit lijkt spijkers op laag water zoeken maar ik heb het voor dat iemand wilt een keerlus gebruiken waarbinnen meerdere parkeertracks zitten, allemaal in "verborgen" (ie niet zichtbare) keerluscircuits.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #100 Gepost op: 15 May 2017, 16:25:13 »
@Ben,

Niet helemaal begrepen. Achterste wagonnetje moet A en B (of D en E) verlaten hebben als de trein bij D en E (of B en A) aankomt. De effectieve treinlengte is de lengte van sectie C. Dit is een uitgangspunt van de schakeling. Zet maar een een trein in B, C en D. Ja ik weet het mag niet, maar een trein is wel eens te lang.

Groet,

Gerard van der Sel.
Ah ok, je zorgt er vooraf voor dat de keerlus minstens zo lang is als de langst mogelijke trein, nu en in de toekomst.

Maar wat met de situatie van post #99?
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 16:35:24 door Erik84750. Reden: correctie: verwijzig naar foute post, moest 99 zijn »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #101 Gepost op: 15 May 2017, 16:26:40 »
Binnen een keerlus is ALTIJD maar 1 trein.  ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9033
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #102 Gepost op: 15 May 2017, 16:27:31 »
2 niet ter zake doende berichten verwijderd.

Mvg Koen Frijlink.
« Laatst bewerkt op: 15 May 2017, 16:48:57 door Reinout van Rees »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #103 Gepost op: 15 May 2017, 16:27:48 »
@ post #101: Waarom moet dat? Welk dogma verbiedt om binnen een keerlus parkeertracks te plaatsen?

PS: is er een prijs voor de 100ste post?  :laugh:

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6834
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #104 Gepost op: 15 May 2017, 16:34:43 »

Ja ik weet het mag niet, maar een trein is wel eens te lang.


Nee Gerard, dat is niet de bedoeling. Maar dat wist jij al..... ;D