Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 11:43:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 15441 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #105 Gepost op: 15 mei 2017, 16:51:28 »
@ post #101: Waarom moet dat? Welk dogma verbiedt om binnen een keerlus parkeertracks te plaatsen?


Het dogma geef je al zelf aan.

Als de sporen uit het zicht liggen, weet je niet of en tegelijkertijd een trein aan het binnenrijden is en eentje aan het uitrijden. Dit beperkt dus je doorstroming van je opstelsporen. Daarbij komt dat als je met detectie werkt, stroomdetectie of lichtsluizen, deze nooit bezet mogen zijn of blijven. Het beste is om de ompoolschakeling in een stukje enkelspoor op te nemen, zodat er altijd maar één trein binnen de ompoolsectie kan zijn.
Van mij mag je het anders bedenken, maar echt handig zal het niet zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #106 Gepost op: 15 mei 2017, 17:17:43 »
Volgens mij werken stroomtransformatoren niet op DC, op zijn hoogst op de rimpel.
Even de genoemde links bekijken. Het voordeel van digitaal is dat de stroom een paar duizend keer per seconde van richting verandert. Die veranderingen worden door de stroomtrafo "gezien" en secundair omgezet in spanningspieken.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #107 Gepost op: 15 mei 2017, 17:21:01 »
#105: dus best geen combo omloop en parkeerspoor?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #108 Gepost op: 15 mei 2017, 17:38:05 »
#105: dus best geen combo omloop en parkeerspoor?

Voor een omloopspoor in het digitale spoor bedrijf, hoef je niet om te polen. de decoder in de loc bepaald de rijrichting.
De getoonde en besproken keerlusschakelingen zijn niet geschikt en/of te gebruiken op de analoge baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #109 Gepost op: 15 mei 2017, 17:41:02 »
Wim, ik denk me verkeerd te hebben uitgedrukt: mijn vraag moest zijn of het aan te raden is een keerlus niet te combineren met parkeersporen?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #110 Gepost op: 15 mei 2017, 18:29:30 »
Erik,

Mijn idee is dat ik je daar reeds een duidelijk antwoord opgegeven heb, inclusief de nadelen.
In deze keerlus zit de keerlusschakeling in het enkele spoor aan de rechterzijde. Het spoor wat terug gaat naar het begin van de opstelsporen.
https://youtu.be/qFEyvG6mObQ

Mvg Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2017, 18:34:27 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #111 Gepost op: 15 mei 2017, 19:30:09 »
Binnen een keerlus is ALTIJD maar 1 trein.  ::)
Really? En als er 2 in passen, zoals met een parallel spoor in een keerlus, of 2 achter elkaar?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #112 Gepost op: 15 mei 2017, 19:33:37 »
Wat er bedoeld wordt is dat er bij de meest gebruikte reguliere keerlusschakelingen er maar één trein zich in het deel bevindt. Zie het filmpje dat Wim linkte. De linkerhelft, enkelspoor, bevat de schakeling. De rechterhelft de opstelsporen.

Dus 't is maar wat je de "de keerlus" noemt, maar in het geval van het filmpje is het de linkerhelft :)

Screenshotje uit de film voor de duidelijkheid:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #113 Gepost op: 15 mei 2017, 20:41:57 »
Dus, stel de lus is dubbelspoor, dan verleg je het stuk wat je keerlus noemt, een stukje verder?


Opdat de keerlus-lengte minimaal de maximale bloklengte vormt, en er toch maar 1 trein past binnen de schakeling? Op deze wijze passen er ook minimaal 2 treinen achter elkaar (met maximale treinlengte), waarvan 1 in de lus, en 1 binnen het keerlusschakeling-blok.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2017, 20:43:57 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #114 Gepost op: 15 mei 2017, 22:02:42 »
"Pijpzeikert" van de ene kant, "onze Einstein" van de andere....
Ik heb maar wéér twee berichten weggehaald: elkaar met onhoffelijke termen en kwalificaties bestoken mag per PM.

Op een Duits forum wat ik lees werd de term "modereren" met "moderaat" in verband gebracht. Zeg maar een sussende werking. Nou heb ik volgens mij in dit draadje al vijf keer moeten blussen. Soms door met de brandweerauto ergens overheen te rijden, maar goed :) Alles om nog een beetje inhoudelijke discussie gaande te houden met een modicum aan civiliteit.

Maar om nou de komende tijd nog drie keer een brandje te blussen.... Dan krijg ik de neiging om te blussen door een stuwdam op te blazen ofzo. Niet productief.

Dus... even afkoelen a.u.b. Ik heb het draadje dichtgegooid, op deze manier is er geen eer aan te behalen. Er staat veel info in dit draadje, haal eruit wat je eruit kunt halen. Ook de al bestaande kennis. En bouw wat moois.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #115 Gepost op: 15 mei 2017, 22:09:14 »
Aub niet dicht gooien zeg. Misschien zijn het in de ogen van sommigen dubbele ontwikkelingen, boeie, dan reageer je toch niet? Is ook al aangekondigd, maar nooit waargemaakt overigens. Wat een energie zeg.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #116 Gepost op: 15 mei 2017, 22:25:42 »
Oh eh.... wel aangekondigd, maar vergeten het draadje ècht dicht te gooien. Bij deze :D Herinner me er woensdagavond maar eens per PM aan om het weer open te gooien om te kijken of iedereen zich weer wat meer weet te gedragen en misschien weer nieuwe ideeën heeft en misschien ook wat uitgetest heeft.

Ja, ik gooi het draadje wel degelijk tijdelijk dicht. Hoofdreden: al dagenlang zo'n vier moderatiemeldingen per dag waarvan de helft wel terecht. En dus werk. Ik ben op het moment bezig een presentatie voor te bereiden: moet ik steeds vrije tijd opofferen omdat meerdere mensen zich niet gedragen of geen vooronderzoek doen of dingen afkappen of elkaar uitschelden of elkaar vliegen afvangen of standaard elkaar irriteren?

Het probleem ligt trouwens vanuit (als het goed is enigszins neutraal...) moderatorstandpunt niet uitsluitend aan één persoon...

Reinout-als-moderator

(Meer uitleg? Gemopper? Verzoek aanstaande woensdagavond of het weer open mag? Per PM :) )
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)